• Skehamn2010

Är IVF att "leka gud"?

och borde vi istället låta naturen ha sin gång och inte sätta in konstgjorda metoder för att hjälpa folk att "föröka" sig.

Blev inspirerad av en sajt där dom menar på att det är fel att hjälpa människor som inte kan bli gravida naturligt. Därför att då för dom vidare sina defekta gener.
    Det ska man inte uppmuntra på något sätt.

Vadå leka gud säger jag. Det gör vi i så många andra situationer också. IVF är en fantastisk möjlighet för dom som vill ha barn och inte kan få det på naturlig väg. Det kanske är att "leka gud" men jag ser det inte som något fel.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är IVF att "leka gud"?
  • Waterlilly

Urs jag ryser av bara tanken att det faktiskt finns folk som föraktar den underbara hjälpen i IVF. Hur kan man vara så hjärtlös och trångsynt att inte unna en annan människa ett barn om möjligheten finns?! DET kallar jag onaturligt och ogudomligt om man nu ska prata gudatermer. Våra två älskade avkommor är gjorda med IVF ICSI, vi båda är biologiska föräldrarna men behövde hjälp pga en läkare som skadat min mans ledare under en operation. Är DET gudomligt eller naturligt gjort av läkaren? Nej min åsikt är att göra allt gott för sina medmänniskor, behandla andra som du själv önskar behandlas. IVF är en underbar gåva/teknik för oss som inte kan på egen hand! Är sååå tacksam för mina två underbara barn =) Fyyy på er som föraktar den kärleken jag har fått till mina barn pga okunskap och okänslighet. Jag finner ingen respekt i det tycket tyvärr.  

• Jennie med ie
    Waterlilly skrev 2010-05-11 22:56:14 följande:
    Urs jag ryser av bara tanken att det faktiskt finns folk som föraktar den underbara hjälpen i IVF. Hur kan man vara så hjärtlös och trångsynt att inte unna en annan människa ett barn om möjligheten finns?! DET kallar jag onaturligt och ogudomligt om man nu ska prata gudatermer. Våra två älskade avkommor är gjorda med IVF ICSI, vi båda är biologiska föräldrarna men behövde hjälp pga en läkare som skadat min mans ledare under en operation. Är DET gudomligt eller naturligt gjort av läkaren? Nej min åsikt är att göra allt gott för sina medmänniskor, behandla andra som du själv önskar behandlas. IVF är en underbar gåva/teknik för oss som inte kan på egen hand! Är sååå tacksam för mina två underbara barn =) Fyyy på er som föraktar den kärleken jag har fått till mina barn pga okunskap och okänslighet. Jag finner ingen respekt i det tycket tyvärr.  
    Fast det gäller att hålla isär begreppen. Att vara emot IVF, eller hysa tveksamheter mot det, är inte synonymt med att förakta kärleken mellan de barn som kommit till med IVFs hjälp och deras föräldrar....
  • jj81
    tummen upp!!
  • Bangbang

Nae. Vi kvinnor leker gud varje gång vi är gravida eftersom vi skapar ett litet liv i vår kropp för att sedan föda fram det och faktiskt kunna nära det med våra bröst om vi så vill. =D Vem vet, kanske IVF är guds vilja, han har fört oss åt det hållet för att hjälpa de barnlösa. Eller är det slumpen. Eller finns ingen gud. Eller är allt bara båg. Vad vet man? Det finns, det funkar, människor blir lyckliga. Det räcker för mig.

• tamate
    Jennie med ie skrev 2010-05-11 23:14:52 följande:
    Fast det gäller att hålla isär begreppen. Att vara emot IVF, eller hysa tveksamheter mot det, är inte synonymt med att förakta kärleken mellan de barn som kommit till med IVFs hjälp och deras föräldrar....
    bra skrivet, precis så jag känner med. 
    jag tycker det är super att tekniken finns och blir rörd av varje historia när dom berättar om hur många år folk gått barnlösa och sedan lyckats.
    MEN, jag tänker även vetenskapligt då och då och undrar om det är något pris som alla dessa metoder som läkarna tar till för att rädda och hjälpa människor kommer att ta
  • Pimpinellan
    tamate skrev 2010-05-12 15:35:51 följande:
    bra skrivet, precis så jag känner med.  jag tycker det är super att tekniken finns och blir rörd av varje historia när dom berättar om hur många år folk gått barnlösa och sedan lyckats. MEN, jag tänker även vetenskapligt då och då och undrar om det är något pris som alla dessa metoder som läkarna tar till för att rädda och hjälpa människor kommer att ta
    Och varför skulle IVF vara sämre än annan sjukvård? Då kanske vi ska ranka nyttan av allt annat sjukvården gör då. Är det t.e.x egentligen värt en massa jobbiga  cellgiftbehandlingar om du ändå ska dö i cancer? Vid IVF gör du bara nytta,får paret barn har man gjort både de och samhället en stor tjänst.
  • tamate
    Pimpinellan skrev 2010-05-12 15:39:05 följande:
    Och varför skulle IVF vara sämre än annan sjukvård? Då kanske vi ska ranka nyttan av allt annat sjukvården gör då. Är det t.e.x egentligen värt en massa jobbiga  cellgiftbehandlingar om du ändå ska dö i cancer? Vid IVF gör du bara nytta,får paret barn har man gjort både de och samhället en stor tjänst.
    men ta och läs HELA inläggen innan dubörjar med ditt raljerande, jag ifrågasätter ALL sjukvård även om jag tycker att det är ok att det finns ocha tt det går så misstänker jag att det komemr att bli efterföljder för att vi leker gud och räddar och har oss till höger och vänster som vi vill. det är onaturligt helt enkelt. djur dör i en grupp för artens överlvnad men inte bland människor där vi räddar allt som går att rädda. JA jag tycker det är humant och självkalrt att mans ka gör avad man kan MEN jag undrar omd et får några efterföljder.
  • GreatMaffian
  • Matillin
    tamate skrev 2010-05-12 15:47:28 följande:
    men ta och läs HELA inläggen innan dubörjar med ditt raljerande, jag ifrågasätter ALL sjukvård även om jag tycker att det är ok att det finns ocha tt det går så misstänker jag att det komemr att bli efterföljder för att vi leker gud och räddar och har oss till höger och vänster som vi vill. det är onaturligt helt enkelt. djur dör i en grupp för artens överlvnad men inte bland människor där vi räddar allt som går att rädda. JA jag tycker det är humant och självkalrt att mans ka gör avad man kan MEN jag undrar omd et får några efterföljder.
    Jag förstår vad du menar men jag tror du ska vara mer orolig över andra faror som hotar att utrota människosläktet
    Ivf är inte en av dessa faror och inte cancerbehandlingar heller för den delen, dom är bara kostsamma.
    Det är få människor procentuellt som föds via ivf.
    Dessutom har extremt få av föräldrarna till ivf-barn tex kromosomfel som ärvs vidare till barnen.
    Som jag skrev tidigare så har undersökningar visat att det inte är mer "fel" på ivf-barn och att dom tvärt om gör bättre ifrån sig i skolan.
  • Pimpinellan
    tamate skrev 2010-05-12 15:47:28 följande:
    Raljera? Ja,du har sannerligen aldrig varit ofrivilligt barnlös när du kan hoppa på oss som gör IVF!! Det GÅR inte jämföra IVF med annan sjukvård av den enkla anledningen att IVF endast är av nytta medans annat inte är det. Och denna tråd gäller just IVF. Ta bort alla såna barn och samhället dör ut till slut. Vad skulle vara skillnaden att pippa och få barn eller låta ägg och spermie mötas utanför kroppen och sen sätta in ägget och få barn på så vis? Och snälla du,kolla stavningen liiiiite innan du skickar,du är inte lätt att förstå.
  • Matillin

Jag funderar lite på om man vet hur ivf går till i praktiken?
    När man gör ivf så behandlar man inte spermier eller ägg med några kemiska medel och framstället genmanipulerade barn eller dylikt?
    Det funkar precis som vid en vanlig befrukting i stort sett bara det att det sker utanför kroppen i en plastskål.
    Man kringgår den komplicerade processen där spermie och ägg först ska lyckas ta sig till varandra i äggledare och sedan vandra ut till livmodern och sätta sig tillrätta i lugn och ro utan att sedan riskera stötas ut.
    Det är den processen som många har det svårt med, just att få ägg och spermier att mötas.
    Det betyder inte att det måste vara något fel på varken spermier eller ägg, och att man på något vis lurar naturen.

• tamate
    Pimpinellan skrev 2010-05-12 15:53:55 följande:
    Raljera? Ja,du har sannerligen aldrig varit ofrivilligt barnlös när du kan hoppa på oss som gör IVF!! Det GÅR inte jämföra IVF med annan sjukvård av den enkla anledningen att IVF endast är av nytta medans annat inte är det. Och denna tråd gäller just IVF. Ta bort alla såna barn och samhället dör ut till slut. Vad skulle vara skillnaden att pippa och få barn eller låta ägg och spermie mötas utanför kroppen och sen sätta in ägget och få barn på så vis? Och snälla du,kolla stavningen liiiiite innan du skickar,du är inte lätt att förstå.
    jag har väll aldrig hoppat på doms om gör ivf!!!! istället så skriver jag gång på gång att det är bra att behandlingen finns och jag tycker det är bra att den finns, har även skrivit att jag är uppskriven på äggdonation lista men bara för man är för något och tycler något är bra så betyder det inte att man inte har funderinagr över vad baksidan av något kan vara. självklart vill du inte se konsekvenserna och palar inte heller med att acceptera att andra tänker ett steg längre omd u själv är barnlös för du är inte objektiv utan sr bara från din sida och din sorg.
    och min stavning kan du skita i, antingen så läser du det jag skriver eller så gör du det inte.
  • My Girls

Eftersom man, enligt modern praxis, återför maximalt två befruktade ägg ärtvillinggraviditeter vanligare än annars och utgör cirka 20 %. I vissa situationer återförs dock endast ett befruktat ägg, då målsättningen är att minska antalet tvillinggraviditeter men med bibehållen graviditetschans. Det föreligger inte någon ökad risk för missbildningar eller medfödda skador på barnet när man tagit hänsyn till eventuella samtidiga sjukdomar och/eller hög ålder hos mamman. Detta vet man med säkerhet nu när många tusen barn i världen fötts efter IVF-behandling.

För kvinnans del är riskerna med behandlingen mycket små. Som vid alla ingrepp finns det teoretiska möjligheter för komplikationer med injektioner, äggstockspunktion, lokalbedövning eller narkos i form av stickblödningar och allergiska reaktioner. Äggstocksstimuleringen kan i sällsynta fall ge upphov till äggstockscystor som kan kräva sjukhusvård. Ultraljudsundersökning och äggstockpunktion för uttagning av ägg ger icke några skador på äggen.

Källa: http://www.babyornot.se/menupage.php/uid/117

Vad jag kunde utläsa av en annan sida så drar man bort faktorer så även påverkar "naturligt sett" så finns inga skillnader mellan "vanliga" barn och ivf-barn, om vi nu ska särskilja de Shit, jag har en Pergobabe, som är högst naturlig

• Sabines

Nej det är inte naturligt...innerst inne. Man har ju inte, och kan ju inte precis skryta om hur barnet kom till på naturlig väg liksom. Men det är ju bra att det finns hjälp för dem som ej klarar av det själva :). Dock kan jag tycka att det har blivit alldeles för mycket/många som inte klarar av att få barn naturligt. Tycker var och varannan på familjeliv de senaste åren har varit eller kommer vara i kontakt med IVF (om man utgår från olika trådar här). Jag undrar vad det beror på

• LHF
    Sabines skrev 2015-10-13 08:23:24 följande:

Nej det är inte naturligt...innerst inne. Man har ju inte, och kan ju inte precis skryta om hur barnet kom till på naturlig väg liksom. Men det är ju bra att det finns hjälp för dem som ej klarar av det själva :). Dock kan jag tycka att det har blivit alldeles för mycket/många som inte klarar av att få barn naturligt. Tycker var och varannan på familjeliv de senaste åren har varit eller kommer vara i kontakt med IVF (om man utgår från olika trådar här). Jag undrar vad det beror på

Är det något du är van vid, att folk skryter om att deras barn blivit till på naturlig väg? Haha det dummaste jag har hört.
Svar på tråden Är IVF att "leka gud"?