• MsMia

    Hur får man sin sambo att förstå att man inte har all tid i världen ..

    Min sambo (36) tycks tro att barn är något som man kan beställa i närmsta affär, men som de flesta vet så fungerar det inte riktigt så .. även om det finns tillfällen som man faktiskt önskar att det vore så enkelt..

     Själv är jag nyss fyllda 28 och har på senare tid blivit alltmer uppmärksam på att min biologiska klocka tickar på i allt snabbare takt .. Min högsta önskan är att bli mamma och få njuta av alla de goda studer som en liten ger =) Denna dröm har jag haft sedan jag var väldigt ung - redan då försökte jag få min dåvarande partner att bli lika intresserad av barn, menmen ..

     Min nuvarande kärlek är mer fokuserad på sin karriär "..barn är något man kan skaffa vid senare tillfälle - om det inte dyker upp något annat.." Jag ger honom mitt fulla stöd gällande hans karriär men har ändå en inre önskan om att han skall tillgodose mina behov - drömmen om att en dag få bilda familj .. 
    Han har ett sätt att tänka och resonera på som jag inte riktigt blir klok på ..

    Han menar att ..

    * som småbarnsförälder har man inget socialt liv .. dock menar han också att stora delar av hans bekantskapskrets har "försvunnit" eftersom de numer umgås med andra småbarnsföräldrar..

    .. Hur dubbelt är inte detta resonemang?!?..

    * han inte har tid för familjeplanering just nu - inte heller kan han tänka sig att bli pappa efter 40 eftersom han då anser att man är för gammal, att man inte orkar med småbarn osv..

    .. Detta ger oss en knappt spann om 3-4 år att försöka bli gravida .. I tillägg finns svårigheter att bli gravid inom min släkt (enbart tillverkningen av mig tog drygt 9 år).. 
    Är det konstigt att jag då vill börja försöka .. eller är jag bara en stor egoist?? Vår relation sträcker sig 5 år tillbaka och ytterligare flera år som nära vänner ..

    Kram till alla er därute som kämpar och alla som lyckas med livets största mirakel!!
     

  • Svar på tråden Hur får man sin sambo att förstå att man inte har all tid i världen ..
  • Lille Gris

    Ge honom den här länken, till att börja med:

    http://www.fertilitetsguiden.nu/aboutFertility/femaleinfertility/age/index.asp

    Sen vill jag bara tillägga att bara för att du har fertilitetsproblem i släkten behöver det inte alls betyda att du själv har det! Har du sett några tecken på att du skulle ha fertilitetsproblem? (visar sig oftast som oregelbunden/utebliven mens)
    Det är ju viktigt att ni ligger på samma nivå när ni skaffar/försöker skaffa barn, annars kommer du bara att bli besviken många gånger om... Men hans "ursäkter" låter lite ihåliga. Fråga honom vad han egentligen är rädd för.

Svar på tråden Hur får man sin sambo att förstå att man inte har all tid i världen ..