• myny

Vår 5-åring struntar i att gå på toalellen

Vår kille på snart 5 år har varit utan blöja sedan han var 3 år. Han är alltså torr och har nästan aldrig kissat i sängen på natten. Däremot strular det på dagtid. Går lite i perioder, ibland bättre, ibland sämre. Under sämre perioder kissar han i byxorna nästan varje dag, en eller flera gånger. Vi kan ofta se då han är kissnödig, och han verkar veta om det själv, men han håller sig och håller sig, vill inte gå på toaletten även om vi ber honom, och tillslut så kommer det ju i byxan, i alla fall en del, tills han tillslut går på toan och kissar resten.

Det verkar som att han är för bekväm och helt enkelt inte har lust att gå på toa, han vill göra andra saker istället. Händer ofta då han är "inne" i något, tex koncentrerad på ett datorspel eller ser på TV.

Hörde av en kompis att det är vanligt att "känsliga och intelligenta" barn har problem med kisseriet. Jag skulle vilja beskriva honom som just känslig och intelligent, så det kanske ligger nåt i det.

Men hur ska vi göra? Är så less på alla dessa kissiga byxor. Och med åldern börjar det väl snart bli pinsamt inför kompisar etc. Och man vill ju inte att han ska ta med sig problemet upp i skolan. Har provat belöningssystem där han får klistermärken för varje dag han klarat och efter ett visst antal märken får köpa lego han önskat. Han verkar gilla det och lovar att han ska försöka, men det räcker bara en bit på vägen, går bra ett tag, men sen är det tillbaka i samma beteende igen.

Nån som känner igen problematiken? Hur ska vi hantera detta?

• Svar på tråden Vår 5-åring struntar i att gå på toalellen
  • ugnspannkakan
    myny skrev 2010-06-01 19:26:10 följande:
    Jaså, du tror inte på belöning. Kan du utveckla varför du inte tror det är bra?
    Och tyvärr så verkar det inte räcka med att säga till honom, han vill helt enkelt inte och gör det inte fast man säger till (Ofta, men inte alltid förstås. I bland och i perioder går det ju faktiskt bra)
    därför att det inte är duktigt eller snällt att kissa. det gör man för att man måste, precis som när man äter. Belöning när de verkligen gjort något snällt/duktigt tror jag dock på. Men barnet kissar inte får din skull, utan för sin egen.
  • SCSI
    myny skrev 2010-06-01 19:30:53 följande:
    funderar på att göra det väldigt tydligt för honom när han ska gå på toa
    Vi körde äggklocka ett tag - innan vi vuxna fick in rutinerna, mest. Numera har vi våra fasta punkter innan vi går ut, innan mat och innan läggdags och det räcker gott. När han var mindre körde vi först 1½h-intervaller (precis när han slutat med blöja och ofta missade signalerna själv) och sen 2-2½h.

Sen tycker jag att det är så självklart att låta barnet torka upp/skölja ur kläder själv att jag inte ens tänkte på att nämna det. Hade vi haft tvättmaskin i lägenheten hade femåringen fått lära sig tvätta för länge sen.... nu blir det inte riktigt lika naturligt, men han är med och färgsorterar i tvättstugan i alla fall. =)
  • camcam

ååå så skönt att läsa era inlägg!!!
    Har en dotter som vart torr (det mesta iaf) på dagarna i ca 1 år... har blöja på nätterna...
    Har försökt ett par gånger å ha trosor på natten men har kissat ner sej...

Idag har hon kissat ner sej 2 gånger på dagis... och 2 gånger här hemma.... varav den ena gången satt vi och åt och hon skulle springa in i köket och hämta .... när hon kommer tillbaka sätter hon sej på golvet brevid mej, på foten, jag tittade på henne och frågade : Behöver du kissa?? Nej svarar hon.. men jag ser att trosorna blir blöta..

Hon blir arg om man frågar henne varför det kommer kiss i trosorna hela tiden...
    Om det kanske gör ont i kissen när hon kissar... men då får jag ofta skrik eller sura miner tillbaka....
    Jag klassar ner mej som förälder och funderar på vad jag gör för fel... Därför är det så skönt att se andra föräldrar " också har problem" om jag får skriva så...
    Men ni förstår så väl vad jag menar med det....  Tack och kram på er

• Lindreas
    camcam skrev 2010-06-22 20:55:36 följande:
    ååå så skönt att läsa era inlägg!!!
    Har en dotter som vart torr (det mesta iaf) på dagarna i ca 1 år... har blöja på nätterna...
    Har försökt ett par gånger å ha trosor på natten men har kissat ner sej...

Idag har hon kissat ner sej 2 gånger på dagis... och 2 gånger här hemma.... varav den ena gången satt vi och åt och hon skulle springa in i köket och hämta .... när hon kommer tillbaka sätter hon sej på golvet brevid mej, på foten, jag tittade på henne och frågade : Behöver du kissa?? Nej svarar hon.. men jag ser att trosorna blir blöta..

Hon blir arg om man frågar henne varför det kommer kiss i trosorna hela tiden...
    Om det kanske gör ont i kissen när hon kissar... men då får jag ofta skrik eller sura miner tillbaka....
    Jag klassar ner mej som förälder och funderar på vad jag gör för fel... Därför är det så skönt att se andra föräldrar " också har problem" om jag får skriva så...
    Men ni förstår så väl vad jag menar med det....  Tack och kram på er
    Det är klart du inte är en dålig förälder, och du har INTE gjort något fel! Men det är ingen mening med att fråga henne om varför hon kissar på sig, för det kan hon helt säkert inte svara på, kanske skäms hon själv till och med?

Det går över, och om det inte gör det, så fråga på bvc om råd och hjälp!
  • hopphejdi

Jag har samma problem med min 3 åring, hon har varit torr i ett år, men det kommer perioder, oftast ett par dagar i sträck när hon kissar på sig hela tiden. hon vill inte avbryta det hon håller på med utan kissar hellre på sig eller håller sig tills det rinner över.

jag skulle vilja beskriva henne som ett intelligent barn, men inte känslig.

hon har stooor integritet och stark självständighetssträvan, så att övertala henne till att kissa när hon inte vill går inte, då måste vi tvinga henne och jag vill inte starta maktkamp om kisseriet.

jag följer med spänning tråden...

• camcam

idag har allt gått bra!! jippie! frågade min dotter om hon hade kissat i byxorna idag med eftersom hon inte hade samma när jag kom hem som jag tog på henne på morgonen...
    Då tittade hon på mej å la huvvet på sne å sa; Nej jag har faktiskt smutsat ner mej!!! Precis som om det var det naturligaste i hela världen!!!

Nu får vi se hur det går i morgon... kram på er

• Lindreas
    camcam skrev 2010-06-23 22:28:45 följande:
    idag har allt gått bra!! jippie! frågade min dotter om hon hade kissat i byxorna idag med eftersom hon inte hade samma när jag kom hem som jag tog på henne på morgonen...
    Då tittade hon på mej å la huvvet på sne å sa; Nej jag har faktiskt smutsat ner mej!!! Precis som om det var det naturligaste i hela världen!!!

Nu får vi se hur det går i morgon... kram på er
    Haha! Ja, och det är ju faktiskt inte samma sak som att kissa på sig. :D Härliga ungar! :)
  • myny

Hej!

Kul att tråden "vaknat till liv" igen.

Med vår som har vi haft en bättre period, mycket tack vare att vi gjort det VÄLDIGT tydligt för honom vilka rutiner som behövs. Vi har nämligen gjort ett blad med bilder och text (han kan läsa) där det tex är en bild på en säng och sedan en bild på en toalett och under står det "Efter natten", en bild på en mattallrik och en bild på en toalett där det står "Efter maten", osv. Nu vet han vad som gäller och man behöver bara säga: "Efter maten - eller hur?" så förstår han vad man menar, och det går lättare att få honom till toan, även om det ofta fortfarande sker med ett visst motstånd och fördröjning. Men då han följer denna rutin går det oftast bra.

Och så har han ju haft sin morot, nämligen att han för varje dag som gått bra fått ett klistermärke (siffror) och då han kom upp i 20 märken fick han ett lego han önskat sig. Nu ska vi försöka klara oss utan klistermärken, så får vi se hur det går...

Men som sagt, det går bra vissa dagar och perioder, och så är det dagar och perioder då det händer en eller flera gånger per dag att olyckan är framme.

Lycka till ni andra! Vi kanske ses här igen! Förhoppningsvis med "torra" barn Glad, förr eller senare.

• camcam

jag undrar som flundran hur det går i morgon, har packat ner 3 extra trosor och byxor... ska åka till liseberg nämligen.. det kanske kan gå lite sådär med alla karuseller och så,,, men men vi får väl se... man får va på hugget helt klart...

• Pejo

Vill med hänga med er på ett hörn, har en snart 6-årig killes om är likadan, vi har ganska fasta rutiner ska nog försöka införa kissrutiner med o se om det hjälper.
    Som sagt man vill absolut inte tjata, dock vill man ju hjälpa.
    Kan inte heller hjälpa att man blir oerhört frustrerad ibland!
    Har även en 4-åring som typ aldrig har kissat i byxorna eller i sängen...
    Så det är lite svårt med belöning system tycker jag, en som kämpar men inte lyckas o en som klarar allt med en dans, visserligen är det livet, men livet är ibland tufft...

• myny

Kul Pejo att du hänger med " på ett hörn". Känns bra att höra fler som har liknande situation.
    Nu går det "så där" igen, alltså inte så jättebra men inte som då det varit som sämst. Han slingrar sig i det längsta och menar att det inte behövs och så tillslut kan han inte hålla sig längre. Han köper lättare de rutiner som finns på bladet med bilder som vi gjort, men bilden med texten "kissnödig eller bajsnödig" vill han inte bry sig om. Känns verkligen svårt att veta hur man ska göra! Man kanske bara får stå ut med att påminna enligt rutinen, byta byxor då det händer olyckor och tänka att med tiden blir det väl fason på detta med...

• Johanna S

Jag känner igen mig precis i det du skriver.
    Jag har en son som är 5 år och det går i perioder för honom också. Han kissar bara på sig när han är på dagis och han är leker. Nu har det blivit mycket bättre och det har inte kommit i byxorna på några vackor, men för ett tag sen så var det varje dag och dessutom så sa han ingenting till fröknarna så när man kom och hämtade honom så luktade han kiss eller hade blöta byxor på sig. Det tyckte jag var jobbigast eftersom han har så känslig hud så blir han alldeles röd.

Jag frågade på BVC på 5 års kontrollen och hon sa att det var åldersrelaterat, det är tydligen många barn som har det problemet i den åldern, det är mycket som händer. Men om det fortfarande håller på så runt skolstart så ska man ta kontakt med BVC så att det får kollas upp av en läkare.

• myny

Åh tack Johanna S för det inlägget! Särskilt för det där att det är åldersrelaterat! Vår son är inte riktigt 5 år än, han fyller i sommar, så jag har inte frågat på BVC men hade tänkt göra det. Kan tänka mig att det är så att det är mycket som händer i den åldern.
    Känner fö igen det där med att han inte säger till då det kommit i byxorna, så gör vår son också.

• Pejo

Måste bara säga att klockrelatera kissandet har fungerat finfint hemma hos oss.
    Dels underlättade det för oss med påminnandet och dels ritade vi upp ett "klockschema" som sonen tyckte var roligt.
    Nu har det inte kommit något kiss i byxorna på nästan en vecka! Yeah!
    *hoppas hoppas*

Svar på tråden Vår 5-åring struntar i att gå på toalellen