Hur ska man vara som bra mormor/ svärmor.
Ser ofta här på Fl många som klagar på mor-farföräldrar / mor-svärmor därförfrågar jag: hur är ska man varaför att vara för att det ska passa den yngre generationen?
Jag ska bli mormor i sommar och har ett bra förhållande med min dotter/ svärson.
Har aldrig varit hönsmamma utan fostrat mina barn till självständiga individer med gott självförtroende och självbild.
Har en väldigt bra relation till mina 2 barn och deras respektive - pratar med varandra ganska ofta - men inte dagligen - jag har mitt liv och dom sitt.
Nu när min dotter väntarsitt första barn pratar vi med varandra lite oftare - hon har mycket frågor kring hur det var när jag var gravid med henne och vi jämnför hur det är /var.
Jag ser så fram emot att bli mormor!
När jag blev mamma var min mamma inte alls påträngande men älskade ju naturligtvis att träffa sina barnbarn och hon fanns alltid tillhands.
Har aldrig krävt av mina föräldrar att dom till varje pris ska ställa upp som barnvakter - dom hade sitt liv med arbete och vänner, men passade de deras liv var dom barnvakt då och då.
Närjag läser här ibland är det som den yngre generationen inte förstår att fast man blir mormor/ morfar är man inte lastgammal utan har sina egna liv utan småbarn längre och kanske inte alltid kan stäla upp som barnvakt åt sina barnbarn med (ofta) kort varsel. Då skriv det " usch så hemskt, har aldrig tid med sina barnbarn - bara skryter om dem".
Jag kan tycka det är väldigt egoistiskt att tänka så - vi är inte lastgamla för att vi fyllt 50 -nu börjar vårt barnfria liv börjat- vi har ofta en ekonomi som vi inte haft tidigare - nu vill vi göra saker vi inte kunde när barnen var små.
Hur ska vi vara för att den yngre generationen ska känna sig nöjda?
Någon mer som är konfunderad?