• Jag bryr mig inte vad ni tycker

Böta 465 325 för att jävla träd.

Är det verkligen rimligt att få böta så mycket för ett ynka träd? Tycker det låter sanslöst. Inte får de som råkar ut för misshandel, våldtäkt och andra grövre brott så mycket skadestånd.

www.aftonbladet.se/nyheter/article7279908.ab

• Svar på tråden Böta 465 325 för att jävla träd.
  • Honey Boo

Kan inte någon starta en grupp på FB så tanten får hjälp med sina pengar.
    Stackare...

• Jag bryr mig inte vad ni tycker

Fast det var trädet som orsakade hela det höga beloppet.

• Kjell2
    071001 skrev 2010-06-11 13:19:17 följande:

Orkade inte läsa hela artikeln, vad var anledningen till att skadeståndet blev så högt? Jag menar, det kostar ju inte så mycket att köpa ett nytt träd pch plantera dit?

Träden var stora, fullvuxna och del i en helhet. Hovrätten bedömde att det skulle kosta 250 000 kr att ersätta dem nu till hur det var innan de fälldes. 

Resten av pengarna var rättegångskostnader.
  • ajmaj
    Jag bryr mig inte vad ni tycker skrev 2010-06-11 13:19:32 följande:
    Mannen kanske ville behålla sina pengar, så han stack och skilde sig fort som bara den
    Då kanske hon inte behöver vara ledsen för det - en sån karl vill man väl inte ha? Flört
  • bakeacake

Hon får faktiskt skylla sig själv.. om hon inte har tillstånd att såga ner nått ska hon inte göra de heller, å då ska hon inte hellre gråta ut i pressen.. PATETISKT att ens lägga energi på att skriva om det!!

• Pythia

Hoppla, jag har sågat ner tre träd på grannens tomt med hans medgivande, men jag hade bara muntligt medgivande. Nu blir jag orolig...

• o0Misan0o
    bakeacake skrev 2010-06-11 13:26:04 följande:
    Hon får faktiskt skylla sig själv.. om hon inte har tillstånd att såga ner nått ska hon inte göra de heller, å då ska hon inte hellre gråta ut i pressen.. PATETISKT att ens lägga energi på att skriva om det!!
    Fast hon säger ju att hon hade grannens medgivande, muntiga avtal är bindande, dock svåra att bevisa.
    Hur det än gått till i detta fellet vet vi egentligen inget om.
  • Kjell2

Skulle någon förstöra något på min tomt utan tillåtelse som skulle kosta 250 000 kr att ersätta är det 250 000 kr jag skulle kräva i ersättning.

• Reglementet

Hon hade ju inte fått tillstånd att såga ner träden.

Det är tråkigt för henne, men man kan inte gå runt och göra som man vill.

• VirrigaVerna

Hon hade inte rätten att hugga ner träden men hon tog sig den så jag tycker att det är rätt att hon fälldes.
    Det känns dock som om bötessumman var lite väl hög.

Många människor behöver man inte parodiera. Det räcker med att citera dem.
  • Kjell2
    VirrigaVerna skrev 2010-06-12 08:38:44 följande:
    Hon hade inte rätten att hugga ner träden men hon tog sig den så jag tycker att det är rätt att hon fälldes.
    Det känns dock som om bötessumman var lite väl hög.
    Det var inte böter, det var skadestånd.

Om man förstör något som tillhör någon annan är det normala att man får ersätta det och rättegångskostnaden.

Om jag eldar upp grannens nya BMW är det väl rimligt att jag ersätter den med vad den kostar? Även om den är dyr.
  • VirrigaVerna
    Kjell2 skrev 2010-06-12 11:25:34 följande:
    Det var inte böter, det var skadestånd.

Om man förstör något som tillhör någon annan är det normala att man får ersätta det och rättegångskostnaden.

Om jag eldar upp grannens nya BMW är det väl rimligt att jag ersätter den med vad den kostar? Även om den är dyr.
    Då var skadeståndet rätt rejält.

Visst måste det man förstör ersättas men jag reagerade på summan.
  • Kjell2
    VirrigaVerna skrev 2010-06-13 10:00:50 följande:
    Då var skadeståndet rätt rejält.

Visst måste det man förstör ersättas men jag reagerade på summan.
    Nu är jag ingen träd och parkexpert så värdet på träden förvånar mig också lite. Kan dock inte bedöma om det är en rimlig värdering eller inte. Träden var visst del i någon form av park/allé.

Läste nyss att ett föräkringbolag tänkte driva en ersättningsfodran om flera miljoner mot några tonåringar som tänt på en skola.

/Kjell
  • bakeacake
    Kjell2 skrev 2010-06-14 11:22:17 följande:
    Nu är jag ingen träd och parkexpert så värdet på träden förvånar mig också lite. Kan dock inte bedöma om det är en rimlig värdering eller inte. Träden var visst del i någon form av park/allé.

Läste nyss att ett föräkringbolag tänkte driva en ersättningsfodran om flera miljoner mot några tonåringar som tänt på en skola.

/Kjell
    Dem som bränt ner Hovsjöskolan i s-tälje, dem skulle driva kravet för att dem skulle få vet att man faktiskt inte gör så här och om man gör det får det konsekvenser.. lite väl kanske man kan tycka, men har man gjort fel så har man.. spelar ingen roll om det är att såga ner träd eller tända eld på skolor..
  • Rigmor Mortis

Stora träd är väldigt dyra, och så tillkom rättegångskostnaderna. Helt rätt om hon sågat ner utan tillstånd. 

Svar på tråden Böta 465 325 för att jävla träd.