• Superbia

    Hur högt IQ har du?

    Gå in på www.mensa.se och gör deras provtest för att se om du platsar i deras klubb

    Jag hade 116 så jag var inte välkommen.


    Morten & Vidar 091029
  • Svar på tråden Hur högt IQ har du?
  • Ziraya

    Jag har mellan 130-135 beroende på test. Jag är duktig på att analysera och att tänka "utanför lådan". Jag är också duktig på sociala relationer. 

    Jag har tyvärr lite dåligt minne, men det tränar jag på för tillfället!

    Som alla andra intelligenta människor har jag självklart stora avgrunder av dumhet inom vissa ämnen ;)

  • Virriga Vera

    Jag har aldrig klarat ett test liknande de på Mensa, så jag har faktiskt ingen aning om min IQ. Däremot så vet jag att jag inte är dum i huvudet och jag låg över medel under hela min skoltid och jag gjorde sällan läxorna, enda gångerna var när det var hemuppgifter som skulle lämnas in. Då brukade jag göra dem på bussen eller på någon rast innan lektion.


  • Krafs
    themia skrev 2012-05-16 18:14:32 följande:
    Det lär finnas en undersökning som visar att 80% anser sig ha högre intelligens än medel ...
    Drömmer 
    Det lär finnas en undersökning som visar att 100% av de som hänvisar till undersökningar utan källa hittar på.
  • Julietta

    haha, ja det är lite svårt för oss som inte är super intelligenta att ge oss in i debatten utan den metoden, beröva oss inte den!

  • Daemon
    Krafs skrev 2012-04-17 14:54:46 följande:
    på mensatestet online fick jag 126 första gången och >131 andra. Oops :)

    Min iq vid 13 års ålder var någonstans mellan 145-155+(vi testade inte nog djupt för att med precision kunna avgöra min exakta iq). Jag klarade dock knappt av att släpa mig igenom grundskolan/gymnasiet och har inte kommit mig för att studera något överhuvudtaget, förrän nu.

    Jag studerar lite saker nu utan krav på reslutat, vilket passar mig bättre. Har även ett yrke som passar min analytiska sida utomordentligt. Så lite användning får jag allt för min brainpower. Dock har jag begränsningar i övrigt som jag gärna skulle byta bort mot en mindre presterande hjärna.. :)
     

    Märkligt med tanke på att det bara går att få >126 på onlinetestet?

      
  • Krafs
    Daemon skrev 2012-06-03 21:30:47 följande:
    Märkligt med tanke på att det bara går att få >126 på onlinetestet?

      
    Sorry. Jag missade att man skulle göra testet på mensa.se. Jag gjorde danska mensas test för några år sedan, vilket mäter högre. 
  • Neverwhere

    Tycker sånna där iq-tester är jävligt missvisande.
    Har man gjort ett par under sin livsstil så lär man sig att se mönstren. 
    Vilket gör att du får en bättre tid nästa test. Alltså kan du bli bättre och bättre, medans ditt iq förmodligen inte utvecklas i samma takt som igenkänningsfaktorn.
    Just a thought.
     

  • Takex

    131 på riktigt IQ test, alltså övervakat. Jag är välkommen att ansöka men inte intresserad.

  • Cornellia

    Resultat


    Din IQ beräknas vara

     


    122


    Detta motsvarar 93:e percentilen, dvs 93% av befolkningen har en IQ mindre än 122.


    För medlemskap i Mensa krävs en IQ på 131 eller mer, vilket uppnås av 2% av befolkningen, alltså 98:e percentilen.


    Även om just denna prestation placerar dig en bit under avskärningen finns det en skaplig möjlighet att du ändå skulle kunna kvalificera dig för medlemskap i Mensa. Anmäl dig till det övervakade antagningstestet för att få veta säkert!


  • Daemon
    Neverwhere skrev 2012-06-05 14:28:28 följande:
    Tycker sånna där iq-tester är jävligt missvisande.
    Har man gjort ett par under sin livsstil så lär man sig att se mönstren. 
    Vilket gör att du får en bättre tid nästa test. Alltså kan du bli bättre och bättre, medans ditt iq förmodligen inte utvecklas i samma takt som igenkänningsfaktorn.
    Just a thought.
     
    Så är det verkligen. Hade en period i gymnasiet då jag fascinerades stort av IQ-test och satt och matade sådana ett par dagar i sträck. Efter ett tag lärde man sig hur uppgifterna fungerade och hur man skulle tänka, vilket då givetvis gav bättre resultat (avser ej att jag körde samma test hela tiden).
Svar på tråden Hur högt IQ har du?