• Hyppolite

    Frysa fisk- rensad eller orensad?

    Jag har personer i min omgivning som envist påstår att man ska frysa in fisk hel och orensad.

    Det är fel anser jag.

    Jag anser att fisk ska rensas så snabbt som möjligt och alltid innan infrysning. Dels pga av parasiterna och dels för att inälvorna kan göra köttet sämre.

    Vem har rätt?

  • Svar på tråden Frysa fisk- rensad eller orensad?
  • Anova

    Vill man undvika parasiter så ska man ta ur fisken så fort som möjligt efter fångsttillfällett . Det är dock ovanligt att man drabbas av parasiter av fisk fångad i svenska vatten, och det är väl först och främst havsfångad fisk som drabbas av vissa parasiter.
    Vid upphettning (minst 70 grader) eller frysning av rå fisk dör parasiterna, däremot är köttet redan infekterat av parasiter så kan människor ändå reagera på de döda parasiterna. Men som sagt detta är ovanligt i Sverige.

    Det är inte farligt att frysa in och sedan tillaga orensad fisk, det blir inte sämre kvalitet eller så. Det är inte helt ovanligt att man fryser in hel småfisk, t.ex. strömming, och många tycker att det blir bättre (godare) då man fryst in orensad.

    Jag personligen tar alltid ur min fisk, fiskar jag den själv gör jag det så fort jag tagit upp den och lägger den väl kyld tills jag fryser in den, handlar jag hel fisk orensad gör jag det så fort jag kommer hem (och har den då i kylbag från kyldisken till hemmet). Oftast filéar jag även fisken om den är stor. Då blir den lättare att frysa in. Har blivit extremt noga med fiskhantering sedan jag arbetat i fiskdisk i flera år. Har sett många skräckexempel på hur folk köper fisk och sedan har dem i varukorgen, sen i bilen i flera timmar. Då har man garanterat en dålig fisk.

  • Flash Gordon
    Nettnett67 skrev 2016-07-08 21:41:22 följande:
    Makrill från västkusten, rensad direkt efter fångst, hur länge kan den ligga i kylskåpet innan stekning?
    Det känner du på lukten. Luktar den mysko - laga inte till den.

    Någon dag kanske. I kylskåp, alltså.
Svar på tråden Frysa fisk- rensad eller orensad?