• Anonym (IQ-befriad)

Gjorde ett IQ-test på mensas sida och mitt IQ är lågt

En tråd på fl www.familjeliv.se/Forum-5-279/m53024751.html där alla pratar om sitt goda IQ och jag känner att jag inte ens klarar av att
    se såna där rutor.
    Jag avskyr dem. Skitjobbigt med såna där figurer. Jag gillar dem inte för fem öre.
    Jag har något emot dem. De är inte roliga.
    Så jag tyckte att jag kände känsla och förståelse för några,
    men sen bara kräktes jag på att greja med dem,
    så jag chansade på resten.
    Fick lågt IQ, 73,
    så nu hör man ju till den del av befolkningen som är fullständigt urkorkad då?
    Gör man det om man hyser agg för att göra såna här figurer överhuvudtaget?
    Är det ett mått på intelligens att man ska tycka de är roliga att göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-14 00:52
    Här kan man göra det där testet.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-14 00:53
    www.mensa.se/

• Svar på tråden Gjorde ett IQ-test på mensas sida och mitt IQ är lågt
  • mosterYster
    Suck och suck skrev 2011-03-23 18:55:42 följande:
    Älskar för övrigt lååånga ingående samtal med intelligenta människor, där man kommer till nya insikter. Jag tycker att jag kan komma fram till  nya insikter och slutsatser, som jag inte hört andra sagt innan. Sånt tycker jag känns som intelligens. Ni som är intelligenta nog att förstå hur jag menar.
    Jag har "känt" dig rätt länge via fl och jag har alltid uppfattat dig som smart.
  • Suck och suck
    mosterYster skrev 2011-03-23 22:24:41 följande:
    Jag har "känt" dig rätt länge via fl och jag har alltid uppfattat dig som smart.
    Tackar och bugar.
    Men med ett uselt resultat på mensas nättest då.
  • mosterYster
    Suck och suck skrev 2011-03-23 22:25:46 följande:
    Tackar och bugar.
    Men med ett uselt resultat på mensas nättest då.

Jadu, jag har alltid haft högsta resultat på Mensas nättes och på det längre test jag gjorde fick jag 154 (!) har du betraktat mig som uppseendeväckande intelligent? Alltså, IQ-tester över huvud taget - hur löjligt?!? Tungan ute
  • MammaG
    Suck och suck skrev 2011-03-23 18:45:22 följande:
    Jag ska vara modig nog att erkänna att det faktiskt var JAG som var ts. Vet inte varför jag blev så generadSkäms och jag verkar inte särskilt osmart va. Va, va?
    Läser kurser på universitetet och har tagit en del poäng (fast jag hoppade i o f s av en linje, Vet inte om det har med mitt IQ att göra?)
    Så nu ser ni ett levande bevis på att man kan vara intelligent och ändå misslyckas kapitalt med mensafigurer. Jag är ett ytterst levande bevis eller ha, ha
    Jag har läst all gymnasiematte man kan (motsvarande NA-matten) i o f s bara med 3:a i betyg, men det är ju ändå godkänt (i dagens betygsystem).
    Jag var inne och tittade lite på Mensas test efter att jag läst ditt ts, och jag är förmodligen stenkorkad, för jag begriper inte ens poängen med det. Varför ska det vara ett tecken på intelligens att veta i vilket hörn en svart plupp ska sitta nästa gång i en sekvens? I vilket sammanhang har man nytta av att kunna avgöra sådant? Nej du, det är varken du, jag eller någon annan som inte fattare poängen med det där som är korkade....
  • Suck och suck
    MammaG skrev 2011-03-24 08:13:24 följande:
    Jag var inne och tittade lite på Mensas test efter att jag läst ditt ts, och jag är förmodligen stenkorkad, för jag begriper inte ens poängen med det. Varför ska det vara ett tecken på intelligens att veta i vilket hörn en svart plupp ska sitta nästa gång i en sekvens? I vilket sammanhang har man nytta av att kunna avgöra sådant? Nej du, det är varken du, jag eller någon annan som inte fattare poängen med det där som är korkade....
    Ha, ha, ha!
  • Anonym (Smart?)

Gjorde testet och jag var nog smartare än vad jag trodde... Fast knasigt att mäta sin intelligens i såna knasiga test.

• HelenFr

Dessa test, mäter ju bara en viss sorts "intelligen", och du lär inte vara särkilt korkad för att du har fått 73, känner många som fått högre poäng och verkligen inte är smarta...

• Yousuf

Det här var helt värdelöst, gjorde testet precis fick 85 och de säger att jag ligger "strax under medelmåttig intelligens" I andra IQ tester fick jag det högsta poängen men bara för att det kostar 60 kr fick jag lägre haha betala för att bli mobbad.  

• Höger
    Anonym (IQ-befriad) skrev 2010-06-14 00:52:07 följande:

En tråd på fl www.familjeliv.se/Forum-5-279/m53024751.html där alla pratar om sitt goda IQ och jag känner att jag inte ens klarar av att

se såna där rutor.

Jag avskyr dem. Skitjobbigt med såna där figurer. Jag gillar dem inte för fem öre.

Fick lågt IQ, 73,

www.mensa.se/

Kan trösta dig med att social kompetens och social intelligens är viktigare än IQ. Har framgångsrika individer i bekantskapskretsen som är allt annat än smarta men de vet hur man tar sig fram och får folk med sig.
  • KlunsSmurfen

orkar inte läsa tråden
    sv.wikipedia.org/wiki/Intelligens

intelligens kan du träna upp, smarta människor brukar göra det hela tiden och tar större och större utmaningar så de blir ännu smartare och får ännu lättare för att lösa nya problem.

Du kommer aldrig att jobba på NASA eller Google men det betyder inte att du är dum i huvudet.
    Känner en som av någon anledning får hyfsat på ett iq test, lätt för matte, lätt för att lära sej fakta, lätt för matematisk problem lösning men är inte så bra på att improvisera och är dum i huvudet. Han har antagligen bara tränat hjärnan inom ett begränsat område och kan inte alltid tänka logiskt. Det ska göras efter manualen annars blir det svårt.

• Anonym (Hej)

Jag fick själv 97 det är inte heller så mycket. Hur mycket kan en person med en IQ på 97 få på högskoleprovet? Vilka jobb passar en sån person

• Anonym (IQ 82)
    Anonym (Hej) skrev 2023-02-01 22:34:07 följande:

Jag fick själv 97 det är inte heller så mycket. Hur mycket kan en person med en IQ på 97 få på högskoleprovet? Vilka jobb passar en sån person

Jag fick 82. Första gången jag skrev högskoleprovet fick jag 1,6 andra gången fick jag 1,8. Jag går sista året på veterinärutbildningen. Sådana prov säger inte mer än hur duktig du är på att skriva sådana prov, får man inte extremt lågt påverkar det inte ens liv något vis. 
  • Anonym (Farsan)

Tror jag ligger lite över 100, men har aldrig provat. Sonen hamnade hos skolpsykologen som ville testa honom. Han fick 146, men han är själv av åsikten att han är värdelös på typ allt.

• Anonym (Beror på miljö)

Om man är intelligent eller ej handlar ofta om vilket sällskap man befinner sig i. Jag känner mig smart i min mans bekantskapskrets/släkt och med honom men korkad i min egen släkt/bekantskap.

Jag tror det är bra för själen att få känna sig smart och då behöver man kanske byta miljö och umgänge.

• Anonym (jodå)
    Anonym (Äsh.) skrev 2010-06-14 07:13:13 följande:

Om du kan förmulera dig och stava som du gör, då kan du strunta i figurarna. Hade du verkligen haft en iq på 73 hade du knappast kunnat läsa.Solig

Jodå, många av eleverna på särskolan kan läsa och de har IQ runt 70 och lägre. Någon har lite högre. 

Med det sagt så har TS verkligen inte IQ 73 på riktigt. 

• Anonym (Beast)

Har hört att man kan öva sig upp till ett högt testresultat. Då undrar jag om inte ett sånt test också är missvisande. de flesta har ju en förmåga att lära sig saker. Tror att Mensa är en klubb för inbördes beundran.

• Anonym (Hej)
    Anonym (IQ-befriad) skrev 2010-06-14 00:52:07 följande:
    Gjorde ett IQ-test på mensas sida och mitt IQ är lågt

se såna där rutor.
    Fick lågt IQ, 73,

www.mensa.se/

Jag fick IQ 100, klarat gymnasiet utan problem. Har jobb, pluggar på distans. 0.75 på högskoleprovet. I framtiden vill jag jobba som logoped. Testet säger nog egentligen inte så mycket om ens fulla intelligens, bara hur bra man är på att se mönster. 
  • Joppe235

IQ-tester i sig själva är bara trams, det bevisar inte ett dugg hur bra eller dålig människa man är. Man kan inte kartegorisera folk på en snäv skala utefter om de är intresserade av- eller har förmåga att identiftera geometruska figurer eller inte. 

Jag har kollat Mensas IQ-test och det är  helt oviktigt för att kunna vara en duglig människa. Dessutom så vågar Mensa inte komma ut med de verkliga testen för då visar det sig att man kan öva upp sig och lära in, vilket visar att det inte alls handlar om någon fundamental intelligens så som de påstår. Mensa är ingenting annat är en klubb för inbördes beundran. 

Svar på tråden Gjorde ett IQ-test på mensas sida och mitt IQ är lågt