• M  och  M

Ni som ger ersättning - när och varför började ni med det?

Vi har gett vår dotter mer eller mindre ersättning redan från början då hon var för trött för att amma, hade knepig teknik, jag antagligen hade för lite mjölk och hon gick upp väldigt lite i vikt. Från 1 månads ålder äter hon bara ersättning.

Hur har det varit för er andra som ger ersättning? När började ni göra det och av vilken anledning?

• Svar på tråden Ni som ger ersättning - när och varför började ni med det?
  • Lalalong

Vi började ge ersättning när Alva bara var någon timme gammal.
    Tanken var att jag skulle prova att amma, även om inte någon egentligen trodde det skulle funka. Jag har brist på hormonet prolaktin som producerar bröstmjölk. Men när A kom så var hon tillväxthämmad och undernärd och Barnmorskan ville ge henne tillägg direkt för att hon inte skulle gå ner så mycket i vikt i början. Så redan i början blev hon tillmatad med ersättning. Jag försökte amma i några dagar men märkte ganska fort att produktionen inte skulle komma igång, så jag slutade och gav sen bara ersättning istället.

Klara 060504, Alva 100117
  • Helene70
    Mary Jo skrev 2010-07-04 09:42:13 följande:
    Väl skrivet. jag blir också så himla ledsen över alla amningstrådarna när mammorna gråter och blir deprimerade och säger att dom är världens sämsta mammor osv. Tänk om dom kunde upptäcka att kärleken till ens barn inte sitter i om man kan amma eller inte. Jag önskar att jag själv hade lagt ner på en gång. Allt jag minns av bb tiden och dom 2 första veckorna är bara gråt och ångest. Jag kunde inte glädjas åt att ha blivit mamma åt en underbar liten tjej.. 
    En stor eloge till dig!
    Var glad att du hade det självförtroendet som krävdes för att ge ditt barn det du ansåg var bästFlört.

I övrigt så förstår jag inte hur man kan förknippa ett misslyckat förälsraskap med en icke-fungerande amning vilket många tycks göra. Detta är för mig obegripligt men jag försöker ändå förstå eftersom det förekommer så vansinnigt oftaObestämd.   
  • livsmedel

Vår dotter fick ersättning redan på BB eftersom hon hade feber. De misstänkte att hon var lite uttorkad så jag fick ge efter varje amning. När vi kommit hem från BB och jag kände att mjölken rann till så slutade vi ge och jag helammade. Efter en vecka så var vi på första kontrollen på BVC och då visade det sig att hon hade gått ner ytterliggare 200 gram (gick ner 300 efter fl) och var då under 3 kg. Då rådde de mig att ge ersättning efter varje amning. Man kan säga att amningen tog kål på både mig och dottern så efter en månad beslutade jag att sluta amma vilket resulterade i en nöjd dotter och en mycket gladare mamma! Det bästa beslutet jag fattat!

Vera bera 100320
  • Julia08

Började med ersättning direkt efter förlossningen! ... För att jag helt enkelt inte ville amma!

• Snoppan

Har nu mjölkstockning och är jäääävligt trött på det här me att amma.. Jag orka inte hålla på att kämpa med blodiga vröstvårtor och stockningar :( hur ska jag göra??

• Helene70
    Snoppan skrev 2010-07-05 16:47:51 följande:
    Har nu mjölkstockning och är jäääävligt trött på det här me att amma.. Jag orka inte hålla på att kämpa med blodiga vröstvårtor och stockningar :( hur ska jag göra??
    VILL du amma så är det bara att pina på men VILL du inte fortsätta att amma så är det bara att sluta ammaFlört. '
    Utgå ifrån vad du vill och inte vad du borde vilja.

Det är faktiskt inte svårare än så. Hur du än gör så blir det braGlad

Jag vet att det är en klyscha men det tål att upprepas: Nöjd mamma = Nöjd bebis!
  • UpsyDaisy

Hon hade för kort tungband vilket de tyvärr inte upptäckte vid BB så amningen haverade. Stackarn kunde inte suga och jag fick mjölkstockning och hade konstant feber. När hon var 2 veckor så klippte de tungbandet på henne men då var det typ försent. Min mjölkproduktion kom aldrig igång ordentligt. Jag fortsatte ihärdigt att amma två månader till...men sen blev det ersättning. Jag hade inte tillräckligt med mjälk helt enkelt. Slet med att pumpa och amma...men det gick bara inte. Var faktiskt riktigt riktigt knäckt över att det blev som det blev :(

• Snoppan

Helene70: jo det är klart.. Jag vill sluta amma.. Men vill inte få mjölkstockning igen :( hur får jag mjölken att sina?

• Helene70
    Snoppan skrev 2010-07-05 18:05:31 följande:
    Helene70: jo det är klart.. Jag vill sluta amma.. Men vill inte få mjölkstockning igen :( hur får jag mjölken att sina?
    Pumpa bara ut så pass mycket så att den värsta spänningen släpper. Efter några dagar så ska mjölken ha sinat ordentligt.

Lycka till!
  • Snoppan

Har börjat ge min dotter på 3,5 månad lite ersättning efter amning.. Har ärligt talat noll koll på de här.. Jag ger henne NAN 1 nu.. Är det okej? Vad är de för skillnad på 1 o 2? :)

• Helene70
    Snoppan skrev 2010-07-07 00:12:17 följande:
    Har börjat ge min dotter på 3,5 månad lite ersättning efter amning.. Har ärligt talat noll koll på de här.. Jag ger henne NAN 1 nu.. Är det okej? Vad är de för skillnad på 1 o 2? :)
    Det är helt okej!
    Vi körde med NAN 1 tills lillen var 4 månader sedan bytte vi till NAN 2. Om jag har förstått det rätt så är enda skillnaden att NAN 2 innehåller en högre järnhalt som det små behöver när de blir större.
  • Inni84

Vill tacka alla som har skrivt om sina amningshisotrier i den här tråden. Jag har själv problem med amning och har börjat ge min dotter ersättning på kvällarna för att få lite avbrott från amningen. Problemet för mig är att det gör ont väldigt ofta och att jag tycker att det är ganska obehgaligt att amma. Tycker det är mycket mysigare att flaskmata eftersom jag då kan koncentrera mig på dottern och verkligen göra matstunden mysig. Tänker försöka amma henne i 1 vecka till tills vi har tid till BVC och då ta en snack med sköterskan. Brottas tyvärr med dåligt samvete mot dottern eftersom jag vill sluta och det faktiskt finns mjölk i brösten. Vet att det är dumt att känna så och jag tror helt och fullt på talesättet att en lycklig mamma ger ett lyckligt barn.

• Ceka86

Jag slutade amma min dotter eftersom min mjölk hos mig började "ta slut"... Jag hade inte tillräckligt med mjölk.... En tid märkte jag att hon kissade mindre o var gnällig hela tiden. Var inte alls nöjd efter amningen.  Så jag ringde min BVC sjuksköterska och jag fick en tid. Vi vägde henne och hon hade gått ner nästan 200 g och bvc sköterskan sa att jag skulle börja lite med ersättning, jag pumpade mjölken efter varje amning från brösten. Men mjölken kom aldrig tillbaka o till slut så ville hon inte ta bröstet alls o jag gav upp. Men jag tycker att det e viktigt att jag eller min man ger henne mjölken för att jag vill hålla den nära kontakten.... Jag har lärt mig o hantera detta nu o har ingen dåligt samvete för att ha gått över till nappflaska, Innan dess hade jag jätte dåligt samvete o mådde skit kass. Hon var ungefär 3 månader när vi började me nappflaska.

• hannis
    Helene70 skrev 2010-06-29 23:08:09 följande:
    Samma här!
    Av de jag känner som har eller har haft bebisar (max 4 mån) är det få som helammar. Dessa har haft ENORMA problem för att komma dit. En blev t.o.m. deprimerad och fick söka hjälp för detRynkar på näsan.

Förr i tiden så hade man väl ammor eller så gav man barnen getmjölk eller annat som inte var så bra för deras små magar. Jag undrar hur många som egentligen svalt ihjäl?
    Oj! I stort sett alla jag känner helammar sina barn utan minsta problem.

Jag tror att man förr i tiden hade mindre förväntningar på föräldraskap, mammor och mörmödrar som kunde lära nyblivna mammor att amma och mindre stressiga liv.

Hur tror du att ammorna kunde amma barnen för i tiden? Var de någon sorts supermännniskor?
  • denlillablå

Fick min mens när dottern var 3,5 månad och då hände något med min mjölk. Den blev tunnare och förmodligen minskade även mängden. På en månad gick dottern ned 300 gram så jag skulle prova intensivamning. Med katastrofalt resultat. Både jag och dottern mådde skit så efter några dagar började vi med ersättning. Oj vad nöjd hon blev! Efter yttelrigare nån månad så vägrade dottern helt att amma. Vilket jag kan förstå med tanke på hur mycket hon fick kämpa för det. Har aldrig mått dåligt över att det blev som det blev, kunde möjligen känna att jag saknade det ca en månad efter att hon slutade amma eftersom jag trots allt tyckte att amningen var väldigt mysig. Men det blev så bra så. Och en positiv effekt av det hela är att det inte har varit svårt att få henne att gå över på välling. Har flera i min närhet vars barn totalvägrar flaska, oavsett innehåll. Och det problemet slipper vi

• AnnaMa

Barn 1 ammde jag i 6 mån, hade mkt mjölk.

Barn 2 föddes via akut ks, var tillväxthämmad och har downs symdrom. Hon orkade inte suga, Och efter 3 mjölkstockningar på 3 veckor slutade jag pumpa och hämmade produktionen. Vi har varvat baby semp

Svar på tråden Ni som ger ersättning - när och varför började ni med det?