• Whirlwind

Fråga om en tjej är gravid?

Jag vet inte, jag bara stör mig.
    Hur tänker ni som vräker ur er och frågar om någon är gravid ?

Igår frågade min sambos mormor om jag väntar barn, okej jag är väll absolut inte den smalaste men jag är absolut inte tjock.

Jag undrar bara hur man kan med att fråga, inser inte ni som frågar att för det första kan man såra den man frågar eftersom man antyder att personen är fet.
    För det andra så borde man inse att OM nu människan skulle varit gravid så har inte människan sagt detta av en anledning.

Jag vet inte, meningslöst inlägg egentligen.
    Jag blir bara trött

• Svar på tråden Fråga om en tjej är gravid?
  • Whirlwind

Det känns helt underbart att veta att det faktiskt finns människor där ute med vett, känner igen mig i många av era historier=)

Jag var också med om det att en arbetskollega frågade mig när jag var i v5 med min dotter om jag var gravid pgav att jag hade mjukisbyxor på mig??
    Jag blånekade också, hade inte äns berättat för mina föräldrar så inte direkt så att man vill att en ytlig arbetskollega skall bli bland de första som vet.

Hoppas iaf att någon av alla ohyfsade människor därute kanske får syn på denna tråd och inser ett och annat..
    Hoppas ni har en trevlig helg iaf.=)

• Whirlwind
    Michisen skrev 2010-06-26 22:11:10 följande:
    Fråga mig inte varför cystan inte tas bort, jag har inte frågat henne om det heller, det är hennes liv och så länge hon verkar vara nöjd och glad så håller jag visligen klaffen.
    Exakt så resonerar jag också..=)Folk lägger verkligen näsan i blöt alldeles för mkt
  • Kathryn

Michisen; håller med.

Jag hade själv en rejäl mage efter andra barnet och fick frågan flera gånger om jag var gravid. Skitkul när man försöker gå ner det man gått upp under graviditeten :)
    (Nu är jag gravid igen men trots att magen börjar bli stor är det knappt nån som vågar fråga längre, hehe. Ganska skönt, faktiskt. )

• vouffen

Intressant ämne! har oxå fått frågan några ggr... en på jobbet frågade mig i vintras, men då var jag INTE gravid o kunde ärligt neka. Men så blev jag gravid i maj och så kom jag senare till jobbet för att jag var till BM en morgon. Typ det första hon frågar - Är du gravid?! Jag KAN bara inte ljuga, kan typ inte ens göra det spå skoj första april... så jag erkände ju... detta var en måndag o sen på torsdagen fick jag missfall... iofs var det ju inte värre för att några på jobbet visste, men ändå... det enda som var bra var väl dels att folk förstod att jag var lite dämpad när jag kom tebax till jobbet och att hon kanske lärt sig att man inte bara kastar ur sig såna frågor... sånt kan man väl få berätta själv när man vill!!!

Sen när min dotter (3e barnet) var ca 1½ år hade jag en hel del mage kvar, fast liksom nästan bara mage, smal om benen o så. Det var på kvällen o jag hade ätit god kvällsmat o skulle på fotboll med sonen. Då frågar en annan mamma där o pekar på min mage "nej, men ska ni få en till!?". Nej, jag är bara tjock, sa jag... för så var det ju verkligen... Samma har hänt min mamma, som haft kagge så länge jag kan minnas, men smal för övrigt på den tiden. "vad har vi här då" sa en väninna till henne för många år sen o "pep" henne i magen. "Äppelkaka!!" svarade min mamma sanningsenligt Skrattande

• Skarpa

Jag har fått frågan flera gånger när jag inte varit gravid. Är rätt framtung. Jag försöker säga med ett glatt tonfall att "Nej, jag är bara tjock!" men det är rätt trist att få frågan. Speciellt eftersom jag någon gång fått den när jag höll på att blöda ut ett av mina mf.

Jag tycker inte det är något man frågar folk om. Jag räknar med att om någon är gravid och vill att jag ska veta om det, så berättar den personen för mig. En fråga som rör något så känsligt som en graviditet och/eller stor mage tycker jag man får lov att hålla inne med om man inte är absolut helt 100% säker på att den man frågar inte tar illa upp eller blir ledsen på annat sätt.

Dessutom vill jag inte sätta någon i den sitsen att personen behöver ljuga (om hon är gravid, men inte vill berätta) eller berätta om sin graviditet trots att hon inte vill.

• Zygo

Tycker det tillhör vanligt hyfs att inte fråga något sådant. Om man nu är gravid så väljer man att berätta det för de man vill och när, inte att få frågan och tvingas svara. Det är så pass privat att vara gravid eller planera för det, så vad har andra med det att göra?
    Jag har alltid haft mkt mage, men aldrig fått frågan, som tur är, jag hade ilsknat till rejält. Men också mk med tanke på att vi försökt få barn i 4 års tid, extra känsligt då. Och sånt kan man heller aldrig veta, därför ska man hålla tyst med sina nyfikna frågor.

• Mammatilltvåprinsar

När jag berättade för min chef att jag väntade barn i vecka 16 frågade om hon inte misstänkt nåt. "Jo, svarade hon, men har man inte berättat vill man inte prata om det." så bra uttryckt tycker jag.

• Dr Mupp

Jag har fått frågan som ickegravid och det var inte uppskattat kan jag säga. Jag vet att jag är tjock med slappa magmuskler, ni behöver inte påpeka det.

• Swedish down under

Min kompis valkomnade mig frra veckan med att saga "vad roligt, ni ska ha ett till barn!" jag bara "oh, nej..?" och da skrattade hon bara och sa attd et sag ut som det.... unde hon inte ha sagt forlat. Nu har jag bara pa mig slappa trojor... haha

• mikroE

Jag brukar vara försiktig just ifall det skulle vara tidigt och personen säger ja och sedan får ett missfall för det är ju inte så kul att måsta berätta det också.

I min familj så räcker det att inte vara sugen på kaffe för att få frågan och bäbis... Grr, undrar om jag kommer rodna den gång det är sanning?

• Mandel

Skulle aldrig falla mig in att frågan någon en sådan sak. Personen berättar väl det för mig förr eller senare om den anser att jag behöver veta eller så märker jag det när personen kommer med en bebis.
    Sedan vad som rör sig i mitt huvud hurvida folk är gravida eller ej är en helt annan femma.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
Svar på tråden Fråga om en tjej är gravid?