• Gudasänd

    Vad avgör, vilka föräldrar man föds hos? Vad säger ni ateister, som tror att vi skänktes bara 1 enda livstid?


    VAD BESTÄMMER VILKA FÖRÄLDRAR VI FÖDS HOS ???


    KAN DET VARA NÅGOT ANNAT ÄN VÅR EGEN KARMA ???


    http://blogg.aftonbladet.se/snilleblixten/2010/06/vad-avgor-vilka-foraldrar-man-fods-hos-vad-sager-ni-som-tror-att-vi-bara-skanktes-en-enda-livstid


    Om det inte har med karma från vårt föregående liv att göra, hur kommer det sig då att vissa föds med feta bankkonton och silversked i munnen, medan andra föds till svält och misär?

    Inser vi karmalagens konsekvenser, så kommer vi ju leva fromt och Gudfruktigt i detta liv, höja vårt medvetande, för att sedan i vårt nästa liv komma närmare eller ända till slutmålet; Guds rike i den eviga andliga världen, bortom denna mörka temporära Gudlösa materiella värld!

    Eller hur, kära vänner?

    Hare Krishna!  Solig
  • Svar på tråden Vad avgör, vilka föräldrar man föds hos? Vad säger ni ateister, som tror att vi skänktes bara 1 enda livstid?
  • M C
    Gudasänd skrev 2011-06-07 00:19:09 följande:
    Vad för "val" talar du om?
    Berätta du, det är du som läggar in ett val i processen.
    Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • Gudasänd
    Inima skrev 2011-06-07 17:00:53 följande:
    Ja vem avgör om man föds med silversked i munnen...

    Ja föräldrarnas arbetsgivare. Den spermien som var snabbast vann.
    Och vem avgör att man återföds in i en familj vars arbetsgivare är generösa?

    Ja, det är alltid någon spermie som är snabbast, men vem avgör vilken själ som ska hamna i vilken av alla dessa vinnande spermier?

    Hmm...
  • Gudasänd
    M C skrev 2011-06-08 08:49:23 följande:
    Berätta du, det är du som läggar in ett val i processen.
    Vem beslutar vilken själ som hamnar i vilken livmoder?
  • Inima
    Gudasänd skrev 2011-06-08 16:35:55 följande:
    Och vem avgör att man återföds in i en familj vars arbetsgivare är generösa?

    Ja, det är alltid någon spermie som är snabbast, men vem avgör vilken själ som ska hamna i vilken av alla dessa vinnande spermier?

    Hmm...
    WEn spermie är ingen själv. Det är en spermie som befruktas med ett ägg som i sin tur blir en cellklump som utvecklas till ett embyro som 9 månader sedan krystas ut och växer upp.
  • Pentagram
    Gudasänd skrev 2011-06-08 16:37:08 följande:
    Vem beslutar vilken själ som hamnar i vilken livmoder?
    Ingen själ "hamnar" någonstans. Vårt medvetande, vårt "jag" (vår själ, om du så vill) utvecklas gradvis.
  • Gudasänd
    Inima skrev 2011-06-08 17:52:00 följande:
    WEn spermie är ingen själv. Det är en spermie som befruktas med ett ägg som i sin tur blir en cellklump som utvecklas till ett embyro som 9 månader sedan krystas ut och växer upp.
    Jag sa inte att en spermie är ett själv, jag undrade vem som ser till vilken själ som hamnar i vilket befruktat ägg?

    Vi själar ingjuts i äggcellen vid befruktningsögonblicket!

    Utan själ, ingen celldelning!

    Vi är alltså själen, vi som lever i våra jordiska kroppar; utan oss, inget liv i kroppen!

    en.wikipedia.org/wiki/Soul
    sv.wikipedia.org/wiki/Själ
  • Gudasänd
    Pentagram skrev 2011-06-09 08:00:30 följande:
    Ingen själ "hamnar" någonstans. Vårt medvetande, vårt "jag" (vår själ, om du så vill) utvecklas gradvis.
    Jaget utvecklas gradvis?

    Det där var verkligen flummigt, antingen finns jaget eller så finns jaget inte...det är inget som flummar fram gradvis...

    Jaget är givetvis den eviga andliga partikeln i den materiella kroppen, och beviset för det är att det finns människor som har minnen från sina tidigare liv, vilket ju bevisar att jaget inte är något som gradvis flummar fram...
  • Pentagram
    Gudasänd skrev 2011-06-10 10:15:52 följande:
    Jaget utvecklas gradvis?
    Japp, precis som andra av våra egenskaper. Du får naturligtvis tro på reinkarnation och minnen från tidigare liv om du vill men jag känner ingen skyldighet att spela med i dina fantasier.
  • Gudasänd
    Pentagram skrev 2011-06-10 11:41:45 följande:
    Japp, precis som andra av våra egenskaper. Du får naturligtvis tro på reinkarnation och minnen från tidigare liv om du vill men jag känner ingen skyldighet att spela med i dina fantasier.
    Antingen finns det upplevande medvetna Jaget, eller så finns det inte...så vad menar du med "utvecklas"?

    Om jaget "utvecklas", så är frågan; utvecklats från vad? För enligt dig så har väl Jaget (precis som universum) trollat fram sig själv från tomma intet...eller har jag förstått dig rätt?
  • Pentagram
    Gudasänd skrev 2011-06-11 09:52:56 följande:
    Antingen finns det upplevande medvetna Jaget, eller så finns det inte...så vad menar du med "utvecklas"?

    Om jaget "utvecklas", så är frågan; utvecklats från vad? För enligt dig så har väl Jaget (precis som universum) trollat fram sig själv från tomma intet...eller har jag förstått dig rätt?
    Det upplevande medvetna jaget är inte ett "antingen eller" utan är ett gradvis framväxande medvetande.

    ....eller vill du påstå att ditt medvetande var fullt utvecklat vid 1 månads ålder?

    Medvetandet är en process, inte ett avgränsat objekt. Processen utvecklas och förfinas i samband med att hjärnan, sätet för processen, gör detsamma. Jag är tämligen säker på att du tänker hålla fast vid dina fantasier oavsett hur verkligheten ser ut och oavsett vilken info du får. Dock, om du någon gång får barn och tar del i deras uppväxt kanske du själv kommer att få bevittna hur medvetandet utvecklas över tiden.
  • Gudasänd
    Pentagram skrev 2011-06-12 20:29:05 följande:
    Det upplevande medvetna jaget är inte ett "antingen eller" utan är ett gradvis framväxande medvetande.

    ....eller vill du påstå att ditt medvetande var fullt utvecklat vid 1 månads ålder?

    Medvetandet är en process, inte ett avgränsat objekt. Processen utvecklas och förfinas i samband med att hjärnan, sätet för processen, gör detsamma. Jag är tämligen säker på att du tänker hålla fast vid dina fantasier oavsett hur verkligheten ser ut och oavsett vilken info du får. Dock, om du någon gång får barn och tar del i deras uppväxt kanske du själv kommer att få bevittna hur medvetandet utvecklas över tiden.
    Medvetandet är själens energi, själens eviga perceptionsförmåga!

    Maneter är medvetna, trots att de inte har någon hjärna, hur förklarar du det?

    Geléklumpen i skallen är bara ett modem mellan oss medvetna själar och våra fysiska sinnesorgan!

    Om medvetandet skulle ha varit en skapelse av hjärnan, så skulle det vara omöjligt att ha reinkarnationsminnen och Nära Döden-Upplevelser...
  • Pentagram
    Gudasänd skrev 2011-09-06 12:52:39 följande:
    Medvetandet är själens energi, själens eviga perceptionsförmåga!

    Maneter är medvetna, trots att de inte har någon hjärna, hur förklarar du det?

    Geléklumpen i skallen är bara ett modem mellan oss medvetna själar och våra fysiska sinnesorgan!

    Om medvetandet skulle ha varit en skapelse av hjärnan, så skulle det vara omöjligt att ha reinkarnationsminnen och Nära Döden-Upplevelser...
    Du gör ett gäng påståenden. Kan du stödja dem på något sätt eftersom verkligheten inte tycks hålla med dig...

         "Medvetandet är själens energi, själens eviga perceptionsförmåga!"

    Ett påstående utan grund. Dessutom ett väldigt nonsensartat sådant.

         "Maneter är medvetna, trots att de inte har någon hjärna, hur förklarar du det?"

    Varför har du fått för dig att maneter är medvetna? Deras simpla nervsystem reagerar på stimuli, det är allt.

         "Geléklumpen i skallen är bara ett modem mellan oss medvetna själar och våra fysiska sinnesorgan!"

    Påstår DU, ja. Det finns dock inga evidens för att hjärnan skulle kommunicera med något annat system än sin rent fysiska omgivning.

         "Om medvetandet skulle ha varit en skapelse av hjärnan, så skulle det vara omöjligt att ha reinkarnationsminnen och Nära Döden-Upplevelser..."

    Varför det? Vi är rätt duktiga på att inbilla oss en massa, eller fantisera. Jag tolkar förvisso ditt påstående som att du faktiskt tror att s k reinkarnationsminnen är minnen från tidigare liv och att NDU är upplevelser som rör något bortom den fysiska världen men det finns ingen anledning att ta ditt påstående på allvar. Vare sig det förra eller senare fenomenet har kunnat påvisas under kontrollerade former vad gäller sina påstådda övernaturliga delar.
  • Gudasänd
    Pentagram skrev 2011-09-06 14:17:04 följande:
         "Om medvetandet skulle ha varit en skapelse av hjärnan, så skulle det vara omöjligt att ha reinkarnationsminnen och Nära Döden-Upplevelser..."

    Varför det? Vi är rätt duktiga på att inbilla oss en massa, eller fantisera. Jag tolkar förvisso ditt påstående som att du faktiskt tror att s k reinkarnationsminnen är minnen från tidigare liv och att NDU är upplevelser som rör något bortom den fysiska världen men det finns ingen anledning att ta ditt påstående på allvar. Vare sig det förra eller senare fenomenet har kunnat påvisas under kontrollerade former vad gäller sina påstådda övernaturliga delar.
    Här är en vetenskaplig avhandling, peer-reviewed, kring en holländsk NDU-studie av Dr. Pim van Lommel, i världens mest ansedda medicinska tidsskrift "The Lancet", som BEVISAR att medvetandet är skilt från hjärnan och att vi således överlever döden:

    www.zarqon.co.uk/Lancet.pdf
    profezie3m.altervista.org/archivio/TheLancet_NDE.htm

    VIDEO: Här är en grymt bra BBC-dokumentär kring Nära Döden-Upplevelser, med forskare och vetenskapsmän som bekräftar att upplevelserna är äkta, och detta även hos kliniskt hjärndöda, hos såna där ingenting aktiveras i hjärnan:








    VIDEO: Nära-Döden Upplevelser: Alla bevis för att medvetandet överlever hjärnan: (10 min)



Svar på tråden Vad avgör, vilka föräldrar man föds hos? Vad säger ni ateister, som tror att vi skänktes bara 1 enda livstid?