• Blossi

Varför krävs en utredning vid adoption när idioter kan skaffa barn?

Jag har inte förstått varför man har så himla lång utredning vid adoptioner när vem som helst kan skaffa barn utan att någon ens vet vad det är för människor eller familjesituation? 

Borde man införa ett "prov" (typ av körkort) för att skaffa barn i regel? Blir lite orolig när man läser om mammor som knarkar och missbrukar samtidigt som de har barn som de ammar.

Brist på information skapar spekulation
  • Svar på tråden Varför krävs en utredning vid adoption när idioter kan skaffa barn?
  • Blossi

neelliee

Det är det jag menar med att vi inte vet på något sätt hur barnet kommer ha hos sina biologiska föräldrar. Det är ju inte alltid det fungerar med stödfunktionerna vi har i samhället. Hur ska soc veta om föräldrarna knarkar om det görs i det dolda. Samma med misshandel.

Som svar på din sista fråga så anser inte jag fertilas smärta är viktigare att tas på allvar än de som är infertila. Smärtan att få ett definitivt besked jämfört med att eventuellt skjuta fram något är heller inget som kan jämföras. Tvångsaborter är inget jag förespråkar då det inte är i enlighet med att leva fritt, däremot borde man kanske får genomgå någon form av miniutredning där blivande föräldrar ändå kan få träffa någon som ser om hur just deras situation ser ut och om det behövs så kanske man borde sätta in hjälpåtgärder och sätta barnet i första rummet.

• MammaBecca
    neelliee skrev 2010-07-02 09:23:15 följande:
    Fast bestämma är ju precis vad man gör när man reglerar adoptioner väldigt hårt. Tycker att du säger emot dig själv ordentligt - adoptivföräldrar ska man nogsamt kontrollera så att de inte använder ett barn till "gud vet vad". Men när det gäller biologiska föräldrar kan man alltså inte avgöra vid en kontroll vem som är bra och inte? Vad tror du skiljer adpotivföräldrar från människor som är förunnade den stora gåvan att kunna få biologiska barn, mer än just fertiliteten? Om vem som helst ska få chansen att vara förälder till ett biologiskt barn, hur kan då adotivföräldrar granskas _så hårt_ om man utgår från att infertila människor är lika fina och vill lika väl som fertila? Jag håller med om att adopterades föräldar bör vara "extra bra" för att kunna möta ett adopterat barns bagage, men HUR stor skillnaden ska vara mellan en "godtagbar biologisk förälder" och en "godtagbar adoptivförälder" är en intressant fråga att diskutera.

Jag har inte sagt att man "ska" klara en abort om man är vuxen - bara att det rent fysiska vid en abort inte är så gräsligt vidrigt jobbigt jämfört med annan smärta som folk råkar ut för under ett normalt liv. Jobbigt absolut, ont javisst. Men man klarar det. Att slippa det fysiskt onda vid en abort kan inte för mig försvara att skaffa barn man inte klarar av, i synnerhet inte som en förlossning gör mer ont. Det fysiska vid en abort är inte värre än beskedet "du kommer att förbli barnlös resten av ditt liv". Därför är det intressant att diskutera det _mentala onda_ vid en abort och jämföra med det onda att inte klara en adpotionsutredning.

Är fertilas mentala smärta viktigare att ta på allvar än infertilas?
    Jag tycker att du är lite vimsig i dina argument. Jag har lite svårt att förstå hur du menar.

Till att börja med blir man tvungen att sära på adoptivbarnen kontra biobarnen.
    Hade vem som helst kunnat adoptera barn hur som helst, tror jag dels att det hade blivit stor risk för slavar. För att inte tala om barn som skulle kunna användas till sex och dyl.
    Detta för att det är en enorm skillnad mellan att åka och hämta ett övergivet barn mot ett barn som har föräldrar. Det finns människor vars egna biobarn far otroligt illa, fast det är som tur var varken accepterat eller vanligt.
    Det är bara att titta bakåt i tiden på barn som var på barnhem. Även dagens barn som hamnar i fosterhem tvingas jobba på gården, lämna ifrån sig sina pengar, får stryk och annat hemskt. Just för att det inte finns någon som står bakom barnen.

De allra flesta biologiska föräldrar gör allt för att skydda sina barn.
    Självklart finns du ju, som bevisat, bra adoptivföräldrar där ute som vill ha barnen som sina egna. Fast för att man skall kunna vara säker på den saken, måste man ju givetvis göra en del tester och verkligen se till att barnen får det så bra som möjligt.

Det är där den stora skillnaden ligger.
    Ett barn som föds in i en familj har en massa familj och vänner runt sig. Som ett skyddsnät. Det är inte alltid det fungerar. Fast oftast gör de det.
    För dem barn som inte har en familj och således inget skyddsnät, måste vissa åtgärdes tas, så att dem barnen inte faller i fel händer.

Kan du tänka dig vilken sexköpsmarknad det skulle vara på barn om vem som helst kunde adoptera?
  • Blossi
    Jennie med ie skrev 2010-07-02 19:26:24 följande:
    För att idioter inte ska adoptera.
    Men det är helt ok för dem att få egna biologiska barn.
  • Blossi
    MammaBecca skrev 2010-07-02 16:45:25 följande:
    Jag tycker att du är lite vimsig i dina argument. Jag har lite svårt att förstå hur du menar.

Till att börja med blir man tvungen att sära på adoptivbarnen kontra biobarnen.
    Hade vem som helst kunnat adoptera barn hur som helst, tror jag dels att det hade blivit stor risk för slavar. För att inte tala om barn som skulle kunna användas till sex och dyl.
    Detta för att det är en enorm skillnad mellan att åka och hämta ett övergivet barn mot ett barn som har föräldrar. Det finns människor vars egna biobarn far otroligt illa, fast det är som tur var varken accepterat eller vanligt.
    Det är bara att titta bakåt i tiden på barn som var på barnhem. Även dagens barn som hamnar i fosterhem tvingas jobba på gården, lämna ifrån sig sina pengar, får stryk och annat hemskt. Just för att det inte finns någon som står bakom barnen.

De allra flesta biologiska föräldrar gör allt för att skydda sina barn.
    Självklart finns du ju, som bevisat, bra adoptivföräldrar där ute som vill ha barnen som sina egna. Fast för att man skall kunna vara säker på den saken, måste man ju givetvis göra en del tester och verkligen se till att barnen får det så bra som möjligt.

Det är där den stora skillnaden ligger.
    Ett barn som föds in i en familj har en massa familj och vänner runt sig. Som ett skyddsnät. Det är inte alltid det fungerar. Fast oftast gör de det.
    För dem barn som inte har en familj och således inget skyddsnät, måste vissa åtgärdes tas, så att dem barnen inte faller i fel händer.

Kan du tänka dig vilken sexköpsmarknad det skulle vara på barn om vem som helst kunde adoptera?
    Ja, självklart måste vi ha en kontrollerad linje vid adoptioner men det tyvärr så utnyttjas ju också biobarn av vissa föräldrar. Den kontrollen tycker jag fungerar ganska dålig. 
    Som du skrev förut så klarar sig ju de flesta barn och får ändå ett skapligt liv. 
  • Jennie med ie
    Blossi skrev 2010-07-02 19:32:36 följande:
    Men det är helt ok för dem att få egna biologiska barn.
    Att olämpliga personer blir föräldrar på egen hand är rimligen inget argument för att inte försöka förhindra att olämpliga får barn via adoption.

Som redan nämnts i tråden, att förbjuda från fortplantning på egen hand är inte möjligt utan åtgärder som t ex  tvångsabortering och tvångssterilisering vilket för de flesta inte tycker har sin plats i ett civiliserat samhälle. Däremot kan de hindras/förbjudas att _leva med_ sina barn om de uppvisat uppenbar olämplighet...
  • daddybear
    Blossi skrev 2010-07-01 22:04:28 följande:
    Jag har inte förstått varför man har så himla lång utredning vid adoptioner när vem som helst kan skaffa barn utan att någon ens vet vad det är för människor eller familjesituation? 

Borde man införa ett "prov" (typ av körkort) för att skaffa barn i regel? Blir lite orolig när man läser om mammor som knarkar och missbrukar samtidigt som de har barn som de ammar.

vänd på steken, varför får idioter skaffa barn utan utredning? varför får inte de genomgå ett prov?
  • Blossi
    daddybear skrev 2010-07-02 19:39:27 följande:
    vänd på steken, varför får idioter skaffa barn utan utredning? varför får inte de genomgå ett prov?
    Precis vad jag frågar. Förstår inte hur din fråga skiljer sig från min? 
  • My Girls

Ja du ts... det undrar jag också.... Naturen är bra orättvis när den väljer ut vilka som ska kunna få barn och vilka det inte är alls självklart för... Tänk om naturen skulle stänga av möjligheterna för de direkt olämpliga och låta de andra få förtur. 
    Visst är det bra att det finns krav vid adoptioner, men det är tragisk, men svårt att stoppa, det faktum att barn föds till fel familjer och får må dåligt, ibland alldeles för länge, innan de får komma till ett hem där de blir älskade och behandlade som den lilla människa de är.

• Zaria
    Jennie med ie skrev 2010-07-02 19:36:35 följande:
    Att olämpliga personer blir föräldrar på egen hand är rimligen inget argument för att inte försöka förhindra att olämpliga får barn via adoption.

Som redan nämnts i tråden, att förbjuda från fortplantning på egen hand är inte möjligt utan åtgärder som t ex  tvångsabortering och tvångssterilisering vilket för de flesta inte tycker har sin plats i ett civiliserat samhälle. Däremot kan de hindras/förbjudas att _leva med_ sina barn om de uppvisat uppenbar olämplighet...
  • Katten Janson

Intressant .... Men mycket knivig fråga

• LyckligtSlut

Klart att man kan känna så, men samtidigt betyder väl det att man måste införa tvångsabort eller tvångsadoption och känns inte heller som ett samhälle jag vill leva i. Hoppas bara att de söker och får den hjälp de behöver.

Men det är väl inte bra om man tar bort regler för adoption så att någon psyksjuk knarkare som samlar på "gulliga bebisar" kan skaffa sig några till att plåga utan att någon säger stopp? Det är bra att man förhindrar sådant t ex, men ibland verkar adoptionsreglerna extremt hårda. Även om jag förstår reglerna.

PMS året runt :(
  • JuliaåRonjasmammis

För att inte ännu fler idioter ska "skaffa" barn, såklart!

Don't mess with my integrity!
Svar på tråden Varför krävs en utredning vid adoption när idioter kan skaffa barn?