CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-07-03 13:56:50 följande:
I den
här tråden kom denna åsikt upp: Alla som mördar/misshandlar är sjuka.
1. Vad anser du om åsikten?
2. Är alla som mördar sjuka?
3. Hur definierar du sjuk?
4. Kan "normala" människor mörda eller finns det spärrar som hindrar oss från det?
5. Är spärrarna ofelbara?
6. Hur definierar du mord?
1) Det stämmer inte.
2) Alla som mördar eller misshandlar är definitivt inte sjuka.
3) Feber, hosta, rinniga ögon. Men seriöst - i det här fallet så anser jag att en person ska anses vara sjuk om de inte förstår orsak och verkan. Om jag inte tror att upprepade sparkar kan skada någon så är det ju något fel med min verklighetsuppfattning. Det var ju någon fotograf som hade fotograferat "sista måltider" för dödsdömda i USA. En av fångarna hade ätit upp huvudrätten med valde att spara efterätten till "efteråt". Det är ju ett ganska tydlig tecken på att det var en person inte förstod vad döden innebär och som borde ha dömts till vård istället. Så bristande förståelse för konsekvenserna av sitt handlande eller vanföreställningar ("min hund sa till mig att...") tycker jag definierar sjukdom i det här fallet.
4) Normala människor kan definitivt mörda. Man kan ta livet av någon med full förståelse för konsekvenserna om man anser att målet är viktigare. Det klassiska "åka tillbaka i tiden och mörda Hitler" är ju en variant där få skulle klassa den potentiella tidsresande mördaren som sjuk.
5) "Spärrarna" i det här fallet är inte så mycket en spärr som ett tunt lager fernissa av civilisation som håller oss i schack. Ändra de sociala reglerna och man kan lätt få fram mördare eller misshandlande personer (jag ser det mer som en gradskillnad än artskillnad i det här fallet). "The Stanford Prison experiment" visar ju detta med oroande tydlighet.
6) Mord anser jag är när man överlagt tar livet någon och är medveten om konskvenserna. Om jag slår ihäl någon med ett (avsiktligt/oavsikligt) slag mot halsen i ett slagsmål är inte mord.