• t0va

Vill inte amma vad ska jag ge då?

Jag kommer troligen inte amma våran kommande bebis, dels blir det nog svårare att amma än att använda flaska för jag har en sjukdom som gör att mina muskler är svaga, sen kommer jag nog äta smärtstillande som inte går ihop med amning. Utan sånt kommer jag bli en värdelös och trött mamma, så hellre flaska då. 

Men hur ska vi börja? Vi har fått tips om flaskor med antikolik och har köpt ett fåtal för att testa. Men när det gäller ersättning vad ska vi ta?

Såg att det fanns tetrapack som var färdigblandad, är det vettigt att ta med till BB, eller ska vi köpa någon pulver och ha med? Jag litar inte på att vårat beslut respekteras, speciellt inte efter att ha varit på amningsinfon som de hade. Då var man tvungen att prova amning i ett dygn även om det inte gick innan något annat tas till.

Jag vill gärna testa att amma men tror inte jag fixar det i det långa loppet, speciellt inte när jag sen ska vara själv på dagarna med bebis.

Vi tittade i affären och det verkar vara nan eller sempers som gäller, såg att många här skriver om nan1 till att börja med, är det smart, eller ska vi testa nan ha först?

Vi har ingen aning alls för alla våra vänner har ammat och är rätt så låsta vid det.

Tar gärna emot tips så vi får mer klarhet i detta. Tycker det är synd att man inte kan gå på info på mödravården om flaskmatning också, som det var med amningen. Min bm är ledig nu och jag känner inte förtroende att ta upp det med den som är vikarie. Är rädd att jag ska bli tvingad att amma om jag känner att det inte går.

Min sambo stöttar mig i valet och förstår så det är alltid något.  

• Svar på tråden Vill inte amma vad ska jag ge då?
  • Elvirasmamma

Hej!

Nu har inte jag läst din tråd så det kan hända att du får tips som andraa gett :P

Jag ammade i början men det funkade inte alls och på bb sa dom åt mej att jag skulle göra det och INTE ge ersättning med det enda och de andra :/ Blev jätte stressad och ledsen eftersom orken fanns inte å det kom inte så mkt mjölk i början heller.

Men jag köpte ersättning ändå Nan1(tror jag den hette) och semper 1:an. tetrapacken är helt perfekt när man e trött eller om man ska iväg eftersom den är färdigblandad. Pulvret är mer ekonomiskt och man blandar ju det med kallt vatten å värmer. Sen när det gått en viss tid och barnet blir äldre går man ju bara över till 2:an (det står på förpackningarna)
    Alla barn kan äta ersättning som finns att köpa nästan i varenda affär.

Jag skulle även vilja rekommendera mam nappflaskor det är nämligen hål i botten (rinner ej ut :p ) och det gör att de inte blir luft i nappflaskan. Och det bildas inte någon gas i magen av denna flaskan finns både stora och små att köpa på apoteket men även coop, willys, ica m.m. Dock kostar dom mellan 50-65kr beronde på vilken affär man köper dom. Men den kan man ju ha väldigt läääääänge och det är värt priset. Jag har rekomenderat den till alla mina vänner och dom är supernöjda med den.

Av ersättningen kan barnen bli årda i magen  (inte alla barn)  skulle det vara så illa tala med din barnmorska annars kan du gå till apoteket och köpa bifidus det är som välling fast annat innehåll tror den är från 1 eller 3 månader.

Och vet du vad? Bara för att man ger ersättning så är man en SUPERBRA mamma =)
    Det är jättemånga som ger ersättning i stället...

Hoppas jag har gett lite råd som ingen annan har :P hehe..
    Ha en underbar dag och lycka till

• Lunamamma

Hej!

Jag är ingen amningsfanatiker, men att liggamma är toppen - inte ansträngade någonstans med några kuddar rätt placerade. Och perfekt på natten så att man slipper stiga upp och tända lampan etc. Jag har haft problem med handlederna pga karpaltunnelsyndrom och föredrar att ligga och amma. Ger dessutom ersättning som tillägg före läggdags eftersom jag är nojjig för att mjölken inte ska räcka till. Vi använder Dr Browns flaska med Sempers Lemolac. Båda våra flickor har haft känsliga magar. Sempers magdroppar har varit bra att ha under en period. Amning kan vara kämpigt att få igång, men när det funkar är det väldigt smidigt. Med första barnet tog det tio dagar innan mjölken rann till ordentligt och med andra barnet fem dagar, så ge det lite tid! Det är bra att både kunna amma och ge flaska :)

Lycka till!

• stor grön drake

Har läst endast TS (dvs alla TS svar)

Jag skulle säga att köp hem både babysemp1lemolac och nan1 och testa er fram. Vår gnuff funkade bäst med lemolac (pulver) och tutteli (tetra, men den finns bara i finland tror jag). Numera kör vi nan2 och det är ingen skillnad på vilken tetra vi har. När han var liten var det extrem skillnad mellan tetra och pulver.

Eftersom jag sett dig i andra trådar vet jag att det kan bli problem att ligga och amma pga osmidigheten med att komma till liggande, men annars kanske det är ett testvärt alternativ? Jag är absolut för flaskning (sonen delflaskad från 2½ vecka) men sen igen tycker jag just de där första dagarnas mjölk är så viktig om man bara har den/kan ge den. Om amning känns omöjligt kanske pumpning kan vara en möjlighet (om du inte har så ont att du måste börja äta medicin direkt givetvis) och sedan ge bröstmjölken via flaska. De flesta BBn har elpumpar (så överlever dina händer med) där man bara sticker in juvren och blir mjölkad (förlåt, men så såg det ut på den info film från 70-talet vi fick se)

Nu blev detta nästan ett sånt svar du inte ville ha med ammningspushning, men jag menar inte så, vill bara säga sånt du kanske inte tänkt på (jag hade det då inte, skulle ju helamma i 8 månader jag Drömmer)
    Vi har använt MAM UltiVent, och älskat dem. De är de enda som sonen accepterat, MAM napp fick han redan på BB och jag tror det är en del i att han tog den flaskan (likadan sugnapp som på napparna) eftersom formen var bekant.

Det som kan vara värt är att om du får mycket mjölk (kan hända fast du inte ammar) är att be om mjölkhämmande preparat så du inte får mjölkstockning.

• stor grön drake
    Superhero skrev 2010-07-07 15:28:46 följande:
    om jag ska lägga mig i det där med att man måste värma själva ersättningen till en viss temp o låta den svalna...... vart har ni fått det ifrån?!  inte ens på nans egna paket står det nåt om det! man ska blanda ersättningen i 40gradigt vatten. sen servera. eller står det på sempers förpackningar?
    Har stått 70º på alla våra sorter (tutteli1, nan1, babysemp1, babysemp1lemolac) dessutom är vår kille tydligen känslig och får magknip om vi inte använder uppkokat vatten till majoriteten av hans behov (han är nu 8 månader och äter mest riktig mat med 2 ersättningsmål/dag), däremot har vi väldigt sällan värmt det över 35º-40º. Vid magknip har vi blandat i 60ml nykokat vatten och sedan fyllt på med 140ml avsvalnat till bra ättemperatur.
  • Andrea b

Hej! Tänkte berätta lite hur jag har det :) Fick min dotter 6/6 nu i år o tänkte att jag först ville testa amningen... Men hennes sugreflexer är så starka så hon sög så det har blivit "hål" i mina bröstvårtor... Både bb o BvC ville se hur jag ammade just för att kolla så hon hade rätt grepp å så och det hade hon ju! Jag envisade att försöka i alla fall men det blödde ju samtidigt så man var väldigt nervös för att hon skulle må dåligt av det. efter två veckors plågo ammande med henne ville jag knappt lägga henne till bröstet! jag satt o lipade samtidigt som jag ammade av smärtan o min sambo försökte trösta så gott han kunde, men tillslut testade jag att pumpa istället= lika hemskt!! Snacka om att man kände sig totalt värdelös då... hmm 

Så då gav jag upp o gick över till ersättning(NAN1) direkt men försökte amma iallafall morg o kväll o detta började jag med när hon var 3veckor! Absolut inga problem alls för henne, hon verkar faktiskt ärligt talat må bättre av ersättningen för så fort jag ammat så skriker stackarn av magknip o det känns hemskt!

Nu ammas hon någon enstaka gång bara för att "hjälpa" mig att tömma brösten annars är det bara ersättning som gäller o jag tänker stå fast vid det nu oavsett vad läkare o BvC säger o det tycker jag du med ska göra, testa kan man göra om man vill men det är upp till var o en tycker jag! Visst att många säger att bröstmjölk är det bästa men mår man dåligt av det så är det nog bättre att låta bli tror jag! För det är ju meningen att matstunden ska bli en mysig stund o närheten o kärleken finns ju där ändå fast man inte ammar!!

Vi brukar koka upp vatten som vi låter svalna o sedan värmer igen till 40"C sen dricker hon ur Eskas(vet inte säkert om märket heter så:) ) o MAM`s flaskor o båda tycker jag funkar suvärent! "Eskas" har luftventil i nappen o MaM´s hål i botten så det kommer in luft hela tiden i flaskorna :)

Lycka till!! O stå på dig!

• Ardea cinerea

Tycker du gör helt rätt i att ta med dig Nan till BB. Är det en skata som jobbar om du, nyförlöst och trött, inte får rätt på amningen slipper du då oroa dig. Trist att man ska behöva tänka så, men kanske kommer du att kunna slappna av om du vet att du har ersättning med dig utifall att.

Precis som någon påpekat tidigare är ersättningen inte steril. Däremot tror jag ibland att risken överdrivs när det gäller ersättning, det är mycket ovanligt att drabbas av en bakterieinfektion till följd av pulvret. Jobbar själv på en kontrollmyndighet (livsmedel och dricksvatten) och hittills har jag inte hört om några prov med sjukdomsframkallande bakterier. Dessa förekommer däremot inte allt för sällan i dricksvatten från enskilda brunnar, vilket kan vara en anledning till att koka upp vatten. (Tips är att rensa silen på kranen då och då så att inte rent vatten strilas genom en bakteriehärd)

För egen del är jag mer orolig för bekämpningsmedelsrester i diverse frukter och grönsaker som man vill kunna ge när barnen är lite större, samt alla hormonstörande kemikalier i vår omgivning, men det är ju en annan diskussion som inte hör hemma här.

• PruttPottan

Bara läst TS..

Anledningen till att de vill att man ska amma i början är väl för råmjölken innehåller så mkt bra, men kan man inte så kan man inte.
    Hade jag vetat vad jag vet idag hade jag bara ammat några dagar sen skitit i det och mått bra och kunnat äta mina mediciner som krävs.

Nan 1 och Sempers etta är likvärdiga, en del tar den ena men inte andra. Nans HA eller Sempers lemolac är väl för lite känsligare bebisar, vi testade den men det vart värre med den fruktansvärda magknipen.

Vi testade även antikolikflaskan från MAM, för oss helt värdelös, dels för att den läckte  (handhavandefel) och sen har det visat sig nu efteråt när en vän tittade på den så hade vi fått fel storlek på napp :/

Vi köpte NUKs antikoliknappar som finns i babyfackhandeln, den passar till alla vanliga nappflaskor. Men se till at köpa BPA-fria och inte mellanstorleken som vi. Vi har ett gäng som vi inte kan använda eftersom bebis nu äter 270 och det ryms inte :S

Om du är osäker på BPA-fria flaskor så ska det stå en 5 i botten inom en triangel. En sjua så är de inte fria. Än så länge är det bara Bambino som har 30ml BPA-fria flaskor. Esska, som jag gillar bättre kommer ut med dem efter sommaren.

Vad gäller tetrapacken så är de jättebra, men jag tycker inte sonen blir tillräckligt mätt av samma mängd pulver som tetramat. Men de är toppen att ha hemma i nödfall =)

När vi blandar vår ersättning nu så mäter vi upp vatten och sen in i micron och i med pulver. Enkelt!
    Förr när magknipen fanns så kokade vi vatten och lät svalna och hade i kylen och kokade alla flaskor och nappar. Bara för att vara säker.
    Har ni egen brunn rekomenderas det att man kollar vattnet men inte när det är kommunalt.

Anledningen till att det inte ges ut info om ersättningar är att de får inte. Något jag tyckt varit svårt när man behöver info om det.

Tja, det var mina 50 cent.. Säkert massor av upprepningar men thats life =)  Mejla om du undrar nåt eller så!

• Dr Mupp
    Superhero skrev 2010-07-07 15:28:46 följande:
    om jag ska lägga mig i det där med att man måste värma själva ersättningen till en viss temp o låta den svalna...... vart har ni fått det ifrån?!  inte ens på nans egna paket står det nåt om det! man ska blanda ersättningen i 40gradigt vatten. sen servera. eller står det på sempers förpackningar?
    Det står på förpackningen och har att göra med att varken kranvatten och ersättningspulver är sterilt vilket kan vara förödande för bebisar om det hinner bli en bakterietillväxt i flaskan. 
  • Mjesec
    Dr Mupp skrev 2010-07-09 08:29:55 följande:
    Det står på förpackningen och har att göra med att varken kranvatten och ersättningspulver är sterilt vilket kan vara förödande för bebisar om det hinner bli en bakterietillväxt i flaskan. 
    Då är jag nyfiken varför personalen på BB gör så till dag gamla bebisar?
    Om det är så farligt.
  • Helene70
    Mjesec skrev 2010-07-09 12:27:17 följande:
    Då är jag nyfiken varför personalen på BB gör så till dag gamla bebisar?
    Om det är så farligt.
    Oj oj vad det alltid ska överdrivas. Det är bakterien Enterobacter sakazakii som jag tror Tjabba eller nått har i tankarna när hon har skrivit sitt inlägg (enligt länken som bifogades i ett tidigare inlägg). Å andra sidan så finns det risker med allt. Ammande barn får t.ex. i sig en massa miljögifter och detta är inte alls ovanligt:
    http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=2887595 

I slutändan spelar det inte någon större roll vad man väljer bara man det känns bra för familjen.

Följande finns att läsa om Enterobacter sakazakii och vad man ska tänka på när man tillreder ersättning:
    #####################################################################################
    Bakterien har ingen möjlighet att föröka sig i kylskåpstemperatur (<5 °C) och därför kan problem yppa sig närmast om färdigt tillredd modersmjölksersättning förvaras i för hög temperatur, i alltför långa tider eller om rester av tidigare tillredd ersättning används på nytt.
  • MirandaSthlm

Jo dom på min BVC var på mej rätt rejält om att jag både gav flaska och tutte så det verkar vara en grej för dom men kanske bara gäller lokalt.

Ett annat tips då:
    Jag  o bebis får inte till det med amning sittandes så jag ligger alltid på sidan så det kan ju även vara ett tips så slipper TS belasta kroppen så mycket. Allt för att göra min bebis nöjd.

Solig

~ Tindra 10-05-15 ~
Svar på tråden Vill inte amma vad ska jag ge då?