• Ninnali

    Någon mer med barn med sköra naglar?? Vad ska jag göra?

    Har en pojk som fyller två år och hans naglar verkar väldigt sköra. De skivar sig, går av etc. Detta på både fötter och händer. Jag håller naglarna korta men det hjälper inte.
    Någon mer med samma problem? Vad kan man göra!

    Tacksam för svar.

  • Svar på tråden Någon mer med barn med sköra naglar?? Vad ska jag göra?
  • vintertös

    Jag skulle kolla upp med läkare om det kan vara brist på ngt ämne!
    (Eftersom oron/undran nu redan finns)......jag har själv nästan alltid haft "dåliga" naglar som har skivat sig och går lätt sönder och ska utredas för glutenintollerans där kroppen inte kan tillgodogöra sig ämnen som den ska och man kan bl.a  få brist på vitaminer o andra ämnen. 

  • Stjärnstoft

    Det här har jag funderat över sen barnen föddes - idag fyra och sex år gamla.
    Deras naglar är jättedåliga, ffa stora tjejens.
    De har även magbekymmer och tål mjölk dåligt, men ingen uttalad allergi.
    Flera andra födoämnen är de också känsliga för och drabbas lätt av eksem och annat.
    Blodprov för gluten visar ej något, men eg skulle ju biopsi behöva göras.
    Tänker också i banor som brist på vitaminer/spårämnen/annat.

  • vintertös

    Glutenintollerans är ju en sån där "sjukdom" som tyvärr är svår att upptäcka eftersom det sällan syns i blodprov, men är en allvarlig intollerans att gå "obehandlad" med då den leder till följdsjkd.

    Som en läkare i en tidn.artikel uttryckte det angående de som påvisas med gluten genom blodprov: Vi ser endast toppen av ett isberg!

    Jag är lite av upprörd över hur allmänläkare lättvindigt avfärdar att man kan vara glutenint. eftersom proverna inte visar ngt! Skulle inte bli förvånad över att det visar sig att kanske 20-30% av befolkningen kan lida av detta ist för de 1-2% de idag talar om! Speciellt med tanke på att människokroppen inte är gjord för att äta gräs som spannmål är + att vi inte har ätit det särskilt länge (knappt i 10000 år). 

  • Malinsmalin

    Vi hade samma problem med vår 2 åring. Naglarna var så sköra att dom skivade sig. Vi försökte få råd på alla vis, så fort vi fick ett tips om en salva eller en olja så innehöll den mängder med kemikalier och det är något som vi inte ville stryka på på vår sons naglar. Efter cirka 10 månader så fick vi ett tips av en väninna som berättade att hon använde sig av Kiod olja för att stärka sina naglar. Vi kollade upp ordentligt ingredienserna så att det skulle vara ekologiskt och inte innehålla några kemikalier. Det visade sig att den var 100% äkta, enbart 1 ingrediens av själva frukten, arganolja. Vi köpte direkt för att testa och det visade sig redan efter 1 vecka så slutade skivningen och naglarna började stärkas. Nu 3 månader efter så fortsätter vi att smörja sonens naglar varje kväll innan läggdags. Om andra föräldrar har samma problem så tveka inte att använda den oljan. Det funkade för oss.


Svar på tråden Någon mer med barn med sköra naglar?? Vad ska jag göra?