• AronNora2

Kompis dotter mobbade min - vad säga/göra?

Hade kompis på besök med sin treåriga tjej igår. Har egen dotter som är nåt halvår äldre.
    Under hela besöket, ca 6h, var kompisens unge en mobbande demon. Var helt inriktad på att vara så elak som det bara gick mot min dotter. Skrek elakheter, förolämpningar, slogs, försökte stjäla hennes saker. Var precis likadant sist vi träffades (väldigt länge sen) men då var hon mycket yngre. Tänkte då att hon kanske bara hade en dålig dag. Men nu verkar det som om hon ÄR sån, tjejen. Superelak, helt enkelt. Den enda hon var snäll mot var katten. Vilket ju bevisar att hon KAN vara snäll.
    Frågan är, vad gjorde min kompis åt saken? Absolut ingenting. Att hennes dotter var elak mot min sket hon i. Däremot var hon väldigt noga med katten: "jag tycker det är viktigt att barn lär sig respekt för djur". Ok, men andra barn då?
    Skam till sägandes är att jag inte heller gjorde nåt, av rädsla för att vara en sån där "mina barn och andras ungar"-morsa. Tyckte det var en rätt svår situation. Så uppenbart att det inte var "bådas fel" utan att en unge betedde sig markant mkt sämre än den andra. Blev pinsamt, liksom.
    Smsade dock efteråt med en undran, om hennes dotter alltid är sådär eller kanske bara ogillar min dotter?
    Då ville hon inte låtsas om att något hänt. "Vadå, de är ju barn", ungefär.
    Blev då förbannad och smsade att det var totalt över gränsen för vår del. Att det kändes som mobbing. Och: "din dotter respekterar ju katter, då måste hon väl även kunna lära sig respektera andra barn?" Fick ej svar.
    Tycker såna här situationer är så otroligt svåra. Vad fan gör man?

• Svar på tråden Kompis dotter mobbade min - vad säga/göra?
  • Siamüsen
    AronNora2 skrev 2010-07-11 14:14:00 följande:
    slamusen; det håller jag helt med om. det som är lite förbluffande med det här barnet är att hon är extremt tidig verbalt och intelligensmässigt. men det känns som om hennes sociala förmåga är på en ettårings nivå. att hon bara ser andra barn som rivaler om leksakerna och de vuxna. 
    det jag reagerade på att elakheten var så utstuderad. om det bara hade varit MIN LEKSAK-bråk hade jag inte brytt mig. men det var som om hon letade efter sätt att såra min dotter på. ett exempel av många; min dotter visar upp en ask med fina saker som hon samlat. frågar tjejen om hon vill ha en av dem. tjejen tar en av prylarna med ett elakt flin på läpparna, springer iväg och slänger bort. skrattar högt: HAHHAHHAHA jag vill inte ha dina jättefula saker!
    det var alltså bara en av alla miljoner elaka saker hon gjorde. sedan slogs hon också förstås och skrek sånt som att "jag vill inte leka med dig för du är så larvig". det höll på nonstop...
    Hon kanske var avundsjuk?

I vilket fall som helst är det trist och i vilket fall som helst borde mamman ha markerat lite at dottern att det inte är ok att vara elak. Tycker inte du ska vara arg pa dottern dock för hon har nog inte sa avancerat utstuderat tânkande som det kanske verkade utan gick mer pa impuls.
  • AronNora2

slamusen, helt rätt igen. jag har dock inte den relationen till den här mamman ifråga. kanske är det våra trassliga relationer sins emellan som kommer till uttryck mellan våra barn. 
    att jag gjorde som jag gjorde kanske är för att jag faktiskt vill bryta och har velat göra det länge. om våra barn hade haft en bra relation så hade jag nog satt större värde på vänskapen.
    men jag har en känsla av att mamman ifråga innerst inne inte bryr sig så mycket om ifall min dotter blir ledsen och sårad eller inte - och då vill jag nog inte värna om vänskapen (eftersom jag då uppenbarligen är den enda som gör det) 

• Kajee
    AronNora2 skrev 2010-07-11 13:54:43 följande:
    Kajee,
    jag vet vad mobbing är. Vad jag försöker säga är att barnet betedde sig som en fullfjädrad mobbare, fast hon bara är tre! Vilket känns extremt.

Barnets beteende var sådant att hon lär bli en mobbare i framtiden om inte de vuxna runt omkring henne gör något. Hon var helt ointresserad av ett positivt samspel.
    Lite av min tanke med att uppmärksamma mamman på detta var att hon kanske kan se själv vad hon gör fel; dvs underlåter att vägleda barnet i sociala samspel med andra barn. Jag tvivlar dock på att det kommer att ske.
    Ord som "tack", "förlåt" och "snälla" - de orden kan inte det här barnet. Detta för att mamman inte vill lära henne de orden. Varför? Får nästan en känsla av att hon vill att hennes barn ska totaldominera andra barn. Hon kanske t o m tycker att det är positivt att barnet har ett mobbarbeteende, vad vet jag?

Jo, precis, jag räknar inte med att kunna bjuda över det här barnet igen. Det är bara så väldigt synd att det är så känsligt att diskutera såna här saker föräldrar emellan. Ligger så mkt prestige i föräldrarollen. Önskar att jag som dig buzflickan hade en öppen dialog med den här mamman men det verkar ju inte gå.
    Jag tror dock att jag hade agerat annorlunda om det varit min dotter. Jag hade nog bett tusen gånger om ursäkt för dotterns beteende och försökt inrikta mig på att det inte skulle hända igen.
    Att kalla det för mobbing är ändå magstarkt.
    Att tro att någon kommer att bli mobbare pga ett tillfälle är att dra ganska dramatiska slutsatser.
    Lägg det här som en ansvarsfåga på mamman - du har pratat med henne -och vill hon inte ta itu med det kan du ju inte göra så mycket mer tyvärr. Precis som jag skrev. Däremot tror jag inte att du kommer någon vart med mamman ifall du kallar henne barn för mobbare eller ifrågasätter om hennes dotter  "alltid är så där". Sånt gör bara att man som förälder drar öronen åt sig, även om den här flickan uppförde sig illa.
    ?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • AronNora2

just det, man borde definitivt inte känna agg mot dottern.
    hjärtat sätts dock på hårda prov i såna här situationer.
    rent instinktivt kan man inte låta bli att känna ilska när ens eget barn utsätts för elakhet.
    jag visade dock absolut inget sånt gentemot barnet utan försökte av alla krafter att bemöta henne med vänlighet.
    ska sägas att det är första gången som jag känner så inför ett barn: att det är väldigt svårt att tycka om…

• Kajee
    AronNora2 skrev 2010-07-11 13:58:42 följande:
    Kajee, en sak till - kom ihåg att det här barnet utsatte min dotter för en massa elakheter under en halv dag utan att de vuxna ingrep. Jag känner såklart flera saker; dels att jag borde sagt ifrån, dels att jag svikit min dotter. Jag tycker nog att det är jag (och min dotter) som har orsak att ta illa vid oss i den här situationen. Och att om man, som den här "kompisen", inte sätter gränser för sitt barns dåliga beteende, kan tåla att få kritik. Eller?
    Jo jag påstår inget annat. Flickan var elak och det är ett vuxenansvar. Mamman borde ha gjort något och om du såg att hon inget gjorde så kunde du ha gått emellan. Men nu blev det som det blev och man kanske ska vara lite försiktig när man kritiserar andras barn. Går man på för hårt så tror jag att man slutar lyssna.
  • Siamüsen
    AronNora2 skrev 2010-07-11 14:19:52 följande:
    slamusen, helt rätt igen. jag har dock inte den relationen till den här mamman ifråga. kanske är det våra trassliga relationer sins emellan som kommer till uttryck mellan våra barn. 
    att jag gjorde som jag gjorde kanske är för att jag faktiskt vill bryta och har velat göra det länge. om våra barn hade haft en bra relation så hade jag nog satt större värde på vänskapen.
    men jag har en känsla av att mamman ifråga innerst inne inte bryr sig så mycket om ifall min dotter blir ledsen och sårad eller inte - och då vill jag nog inte värna om vänskapen (eftersom jag då uppenbarligen är den enda som gör det) 
    Då har du ju svaret där. Dumpa vânskapen. Kommer säkert kânnas bâttre efterat
  • Kajee
    AronNora2 skrev 2010-07-11 14:23:19 följande:
    just det, man borde definitivt inte känna agg mot dottern.
    hjärtat sätts dock på hårda prov i såna här situationer.
    rent instinktivt kan man inte låta bli att känna ilska när ens eget barn utsätts för elakhet.
    jag visade dock absolut inget sånt gentemot barnet utan försökte av alla krafter att bemöta henne med vänlighet.
    ska sägas att det är första gången som jag känner så inför ett barn: att det är väldigt svårt att tycka om…
    Det är svårt sånt här - v äldigt svårt. Jag är mest förvånad över att mamman inte gjorde något. Men en del människor verkar tycka att det är ok att deras barn beter sig hur som helst tyvärr.
  • AronNora2

Kajee, jo, det var nog magstarkt.
    Jag var dock arg över att mamman agerade döv, blind och stum inför sin dotters beteende när hon upprepade gånger gjorde min dotter ledsen.
    Och att hon sedan låtsades som att ingenting hänt.
    Så jag tog i med grövre ord än jag annars skulle gjort. Det blir ju så när man känner sig kränkt, att man får lust att kränka tillbaka. 

• Kajee
    AronNora2 skrev 2010-07-11 14:25:55 följande:
    Kajee, jo, det var nog magstarkt.
    Jag var dock arg över att mamman agerade döv, blind och stum inför sin dotters beteende när hon upprepade gånger gjorde min dotter ledsen.
    Och att hon sedan låtsades som att ingenting hänt.
    Så jag tog i med grövre ord än jag annars skulle gjort. Det blir ju så när man känner sig kränkt, att man får lust att kränka tillbaka. 
    Förstår det. Det är oerhört jobbigt att se hur andra behandlar ens barn illa.
  • AronNora2

men har ni inte upplevt att det är otroligt svårt att säga ifrån i stunden? 
    "mina barn och andras ungar"-fenomenet?
    jag vill verkligen lära mig att göra det!  

• saltabanditen

Jag tycker att det är mycket enkelt faktiskt. En förälders roll är i första hand att skydda och värna de egna barnen. Far de illa på något sätt, som här i mötet med det andra barnet, försöker man gå emellan, styra upp och säga ifrån. Hur andra människor kan uppfatta det anser jag är irrelevant. Eller kanske att det är en prioritetsfråga. Så i fräämsta hand tacklar man problemen när de uppstår, i efterhand att man ringer eller pratar med varandra. SMS anser jag är fegt att ta till när det kommer till problem eller relationer därför att de ger alltför stort tolkningsutrymme och det är dessutom inget annat än en monolog.

Tangentbordet har för många tangenter och fingrarna är för breda. En torkad ostsmula brfinner sig just nu under E
  • Siamüsen
    AronNora2 skrev 2010-07-11 14:31:12 följande:
    Jag kan tycka det är svårt om jag inte kânner det andra barnet alls. Med vânner och bekantas barn tycker jag det är helt ok numera.

Vet att det funkar bâttre pa mina barn om nagon annan säger till ibland. Senast skickade jag grannens tonåriga son nâr min 4-aring inte lyssnade alls nâr jag sa till honom. Han lydde grannens son pa en gang.
  • Kajee
    Jag hade svårt för det förr, men inte längre.
    Det är nog en tröskel man behöver komma över. Och sen brukar jag tänka att jag skulle vara glad ifall andra sa ifrån ifall de upplevde att att mina barn uppförde sig illa - för det är ju inte ok för mig heller. Och när jag tänker så är det lättare att säga till andras barn.
  • AronNora2

yes, det är väl typiskt mig som är förstagångsförälder.
    vår dotter ska börja på föräldrakooperativ snart. hoppas då lära mig en massa tricks  

• Sublime

Jag är mamma till en dotter som har mobbat, jag kommer ihåg att mamman till "offret" var livrädd för att säga något till mig. I vilket fall tog jag tag i det för det ska man göra då jag tror att min dotter inte mådde bra själv just då, vore jag du skulle jag säga upp kontakten med den andra mamman om hon vägrar att ta tag i det. Man måste lära sina barn empati för det är inget som är medfött och jag skulle inte utsätta mina barn för någon som inte får lära sig det.
    Många barn härmar andra och om ni inte står upp för henne, då vet hon inte hur eller varför hon ska stå upp för sig själv. Låt det inte hända igen och om den andra mamman inte tänker uppfostra sitt barn då kan inte ni heller göra det och vill du att ditt barn ska bli som henne?

• Daggdroppen

I en sådan situation om jag ser att mitt barn uppenbarligen blir både kränkt, ledsen och kanske slagen så skulle jag absoolut säga till! Speciellt om den andra mamman inte gör något!  På ett fint sätt skulle jag förklara för barnet, så att mamman också hör, att det verkligen inte är okej.

Sms efteråt är kanske lite dumt. Iställer kunde du ha pratat öga mot öga där eller ringt. Ring nu istället eller vänta tills ni träffas en annan gång om det blir snart?

Det är INTE barnets fel, trots att man säkert har mycket svårt att tycka om just det barnet. Barnet kan också ha någon form av diagnos (så små barn blir sällan diaknostiserade med syptomen kan ju finnas) så det kan man också ha i bakhuvudet. Hur som helst så behöver även det barnet lära sig vad som är rätt och fel, annar gör man ju barnet en björntjänst.

• kutiom
    Jo, det är svårt, det kan jag lugnt hålla med om men... det är ditt barn det handlar om. Då är det bara att agera och sedan reda upp vad man nu gör och säger till barnet efteråt. Jag kan inte förstå hur jag skulle kunna ignorera att min dotter blev illa bemött. Det har hänt ett antal gånger och då reagerar jag spontant, föräldrarna till barnen har än så länge inte protesterat på mina tillsägelser utan håller i sak faktiskt med. Så blunda för föräldern om det nu behövs när du själv tar tag i situationen och står upp för ditt barn. Lycka till!
Svar på tråden Kompis dotter mobbade min - vad säga/göra?