Ppetra skrev 2010-07-27 15:21:33 följande:
neelliee skrev 2010-07-27 14:56:10 följande:
Jag förstår det! Man måste ju räcka till för BÅDA och med en trotsis och en lugn(are) blir det kämpigt att hinna med om trotsisen ska få all uppmärksamhet så fort h*n beter sig illa. Vet ju också att de flesta i vår generation inte fick bete oss hur illa som helst som små och de flesta är ju rätt normala idag...
Du både vränger till saker och slår in öppna dörrar. Ingen säger emot dig sakfrågan, bara i metodfrågan.
Självklart är det roligt när alla med – det utesluter inte att alla barn även mår gott av lite egentid med föräldern.
Trots är självklart ett naturligt och nödvändigt utvecklingssteg. Det är när maktkampen börjar dominera hela familjelivet man kanske ska ta sig en funderare.
Att man inte förvisar barnet betyder inte att det får uppmärksamhet.
Att man inte använder utvisning betyder inte att barnet får bete sig hur som helst. Det är helt enkelt inte där oenigheten ligger.
Det är nödvändigt att leda, styra och fostra barn i viss utsträckning. Vi gör det bara på olika sätt och med kanske lite modifierade målbilder.
Jag tycker visst att många säger emot mig i sakfrågan. Flera påstår i alla fall att mina "metoder" går ut på att kränka, förvisa och trycka ner mina barn och eftersom det inte är sant någonstans sägs det ju emot ganska ordentligt.
Man blir inte kränkt när man inte tillåts skrika sönder trumhinnorna på sina föräldrar bara för att man inte får godis en tisdag. Kränkt blir man om man inte får _skrika_ , dvs någon håller för munnen på en eller hotar en så att man är tyst. Och kränkt blir man om mamma eller pappa inte någonsin är nära när man skriker. Men om mamma ledsnar efter att i en halvtimme varit nära sitt skrikande barn (som är argt för en så odramatisk sak som att det inte får godis en tisdag) och till slut hänvisar till rummet utan att själv följa med, då kränker man INTE. Inte om man tydligt förklarar att det bara är pga skriket och att man själv är trött i öronen.
Jag är mamma och älskar mina barn och jag offrar massor för deras skull. Men det finns gränser också för mig. Jag ser det som en av mina uppgifter att lära mina barn att ALLA människor förtjänar respekt och att också föräldrar kan bli ledsna, trötta och arga. Jag ska lära dem att jag älskar dem hur de än beter sig, men att jag inte ställer upp på alla beteenden. Jag "förvisar" dem inte ett enda dugg om jag anser att det räcker med fyra skrikutbrott rakt i mina öron under en och samma eftermiddag och skickar 4-åringen till rummet när det femte kommer. Min 4-åring är förståndig (uppfostrad? genomdiskuterad?) nog att förstå att det är urjobbigt för mig när hon beter sig så illa och förstår varför hon ska till rummet. Dessutom är hon självständig och trygg nog att sura en stund själv utan vuxen, hon klarar det. I vår familj ÄLSKAR vi varandra och VISAR det, då klarar barnen gränssättning och konflikter utan att förlora självkänslan.