• Enyahund

Lite frågor angående flaskmatning! Kan du hjälpa mig?

Ska inte amma nästa barn och har därför lite frågor om flaskmatning.

* Måste man koka vattnet?
    * Kan man göra ordning färdig ersättning (ej värma) och ställa i kylen och sen värma när bebis blir hungrig? Hur länge får ersättningen stå färdigblandad men kall i kylskåpet isåfall?
    * Brukar du klä av dig på överkroppen när du flaskmatar? (Om du är hemma) För att få den omtalade hudkontakten.
    * Hur ofta vill din bebis (nyfödd-3 månader) ha flaskan på natten?
    * Har din bebis haft problem med magen pga ersättningen? Vad har du gjort åt det isåfall?
    * Hur många nappflaskor behöver man om man ska ge flaska 100% från dag 1? Jag har köpt 3 st men kanske vore bra med en till?
    * Hur gör du med ersättningen när du ska ut, vad är lättast? Köpa tetror med färdig ersättning i? Ha med en termos med varmt vatten och en med kallt?
    * Hur gör ni nattetid för att det ska gå så smidigt som möjligt att göra ordning ersättningen?

• Svar på tråden Lite frågor angående flaskmatning! Kan du hjälpa mig?
  • clembke

I början gjorde vi alltid så att det blev över. Nu har vi lärt oss att han äter ca 200 ml/gång. O det går mellan 3 o 4 tim så det verkar räcka för honom. När han sen blir hungrig fortare så få vi väl öka det.
    Det bästa rådet är väl att alltid göra lite för mkt tills man har lärt sig hur mkt dom vill ha.

• TessaS

Jag gjorde det första två månaderna, tills bm fick höra och sa att det var bättre jag la tid på annat. Vi hade kommunalt vatten.

* Kan man göra ordning färdig ersättning (ej värma) och ställa i kylen och sen värma när bebis blir hungrig? Hur länge får ersättningen stå färdigblandad men kall i kylskåpet isåfall?
    Ja, jag gjorde så. Tror det står att det kan stå i kyl 5-6 timmar på paketet (Semper) men det är bara att läsa på förpackningen.

* Brukar du klä av dig på överkroppen när du flaskmatar? (Om du är hemma) För att få den omtalade hudkontakten.
    Nej, men gick oftast med linne när jag hasade runt hemma, så även om det inte var hud mot hud så var det inte en massa tyg ivägen. På natten hade både jag och min man bar överkropp när vi gav mat.

Då åt han 2 ggr per natt... vid 4 månader åt han ca 1 ggr per natt och strax efter halvåret slutade han äta på nätterna helt.

* Har din bebis haft problem med magen pga ersättningen? Vad har du gjort åt det isåfall?
    Nej, inga problem

* Hur många nappflaskor behöver man om man ska ge flaska 100% från dag 1? Jag har köpt 3 st men kanske vore bra med en till?
    Jag diskade i diskmaskinen och den gick en ggr om dagen ungefär så vi behövde 5 flaskor för att "gå runt"

* Hur gör du med ersättningen när du ska ut, vad är lättast? Köpa tetror med färdig ersättning i? Ha med en termos med varmt vatten och en med kallt?
    Min son gillade inte äta det kallt... jag hade en tetra, så om jag hittade en mikro kunde jag köra den. Jag skaffade också en liten termos (ca 2dl) som jag hade varmt vatten i och en doserare med pulver. Så var det bara att blanda om jag behövde ge nånstans där jag inte kunde värma tetran

* Hur gör ni nattetid för att det ska gå så smidigt som möjligt att göra ordning ersättningen?
    Jag blandade så vi alltid hade en flaksa klar i kylen... hela dygnet. Tog ut och mikrade och under tiden blandade jag en ny som jag la in i kylen. (eller blandade när han hade ätit klar och låg och pillade sig i naveln...

• JingJing

Jag har en fråga som jag tror jag ställt tidigare i en annan tråd utan svar. Min bebis dricker gärna mer än 165ml som är den rekomenderade dosen. Om jag "bara" ger honom 165 så blir han kinkig och smackar med munnen tills han får mer. Han överskrider därmed den rekomenderade dygns dosen. Är det någon fara med det eller har ni något annat tips på hur man kan gå till väga?

tacksam för hjälp

• Kazeer
    Enyahund skrev 2010-07-16 09:06:03 följande:
    Tack för era svar. Då ska jag minsann se till att alltid ha två färdigblandade flaskor i kylen som bara är att värma när hon blir hungrig. Tycker folk får det att låta så krångligt med flaskmatning när man säger att man inte ska amma, men det verkar ju supersmidigt!

Ska nog köpa en nappflaska till, så har vi 4. Det borde räcka.

En fråga till:

*Hur vet man hur mycket ersättning man ska blanda till bebisen? Lär ju bli ganska många gånger som man får slänga bort pga att man gjort för lite? Sen om bebisen äter upp allt, ska man göra mer då eller chansa på att hon är mätt?
    Jag har gjort så att jag har skrivit upp när och hur mycket min son har ätit. Ganska snart blev ett mönster synligt, t ex att han äter mindre första målet på morgonen. På så sätt har jag kunnat anpassa portionsstorlekarna och minimera mängden ersättning, som slängts.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • jazzy

Ang att koka vattnet så fick jag till svar av kundtjänst på Semper, att man ska koka vattnet, MEN enbart för att få bort ev bakterier i pulvret.( man blandar ju i pluver i kokande vatten). Alltså inte pga vattenkvaliteten.

Så jag kokar vatten.

4 barnsmamma <3
  • Pumpkin
    JingJing skrev 2010-07-22 13:37:03 följande:
    Jag har en fråga som jag tror jag ställt tidigare i en annan tråd utan svar. Min bebis dricker gärna mer än 165ml som är den rekomenderade dosen. Om jag "bara" ger honom 165 så blir han kinkig och smackar med munnen tills han får mer. Han överskrider därmed den rekomenderade dygns dosen. Är det någon fara med det eller har ni något annat tips på hur man kan gå till väga?

tacksam för hjälp
    Det är absolut ingen fara! Det är bara rekommendationer som står på paketet, ingen lag eller så Ge så mycket mat som din lilla vill ha, klart han ska få vara ordentligt mätt
  • Pumpkin

Nej, det måste man inte. Vi har aldrig gjort det och sonen mår alldeles ypperligt. Har även dubbelkollat med BVC.

Ja, det kan man. Vi brukar göra i ordning en innan vi går och lägger oss - morgonflaskan. 6-8 timmar står det på paketet.

Händer ibland. Morgonflaskan får han i sängen och då har jag bara trosor på mig/maken har bara kalsonger på sig, så då får vi ju hudkontakt.

När han var nyfödd åt han var tredje-fjärde timme dygnet runt. Men redan när han var 3 veckor började han sova hela nätter och åt då vid 22-23 och sov till 6-7 då han ville ha mat igen. Nu är han 9 veckor och äter 21.30, somnar 22.30 och vaknar strax före 8 för morgonflaskan.

Vet iofs inte om det är pga ersättningen eller för att hans mage är så, men ja, han var inte gammal när vi började med Sempers magdroppar för han hade problem med gaser (kom inte ut). Vi kör fortfarande med magdropparna och har även lagt till lite Lactulos eftersom han har haft en krångelperiod med magen.

Vi har 6 och jag tycker det är absolut minimum för oss. Nu används iofs bara 5 flaskor/dag, men det är alltid skönt att ha en ren utifall att och har vi då 6 så behöver vi inte stå och diska flaskor och koka nappar hela tiden.

Alltid tetra. Är alldeles för bekväm av mig för att hålla på med kallt och varmt vatten.

Vi ger som sagt ingen mat på natten längre, men när han åt på natten så såg vi alltid till att ha en flaska redo i kylen på natten.

• JingJing
    Pumpkin skrev 2010-07-22 14:03:34 följande:
    Det är absolut ingen fara! Det är bara rekommendationer som står på paketet, ingen lag eller så Ge så mycket mat som din lilla vill ha, klart han ska få vara ordentligt mätt
    Tack så mycket!

Lite svar på övriga frågor:
    * Måste man koka vattnet? Vi kokar alltid vattnet men inser att det är lite överflödigt
    Vi har kylskåpskallt kokat vatten som vi häller i flaskan. ca 50% kokat varmt vatten vi har på termos och resten kallt. Brukar bli bra ät temp direkt.

* Har din bebis haft problem med magen pga ersättningen?
    Han bajjar inte lika ofta som när han ammade trodde först han var lite trög så vi varvar ibland med lite av Lemolac från semper. Fick tipset att hälla i en ½-§ tsk rappsolja i och det verkar funka bra.

* Hur många nappflaskor behöver man om man ska ge flaska 100% från dag 1?

vi har 2st kanske vore bra med en till men vi diskar dem direkt efter han druckit så man alltid har en ren. Vi har bara kokat dem 1 gång precis när vi tog dem ur förpackningen.
  • VildVittra

Vi kokar vatten i vattenkokaren varje gång men spär med kall vatten från Kranen för att få rätt ättemperatur.

Det står ju på förpackningen men eftersom lillan har lite jobbig mage gör jag inte så...gjorde dock med hennes storbror som inte hade några magproblem alls.

Nope har faktiskt inte ens tänkt på det....på natten blir det ju så automatiskt då jag sover rätt "lättklädd"

Lillan vaknar en gång per natt och får ersättning.

Har haft nyfödd-kolik och tremånaders kolik....får både Sempers magdroppar och minifom.
    Ibland kommer det ändå.

* Hur många nappflaskor behöver man om man ska ge flaska 100% från dag 1?
    Vi har bara en...en MAM med ventil i botten. Jag hand diskar den efter varje måltid, för oss funkar det utmärkt.
    MEN jag ska nog köpa en till likadan.

Jag hittade en liten termos som passar pefrekt i skötväskan, kokar upp vatten och fyller den. Tar med kallt vatten på flaska eller om man kan "hitta" dit man ska..olika ju. Har pulver i en burk. Finns det en speciel pulverdoserare?? Vart köper man en sån??

Pappa byter blöja medans jag gör i ordning flaskan, kokar vatten i vattenkokaren percis som på dan, på med kallt vatten, pulver skakar, tar ca 3 minuter. Då är lillan färdigbytt och väntar på droppar och flaska.

Nicholas 11 juli -04, Isabella 9 april -10
  • saja08

vi kokar vattnet för vi har egen brunn. vi kokar vattnet i en vattenkokare och så tillreder vi ersättningen i bringare. den får sedan svalna och när den är kall sätts den in i kylskåpet. vi gör 7 dl varje dag, sonen är hungrig och vill ha mat på stubben när det är matdags. vi har sex småflaskor hemma, jag har köpt tre och fick resten till köpet av bröstpumpen. jag har två i skötväskan och sedan är det skönt at tha några extra under dagen om man inte hinner diska. jag sätter alltid flaskor i vatten och diskmedel efter användning. ersättningen kan förvaras i 12 timmar i kylen innan den är gammal. till natten gjorde vi ny laddning ersättning som räckte till morgonmålet, så att det inte blev helt hallå på morgonen när sonen var hungrig. nu äter inte sonen på nättrna mer. sonen äter ibland mer en rek av anvisningarna. på bvc sa de att låt sonen äta så mycket han vill. sonen äter mer dagtid och sover därför hela nätter numera.

Svar på tråden Lite frågor angående flaskmatning! Kan du hjälpa mig?