• Radha

Vad gör ni åt er migrän?

Jag lider av migrän alldeles för ofta. Nu har jag fått tillbaka min mens efter att ha ammat i drygt ett år och plötsligt har jag huvudvärk ca 3 gånger i veckan, vilka ibland utvecklas till riktig migrän med kräkningar, ljud och ljuskänslighet (minst en gång i veckan).

Vad gör ni andra med migrän? Några tips på botemedel och /eller förebyggande?

• Svar på tråden Vad gör ni åt er migrän?
  • alvias78
    OsminkadSanning skrev 2010-07-16 17:14:39 följande:
    Glömde säga att min migrän har blivit 10 ggr bättre sedan jag fick bettskena!
    Jag skulle säkert också behöva en bettskena.
    Jag lider också av migrän. Synen försvinner och jag kräks etc.
    "peppar, peppar ta i trä" - så var det fakstist länge sen jag hade det.
    Men jag har OFTA huvudvärk. Tydligen har jag nån muskel i nacken som är kortare på ena sidan...

för 1½ år sedan så började jag gå ut och gå mycket och så drog jag ner på sockret. Jag slutade inte helt.
    Men fakstist så hjälpte det mig. Jag mådde bättre på många sätt och även migränen avtog.
  • malung86

När jag börjar få minskad syn och illamående brukar jag spy en gång sedan stoppar jag i mig två eze(!) och kryper i kojs, det skall vara mörkt och tyst.

Om det inte räcker tar jag två tabletter till, sedan är jag jättetrött i ca ett dygn.

• Verkligen

Jag har haft migrän i 13 år nu ungefär och periodvis har jag det flera gånger i veckan. Har jag en bra period så rör det sig kanske om 3-4 ggr/månad.
    Jag måste vara supernoga med mat och sömn för att inte utlösa migränen. Äta regelbundet, röra på mig regelbundet och få i mig mycket vätska.

När jag får känningar så är Citodon det allra bästa för mig och då ska jag helst lägga mig och försöka sova nån timme i ett svalt och mörkt rum.
    Har anvämt Imigran en del men det är inte lika bra.

♥ Ella 29/11 2009 ♥ www.strimmor.wordpress.com
  • dessan59

TS
    jag äter betablockerare som heter Inderal, en tablett som förebygger migrän. har ätit den ett par månader, har haft 1 anfall sedan dess, men då hade jag slarvat att ta den. annars har jag imigran, ganska okej

• Mela78

Jag fick Propranolol utskrivet som förebyggande behandling. Det är en typ av blodtrycksänkande och därför kan man inte ta dessa om man har ett lågt utgångs blodtryck. Kollade på fass och de ska vara ok vid amning.
    Mina migränanfall utlöstes mest av menscykel och till viss del av stress. Har gått från 3-6 anfall per månad till max ett per månad. Tar Zoomig vid anfall, men det är ju inte aktuellt för dig som ammar.

• Mela78

Inderal och Propranolol är samma läkemedel, olika tillverkare bara.Glad

• Houdini

Jag har fått en mysko variant av migrän, ingen migränhuvudvärk men ont som sjutton och halva ansiktet och ena armen domnade bort, satt i iöver tre veckor läkarna trodde jag hade fått en blodpropp men kom fram till att det nog är sk auramigrän.

• Tillalamm

Nu har ingen skrivit i denna tråd på länge men jag hoppas att någon läser den som kan hjälpa mig.

Jag har ofta huvudvärk - ibland flera gånger i veckan - men blir inte klok på vad det är, alltså om det är spänningshuvudvärk eller migrän. Huvudvärken kommer smygande under dagen, men jag kan känna av en dov spänd känsla i huvudet på morgonen. Ibland blir värken kraftig, ibland lättare. Den sitter på ena sidan av huvudet, blir sämre vid fysisk aktivitet och om jag typ böjer mig framåt och den pulserar/dunkar. Jag blir känslig för ljus och kan bli lätt illamående. Värken blir dock sällan så krafig att jag måste gå och lägga mig, utan det kan funka att vara uppe till kvällen även om det gör ont. Jag kräks aldrig heller.

Har testat Sumatriptan (tror jag det heter) men har inte fått någon effekt. Ibland går det över om jag dricker en rejäl kopp kaffe.

Är detta migän? Kan man ha en "lättare" variant av migrän som inte ger så kraftfull smärta?

Tacksam för svar.

• Joual

Jag blev en gång utredd för Hortons. Det är en variant av migrän som ofta är enkelsidig (dvs på ena sidan av huvudet). Nu hade jag inte det, men det kanske är nåt att kolla upp om din huvudvärk är enkelsidig?

Jag har själv haft migrän sedan jag var 17, nu är jag snart 42. När jag var yngre var det redigt jobbigt. Jag hade visserligen bra medicin, men det tog några år innan jag lärde mig vad som triggade mina attacker.

Idag jobbar jag på ett 8-17-jobb. Det är perfekt för mig. Hade tidigare ett jobb med oregelbundna arbetstider, och det var värdelöst. Jag behöver Skalmans mat-och sovklocka Att äta lågkolhydratkost har också hjälpt. Mina attacker kommer mer sällan och är inte lika hemska. Visst är de jobbiga, men de går att överleva. Tidigare hade jag ofta ont i över ett dygn, då jag inte tålde ljus eller ljud, och kräktes galla efter några timmar för att kroppen inte ens tålde vatten....

Stress är också en trigger hos mig (jag får migrän när jag slappnar av), liksom rödvin, choklad och lagrade ostar. När jag åker på semster till resmål med tidsskillnad så är jag noga med att inte ha något särskilt planerat de första dagarna när jag acklimatiserar mig, liksom de första dagarna efter att jag kommer hem igen.

En receptfri sak som hjälpt mig de perioder när det varit som värst är massage. En genomknådning av kroppen som löser upp alla spänningar kan ofta bryta en dålig cirkel av migränattacker.

• BSNA
    Tillalamm skrev 2012-08-13 10:52:31 följande:

Nu har ingen skrivit i denna tråd på länge men jag hoppas att någon läser den som kan hjälpa mig.

Jag har ofta huvudvärk - ibland flera gånger i veckan - men blir inte klok på vad det är, alltså om det är spänningshuvudvärk eller migrän. Huvudvärken kommer smygande under dagen, men jag kan känna av en dov spänd känsla i huvudet på morgonen. Ibland blir värken kraftig, ibland lättare. Den sitter på ena sidan av huvudet, blir sämre vid fysisk aktivitet och om jag typ böjer mig framåt och den pulserar/dunkar. Jag blir känslig för ljus och kan bli lätt illamående. Värken blir dock sällan så krafig att jag måste gå och lägga mig, utan det kan funka att vara uppe till kvällen även om det gör ont. Jag kräks aldrig heller.

Har testat Sumatriptan (tror jag det heter) men har inte fått någon effekt. Ibland går det över om jag dricker en rejäl kopp kaffe.

Är detta migän? Kan man ha en "lättare" variant av migrän som inte ger så kraftfull smärta?

Tacksam för svar.

Hej, 

Jag har liknande problem som du. Undar om du har fått ordning på det och hur du gjorde? 
Svar på tråden Vad gör ni åt er migrän?