• Hercule

Är det fel att inte låta killen med Tourettes ha kundkontakt?

På en avdelning jobbar tre personer, de är anställda på samma villkor och har samma arbetsuppgifter. 
    En av dessa har Tourettes syndrom, på grund av detta och enbart på grund av detta har man bestämt att han inte får ha kundkontakt.  

Hur reagerar du på det?  

Från vissa är en förolämpning den bästa komplimang man kan få!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det fel att inte låta killen med Tourettes ha kundkontakt?
  • VirrigaVerna

Det beror på hur allvarligt det yttrar sig och vilken form av kundkontakt det gäller.

Många människor behöver man inte parodiera. Det räcker med att citera dem.
  • daddybear

beror helt och hållet på vilken form och hur svårt.att enbart säga att han har det och därför inte ska ha kundt kontakt är inte bra.jobbigt att se alla dessa fördommar mot NPF både på FL och ute i samhället.säger inte att TS har det men det är min initiala reaktion.lite bitter när det kommer till folks reaktioner när det gäller NPF bara

• Lillsnufflan

Det beror på hur det yttrar sig. De personer jag har haft kontakt med som haft Tourettes skulle inte ha några som helst problem att sköta kundkontakter, men man kan ju tänka sig att det finns de som har sådana problem att det är mindre lämpligt, och då ska man ju anpassa sig efter det. Alla människor är olika, även de med neuropsykiatriska funktionshinder. Det går inte att dra alla över en kam.

• Hercule

Mitt eget svar är att det beror på hur involverad killen själv har varit i beslutet.
    Att bestämma det utan att kolla med honom vad han tror att han klarar hade inte känts ok. 

• VirrigaVerna
    Hercule skrev 2010-07-17 11:10:25 följande:
    Mitt eget svar är att det beror på hur involverad killen själv har varit i beslutet.
    Att bestämma det utan att kolla med honom vad han tror att han klarar hade inte känts ok. 
    Nej det käns inte ok.
    Var det ingen som tog upp det med honom innan?
    Många människor behöver man inte parodiera. Det räcker med att citera dem.
  • Hercule
    VirrigaVerna skrev 2010-07-17 12:20:25 följande:
    Nej det käns inte ok.
    Var det ingen som tog upp det med honom innan?
    Frågan är hypotetisk, men det kanske inte var så du menade? 

(den är baserad på en verklig person men situationen är inte jämförbar med mitt exempel) 
  • Linda1976

Det beror på hur det yttrar sig. Man kan ju inte ha nån som skriker "HOOOORA"  i varje mening om han sitter i telefon med kunder hela dagarna.

(tänker samtidigt på killen med "Full body tourettes" i Crank och kan inte låta bli att skratta högt, för den sorten hade ju funkat, det syns ju bara, hörs inte

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • amalie79

Säger som flera andra att det beror på hur det yttrar sig. En kompis till mig har Tourettes, men honom märks det inte överhuvudtaget på.  Han har lärt sig att använda sig av tics som inte syns utåt- tex han gör en grej med magmusklerna som ju inte syns under tröjan.

Har man verbala tics kan det ju vara svårt. Så den är inte given och självklar, den frågan. Det bästa vore väl om man kom fram till någonting i samförstånd med personen i fråga.

• Heavenlyfaith
    Självklart bör personen i fråga vara med i diskussionen kring förläggandet av arbetet och visst ska han få lägga fram hur han själv tror att det skulle kunna se ut.
    Däremot, är det så att hans Tourette är stötande eller påverkar kunderna negativt så är det företaget som får lägga beslutet kring hur arbetsfördelningen ska se ut.
    Samma sak gäller om det handlar om ett fysiskt begränsat handikapp. Även där kan omplacering ske. Detta är för att företaget ska fungerat utifrån största möjlighet för vinst, kundrelationer osv.
    Jag kan inte bli frisk men kan välja att leva lycklig som sjuk
  • Boothwalker

Det beror på alla de tre "beror på"-alternativen.

Omnia mea mecum porto - Allt jag har bär jag med mig - (Aj, min rygg =)
  • Zaria

Jag tror folk har fördommar, finns många med Tourettes där det inte alls yttrar sig i att skrika könsord och svordommar hela dagarna

• ragatan

Jag vet en läkare som har Tourettes. Förutom att hen är en bra läkare inom sin specialitet, är hen dessutom mycket inkännande, en god lyssnare och har en god kontakt med patienter. Om det beror på att hens syndrom har gett hen en direkt insyn i en bit av världen annorlunda, eller om det bara är hens persinlighet är svårt att säja.
    Hur som helst är hen en mycket omtyckt läkare, båda bland patienter och personal.
    Trots en del "egenheter". =)

• Lillsnufflan
    Jo, om inte annat är han rimligen den som vet själv vad han klarar och hur han fungerar. Han är ju så att säga expert på sig själv.
  • Heavenlyfaith
    Lillsnufflan skrev 2010-07-18 18:56:32 följande:
    Jo, om inte annat är han rimligen den som vet själv vad han klarar och hur han fungerar. Han är ju så att säga expert på sig själv.
    Men det är inte han som bedömer hur företaget vill ha honom placerad. Han kan tycka, känna och ha en vilja kring var han ser sig själv bäst. Det är däremot företaget som vet vad som passar dom.
    Allt beror på företaget, personen i fråga o är väldigt individuellt.
  • UpsyDaisy

Beror väl lite på hur det yttrar sig. Min syster har Tourettes och hon genomgick en rätt jobbig period då hon började svära vilt och kasta sig och slita sitt hår så fort hon såg någon med mössa på sig. Var så illa att vi var tvugna att ha henne hemma hela tiden. Tack och lov lärde hon sig kontrollera detta genom terapi och medecin. En av hennes vänner som också har Tourettes tar folk i skrevet...en annan skäller som en hund. Jag antar att om medarbetaren tar kunderna i skrevet så kanske det är en smula olämpligt med kundkontakt. MEN av alla jag känner med Tourettes (och det är många eftersom min familj var i ett kontaktnät för familjer med Tourettes) så har alla lyckats kontrollera sina mest allvarliga yttringar av sjukdomen när de väl gått in i vuxenlivet.

• Lillsnufflan
    Heavenlyfaith skrev 2010-07-18 19:35:56 följande:
    Men det är inte han som bedömer hur företaget vill ha honom placerad. Han kan tycka, känna och ha en vilja kring var han ser sig själv bäst. Det är däremot företaget som vet vad som passar dom.
    Allt beror på företaget, personen i fråga o är väldigt individuellt.
    Jo, arbetsgivaren är ju den som leder och fördelar arbetet och har formellt rätt att göra hur den vill. Men jag instämmer med Hercule i att det vore LÄMPLIGT att ha en diskussion med den anställde först. Tourette kan som sagt yttra sig på många olika sätt och om den anställde kommer ny till företaget tycker jag att man bör föra en dialog med vederbörande om hur h*n fungerar och vilka arbetsuppgifter h*n ska utföra och om det finns några som är svårare för h*nom att utföra. Det vore bäst för alla inblandade, om arbetsgivaren bara gissar finns ju risk att man sätter arbetstagaren på "fel" uppgifter (dvs. de h*n har svårt för).
  • Heavenlyfaith
    Lillsnufflan skrev 2010-07-18 19:47:19 följande:
    Jo, arbetsgivaren är ju den som leder och fördelar arbetet och har formellt rätt att göra hur den vill. Men jag instämmer med Hercule i att det vore LÄMPLIGT att ha en diskussion med den anställde först. Tourette kan som sagt yttra sig på många olika sätt och om den anställde kommer ny till företaget tycker jag att man bör föra en dialog med vederbörande om hur h*n fungerar och vilka arbetsuppgifter h*n ska utföra och om det finns några som är svårare för h*nom att utföra. Det vore bäst för alla inblandade, om arbetsgivaren bara gissar finns ju risk att man sätter arbetstagaren på "fel" uppgifter (dvs. de h*n har svårt för).
    Och vad har jag skrivit i mina båda inlägg??
  • Lillsnufflan
    Heavenlyfaith skrev 2010-07-18 19:52:18 följande:
    Och vad har jag skrivit i mina båda inlägg??
    Jo, men du svarade ju på mitt inlägg och jag tyckte inte riktigt att det verkade som om du förstått hur jag menade (jag kanske uttryckte mig luddigt) så jag tänkte bara förtydliga hur jag ser på saken. Jag gick ju inte i polemik med dig, jag bara redogjorde för min ståndpunkt.
  • mikroE

Det beror på hur det yttrar sig.

Min systerson har tourettes och skulle definitivt kunna klara av ett jobb med kundkontakt. Han har aldrig haft så mycket verbala tics (ibland måste han upprepa ett ord som någon annan säger men det finns det ju friska som också gör) och kan kontrollera de tics han har en stund. Det finns verkligen alltför mycket fördomar om tourettes, folk tänker direkt på att skrika svordomar och det har aldrig min systerson gjort och vad jag förstått är det rätt ovanligt om än uppseendeväckande.

Svar på tråden Är det fel att inte låta killen med Tourettes ha kundkontakt?