• Towanda

Vem bär ansvaret för ett oplanerat barn?

Scenario: Man och kvinna har samlag med eller utan preventivmedel (gemensamt val). Kvinnan blir gravid. Om kvinnan väljer att inte göra abort, har mannen då ett moraliskt ansvar att ta halva ansvaret, eller är det kvinnans ansvar att uppfostra barnet om hon inte gör abort? Jag talar alltså inte om juridiskt ansvar utan moraliskt.

Är det någon skillnad om kvinnan ljugit om att hon använder preventivmedel?

• Svar på tråden Vem bär ansvaret för ett oplanerat barn?
  • Banshee Queen
    UpsyDaisy skrev 2010-07-18 23:36:27 följande:
    Vad menar du? Är man dum om man som kvinna väljer att ge barnet ett chans till värdigt liv trots att pappan hellre vill döda det? Konstigt resonemang. Personligen tycker jag att de kvinnor som försvarar sina barns rätt till liv är fantastiska medans männen som försöker smita ifrån allt ansvar med orden "jag insisterar på abort" borde tatueras med orden "dum" i pannan.
    enligt samma resonemang borde du anse att kvinnor som väljer att göra abort även dom bör tatueras med ordet "dum" i pannan, eller?
  • VirrigaVerna

Båda har ett ansvar för det barn de är föräldrar över.

Många människor behöver man inte parodiera. Det räcker med att citera dem.
  • UpsyDaisy
    Banshee Queen skrev 2010-07-18 23:45:50 följande:
    enligt samma resonemang borde du anse att kvinnor som väljer att göra abort även dom bör tatueras med ordet "dum" i pannan, eller?
    Yupp
  • UpsyDaisy
    Banshee Queen skrev 2010-07-18 23:45:50 följande:
    Eller kanske "ansvarslös"
  • VirrigaVerna
    UpsyDaisy skrev 2010-07-19 09:05:59 följande:
    Eller kanske "ansvarslös"
    Det är väl mera ansvarslöst att sätta ett barn till värden om man inte är kapabel att ta hand om barnet?
    Ett embryo/foster är inte medveten om sin situation men ett fött barn är det.
  • Naken
    utlandssvensk75 skrev 2010-07-18 23:28:41 följande:
    ja, den finns.
    att en man/ en kvinna som absolut inte kan tänka sig barn skyddar sig.
    vilket de flesta kvinnor som inte vill ha barn gör
    medan de flesta män som inte vill ha barn förväntar sig att kvinnan ska sköta den där biten med p-medel
    så att de slipper ha sex med kondom som är "som att äta cola med pappret på"
    kvinnor som använder hormonbaserade p-medel har ofta minskad sexlust och för de flesta kvinnor är sex med ett hormonbaserad p-medel i kroppen "som att äta cola med pappret på" men ingen ifrågasätter kvinnans rätt att ha bra sex som hon kan njuta till fullo. eftersom det är såklart viktigare att inte bli med barn när man inte vill.
    om män använde samma logik lite då och då skulle denna diskussionen inte alls vara aktuellt.
    Nej, det är orättvist och jag håller med.

Kvinnan gör valet själv om hon vill behålla barnet att eventuellt dra hela lasset själv.
    Och såklart hon hellre ser till att skydda sig, så att hon inte blir gravid, när det är hennes kropp.
    Det ansvaret skulle inte jag lita på att tas hos mannen!
    Mannen gör valet själv om han vill ta ansvar för sitt barn genom att finnas där.
    Han ska betala underhåll för barnet.

Jag är ledsen, men jag ser ingen realistisk lösning alls förutom att det ser ut såhär.
    Manliga preventivmedel forskas ju på för fullt
  • ChoopChoopSong
    utlandssvensk75 skrev 2010-07-18 23:28:41 följande:
    ja, den finns.
    att en man/ en kvinna som absolut inte kan tänka sig barn skyddar sig.
    vilket de flesta kvinnor som inte vill ha barn gör
    medan de flesta män som inte vill ha barn förväntar sig att kvinnan ska sköta den där biten med p-medel
    så att de slipper ha sex med kondom som är "som att äta cola med pappret på"
    kvinnor som använder hormonbaserade p-medel har ofta minskad sexlust och för de flesta kvinnor är sex med ett hormonbaserad p-medel i kroppen "som att äta cola med pappret på" men ingen ifrågasätter kvinnans rätt att ha bra sex som hon kan njuta till fullo. eftersom det är såklart viktigare att inte bli med barn när man inte vill.
    om män använde samma logik lite då och då skulle denna diskussionen inte alls vara aktuellt.
    Klockrent skrivet.

När jag var singel, häpnade jag över hur oförsiktiga många män var. Av 10 sexpartners (ons och kortare förhållanden) var det kanske 2 som öht frågade mig om jag åt p-piller. INGEN tog fram en kondom. Trots att vi inte kände varandra så väl. Och i ett par fall var det SUCK och STÖN (typ), när jag förde saken på tal.

Man skulle kunna tro att alla män egentligen VILL bli pappor, eller få könssjukdomar, med tanke på hur de verkar bete sig.

Därmed INTE sagt att det är rätt att "lura" på någon ett barn. Det skulle jag aldrig medvetet göra. Men poängen är ju just, att p-medel är BÅDAS ansvar. Medan många män, verkar lita helt på kvinnan...
  • enny signatur
    ChoopChoopSong skrev 2010-07-19 19:31:52 följande:
    Klockrent skrivet.

När jag var singel, häpnade jag över hur oförsiktiga många män var. Av 10 sexpartners (ons och kortare förhållanden) var det kanske 2 som öht frågade mig om jag åt p-piller. INGEN tog fram en kondom. Trots att vi inte kände varandra så väl. Och i ett par fall var det SUCK och STÖN (typ), när jag förde saken på tal.

Man skulle kunna tro att alla män egentligen VILL bli pappor, eller få könssjukdomar, med tanke på hur de verkar bete sig.

Därmed INTE sagt att det är rätt att "lura" på någon ett barn. Det skulle jag aldrig medvetet göra. Men poängen är ju just, att p-medel är BÅDAS ansvar. Medan många män, verkar lita helt på kvinnan...
    Och lita på att denne intar något den aldrig sagt sig inta.
  • utlandssvensk75
    ChoopChoopSong skrev 2010-07-19 19:31:52 följande:
    Klockrent skrivet.

jag hade samma erfarenhet, att mina sexpartners som jag inte kände så bar tog inte ens upp frågan om p-medel.
    min sista partner, en kille jag kände ganska barn (vi var kompisar innan) och som sade uttryckligen flera gånger att han inte vill ha barn någonsin blev förvånad när vi hämnade i sängen och jag krävde att han använde kondomen (för jag visste innanför hur hans inställning angående barn var). han tyckte att det var självklart att jag åt p-piller trots att det var han som inte ville ha barn.
    så det är inte förvånande att så många män hämnar i sitsen att de får ett barn på halsen som de egentligen inte vill ha. som tur är finns det alltid trångsynta kvinnor på fl som anser att det är kvinanns ansvar att se till att det inte bli barn om mannen inte vill det och mannen kan alltid använda sig av argumentet att han blev lurad, då får han massor med sympatier och medkänslor här.
    riktig skrämmande...
  • enny signatur
    utlandssvensk75 skrev 2010-07-19 20:55:36 följande:
    jag hade samma erfarenhet, att mina sexpartners som jag inte kände så bar tog inte ens upp frågan om p-medel.
    min sista partner, en kille jag kände ganska barn (vi var kompisar innan) och som sade uttryckligen flera gånger att han inte vill ha barn någonsin blev förvånad när vi hämnade i sängen och jag krävde att han använde kondomen (för jag visste innanför hur hans inställning angående barn var). han tyckte att det var självklart att jag åt p-piller trots att det var han som inte ville ha barn.
    så det är inte förvånande att så många män hämnar i sitsen att de får ett barn på halsen som de egentligen inte vill ha. som tur är finns det alltid trångsynta kvinnor på fl som anser att det är kvinanns ansvar att se till att det inte bli barn om mannen inte vill det och mannen kan alltid använda sig av argumentet att han blev lurad, då får han massor med sympatier och medkänslor här.
    riktig skrämmande...
    När jag var yngre upplevde jag det så, men inte senaste åren. Kanske min ålder, kanske deras ;) Nej men jag tror det handlar om vilka man träffar helt enkelt. De jag träffat senaste åren har i alla fall (utom ett) automatiskt tagit fram en kondom när det börjat blivit dags (eller så har jag innan hunnit säga till)
  • UpsyDaisy
    VirrigaVerna skrev 2010-07-19 18:26:25 följande:
    Det är väl mera ansvarslöst att sätta ett barn till värden om man inte är kapabel att ta hand om barnet?
    Ett embryo/foster är inte medveten om sin situation men ett fött barn är det.
    Tycker du? Personligen ser jag inte riktigt skillnaden med att ge en nyfödd en giftspruta och att abortera i vecka 6. Jag tycker inte att en nyfödd är särskilt medveten om sin situation. Jag är däremot övertygad om att det allra bästa för embryot/fostret/barnet...kalla det vad du vill...är att få chancen till liv och jag tror att de flesta som blir gravida eller som impregnerar sin partner ÄR kapabla till att ta hand om ett barn men de VÄLJER den själviska utvägen att abortera/överge. Jag tycker att om man blir gravid eller gör sin partner gravid så borde man försöka ta ansvar över sina handlingar och ta hand om barnet man varit med om att skapa. Allt annat är ren själviskhet.
  • VirrigaVerna
    UpsyDaisy skrev 2010-07-19 23:36:05 följande:
    Tycker du? Personligen ser jag inte riktigt skillnaden med att ge en nyfödd en giftspruta och att abortera i vecka 6. Jag tycker inte att en nyfödd är särskilt medveten om sin situation. Jag är däremot övertygad om att det allra bästa för embryot/fostret/barnet...kalla det vad du vill...är att få chancen till liv och jag tror att de flesta som blir gravida eller som impregnerar sin partner ÄR kapabla till att ta hand om ett barn men de VÄLJER den själviska utvägen att abortera/överge. Jag tycker att om man blir gravid eller gör sin partner gravid så borde man försöka ta ansvar över sina handlingar och ta hand om barnet man varit med om att skapa. Allt annat är ren själviskhet.
    Jag ser tvärtemot dig en stor skillnad mellan de två sakerna.
    Ett embryo är inte medvetet och är således inte medveten om sin situation eller att det aborteras medans ett fött barn är väldigt medvetet om att det inte får den omsorg det behöver.
    Och nej jag tror inte att det alltid är bäst med en liv till varje pris mentalitet.
    Jag tycker inte att det är själviskt att göra abort däremot tycker jag att det finns föräldrar som skaffar barn av rent själviska orsaker och det tycker jag personligen är riktigt illa.
  • olin
    håller med , ett foster är fullt kapabel att känna , och det finns ju ingen som kan säga vad det kan tänka,

men det finns ju forskning som säger at minnet fins, att foster kan känna igen typ ljud när det väl är ute,

så att det skulle va någon skilnad på sakerna ser inte jag,,
    abort är att döda ..

nu finns det ju omsändigheter kring varför man väljer abort ,, men av egoistiska skäl köper inte jag,, har man haft samlag och det har blivit följder , då bär man ett ansvar,,

och det finns ju adoption,,
  • Triskele
    olin skrev 2010-07-20 20:44:15 följande:
    håller med , ett foster är fullt kapabel att känna , och det finns ju ingen som kan säga vad det kan tänka,

men det finns ju forskning som säger at minnet fins, att foster kan känna igen typ ljud när det väl är ute,

så att det skulle va någon skilnad på sakerna ser inte jag,,
    abort är att döda ..

nu finns det ju omsändigheter kring varför man väljer abort ,, men av egoistiska skäl köper inte jag,, har man haft samlag och det har blivit följder , då bär man ett ansvar,,

och det finns ju adoption,,
    Ett foster kan varken känna eller tänka. Det krävs högre hjärnfunktioner för detta samt ett medvetande. Medvetandet kan inte uppstå under influens av moderkakan. Dom ämnen denna framställer förhindrar detta.

Att minnesförmågan är fristående från medvetandet är klart spännande, men det gör inte fostret medvetet av dom sinnesintryck som lagras under sen graviditet.
    Alltså då abort inte längre är ett alternativ.

Abort är att ta ansvar. Man struntar inte i graviditeten utan man tar ett aktivt ansvar för att avsluta denna, oavsett vilken anledning som ligger bakom aborten.

Adoption är en lösning på problemet oönskat föräldraskap, inte på en oönskad graviditet. 

För att besvara TS, väljer man bort preventivmedel och abort (som kvinna) så har man samma ansvar för det barn som föds.
    Män har inte möjlighet att välja abort då graviditet är något som drabbar enbart kvinnor. 
    *ideas are bulletproof*
  • rasajj

Bada har ansvar!!

Ar det frivilligt sex sa har bada ansvar, oavsett om en partner trodde att preventivmedel fanns med i bilden eller om det faktiskt fanns med i bilden. Preventivmedel ar inte 100%igt sakra, sa ar det bara. Finns bara ETT sakert preventivmedel, och det ar att avsta fran sex.

Det ar en risk och en chans man tar nar man idgar sex med en annan manniska av motsatt kon, det 'kan' bli ett barn av unionen. Vill man inte ta den risken, sa far man avsta helt enkelt.

Sa ar det med allt. Vill man inte do av den enda kulan i pistolen nar man leker 'rysk rollette' sa far man lata bli att leka. For man vet inte vart kulan ar.

Och man vet inte om sexet leder till barn forran det ar ett faktum.

Det ar kul/spannande/ skont osv att ha sex, men det ar inte nagot man dor av att avsta. Darmed kan det inte vara en rattighet att ha sex och man kan inte havda att man inte 'vill' ta konsekvenserna av sexet.

Varje handling man utfor medfor en konsekvens. Sa valj noga, bade vem du har sex med och nar du har sex.

I am right 97% of the time. Nobody cares about the other 4%.
  • enny signatur
    rasajj skrev 2010-07-21 00:54:37 följande:
    Bada har ansvar!!

Ar det frivilligt sex sa har bada ansvar, oavsett om en partner trodde att preventivmedel fanns med i bilden eller om det faktiskt fanns med i bilden. Preventivmedel ar inte 100%igt sakra, sa ar det bara. Finns bara ETT sakert preventivmedel, och det ar att avsta fran sex.

Det ar en risk och en chans man tar nar man idgar sex med en annan manniska av motsatt kon, det 'kan' bli ett barn av unionen. Vill man inte ta den risken, sa far man avsta helt enkelt.

Sa ar det med allt. Vill man inte do av den enda kulan i pistolen nar man leker 'rysk rollette' sa far man lata bli att leka. For man vet inte vart kulan ar.

Och man vet inte om sexet leder till barn forran det ar ett faktum.

Det ar kul/spannande/ skont osv att ha sex, men det ar inte nagot man dor av att avsta. Darmed kan det inte vara en rattighet att ha sex och man kan inte havda att man inte 'vill' ta konsekvenserna av sexet.

Varje handling man utfor medfor en konsekvens. Sa valj noga, bade vem du har sex med och nar du har sex.
    det är mycket man inte dör av som ändå kan vara en rättighet.
    jag tycker snarare distinktionen går vid att det innefattar en annan individ
  • Dr Mupp
    Nej alla kan absolut inte ta ansvar för barn och ska helelr inte ha ansvar för barn och att då göra abort är det absolut smartaste val de kan göra.
  • yodi

har båda varit med och beslutat  vilket p medel som ska användas, eller beslutat att strunta i det  så är båda lika skyldiga och har samma ansvar.

• anne h
    Towanda skrev 2010-07-18 19:29:51 följande:

Scenario: Man och kvinna har samlag med eller utan preventivmedel (gemensamt val). Kvinnan blir gravid. Om kvinnan väljer att inte göra abort, har mannen då ett moraliskt ansvar att ta halva ansvaret, eller är det kvinnans ansvar att uppfostra barnet om hon inte gör abort? Jag talar alltså inte om juridiskt ansvar utan moraliskt.

Är det någon skillnad om kvinnan ljugit om att hon använder preventivmedel?

Det är bådas ansvar, självklart.
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
Svar på tråden Vem bär ansvaret för ett oplanerat barn?