• Sagaliten

    Klädsel på en begravning för ett litet barn

    Jag ska på begravning där det är ett litet barn som gått bort under tragiska och oväntade förhållande. 
    Pratade om det här med klädsel med en vän som sa att hon hört att man ska vara ljust klädd på barnbegravningar vilket jag aldrig hört så därför frågar jag här
    Känns inte riktigt som en fråga jag vill ta upp med föräldrarna heller, för de har helt andra saker de behöver fokusera på nu än dumma frågor och de mår ju verkligen så dåligt som man bara kan må.

    Man vill ju inte komma i ljust om alla andra har svart, men man vill ju inte heller kanske komma i svart om alla andra är ljust klädda.
    Tänker att den tragiska döden som vållats av annan i en trafikolycka kan vara en sak som gör att svart är men "logiskt" än ljust, om det inte finns några regler eller riktlinjer om hur man ska gå kvädd.

    Vad ska man ha på sig? Svart eller ljust? 

    Snälla hjälp. Vill inte göra någon upprörd genom att klanta till det på begravningen
     

  • Svar på tråden Klädsel på en begravning för ett litet barn
  • Takhiza

    Tja.. jag hade valt att bära svart och har faktiskt inte sett något annat vid barnbegravningar men det är svårt när man inte vet för specefika begravningar..

  • Päron1986

    gooogla margareta ribbling etikettblogg, hon har stenkoll!

  • saltabanditen

    Först och främst är det föräldrarnas vilja som ska styra.
    Har varit på barnbegravning då de uttryckligen bett om glada färger. Först kändes det lite märkligt men sedan helt rätt.

    Först tror jag inte alls att föräldrarna tar illa upp utan tvärtom, att någon vågar närma sig dem i deras sorg med prat om sorgen.
    Vågar du inte ändå föreslår jag att du ringer någon som står dem närmre eller tex begravningsbyrån.

    Min personlig åsikt är att svart har man på äldre generationers begravning om de önskaat detta. Ser inte döden nödvändigtvis som något sorgligt i sig.


    Tangentbordet har för många tangenter och fingrarna är för breda. En torkad ostsmula brfinner sig just nu under E
  • Erikanerikan

    Kolla med föräldrarna! Jag och min man har för några veckor sedan haft begravning för vår pojke, hade inte tagit illa upp för den frågan. Vi hade ljus/vit klädsel, vi ville fokusera på att han inte är borta för alltid, vi ses igen men inte här.... Kändes jättebra med ljusa kläder, speciellt när han var ett litet barn.

  • Cinza

    När vi begravde vår son bar jag och min man svart. Övriga deltagare hade lite olika. En del kom i ljusa kläder, andra i mörka/svarta.
    Jag kan bara tala för hur vi kände det, men för oss spelade inte färgen på kläderna någon roll. När vi fick frågan så svarade vi att klä er som ni vill. Ta det som känns rätt för er.

  • MinEmPsi

    När vi begravde våran lilla tjej så var det frival klädsel, men de flesta kom i svart. Jag önskar idag att jag hade sagt att alla skulle vära ljust för hon var ljuste i vårt liv. Trots det att vi aldrig kommer få se henne växa upp..

  • Sagaliten

    Tack för alla tips och råd. Ska se om jag kan få reda på det utan att fråga föräldrarna. Svaret på frågan kanske kommer ändå.
    Pratar väldigt mycket med dom och är väldigt "aktiv" när det gäller att finna där och stötta och prata om allt. Är mycket just därför jag känner att jag inte kan fråga. Det känns inte rätt att mitt bland tårarna ställa den frågan.

    Och ett speciellt tack till alla er som själva förlorat barn som delgett era tankar. 

  • Ennna

    Hej, tror att du trots att du är aktiv bredvid dem ändå kan fråga. När man står mitt i alla dessa bestyr som har med begravningen att göra kan det vara skönt att få hjälp att fundera hur man vill ha det också. För egen del så "tvingade" jag människor att inse att det INTE skulle vara ljus klädsel på vår sons begravning. Det fanns liksom inget ljust i den.....Men som sagt det där är så olika!

  • ääni

    Folk frågade oss och vi sa att de fick ha på sig vad de ville men att vi skulle ha svart och då hade alla svart eller svartvitt. Vi hade ingen begravningsbyrå men annars brukar ju de veta hur föräldrarna vill ha det.

Svar på tråden Klädsel på en begravning för ett litet barn