ChoopChoopSong skrev 2010-08-17 19:46:04 följande:
Det konstiga i den här diskussionen, är ju - återigen - att man bara anses vara "en familj", med "lika ansvar" osv, när det är mamman som är bonusen. Inte när det är pappan... (Jag kan ha fel, men det verkar finnas många bonuspappor som inte lägger ner själ och hjärta i sina bonusbarn och som ändå inte ses som dåliga / olämpliga...)
Precis - jag tror att jag har helt andra förväntningar på mig som styvmamma än vad en styvpappa skulle ha haft. Själv är jag väldigt tydlig på punkten att jag kan ställa upp för min styvson för att underlätta för pappan någon gång ibland, men då förväntar jag mig att han tackar mig. Stysonens mamma och pappa har ju redan delat upp tiden med honom 50/50! Varför ska jag då gå in och ta av deras tid, som borde vara så dyrbar?! Hur många av er är det som uppfattar att ni delar lika på omvårdnaden av gemensamma barn?! Inte vi i varje fall och jag tror inte att vi är ett dugg udda. Jag tar helt klart det större ansvaret för vårt gemensamma barn än vad hennes pappa gör. Varför ska jag då dessutom gå in och täcka upp för styvsonen?! Som sagt, visst gör jag även det med jämna mellanrum, men mellan mig och hans pappa så är jag tydlig med att detta handlar om att vara barnvakt.