• Solkysst

Sitter man barnvakt åt sina styv/bonusbarn?

Den här frågan kom jag att tänka på när jag läste en annan diskussion. Hur ser du som är styvförälder på det? Om din partner är borta och du sitter hemma med hans/hennes barn en kväll veckan de är där är du då barnvakt?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Sitter man barnvakt åt sina styv/bonusbarn?
  • Belleles

Är lite beroende på, är bonusen här på sin vanliga tid så anser jag det inte att vara barnvakt. Jag är hemma med bonusen helt enkelt. Som det är just nu så har jag henne själv varannan fredag då maken jobbar.

Men däremot om mamman frågar om jag kan passa henne nån gång under hennes vecka så är jag nog barnvakt. :)

Och jag har absolut inget emot nåt av det!

• SaLo

Generellt sett inte. Men det beror ju också på hur mycket barnet bor hos en. Våra barn bor hos oss på heltid och skulle jag tycka att jag satt barnvakt åt min bonusson varje gång min man är på möte/tränar/träffar kompisar så skulle det bli ohållbart.

Hade sonen bara varit hos oss varannan helg hade jag möjligtvis kännt och tänkt annorlunda.

• Calles matte

Ja, jag anser att jag som bonusmamma är barnvakt. För barnen är inte mitt ansvar. Viss reservation dock för att andra familjer är fria att välja en annan ansvarsfördelning.

• CombatLover

Nä, jag är inte barnvakt men när vi har en dålig dag, jag och ungarna, då känns det som att jag är barnvakt. Det är dock väldigt sällan jag känner så

Det blir knepigt att se sig själv som barnvakt när man bor under samma tak. Det är ju inte så att du kan säga tack och hej då när mannen kommer hem. Du har ju fortfarande barnen där och delar deras vardag, genom glädje, ilska och sorg.

• EmmAhh

Ne man är en familj där man hjälps åt, men precis som i alla familjer är det viktigt att man inte blir tagen för given.

Jag trodde dock det skulle vara flest som svarat att man är barnvakt, tycker att det "SVARET" flödar mest runt här på fl.

• Karolina75
    ChoopChoopSong skrev 2010-08-17 19:46:04 följande:
    Det konstiga i den här diskussionen, är ju  - återigen - att man bara anses vara "en familj", med "lika ansvar" osv, när det är mamman som är bonusen. Inte när det är pappan... (Jag kan ha fel, men det verkar finnas många bonuspappor som inte lägger ner själ och hjärta i sina bonusbarn och som ändå inte ses som dåliga / olämpliga...)
    Precis - jag tror att jag har helt andra förväntningar på mig som styvmamma än vad en styvpappa skulle ha haft. Själv är jag väldigt tydlig på punkten att jag kan ställa upp för min styvson för att underlätta för pappan någon gång ibland, men då förväntar jag mig att han tackar mig. Stysonens mamma och pappa har ju redan delat upp tiden med honom 50/50! Varför ska jag då gå in och ta av deras tid, som borde vara så dyrbar?! Hur många av er är det som uppfattar att ni delar lika på omvårdnaden av gemensamma barn?! Inte vi i varje fall och jag tror inte att vi är ett dugg udda. Jag tar helt klart det större ansvaret för vårt gemensamma barn än vad hennes pappa gör. Varför ska jag då dessutom gå in och täcka upp för styvsonen?! Som sagt, visst gör jag även det med jämna mellanrum, men mellan mig och hans pappa så är jag tydlig med att detta handlar om att vara barnvakt.
  • sextiotalist
    Karolina75 skrev 2010-10-06 19:35:47 följande:
    Precis - jag tror att jag har helt andra förväntningar på mig som styvmamma än vad en styvpappa skulle ha haft. Själv är jag väldigt tydlig på punkten att jag kan ställa upp för min styvson för att underlätta för pappan någon gång ibland, men då förväntar jag mig att han tackar mig. Stysonens mamma och pappa har ju redan delat upp tiden med honom 50/50! Varför ska jag då gå in och ta av deras tid, som borde vara så dyrbar?! Hur många av er är det som uppfattar att ni delar lika på omvårdnaden av gemensamma barn?! Inte vi i varje fall och jag tror inte att vi är ett dugg udda. Jag tar helt klart det större ansvaret för vårt gemensamma barn än vad hennes pappa gör. Varför ska jag då dessutom gå in och täcka upp för styvsonen?! Som sagt, visst gör jag även det med jämna mellanrum, men mellan mig och hans pappa så är jag tydlig med att detta handlar om att vara barnvakt.
    Jag inte bara tror, detta flöder genom alla trådar. Bara det att man är så förvånad att kvinnor har ett eget liv, att kvinnor gör karriär och kanske lever på det sätt som många män i kärnfamiljer gör.
  • Noran
    Karolina75 skrev 2010-10-06 19:35:47 följande:
    Håller med. Sonen är hos sin pappa bara ca 35% av tiden. Då är tiden dyrbar. Och den ska räcka till att träffa både pappa och farmor. Vist kan pappans sambo vara barnvakt någon gång, men normat så passar ju pappan på att vara med sin son. Det är inte alls samma sak som när man bor mer sitt barn på heltid.
  • LyckligtSlut

Alltså om min man går och festar på sina pappadagar och jag inte får följa för att jag ska vara hemma med hans barn, då känns det nog som att jag sitter barnvakt men obetald...

Men annars om han bara gör något, handlar, ärenden osv då känns det som att jag bara är hemma och barnet är hemma och vi kollar på film. Känns inte som att jag vill ha en gentjänst direkt. Tycker vi har kul hemma ofta. Hon är ju där liksom för att vi BOR där.

PMS året runt :(
  • lillajag91
    när jag va ensam första gången med min pojkväns dotter kändes det som att jag satt barnvakt. jag tar hand om henne lika mkt som han när hon är här hos oss. då känner jag mej inte som en barnvakt.

men annars ja, hon ser inte mej som mamma utan Louise.
  • Isolan

Men nej nej. Kanske om man inte bor ihop. Men bor man ihop så är man en familj. Ser man sig själv som bonusförälder som barnvakt så är det lite knasigt enligt mitt tycke. Ser min partner mig som barnvakt så är det också otroligt knasigt. Men detta är vad jag tycker :)

Isola
  • R3becca
    Isolan skrev 2010-10-22 17:25:45 följande:
    Men nej nej. Kanske om man inte bor ihop. Men bor man ihop så är man en familj. Ser man sig själv som bonusförälder som barnvakt så är det lite knasigt enligt mitt tycke. Ser min partner mig som barnvakt så är det också otroligt knasigt. Men detta är vad jag tycker :)
  • idisb

jag anser man är barnvakt då lite mkt som släktingar skulle ha barnen. Som skrivet ovan bonus mamma/pappa har inga rättigheter eller skylldigheter mot barnet. Sen själv´klart ställer man upp.

• emseli

HAHAHA nä det är man verkligen inte och känner man så skall man nog lämna mannen el kvinnan vars barnet är.Man passar inte barnet MAN TAR HAND OM DET.

Svar på tråden Sitter man barnvakt åt sina styv/bonusbarn?