• Webbredaktör

Diskutera Socialdemokraterna

Här kan du diskutera Socialdemokraterna med andra medlemmar på FamiljeLiv.
  • Svar på tråden Diskutera Socialdemokraterna
  • TvillingmammaVästgöte

Jag skrev fel. Lite yrvaken?Det är bara 7%av de som gör militärtjänst som har utländsk bakgrund. 

Kan det vara att de diskrimineras?
    Försvaret kanske inte klarar att integrera muslimer i vårt svenska försvar?
    De kan inte äta ärtsoppa? Och inte burkskinka ? Och korv? 

Specialdieter undviker man i försvaret. Om det blir krig så måste alla värnpliktiga kunna äta samma mat. 
    Kan inte dela logemente, med en blandning av kvinnor och män? 

Om de har dubbelt medborgarskap kanske man inte heller väljer just dem. Iran är ju tex ett hot mot Sverige enligt MUST och SÄPO. Vi kan  ju då inte ha någon med Iranskt medborgarskap i försvaret.

Det är viktigt ur demokratisk synpunkt att även de med utländsk bakgrund deltar i försvaret. Men det är också en fråga om personalförsörjning. Idag är det svårt att fylla platserna i värnplikten. Alla som är sjuka måste undantas. Många svenska ungdomar idag har olika autoimmuna sjukdomar som ökar kraftigt, tex diabetes 1.  Många är svårt allergiska och specialkost vill de inte ha i militären. Många har psykisk ohälsa och man får inte ha behov av medicin i militären, äter man antidepressiv medicin eller ADHD medicin, då är man inte aktuell för värnplikt.

Därför behöver även de med utländsk bakgrund göra militärtjänsten. Särskilt som det är en starkt växande grupp i Sverige.. 

• Anonym (Tänkare)

Vilken konstig diskussion det blivit.  Hur stor del av utlandsfödda som som gjort svensk värnålikt?  
    Hur stor del av "ursvenskarna" gör värnplikt? 

Har detta något med nationell identitet att göra?

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Tänkare) skrev 2025-08-09 11:32:02 följande:

Vilken konstig diskussion det blivit.  Hur stor del av utlandsfödda som som gjort svensk värnålikt?  
    Hur stor del av "ursvenskarna" gör värnplikt? 

Har detta något med nationell identitet att göra?

Det har blivit lite off topic, men det kom sig utav att några i tråden var mycket negativa till nationalister.
    Jag hävdar att vi alla bör vara nationalister, alla svenska medborgare .
    Därför bör också alla svenska medborgare delta i försvaret av Sverige. De utlandsfödda bör inte vara underrepresenterade, som de är nu. 

Jag kan inte se att diskussionen i sig är konstig. Däremot kanske den är off topic. 

• Anonym (Tänkare)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-08-09 11:39:08 följande:

Det har blivit lite off topic, men det kom sig utav att några i tråden var mycket negativa till nationalister.
    Jag hävdar att vi alla bör vara nationalister, alla svenska medborgare .
    Därför bör också alla svenska medborgare delta i försvaret av Sverige. De utlandsfödda bör inte vara underrepresenterade, som de är nu. 

Jag kan inte se att diskussionen i sig är konstig. Däremot kanske den är off topic. 

Nationalism har väl inget med försvarsvilja att göra ?  eller tvärtom ?

Det är en väldigt ytlig syn på vad nationalismen står för och innebär.
  • nattuw
    Anonym (Tänkare) skrev 2025-08-08 13:56:25 följande:
    Min huvud kritik mot nationalismen är att man tror på en stat istället för dess medborgare.  
    Det moderna Sveriges bygger på idén om staten framför medborgaren där statliga institutioner sköter det mesta och utan en tro på staten fungerar inte välfärdsstaten.
  • nattuw
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-08-08 18:58:37 följande:

Du ser ju fakta från SVT , i länken  jag bifogade, att de med utländsk bakgrund gör värnplikt i väldigt låg utsträckning, bara 7% av dem som gör värnplikt har utländsk bakgrund. 

Är inte det ett demokratiskt problem ? 

Det kanske är ett språkproblem. Under stormaktstiden när den svenska armen bestod av flera nationaliteter vara språket ett problem. Kanske har den ökade invandring lett till en ökad risk för språkförbistringar vilket man nog bör undvika när någon sitter i en 60 ton tung stridsvagn.
  • Anonym (Tänkare)
    nattuw skrev 2025-08-09 21:19:16 följande:
    Det moderna Sveriges bygger på idén om staten framför medborgaren där statliga institutioner sköter det mesta och utan en tro på staten fungerar inte välfärdsstaten.
    Uttryckte mig kanske lite svepande där men När all makt utgår från folket, som den gör i en demokrati så är också Nationen = Folket, eller medborgarna.  

Jag menar att det är medborgarna som som utgör eller formar Nationen.  
    Självklart känner man som medborgare för sin nation och vill försvara den men detta är en annan form av Nationalism, en känslomässig Nationalism. 

Vad jag är kritisk till är den politiska Nationalismen.
  • TvillingmammaVästgöte
    nattuw skrev 2025-08-09 21:38:46 följande:
    Det kanske är ett språkproblem. Under stormaktstiden när den svenska armen bestod av flera nationaliteter vara språket ett problem. Kanske har den ökade invandring lett till en ökad risk för språkförbistringar vilket man nog bör undvika när någon sitter i en 60 ton tung stridsvagn.
    Det är bara svenska medborgare som gör värnplikt. De som är 18 år och svenska medborgare borde alla kunna tala svenska,
  • KillBill
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-08-09 22:20:37 följande:
    Det är bara svenska medborgare som gör värnplikt. De som är 18 år och svenska medborgare borde alla kunna tala svenska,

Ja, absolut. När man mönstrar testas språkförståelse som en del av de kognitiva testerna och intervjuerna. Även personer som har svenska som modersmål kan misslyckas på språkförståelsedelen. Då handlar det inte om att de inte kan svenska i vardagen, utan om att testerna är gjorda för att mäta saker som läsförståelse under tidspress, förmågan att följa komplexa instruktioner och noggrannhet. 

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • nattuw
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-08-09 22:20:37 följande:
    Det finns många svenska medborgare vars svenska lämnar en del övrigt att önska...
  • TvillingmammaVästgöte
    nattuw skrev 2025-08-10 19:27:05 följande:
    Det finns många svenska medborgare vars svenska lämnar en del övrigt att önska...
    Ja, jag tror mycket på det nya kravet på godkänt prov i svenska för att kunna söka medborgarskap. Uppenbarligen är det viktigt att vi som nation har ett gemensamt språk. Så att vi klarar att försvara oss. Bland annat. 
Svar på tråden Diskutera Socialdemokraterna