• Här och nu

När ens partner utnyttjar en ekonomiskt

T ex ber om pengar när han/hon gjort av med sina, lägger pengar på nöjen o anser att partnern ska betala hyra osv, när partnern som tjänar mer kräver att den andra betalar mer än hälften... Ja, kom med din åsikt!

• Svar på tråden När ens partner utnyttjar en ekonomiskt
  • Här och nu
    Waitingforyou87 skrev 2010-07-26 22:56:16 följande:
    Jag är sambo, utan barn men vi planerar barn. För oss skulle det aldrig fungera att ha gemensam ekonomi då jag har ett dyrt fritidsintresse (har häst).

Däremot delar vi på de gemensamma utgifterna. Jag vill inte ha gemensam ekonomi utan tycker det är skönt när båda har en egen inkomst!!
    Och när han är pappaledig o får ut mindre?
  • Här och nu
    Jennie med ie skrev 2010-07-26 22:59:57 följande:
    Finns det ekonomiskt utrymme för det så visst katten köper vi även onödiga grejer. Men när det handlar om såpass dyra grejer så pratar vi om det först....
    Om han inte skulle fråga dig först? Om ni hade det knapert?
  • My Girls
    Här och nu skrev 2010-07-26 23:10:31 följande:
    Det går bra att fråga. Jag skulle berätta för honom att han skadat mitt förtroende gravt o fråga varför han ljög.
    Tack Tassade in lite försiktigt med den. Jag är inne på din linje helt...och de andras. En sak att pengar kanske inte kommer när de är utlovade. De kanske är försenade tex via Fk, men att gå därifrån till att bara få en massa lögner som svar och inget mer...tungt...
    If you're going through hell, keep going....
  • Tygtiiger

För mig är det långt ifrån självklart att man har helt gemensam ekonomi bara för att man valt att bo ihop. Det kräver att man har ungefär samma syn på vad som är normala utgifter, hur mycket man vill spara, hur man ser på lån, vad som är rimligt att spendera på nöjen, hobbies osv. Det kräver också att båda gör sitt bästa för att dra in pengar till familjen, om den ena parten jobbar och den andra ägnar sig åt en dyr hobby och gör lite halvhjärtade försök att få jobb däremellan så ser jag inte varför den förstnämnda bara ska betala och betala.

Om man är gifta är man försörjningsskyldiga mot varandra och har ett gemensamt ansvar för barnen i äktenskapet, det kan man aldrig komma ifrån - och personligen skulle jag nog inte kunna tänka mig att gifta mig med en man om jag inte hade tillräckligt gemensamt med honom och litade tillräckligt mycket på honom för att ha en gemensam ekonomi.

Vi hade länge ett system där vi betalade de gemensamma utgifterna utifrån ekonomisk bärkraft, det tycker jag var oerhört rättvist. Nu gör vi istället så att båda behåller en viss (lika stor) summa för personliga utgifter och nöjen varje månad och resten går till vårt gemensamma sparande och hushållets utgifter. Det är också bra. Men jag hade inte kunnat tänka mig att inte ha en summa som bara var min att förfoga över, oavsett hur liten den är, annars hade jag känt ett behov att försvara varje nöjesinköp. Nu kan jag glatt köpa mig ett par snygga skor som jag inte behöver, väl vetande att min man har egna pengar som han kan välja att spara eller spendera efter eget kynne.

Krupke, we've got problems of our own!
  • Reglementet

Problemet är inte att partnern gör av med pengar, problemet är att partnern inte respkterar en. Det går inte att leva med.

• Här och nu
    Jennie med ie skrev 2010-07-26 22:56:22 följande:
    Då skulle jag bli pissed om vi inte pratat om det först och det är helt onödiga grejer.
    Vad skulle du göra? Om han köpte nåt nödvändigt, men som ni inte pratat om?
  • Här och nu
    Waitingforyou87 skrev 2010-07-26 23:00:26 följande:
    Ts: Om jag var Du hade jag inte tolererat det beteendet! Ni borde sätta er ner och gå igenom ekonomin, den ena partern ska inte behöva lida pga den andra!
    Jag HAR varit med om detta, men tråden är tänkt som en allmän fråga. När jag var i den sitsen, gick det inte att SÄTTA SIG NER OCH GÅ IGENOM. Yppade jag ett ord om nåt sånt, flög antingen jag eller nån pryl i väggen.
  • Här och nu
    Tygtiiger skrev 2010-07-26 23:16:18 följande:

För mig är det långt ifrån självklart att man har helt gemensam ekonomi bara för att man valt att bo ihop. Det kräver att man har ungefär samma syn på vad som är normala utgifter, hur mycket man vill spara, hur man ser på lån, vad som är rimligt att spendera på nöjen, hobbies osv. Det kräver också att båda gör sitt bästa för att dra in pengar till familjen, om den ena parten jobbar och den andra ägnar sig åt en dyr hobby och gör lite halvhjärtade försök att få jobb däremellan så ser jag inte varför den förstnämnda bara ska betala och betala.

Om man är gifta är man försörjningsskyldiga mot varandra och har ett gemensamt ansvar för barnen i äktenskapet, det kan man aldrig komma ifrån - och personligen skulle jag nog inte kunna tänka mig att gifta mig med en man om jag inte hade tillräckligt gemensamt med honom och litade tillräckligt mycket på honom för att ha en gemensam ekonomi.

Vi hade länge ett system där vi betalade de gemensamma utgifterna utifrån ekonomisk bärkraft, det tycker jag var oerhört rättvist. Nu gör vi istället så att båda behåller en viss (lika stor) summa för personliga utgifter och nöjen varje månad och resten går till vårt gemensamma sparande och hushållets utgifter. Det är också bra. Men jag hade inte kunnat tänka mig att inte ha en summa som bara var min att förfoga över, oavsett hur liten den är, annars hade jag känt ett behov att försvara varje nöjesinköp. Nu kan jag glatt köpa mig ett par snygga skor som jag inte behöver, väl vetande att min man har egna pengar som han kan välja att spara eller spendera efter eget kynne.

Man är försörjningsskyldig även som sambo tyvärr o ansvarig för gemensamma barn utan giftermål. Även om man inte har gemensam ekonomi, måste man ju ha en rättvis fördelning.
  • Här och nu
    Reglementet skrev 2010-07-26 23:16:58 följande:
    Problemet är inte att partnern gör av med pengar, problemet är att partnern inte respkterar en. Det går inte att leva med.
    Hur menar du nu?
  • Här och nu
    Jennie med ie skrev 2010-07-26 23:27:03 följande:
    Om det var nåt nödvändigt finns det väl inget att prata om?
    Nånting HAN tyckte var nödvändigt, men inte du... En ny byrå för 1000 kr eller ny gräsklippare, för att den gamla var lite trög...
  • Reglementet
    Här och nu skrev 2010-07-26 23:28:20 följande:
    Hur menar du nu?
    Det var väl ganska självklart? Problemet är att partnern inte respekterar personen.
  • Drake

För mig finns inte utrymme i en relation för ekonomisk ojämställdhet. För mig vore det värre än otrohet om min partner tog ifrån mig den ekonomiska handlingsfriheten.

När jag och min nuvarande sambo flyttade ihop så satte vi oss ner före och gick igenom hur vi ville sköta det ekonomiska. Om min sambo sagt att han inte ville ha gemensam ekonomi så hade jag valt att bo kvar på egen hand. Detta för att jag skulle bli ekonomiskt lidande av att flytta ihop och jag var inte beredd att leva så. Jag älskar honom, men jag måste också se till min egen plånbok, speciellt när han tjänar tre gånger så mycket som jag gör.

• VirrigaVerna
    Här och nu skrev 2010-07-26 23:27:54 följande:
    Man är försörjningsskyldig även som sambo tyvärr o ansvarig för gemensamma barn utan giftermål. Även om man inte har gemensam ekonomi, måste man ju ha en rättvis fördelning.
    Nej som sambo har man ingen egentlig försörjningsplikt gentemot sin sambo och skulle den ena parten få det svårt ekonomiskt finns det ingen juridisk ekonomisk skyldighet för den andra även om det rent praktiskt ofta blir så.
    I ett samboförhållande så är var och en också ansvarig för sina egna skulder.
    Många människor behöver man inte parodiera. Det räcker med att citera dem.
  • Joual
    VirrigaVerna skrev 2010-07-27 12:34:42 följande:
    Nej som sambo har man ingen egentlig försörjningsplikt gentemot sin sambo och skulle den ena parten få det svårt ekonomiskt finns det ingen juridisk ekonomisk skyldighet för den andra även om det rent praktiskt ofta blir så.
    Likväl är det så (om jag inte är felunderrättad) att man om ena parten har skulder hos kronofogden så tittar KFM på båda parters inkomster när de räknar ut vilket belopp de kan dra från lönen hos den som har skulden. På så vis kan man säga att man är försörjningsskyldig även om man "bara" är sambo. 
  • Här och nu
    VirrigaVerna skrev 2010-07-27 12:34:42 följande:
    I villkoren för soc.bidrag står att har man en sambo är denne försörjningsskyldig.
Svar på tråden När ens partner utnyttjar en ekonomiskt