• Fleece

Han "hatar" min katt...

Jag har en huskatt sedan ca fem år tillbaka, vilket var innan jag träffade min man och vi fick barn ihop. Hon flyttade givetvis med in hos oss, och min sambo har inte sagt så mycket om det mer än att han har knorrat ibland, gillar exvis inte att hon tigger mat när han sitter i soffan och äter ibland, han blir äcklad bara hon står två meter bort och tittar lite försynt.
    Min katt var den minsta i en kull och höll på att inte bli såld, skulle avlivas när en kompis tog hand om henne. Efter det fick jag henne. Hon har för vana att ta blötfodret i munnen och dra det en bit bort för att äta, vilket gör att det blir lite kladd på golvet efter maten, detta retar galla på min man som säger att "ingen annan katt gör så". Jag vet inte varför hon gör så, men kanske för att hon var den minsta i kullen och inte fick ha sin mat ifred?

Jag tycker verkligen om min katt och vill inte tvingas välja mellan henne och min man men han uttrycker att han ibland tänker att "antingen flyttar katten eller så flyttar jag.."

Hur ska jag göra?

• Svar på tråden Han "hatar" min katt...
  • Zygo

Verkar mest som det är din man som är bortskämd. Är han vettig och respekterar dig så fattar han att katten faktiskt betyder något för dig.
    Att katten drar iväg med maten sådär, så gör min yngsta katt också och det beror på att han var tvungen att konkurrera med andra katter om maten när han var liten och de större tog hans mat. Därav att han går iväg, även om han idag inte behöver göra så längre. Är väl inget att bli upprörd över, låter som att han letar fel på kattstackarn.
    Gnäller han så säg åt honom på skarpen, han är väl en vuxen människa...?

• Dripknot
    Michaeala skrev 2010-07-27 10:38:31 följande:
    Katten min kille ogillar har först haft sönder hans bakhögtalare så han var tvungen att ersätta dem för 13 000:-, sen nyligen välte hon hans stora fronthögtalare så den blev glapp i ljudet. Att ersätta fronthögtalarna skulle kosta 55 000:-. TROTS det vill han inte jag ska ge bort mina katt fastän hon förstör så mkt.

Du kan ju hälsa till din kille att det finns katter som gör värre saker än äter sin mat utanför skålen ;)

Men nu verkar d ju iosf inte vara så stor fara hos er eft han är snäll mot din kissekatt =) Tror mkt ligger i killars jargong också med katter. Min pappa sa jämt att han hata deras katter men det gjorde han ju inte alls.
    Det sägs ju att det enda som skiljer småpojkar från vuxna karlar är priset på deras leksaker. Den här stjärnan bevisar ju den teorin galant!

Ingen vettig människa med någorlunda verklighetsförankring köper ljudprodukter för 68000:-, ABSURT!!!!!!

Hur gammal är han? 23 med nytrimmad sänkt AudiA3?
    Det krävs inte mycket av en kille för att bli pappa, men det krävs en riktig man för att vara en far.
  • Michaeala
    Dripknot skrev 2010-07-28 00:01:01 följande:
    Det sägs ju att det enda som skiljer småpojkar från vuxna karlar är priset på deras leksaker. Den här stjärnan bevisar ju den teorin galant!

Ingen vettig människa med någorlunda verklighetsförankring köper ljudprodukter för 68000:-, ABSURT!!!!!!

Hur gammal är han? 23 med nytrimmad sänkt AudiA3?
    HA HA HA nej han är 28 år men hans intresse är hemmabio. Och det är jag verkligen inte ledsen över eftersom jag drömt om det sj men aldrig trott man skulle ha råd. Det är fantastiskt ljud i dem där ska du veta och det är en sådan häftig upplevelse att kolla på bio hemma när man vill. Han hade mycket pengar, så varför inte =)

68 000 är förresten en underdrift :P Men subwoofern blurayspelaren DVD spelaren och förstärkaren och alla spelkonsoller och projektorn blir det lite mer hehe...

Vi är lite dator/tv-spels galna och så gillar vi film så varför inte =)
  • dumleklubben

Han är en fjant, men kanske kan ni kompromissa? Tungan ute Lägg en bordstablett under kattens matskål så hamnar inte maten på golvet. Försök lära katten att inte tigga osv.

• RiNan
    Fleece skrev 2010-07-27 22:56:43 följande:

Vad är en "furminator"? Låter som en slags dammsugare .. :) Tack för svaren, skönt att höra att min katt inte är den enda som retar partnern eller "gör bort" sig..

Det roliga är att min man är uppväxt med en katt som blev 20 år gammal och som hans familj var fästa vid.. men den katten drog ju iofs inte iväg maten.. och var visst inte lika "bortskämd" heller

En furminator är en speciell sorts karda som tar bort upp till 90% av det lösa underullet på katten så det blir 90% mindre hår i lägenheten. Den tar även bort allergener hos katten.

Ska se om jag hittar en länk...

www.furminator.com/

www.swecat.com/furminator-small-bla-katt---liten-hund-
  • Fleece
    RiNan skrev 2010-07-28 21:10:28 följande:
    En furminator är en speciell sorts karda som tar bort upp till 90% av det lösa underullet på katten så det blir 90% mindre hår i lägenheten. Den tar även bort allergener hos katten.

Ska se om jag hittar en länk...

www.furminator.com/

www.swecat.com/furminator-small-bla-katt---li...-
    Ok.. är kankse en idé är ju skönt att slippa håren.. Men gillar katter att bli borstade med den... jag har en annan slags "karda/borste" som jag borstar med ibland och till en början är det skönt vad det verkar men sedan kliar det på henne, vet inte om blodcirkulationen kommer igång eller om hon har lite mjäll som börjar klia eller så..
  • Mischao

det är tråkigt när det är så. Min sambo är inte så jätteförtjust i djur men det är för att han aldrig har haft något. Själv är jag uppvuxen med en massa djur och skulle aldrig kunna tänka mig ett liv utan. Min lilla katt ger mig så mycket och jag älskar honom så mycket. Min sambo får helt enkelt leva med att om han ska ha mig så får han min katt på köpet och den dagen vi flyttar till hus så är han medveten om att det blir fler katter, hundar och ev. kaniner.

• Sar

Min farmor sa alltid att jag skulle välja en man som var snäll mot djur för då skulle han antagligen även vara snäll mot mig och barnen (antar att det har att göra med empati). Och det har stämt hur bra som helst!.

VI har bordstablett under kattens mat- och vattenskål för att skydda golvet. Fungerar finfint!

• EmmaoBebbe

har haft en kille som behandlade mina djur illa då jag inte var hemma, man märkte det på min älskade hunds beteende, klappade man honom på huvudet så blundade han och sänkte huvudet, och helt plötsligt hade min 2.7 kg hund "ramlat " ner från köksbordet när han inte ens kan komma upp där, den killen rykte illa kvickt kan jag säga, har dejtat en till som ogillade mina djur och tyckte jag skulle ge bort dom för att påbörja något med honom, och om vi skulle ha hund skulle vi skaffa den tillsammans, mitt svar till honom var " kan du inte acceptera min hund så accepterar du inte mig och mina känslor, min hund kommer vara vid min sida , finns inget du kan säga som kan ändra på det" han rykte också illa kvickt. som person ovan sa människor som tycker om djur är oftast riktigt bra personer. skulle aldrig någonsin kunna vara med någon som inte kunde acceptera mina djur, och jag tycker det är himla illa att han ska få dig att känna att du måste ge upp din katt, om han älskar dig accepterar han din vilja och dina känslor och håller tyst om katten och lär sig gilla läget

KOMPROMISSA..

• Fleece

Jag har förklarat för honom hur mycket katten betyder för mig.. tror inte att han har förstått det innan.. Katten var min lilla "bebis" innan vi fick barn, i den meningen att hon var ompysslad och att jag var mån om att hon skulle trivas.. Har fortfarande varma känslor för henne även om hon inte får lika mycket uppmärksamhet som tidigare.. Han klagar inte så mycket på henne längre iaf.. bara ibland...

• SarisHaglis

Min sambo hatar också min lilla Missy på nio månader :( han klagar på att hon luktar bajs, att hon drar ut kattsand över hela lägenheten och att hon brukar stå och titta vad jag gör vid köket. Vi har öppen planlösning med köket i vardagsrummet. Hon har fattat väldigt mycket tycke för mig och vill vara där jag är så ofta det går. Hon var inte såhär när hon var liten. Då ville hon inte att man skulle ta i henne och hon gick gärna och gömde sig. Men med mycket kramar och försiktighet visat att jag inte är farlig så är hon nu världens goaste! Iaf mot mig. Min sambo har tyvärr skrämt henne och haft alldeles för lite tålamod med henne så hon beter sig såklart annorlunda mot honom. Missy var en förlovningspresent av mamma och sambon gick endast med på detta för han vet vad djur/katter betyder för mig. Men nu börjat jag märka att hans tålamod börjar ta slut fast jag tycker att hon är världens goaste katt och inte gör mycket fel så känns det ändå som att jag står mellan katten och sambon. Jag vill absolut inte göra mig av med någon , men jag är så trött på hans negativitet mot katten :( Det här är jobbigt och jag vet inte vad jag ska göra. Försöker hålla henne ren när hon inte kan göra det själv riktigt, försöker dammsuga upp sanden hela tiden och försöker få honom att inse att hon är inte mer än ett husdjur och inte världs intelligent. Usch

Svar på tråden Han "hatar" min katt...