• Anonym

    Varför skaffa barn om man inte har råd

    Blir så förbannad på de som skyller på "jag har inte råd" när det gäller barnens säkerhet.

    Som bilbarnsstolar -innan barnet kommer vet man att den dagen kommer då det är dags att byta skydd-varför inte spara dit då.

    Eller elkontakts skydd, trappskydd, grindar, ja det behövs ju beroende på hur man bor. Men barnen bör skyddas från dessa direkta dödliga farorna.

    Ändå är det många som säger Vi har inte råd att köpa det nu-dom klarar sig nog ändå

    När vi gör barn räknar vi på att vi har råd med allt till dom även säkerhetsgrejor.
    Vi är INTE rika, men i stället för en resa köper vi de bättre skydden till barnen, i stället för ett krogbesök för 500-600 så köper vi säkerhetsgrejor till barnen av bästa slag.

    Nu sist köpte vi tre flytvästar av de allra bästa till dem, det slutade på 3100 kr. Men skall dom med ut och fiska ja då skall dom ha bra livräddare- då fick vi dra in på resan vi skulle gjort i höst.

    Vi har en lön på 18 000 tillsammans, vi har hus, 6 hundar,4 katter, 3 barn, 2 bilar, 1 båt,1 släpvagn och massor av räkningar men vi lever gott ändå. Det handlar bra om bra planeringar

    Så vad är det här med "vi har inte råd" att skaffa barnen säkert skydd??

    Stor familj=stor bil= många baby/barnstolar

  • Svar på tråden Varför skaffa barn om man inte har råd
  • Prinsessa82

    bra att man inte kan skriva klart inna det skickar iväg...

    vad gäller barn säkerhet så tycker jag inte att det finns ursäkert som att man inte har råd....

  • Linnea och Hillevi
    Anonym skrev 2010-07-27 10:44:35 följande:
    Av de sex bilbarnstolar som testats av 2010 års modeller blir Britax Multi-Tech utsedd som bäst i test. Även Maxi Cosi Mobi är riktigt bra och billiga Britax Hi-Way blir utnämnd som bästa budgetval. Brio har skärpt till sig på sistone men har en bit kvar till toppen. Däremot blir vi besvikna på Acta Graco och dyra BeSafe.
    Eller någon annan som har länk eller vet vad det är för test som ovanstående syftar på?

    Så vitt jag vet är Be Safe den bästa stolen, dock väldigt dyr, men vad gör man inte för säkerheten.
  • Beccy
    Linnea och Hillevi skrev 2010-07-28 17:36:29 följande:
    Eller någon annan som har länk eller vet vad det är för test som ovanstående syftar på?

    Så vitt jag vet är Be Safe den bästa stolen, dock väldigt dyr, men vad gör man inte för säkerheten.
    Jag vill också ha länk på tester eftersom jag är på jakt efter en stol till lilltjejen
  • Dr Mupp
    Anonym (många idioter) skrev 2010-07-28 12:38:01 följande:
    Jag tycker att det är helt idiotiskt att skaffa barn om man inte har råd, för att inte tala om alla som går på socialbidrag... Hur fan är man funtad då?! Man kan inte ens ta hand om sig själv och så sätter man oskyldiga barn till världen. Fy fasen, spyr på sånt!
    På vilket är att inte ha jobb det samma som att man inte kan ta hand om sig själv?
  • Lusse

    Vi fick flytväst av min svärfar, (han har båt) bilstol av min pappa, vi köpt vita vanliga eluttagsskydd för 20kr på JULA, vi har ingen trapp så grind behövs då inte, vi har inga spärrar på lådor/skåp (jag ser hellre till att hon inte är där och rotar), vi har halkskydd i badkaret (kostade 129kr på Babyproffsen)

    vi skyddar vårat barn i vardagen men inte skulle jag köpa flytvästar för flera tusen..

    bilbarnstol skulle jag inte köpa begangnad, men jag vet hur många som helst som gör det.. som sagt, så länge den inte är krockad så..

    jag köper hellre alltid nytt, men vi har ett barn så hittills har vi kunnat köpa allt nytt för det kostar inte så mkt för en. men har man fler barn så ärver de ju av varandra oftast, det blir en del pengar om man ska lägga ut till nya grejer till varje unge.

  • hedersknyffel
    Anonym skrev 2010-07-27 09:58:39 följande:
    Blir så förbannad på de som skyller på "jag har inte råd" när det gäller barnens säkerhet.

    Som bilbarnsstolar -innan barnet kommer vet man att den dagen kommer då det är dags att byta skydd-varför inte spara dit då.

    Eller elkontakts skydd, trappskydd, grindar, ja det behövs ju beroende på hur man bor. Men barnen bör skyddas från dessa direkta dödliga farorna.

    Ändå är det många som säger Vi har inte råd att köpa det nu-dom klarar sig nog ändå

    När vi gör barn räknar vi på att vi har råd med allt till dom även säkerhetsgrejor.
    Vi är INTE rika, men i stället för en resa köper vi de bättre skydden till barnen, i stället för ett krogbesök för 500-600 så köper vi säkerhetsgrejor till barnen av bästa slag.

    Nu sist köpte vi tre flytvästar av de allra bästa till dem, det slutade på 3100 kr. Men skall dom med ut och fiska ja då skall dom ha bra livräddare- då fick vi dra in på resan vi skulle gjort i höst.

    Vi har en lön på 18 000 tillsammans, vi har hus, 6 hundar,4 katter, 3 barn, 2 bilar, 1 båt,1 släpvagn och massor av räkningar men vi lever gott ändå. Det handlar bra om bra planeringar

    Så vad är det här med "vi har inte råd" att skaffa barnen säkert skydd??

    Stor familj=stor bil= många baby/barnstolar
    Har dina barn någonsin varit utanför din uppsikt, har dom klättrat i träd (högre än en meter), har dom ramlat och fått skrubbsår eller har dom förresten öht ramlat utan at du varit där på direkten?
    Om du verkligen bryr dig om dina barns säkerhet borde du aldrig ta med dom på biltur, det är hur farligt som helst att åka bil (även med superduperskyddsutrustning)!
  • galnevale

    oj tänk om det kunde komma en lag på att man som förälder inte får unna sig något! visst ska man prioriera barnen men man kan ju inte sluta leva helt bara för man får barn.

    Lätt för mig att säga dock som faktiskt inte går på krogen, inte har soc bidrag eller går på knäna men tycker ändå att även de som inte jämt har råd att köpa det dyraste måste få unna sig något.

    Var tog ts vägen förresten?

  • Manchester

    Jag har svårt att tro att man är en sämre förälder för att man inte köper en flytväst för över tusen kronor, Min dotter har en helt vanlig för några hundralappar, tror det är HellyHansen och jag är övertygad om att hon skulle klara sig om hon ramlade i sjön. Bland ö-boende vänner och vana seglare så har de flesta ungefär likadana till sina barn.

    Begagnad bilbarnstol tycker jag är helt OK om man vet vem man köper av. När mina barn åker med mina föräldrar har de begagnade stolar som mamma köpte av en granne när dennes barn växte ur dem. Lite solblekta, kanske, men absolut inte krockade.

    Petskydden till kontakterna har jag för mig att vi köpte på IKEA. De var billiga, men helt omöjliga att pilla bort utan det lilla verktyget.

    Babyskyddet vi använde till sonen hade vi lånat av kompisar. Det var använt av två barn, men helt och rent och inte krockat.

    Vår barnstol och bältesstol är i normal prisklass, bältesstolen dessutom inköpt på rea, men inte sämre för det.

    Dessutom har vi haft några begagnade vagnar, en lånad och två köpta. Konstigt att mina barn ens är vid liv fortfarande!

    Kan ju tillägga att vi har rätt hyggliga inkomster och ett bra sparkapital. Det är alltså inte brist på pengar som gör att vi inte köper allt i dyraste modell. Skulle nog hellre kalla det sunt förnuft.

  • Mamma090306

    Jag tycker att alla i samhället ska ha möjlighet att skaffa barn oavsett hur det ekonomiska läget ser ut. Alla föräldrar kan omöjligen spara och lägga undan som många andra har möjligheten till, även om detta naturligtvis skulle vara det mest optimala för alla familjer. Trots detta måste alla få skaffa barn! Hur skulle samhället annars se ut? Jag har svårt att tro att alla föräldrar inte skulle vilja sina barn det bästa vad gäller säkerhet osv. På marknaden idag finns det så otroligt mycket olika att välja på i olika prisklasser och många gånger behöver heller inte det dyraste vara det bästa och säkraste. Det finns många tester som tyder på detta.

    Många gånger kanske föräldrar har sina egna "hemmalösningar" på säkerhet istället för att gå och köpa. Förr hade man långt ifrån samma tillgång till allt vad som finns på marknaden idag... Självklart är det positivt att säkerheten har utvecklats till det bättre på alla plan, jag vill bara poängtera att det kanske inte alltid handlar om vad man köper som är det viktigaste!!!

    Jag skulle aldrig någonsin vilja flytta fram en endaste dag i mitt liv utan mitt barn! Snarare tvärtom, jag önskar jag hade skaffat barn ännu tidigare!!

    Plånboken styr mycket tyvärr, men långt ifrån allt!!!

     

  • snuttlan

    Det är inte bra att barnet lever i en heelt skyddad värld. Dom måste ju oxå få lära sig att trappan är farlig eller att man inte får stoppa in gaffeln i kontakten. Vi har varken grind eller trappskydd på våran trapp och det har gott hur bra som hällst. hon är nu 4 år och lever fortfarande. (Hon sitter på rumpan när hon ska ner för ) Hon har även aldrig visat upp nån nyfikenhet på elkontakterna och om fallet skulle ha varit så så hade hon nog fått en "smäll över fingrarna" förstå mig rätt, bättre det än få 240 volt i sig. Det där med spärrar för lådorna ... hummz har inte ens tänkt på det. Det är väl bättre att ha uppsikt över sitt barn i stället. 

  • Linnea och Hillevi
    snuttlan skrev 2010-07-28 23:14:16 följande:
    Det är inte bra att barnet lever i en heelt skyddad värld. Dom måste ju oxå få lära sig att trappan är farlig eller att man inte får stoppa in gaffeln i kontakten. Vi har varken grind eller trappskydd på våran trapp och det har gott hur bra som hällst. hon är nu 4 år och lever fortfarande. (Hon sitter på rumpan när hon ska ner för ) Hon har även aldrig visat upp nån nyfikenhet på elkontakterna och om fallet skulle ha varit så så hade hon nog fått en "smäll över fingrarna" förstå mig rätt, bättre det än få 240 volt i sig. Det där med spärrar för lådorna ... hummz har inte ens tänkt på det. Det är väl bättre att ha uppsikt över sitt barn i stället. 
    Barn är barn, och förstår inte alltid faran i saker hur mycket man än förklarar. Speciellt inte mindre barn.
    Låter du t ex. barnet springa fritt ute på gatan också bland bilar.. och ev. själv få uppleva hur det känns att bli påkörd?
  • Ova

    Vad jag inte förstår är att man kan köpa en barnvagn för 10 000 kr och sedan köper man den billigaste bilbarnstolen man kan hitta.
    Billigt behöver inte vara dåligt, men till viss del får man ju vad man betalar för.

  • snuttlan
    Linnea och Hillevi skrev 2010-07-29 20:34:25 följande:
    Barn är barn, och förstår inte alltid faran i saker hur mycket man än förklarar. Speciellt inte mindre barn.
    Låter du t ex. barnet springa fritt ute på gatan också bland bilar.. och ev. själv få uppleva hur det känns att bli påkörd?
    Hahahaha Ge dig !! 
  • melicia

    Då är ett bra tips om man spaft sina gamla leksaker från när man var liten så slipper man köpa nytt.

Svar på tråden Varför skaffa barn om man inte har råd