Till er som är gifta eller ska gifta sig
Ni som inte gifte er i kyrkan hur gick ni till väga?
Här hemma pratar vi om att ta en weekendresa eller liknande och gifta oss i "smyg" men vet inte hur man går till väga. Råd! Tips eller ideer nån?
Ni som inte gifte er i kyrkan hur gick ni till väga?
Här hemma pratar vi om att ta en weekendresa eller liknande och gifta oss i "smyg" men vet inte hur man går till väga. Råd! Tips eller ideer nån?
Jag gifte mig i Las Vegas och en fördel med just det stället är att vigseln är giltig i Sverige och bara behöver registreras hos Skatteverket vid hemkomsten, vilket tog ca 10 minuter. Det varierar lite huruvida en vigsel utomlands är giltig i Sverige eller inte.
Svenska kyrkan finns representerad utomlands, t ex tror jag att det finns i Köpenhamn och London, och där kan man gifta sig så att det blir gitligt i Sverige. Jag har för mig att även konsulat kan bistå med vigselförrättare. Arlandavarianten är bra om man åker till ett ställe där vigseln inte "räknas" i Sverige.
Innan man åker så behöver man ansöka om hindersprövning, det vill säga få hem ett papper från Skatteverket där det står att ni inte är gifta sedan tidigare, är för nära släkt med varandra osv.
Lycka till!
Va rolgit att läsa hur ni andra har gjort.
ok. lite olika beroende på vilket land då förstår jag. Men tror att det blir bättre att stå över kyrkan om vi ska göra det i smyg. Verkar lite ensamt om det bara är vi.
Men det låter lockande att hitta nån fin plats i Sverige och gifta sig borgerligt och sedan ta en minibröllopsresa.
Kan rekomendera att gifta sig borgerligt i Visby, det gjorde vi. Blev lite "utomlands" men ändå inte :) Vi hade med vår dotter och mina föräldrar. Sen hade vi en större fest i samband med dotterns namngivning.
Ja Gotland ska vara så fint har jag hört. HAr tyvärr aldrig varit där, fast det står på ett "jag vill" resemål.
När man gör eh borgelig vigsel, måste man själv ha med vänner som "intygar" giftemålet ?
Hakar på den här tråden för är intresserad av samma
Vi vill gifta oss nästa år men kan inte komma fram till hur. Vi vet att vi inte vill gifta oss i kyrka, vill inte ha ett stort bröllop (ca 50 gäster är lagom), helst gifta oss utomhus eller i smyg utomlands...
Funderar på att sticka iväg o gifta oss, posta inbjudningskorten t festen på arlanda när vi kommer hem. Det som jag funderar över det alternativet är just hur allt ska gå tillväga + att jag gärna vill att någon fotar oss under dagen så man har lite minnen att visa;)
Vi passade på att gifta oss när vi hade namngivningsceremoni för vårt första barn. Vi hade en officiant från Humanisterna som höll i ceremonierna. Vi var på en herrgård, tanken var att ceremonierna skulle hållas utomhus men det ösregnade hela förmiddagen, så det blev inomhus istället. Men det gick lika bra det, jag har nästan glömt bort att vi tänkte vara ute, vi var i ett så fint rum med sjöutsikt så det blev jättebra . Dessutom slutade det att regna så vi kunde ta släktbilder utomhus efter ceremonierna.
Sen åt vi trerättersmiddag och hade lite presentutdelning. Vi hade bara närmaste släkten där, dvs 17-18 personer.
Kolla din kommuns sajt, de bör ha en lista på vigselförrättare och information om hur man gör när man vill gifta sig borgerligt. Och så kan du kolla Humanisternas sajt också, de har officianter som är vigselförrättare. Vi fick bra hjälp av vår officiant att sätta ihop ceremonin, eller snarare ceremonierna eftersom vi hade både vigsel och namngivning.
Lycka till!
Vi gifte oss i smyg, men var lite "tråkiga" och tog det på altanen. Borgerligt med vigselförrättare och 2 bröllopsvittnen som bevittande det hela. Gick via hemkommunen. Enkelt som tusan. Glöm inte att fylla i & få tillbaka hindersprövningen före bara.
Så om ni ska utomlands vet jag inte hur man gör: Men kolla med svenska ambassaden/konsulatet i aktuellt land, de borde väl veta hur man gör? Någon där borde veta eller kunna viga, tänker jag spontant...Kolla upp det!
Ring, googla, sök runt. Svar måste finnas! Lycka till!
Vi gifte oss i Stockholms stadshus med två kompispar som vittnen och fotograf och sedan var vi på Edsbacka krog och åt bröllopsmiddag.
Senare hade vi bröllopsfest för vänner och familj.
Jag vet att man tex kan gifta sig på svenska ambassaden i Paris och de släpper sina tider i september för nästkommande år... man behöver alltså vara ute i lite god tid.
Om man ska gifta sig utomlands så behöver man ha lite koll på reglerna, det finns en hel del på UDs hemsida och till vissa länder behöver man få ett intyg från skatteverket om vigsel utomlands förutom hindersprövningen.
Gifte oss i Sofieros slottsträdgård under ett äppelträd, sedan hade vi kalas på slottet. Vigselförättaren hade 4 vigslar i parken under ett par timmars tid (vi var näst sist), men de övriga var mindre vigslar på andra ställen i parken med enbart vittnen och/eller kalas utanför området.
Vi hade en stråkorkester + solist, vigselförättaren berättade lite om slottets och parkens historia, gav lite visdomsord osv. Vigseln var ungefär lika lång som en kyrklig och väldigt mysig
Vi gifte oss i smyg på Arlanda och åkte sedan iväg på bröllopsresa direkt. Vi har aldrig velat ha ett stort bröllop så det var perfekt för oss, dessutom kunde vi lägga desto mer pengar på resan :) Åkte till Malaysia och Singapore.
Däremot hade vi en liten fest några veckor efter att vi kom hem för de närmsta, vi postade inbjudningarna till festen ifrån Arlanda...så på så sätt fick alla veta det smidigt också!
Vi har iofs några i vår släkt som inte riktigt har förlåtit oss ännu för att vi smet iväg, men jag tycker att det är deras problem, så här ville vi ha det :)
Vi hade inga vittne med oss utan det fixade man åt oss ute på Arlanda, vi gifte oss borgligt. Hade en jättetrevlig äldre herre som vigde oss, kändes hur bra som helst. Vi hade tänkt att hyra en fotograf, men sen blev det inte så, men personalen hjälpte oss att ta foton så det blev ju bra ändå!
Vi gifte oss i rådhuset och de enda som var med var våra vittnen och barnen. Vi tänkte ha en fest med släkten senare på sommaren, men då låg min lilla brorsdotter på sjukhus och fick sitt hjärta lagat, så festen blir nog nästa sommar.
skrattar well. jag och min fru sen snart 5 år tillbacks som jag älskar över allt annat planerade en vigsel men sen en dag satt vi och bara tittade på varandra sen ringde jag till vigselförättaren i grannkomunen för borglig vigsel dagen därpå åkte vi dit och begärde att dom skulle ordna vittnen och allt sånt sengifte vi oss rakt av bara så där utan allt krimskrams omkring visst ibland är det lite tråkigt att man inte fick se frugan i en vacker klänning men vigseln är ju iaf mellan mig och henne inte hela släkten och alla andra huvudsaken som vi kände var att det var just det bara vi två för det var ju vi två som älskade ( älskar ) varandra sen senare visade vi föräldrarna bara vigselbeviset och dom vart lika glada som om dom varit med, rådhuset enligt mig var en lika bra vigsel som om det varit i kyrkan med hela balleten som skall till då
Vi gifte oss borgligt. Vi berättade för släkt och vänner men avböjde att firas. Direkt efter vigsel så åkte vi en weekend och var för oss själva.
Folk hade väldigt svårt att förstå varför vi inte ville ha någon fest, inte ens när vi kommit hem. Men de fick snällt acceptera
Från början var vår plan att vi skulle gifta oss borgerligt i Edsbergs slott i Sollentuna(kostnadsfritt på lördagar, bokas via kommunen) och sen haft en fest på kvällen. Närvarande vid vigseln skulle bara familjen varit, och sen var vännerna välkomna på festen efteråt. Inget trerätters med hela släkten utan vår närmaste familj och våra vänner bara. Det tycker jag hade känts lagom högtidligt, men ändå inte för mycket.
Men nu kommer vi stället att gifta oss borgerligt i rådhuset innan vi åker iväg på semester. Vigsel på Arlanda var så himla dyrt och lokalen där är jättetrist så det alternativet föll direkt. Ingen i familjen vet att vi gifter oss, bara en vän som ska fotografera och en annan som ställer upp som chaufför
Vi planerar dock fortfarande att ha en fest senare i vår eller sommar!
Vi gifte oss i svenska kyrkan på tennriffa. Det var helt perfekt.