• VirrigaVerna

Skulle du byta daghem om någon i personalen uttryckte främlingsfientliga åsikter?

Hur skulle du göra om du fick reda på att en av personalen på ditt barns förskola/skola uttryckte främlingsfientliga åsikter inför barnen?
    Skulle du ta barnet under armen och byta förskola eller vad skulle du göra?

Många människor behöver man inte parodiera. Det räcker med att citera dem.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle du byta daghem om någon i personalen uttryckte främlingsfientliga åsikter?
  • Magnificent

Jag antar att frågeställningen också gäller om en pedagog med utländsk bakgrund uttalar sig främlingsfientligt om svenskar? Min syster hade nämligen sitt barn på ett dagis där en i personalen uttryckte just detta. Barnen blev mest förvirrade, men svenskarna i personalen tog väldigt illa vid sig. Min syster bytte dagis eftersom händelsen bara tystades ned och "accepterades" och jag tror 2-3 andra familjer följde hennes exempel. Nej, jag är INTE rasist, jag menar bara att främlingsfientlighet kan uttryckas från båda hållen och inte endast ensidigt. Det är minst lika allvarligt.

• ThePointOfItAll

Trivdes vi på förskolan i övrigt skulle jag inte byta men däremot skulle jag kräva att personen fick sparken. Såna åsikter hör inte hemma i skolan/förskolan. Det är extra känsligt för oss då mina barn har utländskt påbrå och aldrig ska behöva höra sånt från pedagoger(?) de ska känna förtroende för.

Är man så korkad att man uttrycker personliga, ickedemokratiska värderingar bland andras barn så ska man inte jobba i yrket helt enkelt. Det går emot läroplanen, men det är nog det minsta bekymmret.

• ThePointOfItAll
    Magnificent skrev 2010-08-08 15:19:29 följande:

Jag antar att frågeställningen också gäller om en pedagog med utländsk bakgrund uttalar sig främlingsfientligt om svenskar? Min syster hade nämligen sitt barn på ett dagis där en i personalen uttryckte just detta. Barnen blev mest förvirrade, men svenskarna i personalen tog väldigt illa vid sig. Min syster bytte dagis eftersom händelsen bara tystades ned och "accepterades" och jag tror 2-3 andra familjer följde hennes exempel. Nej, jag är INTE rasist, jag menar bara att främlingsfientlighet kan uttryckas från båda hållen och inte endast ensidigt. Det är minst lika allvarligt.

Rasism är lika illa oavsett vilken härkomst personen har, och det hör verkligen inte hemma på förskolan. Din syster gjorde enligt mig helt rätt! Men hon borde tagit det till högre instans då det faktiskt bryter mot både lagen och läroplanen.
  • ThePointOfItAll
    Här och nu skrev 2010-08-03 00:27:54 följande:
    Är ju inte barnen man syftar på utan föräldrarna.
    Så det är alltså ok att tala negativt om vissa föräldrar/barn framför andra föräldrar? Det är ytterst oproffessionellt och ska leda till allvarliga konsekvenser för den pedagogen.
  • yodi

kanske, det beror på.

hade personalen uttrykt sig så att barnen hörde och förstod vad h#n menade så hade jag tagit upp det med personen i fråga och rektorn, hade personen i fråga fortsattsatt ändå så hade jag förmodligen bytt.

• Banshee Queen

Nej, men jag hade talat med personen ifråga om det och berättat att jag skulle anmäla denne till chefen. Rasism är något jag inte under några omständigheter tycker är ok.

• Sylten

Röstade på annat. Hade inte flyttat mitt barn, i alla fall inte direkt utan gått till föreståndaren och tagit upp problemet. Hade också pratat med mitt barn hemma om allas lika värde.

• Mina 78

Jag svarade ja, men framförallt skulle jag anmäla denna person till chefen. De begår tjänstefel och strider mot styrdokumenten.

• Sandrisen80

Självklart JA då mina barn är av hälften till utländsk härkomst!

• Jodine

Nej, det skulle jag inte. Möjligtvis om de skulle uttrycka svenskfientlighet, eftersom jag och min familj då blir "drabbade" utav det. Dock har jag inte sagt att jag tycker att dagispersonal ska vara öppet främlingsfientliga heller, eller fientliga mot någon överhuvudtaget. Men jag skulle inte flytta mitt barn så länge inte personalen riktade det mot mig eller barnet

• lennartsdotter

Om förskolan (i synnerhet personalen) i övrigt är bra skulle jag inte byta, men jag skulle försöka se till att personen som uttryckt åsikterna åker ut med huvudet först.

• Weird One

Jag hade tagit mitt barn ur situationen ja.
    Men sen hade jag pratat med chef och kommun om den anställde, och om de inte fick stopp på uttalandena skulle jag byta dagis utan att blinka.

Mina barn ska lära sig alla människors lika värde, inte bli rädda inskränkta människor.
    That's it.

• BillyX

Det beror på vad som sägs. Är det en klumpig kommentar i stil med "jaa, det vet man väl hur zigenare är" med menande ton, så skulle jag inte bry mig. Men är det främlingsfientligt i stil med "egentligen tycker jag inte att svenska barn ska beblandas med barn med icke-ariskt ursprung", ja då hade jag övervägt det.
    Har flera anledningar till varför det första exemplet skulle tolereras, ett av dem är att smygrasism går att bemöta med diskussion, och åsikten behöver inte betyda att hon behandlar barn olika (fast kanske undermedvetet ja men då får jag vara uppmärksam på fler saker som gör att hon kanske beter sig felaktigt åt). Sen är just vissa fördomar så vanliga att det går nog inte att undvika att ens barn får växa upp i närheten av dem...

• TessaS

Annat:
    Beror på hur grovt det är och om det är en enstaka kommentar eller eller ständigt pågående.
    Först skulle jag prata med chefen... om ingen hände skulle jag ta min son därifrån.

• magyarisch

Beror på vad som sägs och om jag har lust och skola in ungen på ett nytt daghem under samma tidpunkt!

• VirrigaVerna
    magyarisch skrev 2010-08-13 06:23:07 följande:
    Beror på vad som sägs och om jag har lust och skola in ungen på ett nytt daghem under samma tidpunkt!
    Var drar du gränsen?
    Många människor behöver man inte parodiera. Det räcker med att citera dem.
  • Tygtiiger

Berorså klart på dagisen i övrigt och hur min son själv såg på att byta dagis. Men oavsett skulle jag ha skrivit och ringt till rektor och tagit upp det med de andra föräldrarna! Jag hade föredragit att den personen slutade och vi fick en ny, vettig pedagog istället. Varför ska ungarna straffas för att en i personalen är en inkompetent idiot?

Krupke, we've got problems of our own!
  • Blackbird

Ja, det skulle jag verkligen göra, om inte kommunen omplacerade henne. Vill inte att barn ska bli så negativt influerade av personal som har till uppgift att just påverka en del av barns värderingar.

Conscience is dead
  • puss

mäh, tror inte det.

det är tammefan roligt nästan jämt
Svar på tråden Skulle du byta daghem om någon i personalen uttryckte främlingsfientliga åsikter?