• 25April2010

Baka till många, sånt som kan frysas i förväg

Hej,

Håller på att baka till vårt dop och gör endast saker som går att frysa in så jag kan göra alllt i god tid.

Kan tipsa om denna goda sockerkaka som bakas i långpanna och som blev över 40fina bitar av. Den har en glasyr med kokos på och jag ät supernöjd över resultatet. Här finns receptet: http://receptbloggen.com/index.php/2009/12/03/gula-faran-sockerkaka-i-langpanna-med-glasyr-av-smor-socker-aggula-vaniljsocker-och-cocos/

Har öven bakat Märtas skurna chokladkakor, och lingonrutor. Ska även göra minidamsugare som ska gå att frysa.

Någon som har förslag på något annat roligt som är lätt att förbereda till många?

Kokosmums funderar jag på, brukar vara popppis hos barn. recet finns här:
    http://www.recepten.se/recept/kokosmums.html Även dessa ska gå bra att frysa.

• Svar på tråden Baka till många, sånt som kan frysas i förväg
  • 25April2010

Frusna tårtor är ju smart:)

• Kimona

Gör muffins och sen dagen innan kan ni göra frosting i babyblå eller rosa eller vad ni nu har för färtema och spritsa på med lite silverkulor :)

• Kimona

färgtema ska det naturligtvis vara, haha

• lunaria

ts: hur gör du dessa minidammsugare? har du nå't recept att dela med dig av?Glad

tänkte höra hur ni gör när ni fryser in småkakor, lägger man bara de i en burk med tätförslutande lock?? man ska inte tänka på något speciellt då? o hur gör man när man ska tina de, de blir inte sega eller något då??

jag ska också baka massor till vårt dop, men småkakor brukar försvinna här hemma på kort tid så jag har aldrig tänkt på att man kan frysa

• Grodan1972
    lunaria skrev 2010-09-10 18:15:06 följande:
    ts: hur gör du dessa minidammsugare? har du nå't recept att dela med dig av?Glad

tänkte höra hur ni gör när ni fryser in småkakor, lägger man bara de i en burk med tätförslutande lock?? man ska inte tänka på något speciellt då? o hur gör man när man ska tina de, de blir inte sega eller något då??

jag ska också baka massor till vårt dop, men småkakor brukar försvinna här hemma på kort tid så jag har aldrig tänkt på att man kan frysa
    Njeee, jag har alltid fryst in i burkar, med tättslutande lock. Aldrig varit några problem. Dock tänka på två saker; 1) Kakorna måste vara helt kalla/svala innan man fryser, kan bildas kondens annars inne i burken och det blir vare sig gott eller trevligt sen när kakorna tinas 2) Kakor har en hållbarhet på 2-3 månader i frysen, sen är de i allmänhet inte så goda längre 
  • lunaria
    Grodan1972 skrev 2010-09-10 22:21:30 följande:
    Njeee, jag har alltid fryst in i burkar, med tättslutande lock. Aldrig varit några problem. Dock tänka på två saker; 1) Kakorna måste vara helt kalla/svala innan man fryser, kan bildas kondens annars inne i burken och det blir vare sig gott eller trevligt sen när kakorna tinas 2) Kakor har en hållbarhet på 2-3 månader i frysen, sen är de i allmänhet inte så goda längre 
    tack för tipsen, då är det mao snart dags för att sätta igång o baka, hihi
  • Alexi

Är det något man inte kan frysa på temat kakor? Klart man inte fryser en gräddtårta, men ni som verkar ha koll, är det så att alla kakor kan frysas?

• teresa1barn

Kan man frysa paj med maräng lock???? Någon som vet :)

• VirrAnna
    teresa1barn skrev 2011-03-10 21:30:20 följande:
    Kan man frysa paj med maräng lock???? Någon som vet :)
    Tror nog marängen blir kosntig när den tinar. Kanske kan du frysa pajen och göra maränglocket när det är dax att äta den?
Svar på tråden Baka till många, sånt som kan frysas i förväg