• NovasM

är det ok att ta med sig barnet när man ska festa??

Jag känner ett par som nyligen blivit tvåbarnsföräldrar. Deras ena dotter är 1 ½ år, den andra 2 månader. De studerar inte längre, men är gärna med på nollningen (på universitetsnivå). För er som inte vet så innebär det att studenterna leker lekar och dricker konstant från morgon till läggdags. Är det rimligt eller ok att ha med sig dessa två små barn, och att de är med hela dagen?? De kommer också turas om att dricka varannan dag. Så, en av dem kommer förmodligen att vara full, i alla fall onykter, större delen av dagen. Är detta ok, tycker ni? Jag är bara väldigt nyfiken:)

• Svar på tråden är det ok att ta med sig barnet när man ska festa??
  • mama84

Nej låter inte okej, skulle aldrig vilja att min son var med på en nollning eller annan tillställning där det kommer förtäras den mängden alkohol.

• DinMamma
    Blablabla skrev 2010-08-06 17:42:30 följande:

Jag tycker det är ok. Du skriver ju också att de ska dricka varanan dag, då har den andra kontroll över barnen ju, så jag förstår inte problemet ?????

Min första tanke var, kul med föräldrar som inte tappar sitt sociala liv & blir tråkiga!!!

Men hur KUL har små barn på ett ställe fyllt av packade studenter, som bara gör bort sig?Nja.

Nej, är man förälder får man välja sina tillfällen.En kan gå den ena dagen medans den andra föräldern är hemma med barnen, och sedan tvärtom.
    Barn har inget på en nollning att göra.
  • Blablabla
    DinMamma skrev 2010-08-06 17:55:39 följande:
    Men hur KUL har små barn på ett ställe fyllt av packade studenter, som bara gör bort sig?Nja.

Nej, är man förälder får man välja sina tillfällen.En kan gå den ena dagen medans den andra föräldern är hemma med barnen, och sedan tvärtom.
    Barn har inget på en nollning att göra.
    Jag tycker du har fel !!!! Måster säga att en av mina vänner + hennes sambo ör mina förebilder när det gäller 2barn. De har också en 2åring + en 4 månaders.

Det har aldrig varit några problem för de att gå på fester, tillställningar osv. Barnen har kul, båda dricker aldrig, båda går så den andra slipper sitta hemma ensam.
    Har samtidigt exempel på folk som BARA sitter hemma, går aldrig på fester osv.

Jag skulle själv bli stolt om mina föräldrar hade kvar sitt sociala umgänge & gjorde saker, än satt hemma o ruttnade. Skulle kännas tråkigt & själv vara anledningen till att ens föräldrar tappade sitt sociala liv.
  • BlommyNess12

Jag hade väl inte tagit med mig min tvååring till en nollning, men väl hemmafesterna jag och mina vänner brukar ha.. Allas ungar får massa godis och chips och prylar att leka med, sen sitter vi vuxna och dricker, snackar och grejar medan ungarna har skitkul och knoppar av in i drömmarnas värld i soffan en efter en..

• DinMamma
    Blablabla skrev 2010-08-06 18:21:25 följande:
    Jag tycker du har fel !!!! Måster säga att en av mina vänner + hennes sambo ör mina förebilder när det gäller 2barn. De har också en 2åring + en 4 månaders.

Det har aldrig varit några problem för de att gå på fester, tillställningar osv. Barnen har kul, båda dricker aldrig, båda går så den andra slipper sitta hemma ensam.

Jag skulle själv bli stolt om mina föräldrar hade kvar sitt sociala umgänge & gjorde saker, än satt hemma o ruttnade. Skulle kännas tråkigt & själv vara anledningen till att ens föräldrar tappade sitt sociala liv.
    Jag har tre barn.Vi tar med hela våran familj på aktiviteter, besök osv.Men en nollning, nä, där går gränsen.Vill man gå på fest där folk kommer vara fulla kan man skaffa barnvakt,.
    Och du, man tappar inte sitt sociala umgänge för att man inte släpar med sina små barn på fyllefesterFlört
  • mammasgullar
    Blablabla skrev 2010-08-06 18:21:25 följande:

Men det hela handlar ju inte om man ska sitta och ruttna eller ha ett socialt liv, det handlar huruvida miljön är bra för barn.
    En miljö med massa fulla människor är inte bra för barn vare sig det finns en nykter förälder.

Man får ju välja sina tillfällen,
    t ex en tillställning där det finns alkohol behöver ju inte betyda att det är dåligt, men min erfarenhet av studenter och deras festande är ingen miljö för barn, vare sig dom är 2 mån eller 10 år!

Skulle aldrig utsätta mina barn för det varje helg!
  • UmmAminah

jag anser inte att man ska dricka framför sina barn alls. fy o usch.
    Även små barn märker av ett förändrat beteende hos föräldern o det kan skapa otrygghet... varför vbill man gör aså mot barnen? Ska mamman dricka... hur ska hon ta hand om sin lilla bebis liksom? Nej.. rätt o slett omoget att inte kunna vänta tills pappan kan ha båda barn själv o stanna hemma isf om han inte kan det redan nu.
    Ska fulla männsikor komma fram o gulla med barnen då, spilla o röka o annat otrevligt dom kan utsättas för...
    Fy pinsamt ju...

• NovasM

Jag håller helt med er alla. Jag vet inte hur jag ska vara emot dem när jag träffar dem under denna dag. Vi åker dit för att säga "hej då" till studentlivet och för att vi har flyttat till en annan stad och vill då säga hej till våra vänner. Vår dotter däremot kommer att befinna sig hos sin farmor och farfar. Jag skulle ALDRIG få för mig att ta med henne på detta. Jag ska försöka vara trevlig mot dessa, men.. jag tycker att det är så otroligt fel så det kommer kännas väldigt falskt:(

• Jennie med ie

Att ha barn där det dricks alkohol är okej, att även som förälder dricka alkohol när barnen är med är också okej. Men inte på det sätt nollnings-drickande ofta ser ut. Där handlar det ofta om betydligt mer än måttligt drickande, och en massa högljutt kraftigt berusat folk i stök och bök är ingen bra miljö för små barn även om de egna föräldrarna är hyfsat nyktra anser jag.

• BuoBä

TS: Vet du att det dricks konstant från morgon till kväll?

Jag varit med på två nollningar på universitetsnivå. Dagtid var det tävlingar och upptåg som barn helt klart kunde varit med och tittat på, och helt alkoholfritt. Kvällstid var det fester, men pga universitetets regler fick det inte vara något starkare än mellanöl så det var ingen som lyckades dricka sig dyngrak precis. Dagen efter skulle man upp tidigt på föreläsningar, så det var inget extremt nattsudd heller.

Jag tror de flesta universitet har "städat upp" sina nollningar, så att fokus är på positiva sociala aktiviteter och inte på dyngsupande.

• NovasM

BuoBä: Det är inte uppstädat, och den delen av nollningen är inte i universitets lokaler så de har inget inflytande. Jag har varit med på det 4 tidigare år, och jag vet hur det går till. Det kommer att vara full fest från morgon till kväll, och då är det ingen mellanöl direkt.. Det bryggs eget vin som blir väldigt starkt och blandas 10 liter grogg. Men, samtidigt så dricker de som vill, det finns ingen som helst press på någon alls. Min poäng är att det kommer att finnas många MYCKET fulla människor där och några som förmodligen är helt nyktra. Men, jag vet att det kommer att vara ett himla röj.

• Spelar roll
    NovasM skrev 2010-08-06 17:13:30 följande:
    Jag känner ett par som nyligen blivit tvåbarnsföräldrar. Deras ena dotter är 1 ½ år, den andra 2 månader. De studerar inte längre, men är gärna med på nollningen (på universitetsnivå). För er som inte vet så innebär det att studenterna leker lekar och dricker konstant från morgon till läggdags. Är det rimligt eller ok att ha med sig dessa två små barn, och att de är med hela dagen?? De kommer också turas om att dricka varannan dag. Så, en av dem kommer förmodligen att vara full, i alla fall onykter, större delen av dagen. Är detta ok, tycker ni? Jag är bara väldigt nyfiken:)
    Nej. Inte OK. Aldrig OK att vara onykter med sitt barn
Svar på tråden är det ok att ta med sig barnet när man ska festa??