lövet2 skrev 2010-12-11 22:03:53 följande:
Om det är mig du riktar dig till, så svarade jag på den frågan i inlägg 30.
"3-åring? Jag flyttar på maten tills utbrottet är över, och han får gärna gå från bordet om han inte vill sitta där. Vill han sitta där och skrika, så äter vi andra ändå. Blir det outhärdligt, så tar den första som ätit färdigt med sig barnet någon annanstans."
Jag hoppas att du inte menar att du bara låter barnet sitta där och kasta mat omkring sig när det testar gränser?
Om man har flera barn är det väl inte alls ok för de andra barnen att få mat i nyllet? Och om det rör sig om en 3-4 åring är de absolut stora nog att förstå bättre! Jag säger inte att man måste vara stenhård eller elak men man måste väl ändå reagera mer än att säga "snälla sluta" om de inte lyssnar på det örat?!?
relan skrev 2010-12-11 22:06:07 följande:
Det viktigaste är att vara snäll.
Att respektera och lyssna på sitt barn.
Att vara tillsammans med ditt barn.
Har du detta med dig behöver du inga metoder. Det blir uppenbart vad som är rätt och fel.
"Att vara tillsammans med sitt barn" är ju inte ett absolut. Ibland är det lite tid ifred barnet behöver för att lugna sig. Att få lugna ner sig utan att någon lägger sig i och ska prata samtidigt. Tänka lite - få distans.
Man kan vara snäll och ge sitt barn tid ifred. De är inte motsatser.
Det jag tror alla reagerar på är att det skulle vara meningen att barnet ska sitta och skämmas.
Men det är stor skillnad på "skamvrån" och time out. Beroende på hur man menar det.
Min dotter kan bli helt hysteriskt arg och behöver då en minut ifred för att lugna sig, efter det en minut att tänka över vad som egentligen just hände och sedan är hon redo att prata om det, inte innan.
Vi råkar kalla de minutrarna "time out" men vi skulle lika gärna kunna kalla dem "ifred tid" eller "tid att meditera" eller vad som helst. Det är inte en "metod" mer än att du säger "stopp" om någon slår på dig.