• malachis mamma

Är det OK att mobba på nätet? Är det lättare?

Är det lättare att vara otrevlig och dryg mot människor man inte ser eller har en relation till?
    Är det OK att sitta på tex FL och direkt mobba andra och hetsa till mobbing?
    Är det skönt att gömma sig bakom ett tangentbord när man har lite avvikande eller förnedrande (eller bara korkade) åsikter?

Jag ställer frågorna pga av det förekommer en hel del avancerad mobbing här på FL!

Människor som verkar ha skalat av sig vartenda uns av värdighet och bara anfaller andra som kommer med frågor och söker hjälp.
    Det finns ofta inget som helst utrymme för medkänsla eller försök att förstå att andra människor kan ha andra problem än en själv.

Jag har under dagen följt en annan tråd där TS blir utsatt för den ena kränkningen efter den andra trots att hon gång på gång förklarar situationen. Jag ställde frågan där men ingen vågar/vill svara....

jag tycker det är skrämmande och påminner mig om någon psykosocial sammhällskritisk roman där folk spårar ur fullständigt, bara att detta är på riktigt.

Är det pga den relativa anonymiteten detta pågår?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-13 09:48
    Jag vill tillägga att det inte är avvikande åsikter jag menar med mobbing, inte heller trådar med "högt till tak", det är bara uppfriskande. Jag är för anonymiteten och inte alls rädd för mothugg.

• Svar på tråden Är det OK att mobba på nätet? Är det lättare?
  • Guerita

Varför kan man inte kan ta hänsyn till andras känslor? Har det blivit omodernt eller nåt? Måste man uttala varenda lite avvikande åsikt man har i varenda ämne? Eller kan man bara sätta sig ner och avstå från att skicka det där bitska inlägget som ändå inte kommer leda någon vart. Det finns trådar till allt dock. Vissa passar det sig bättre med diskussion och i andra inte lika bra. Att välja sina tillfällen är något många verkar ha svårt för. Alla förtjänar inte att få någon annans sanning uppkörd i halsen helt enkelt.

Sen skrev jag inte att man inte får säga något alls. Men OM man märker att någon tar illa vid sig så vore det väl bättre att försöka fråga sig själv varför. Om inte syftet var att få personen att känna sig som en idiot förstås för då har man ju uppnått sitt mål. Det går att uttrycka sina åsikter på många olika sätt och varför skulle det vara fel att ändra sättet om man uppfattas som en bitchig kärring t.ex.?

Fru U skrev 2010-08-14 19:32:00 följande:
    Man kan ta illa vid sig av allt - innebär det att allt är mobbning?
    Det går inte att diskutera gråzonerna alltså utan allt vi kan prata om är dalt eller mobbning? Jag tycker också att ordet mobbing används för mycket, men jag tycker också att det lika ofta överdrivs med hur mycket dalt det är.
  • Stealth
    MTA skrev 2010-08-13 11:40:40 följande:
    Jo de åsikterna förekommer ofta, till exempel på minbebis.com och vimedbarn.se.. Jag har stött på de mer än att människorna skulle vara korkade. I och för sig hänger de två åsikterna kanske ihop hos en del.
    kan vara för att det är samma klientel som hänger på båda siterna, andra forum som inte behandlar mjölkstockning och "är jag gravid" in absurdum, uttrycker döremot ganska ofta att diskussioner, trådar och medlemmar här är ganska korkade.
    Skaffa EGEN gillaknapp!
  • Guerita
    Fru U skrev 2010-08-14 19:41:06 följande:
    Då kunde vi alla packa ihop och gå hem.
    Japp för det finns inget mittemellan.
  • Fru U
    Guerita skrev 2010-08-14 19:46:39 följande:
    Japp för det finns inget mittemellan.
    Nej, det gör det inte. Tyvärr. För vi har olika känslighetsgrader och ska man utgå ifrån att allt kan såra, vilket det ju faktiskt kan, så ska man öht inte skriva här.
    Svaren bor i hjärtat
  • Jennie med ie
    Fru U skrev 2010-08-14 19:41:06 följande:
    Då kunde vi alla packa ihop och gå hem.
    Jopp.

Man bör vara medveten om att så som du menar och framför det tolkas det inte alltid hos mottagaren, det är nåt man får hacka i sig och accepteras, men därifrån till att liksom rätta sig efter det är det ju ett rätt långt steg. Likaså bör man vara medveten om och acceptera att inte alla är lika bra på att vara sakliga, skilja mellan sak och person, skilja mellan åsikt och fakta o s v... men det betyder inte att de som kan detta har nån form av skyldighet att själv lägga sig på den nivån. Att någon känner sig mobbad betyder långt ifrån alltid att den andre faktiskt har gjort nåt fel....
  • roflmao
    Guerita skrev 2010-08-14 19:45:45 följande:
    Varför kan man inte kan ta hänsyn till andras känslor? Har det blivit omodernt eller nåt? Måste man uttala varenda lite avvikande åsikt man har i varenda ämne? Eller kan man bara sätta sig ner och avstå från att skicka det där bitska inlägget som ändå inte kommer leda någon vart. Det finns trådar till allt dock. Vissa passar det sig bättre med diskussion och i andra inte lika bra. Att välja sina tillfällen är något många verkar ha svårt för. Alla förtjänar inte att få någon annans sanning uppkörd i halsen helt enkelt.

Sen skrev jag inte att man inte får säga något alls. Men OM man märker att någon tar illa vid sig så vore det väl bättre att försöka fråga sig själv varför. Om inte syftet var att få personen att känna sig som en idiot förstås för då har man ju uppnått sitt mål. Det går att uttrycka sina åsikter på många olika sätt och varför skulle det vara fel att ändra sättet om man uppfattas som en bitchig kärring t.ex.?Det går inte att diskutera gråzonerna alltså utan allt vi kan prata om är dalt eller mobbning? Jag tycker också att ordet mobbing används för mycket, men jag tycker också att det lika ofta överdrivs med hur mycket dalt det är.
    Det är en väldigt liten del av medlemmar som går på folk som uppenbarligen mår dåligt, och dessa gör det oftast anonymt. Någon som tycker om att diskutera går knappast in i en tråd och talar om för ts att man hoppas att soc ska ta hennes barn eller något liknande. Däremot tycker jag inte att det är fel om man i trevlig ton frågar ts om det kanske är så att det finns brister i hennes föräldraskap som gjort att hon har blivit anmäld. (Tog soc/barn exemplet enbart för att det är vanligt förekommande. Själv skriver jag aldrig i liknande trådar för jag finner det meningslöst). Bara för att man ifrågasätter betyder det inte att man anklagar. Men vi kommer hela tiden tillbaka till att vi bor i Landet Lättkränkt.  

Syftet med ett inlägg borde aldrig vara att få någon att känna sig som en idiot, däremot kan det vara att få någon att ifrågasätta och utmana sina egna tankegångar. Jag lämnar ofta en diskussion med att har lärt mig något nytt, det är det jag är ute efter. Jag har starka åsikter men jag tror inte att det jag tycker nödvändigtvis är "rätt".
  • Ullio

Roflmao, jag håller med.. Har dock svårt att se att det är mobbing om man diskuterar en sakfråga.. Därför jag trodde att det ni diskuterade om att vara på gränsen gällde personangrepp.. Erkänner att jag inte läst hela diskussionen, och ställer mig i skamvrån.

(brist på citerad kommentar beror på avsaknad av sådan funktion i iphone-appen)

• roflmao
    Ullio skrev 2010-08-14 21:28:43 följande:
    Roflmao, jag håller med.. Har dock svårt att se att det är mobbing om man diskuterar en sakfråga.. Därför jag trodde att det ni diskuterade om att vara på gränsen gällde personangrepp.. Erkänner att jag inte läst hela diskussionen, och ställer mig i skamvrån.

(brist på citerad kommentar beror på avsaknad av sådan funktion i iphone-appen)
    Vi vet nog inte riktigt själva vad vi har diskuterat.
  • Ullio

Men summa summarum torde vara:

Mobbing är fel,
    Åsikterna om vad som är mobbing går isär,

Och fred på jorden!

;)

• roflmao
    Ullio skrev 2010-08-15 00:00:06 följande:
    Men summa summarum torde vara:

Mobbing är fel,
    Åsikterna om vad som är mobbing går isär,

Och fred på jorden!

;)
    Amen!
  • Guerita
    lövet2 skrev 2010-08-14 14:09:00 följande:
    Det där är nog vanligare än man tror. Jag hade stora problem i början på FL, just för att det jag skrev tolkades som otrevligt och fullt med pekpinnar. I en tråd som hette något i stil med "Vad tycker vi om varandra på FL" började jag få klart för mig var problemet låg. En efter en talade om att jag verkade sur och otrevlig för att jag inte använde smileys. I mitt huvud visste jag vilket tonfall jag hade när jag skrev, men utan smileys var det ingen annan som uppfattade tonfallet. Det var bara att lära sig hur man gjorde smileys det!
    Ett annat problem var min dialekt. Här använder vi nästan aldrig ordet "man" (t ex så här gör man när man går över gatan), utan vi använder ordet "du" (så här gör du när du går över gatan). Min vana att skriva "du" uppfattades som att jag satt och gav folk order. Därför fick jag försöka lära mig att tänka extremt mycket på att inte låta min dialekt slinka in när jag skrev ...
    Skönt att se att det finns de som faktiskt försöker ändra sig om de uppfattas som otrevliga i stället för att bara skylla allt på läsarna.
  • Guerita
    roflmao skrev 2010-08-14 19:42:40 följande:
    Kanske pratar vi förbi varandra lite, det händer på diskussionsforum. Kanske borde man ha en indikator som visar hur högt i tak det är i de olika trådarna; själv föredrar jag en rå ton framför en mjäkig. Men jag tar inte heller åt mig av det som skrivs. Om någon tycker att jag är dum i huvudet får det stå för dem.

Jag har läst den typen av trådar du beskriver och jag håller med om att det är obehagligt. Alla mot en är aldrig bra, och då spelar det ingen roll att ts i vissa fall är den som är värst. Däremot brukar det väl inte vimla av retoriker där?
    Vi gör nog det på sätt och vis för jag tror faktiskt att du och jag har ganska lika åsikter om det här. Att man kan välja när och hur man använder en råare ton och när det kanske är bättre att avstå från diskussion och i stället ge råd om man har några att ge. Det är definitivt inte allt motstånd som är mobbning, men det finns ju nivåer. Man kan vara oerhört stötande utan att ägna sig åt regelrätt mobbning.
  • Guerita
    Fru U skrev 2010-08-14 19:48:29 följande:
    Nej, det gör det inte. Tyvärr. För vi har olika känslighetsgrader och ska man utgå ifrån att allt kan såra, vilket det ju faktiskt kan, så ska man öht inte skriva här.
    Att man inte ska skriva här är det motsatsen till argumentet att om man inte tål skit så har man inte på FL att göra? Bara för att klargöra eftersom jag inte riktigt förstår ditt argument.

Känns egentligen inte som om du och jag pratar om samma saker direkt.Jag har försökt förklara, och uppenbarligen misslyckats eller så ignorerar du de bitarna, att jag anser att man visst ska diskutera, att man ska få säga vad man tycker. MEN att om man märker att någon uppfattar ens inlägg som otrevligt så kan man försöka reflektera över varför det är så. Sen kan man ju också som tänkande individ helt avstå från att leverera sina moralkakor eller livsåskådningslektioner helt och hållet. Men om man anser att allt sånt är dalt så finns det ju inte mycket att diskutera. Det är svart eller vitt. Dalt eller mobbning. Det finns ingen möjlighet att ändra sitt ordval uteefter behov utan var och en ska köra sitt eget race och så får de andra skylla sig själva om de inte fattar.
  • trasdocka

TS, du la nyss in en länk till denna tråd i en helt annan tråd som handlar om hur man nattar sina 3-åringar. Där har personen som "mobbas" dömt andra föräldrar och tyckt att om man inte gör som hon gör så är det förfärligt. När hon blir i frågasatt i sina åsikter så kallas det mobbing. Varför? Bara för att de som inte delar hennes åsikt är i majoritet? Tramsigt är vad det är! Kan man inte stå för sin åsikt ska man hålla käft. 

• malachis mamma
    trasdocka skrev 2011-05-05 15:42:49 följande:
    TS, du la nyss in en länk till denna tråd i en helt annan tråd som handlar om hur man nattar sina 3-åringar. Där har personen som "mobbas" dömt andra föräldrar och tyckt att om man inte gör som hon gör så är det förfärligt. När hon blir i frågasatt i sina åsikter så kallas det mobbing. Varför? Bara för att de som inte delar hennes åsikt är i majoritet? Tramsigt är vad det är! Kan man inte stå för sin åsikt ska man hålla käft. 
    nja, så var det inte riktigt. men tack för att du uppmärksammade det!
Svar på tråden Är det OK att mobba på nätet? Är det lättare?