• Anonym (Orolig)

Luktar konstigt (rök???) i näsan!

Den senaste veckan har jag haft en konstig lukt i min näsa. Jag känner inte lukten när jag andas in men då när jag andas ut så kommer den. Jätteobehagligt. Bränner liksom lite i näsan...Känns som det är någon sorts röklukt...usch...vill bara att det ska försvinna!!!

Är det någon som har varit med om något liknande och vet vad man kan göra???

• Svar på tråden Luktar konstigt (rök???) i näsan!
  • Orcid

jag har samma problem haft det i mångaår och jag funderar på om det är hormonbetingat för det dyker gärna upp när jag har tex pms :(  (har cigarettröklukt i näsan hela dagen idag och min mens är några dagar sen).

jag kan även få stark parfymdoft eller syrendoft i näsan. jag har även migrän (sen barnsben) som numera aldrig riktigt bryter ut utan bara molvärker frånnågra  timmar till dagar.

Hade en farmor som var doftkänslig precis som jag så jag vet inte om det är ärftligt.
    Jag har även ledvärk som kanske är fibro och då kan man vara doftkänslig...men jag har liksom aldrig fått ett vettigt svar på varför jag har detta...och eftersom jag haft det i massor av år så har jag typ "vant mig"  :(

• Rådjur

Jag brukar få såhär när jag har bihåleinflammation, eller håller på att bli sjuk! Dålig lukt i näsan kan vara ett tecken på bihåleinflammation..

En grej som jag tycker kan hjälpa, är att skölja näsan! Man köper nässköljare på apoteket (ser ut som en jättestor spruta, eller en liten kanna) och sköljer upp saltlösning i nosen, i vardera näsborre. Tycker det sköljer bort mkt av skiten som kan samlas däruppe!   

• Anonym

Min mamma har liknande bara att hon har skitlukt i näsan.. Obestämd hon jobbar som vårdare och säger ibland att skitlukten (från blöjbyten) blir kvar i näsen. hon kan känna det hemma och på andra ställen som inte har nåt med jobbet att göra. Hon har även nedsatt luktsinne som försämrats under årens lopp. Hennes teori är att näsan (luktcellerna) försöker kompensera det försämrade sinnet med en lukt/doft. Tyvärr verkar det vara som att vår hjärna inte väljer det trevligaste alternativet?!

• Fantosmi

Jag har tidvis dofthalucinationer, har haft detta i ett år nu.

Det började när jag stog och eldade i en tunna en dag. En intensiv, inte direkt illaluktande doft som påminner om en mustig rökig/osig atmosfär i en restaurang. Den här doften kommer och går som den vill verkar det som. Det luktar kanske inte illa men det är irriterande att veta att det bara är i min näsa/hjärna som det doftar.

Jag tror att det hänger i hop med kaffe/koffein; det blir värre och jag kan rent av framkalla doftillusionen genom att dricka mycket av vissa kaffesorter. Kanske har det även betydelse om kaffet är gjort på Robusta- eller Arabicabönor. Robusta innehåller bl.a. mer koffein har jag läst. Jag upplever doftförvrängningarna mer sällan om jag är noga med vilket kaffe jag dricker. (100% Arabica)

Kan det vara så att kroppen släpper ut ämnen i blodet som jag sedan känner när blodet strömmar genom min näsa/luktcentra?

Jag tror dock att det måste finnas en doft eller dofter på riktigt som triggar min fantomdoft, den kommer sällan helt och hållet utan vidare. Människor omkring mig känner tyvärr inga särskilda dofter då jag får mina halunicationer.

Hmmm... det vore väldigt skönt att få reda på vad detta beror på.

• Anonym (stinky)

Har upplevt samma under flera års tid nu och trodde verkligen det var nåt fel på mig och min näsa. Det kommer, pågår i varierande intensitet i 1-2 veckor, för att sedan försvinna så man hinner glömma bort det tills nästa gång. Väldigt irriterande är det hur som helst då det handlar om just cigarettrök för mig med, vilket jag avskyr.

Teorin om kaffe var dock mycket intressant då jag nästan dragit paralleller till mycket kaffedrickande vid dessa och när det sätter igång.
    Googlade på lukthallucinationer också en gång och halkade in på ett forum om migrän och de berättade om samma symtom. 

Men nu hittade jag i alla fall den här länken som kanske förklarar lite.

www.mabra.com/jag-kanner-lukter-som-inte-finns/

• Anonym (Systern)

Min bror har epilepsi och känner röklukt ibland. Han har medicin nu och det är liksom resterna av anfallen.

• K grrl

Jag får lukthallucinationer, tobaksrök, vid kommande migränanfall.

• Fantosmi

Jag har varken migrän, epilepsi eller problem med bihålorna. Jag känner alla andra "verkliga" dofter lika bra som alltid. Det är bara det att det plötsligt sveper in en extra doft (den där rökdoften som jag beskrev tidigare) som bara jag upplever.

Jag skulle vilja be Anonym (stinky) att göra ett experiment för mig/oss. Det kunde vara intressant att få reda på om du, som jag, kan framkalla fantomdoften genom att dricka mycket mörkrostat kaffe, gärna då med robustabönor i (oftast i dom billigare märkena) I mitt fall räcker det att dricka 6-8 koppar om dagen och fantomdoften brukar att visa sig efter en dag ungefär. Obs jag är inte helt säker att det är kaffet som är källan till det hela men om vi kan göra detta experimentet så kan det ju styrka min teori!

• Fantosmi

Hej Obi Wan Kenobi, jag läste dina tips om synestesi men kan inte känna igen mig i några av de symptomen tyvärr - eller tack och lov.

• Anonym (stinky)

Har tyvärr inte möjlighet att dricka så mycket kaffe om dagen men kanske någon annan kan testa. Är gravid dessutom så det blir alldeles för mycket. 
    Ska väl tillägga att det för mig troligen varit kombinationen för mycket kaffe samt för lite vatten under samma tid som ökar på risken för att näsan drar igång.

• Fantosmi

Japp det där med för lite vatten stämmer även för mig. Jag antar att koncentrationen kaffe blir för mycket för våra kroppar och att det läcker ut ämnen i blodet. Läste att vissa läkemedel kan påverka på samma sätt. En annan sak som jag funderar på är om mina njurar kan ha blivit sämre. För länge länge sedan tog jag ut mig, fysiskt, så pass att jag hamnade på intensivvård i flera dagar. Jag tokcyklade i 30-graders värme utan att dricka, varken före eller under träningspasset. Mina njurar gick torra och började att pumpa blod eftersom det inte fanns någon vätska. (Det medicinska namnet på detta är marchhemoglobinurin plus dehydrering.) Jag fick gå på flera efterkontroller för att se så allt fungerade som det skulle. Jag hade tur för läkarna kunde friskförklara mig efter ett tag. Kanske fick jag en liten skada i njurarna ändå men som inte har haft någon betydelse när kroppen har varit ung och stark. Nu är jag 46 och känner ju att kroppen försämras på flera olika vis. Äh jag vet inte. Det är mina funderingar iaf.

• Anonym (stinky)

Ja att dricka tillräckligt med vatten är tydligen mycket viktigare än man tror. Samtidigt vill man ju inte springa på muggen i parti och minut heller.

Men vad skönt att du blev friskförklarad, det lät som en pärs!

Och det där med att kroppen försämras när man blir äldre försöker jag förtränga allt vad jag kan, man får kämpa lite mer med att hålla sig på topp.

• Anonym (Känslignäsa)

Jag har oxå röklukt i näsan nu och då (cigarettrök). Oftast börjar det med att någon grannes rök kommer in i huset och därefter "sitter lukten fast" i näsan. Ibland kommer lukten utan att någon rökt nära mig.

Har även fastnat på att det luktar kissblöja på jobbet ibland (kommer också då det varit så och därefter fastnar det). Jobbar på sjukavdelning.

• Anonym (Känslignäsa)

Har även problem att skilja på kaffelukt och skitlukt samt popcornlukt och kisslukt! Jag dricker mycket vatten så det är inte orsaken.

Har dock adhdoch antar att hjärnan drar för snabba slutsatser ibland samt "fastnar" på saker.

• Anonym (kreativ filur)

Hej,
    Jag har exakt samma, men är faktiskt inne på att det kan effekter av magkatarr.
    Jag åkte in i höstas pga smärta i mage o rygg och det visade sig att gallan och levern hade lite dåligare värden på.
    Jag levde för gott alltså, mindre sprit o fet mat

Men sedan 2 veckor har jag haft den förbannade rökdoften... och ständigt lite ont i ryggen (gallan)

Jag fick tips förra veckan om omeprazon som jag tog och då försvann röken - iaf tillfälligt över helgen.
    Nu är jag tillbaka på jobbet och efter en sedvanlig bilfärd med irritation och svordomar kom röken tillbaka.
    Uppenbart har det med stress att göra för min del iaf.
    Kaffe som någon var inne på är säkert med bidragande till detta. Jag var en stor kaffedrickare tidigare och slutade förra veckan då för att hjälpa magen med huvudvärk från helvetet som bieffekt.

• Pixie99

Kan det inte vara fråga om en infektion eller influensavirus?

Jag fick precis denna effekt efter min Covid-infektion för ett par år sedan. Jag hade inga andra symptom av infektionen förutom ett fullkomligt bortfall av doftsinne. När det kom tillbaka var det lite skevt och förändrat och jag kände lukten av cigarettrök i vissa dofter, som t ex kaffe eller vissa sorter av duschgel. De här dofthallucinationerna höll i sig i kanske ett halvår innan de gradvis försvann.

• EmelieSkovsende

Hej ser att det är många som kommenterat på den här tråden och inte för alltför många år sedan.
    Jag har liksom ni drabbats av exakt samma.
    Det har nu hållt i sig i 3 dagar och jag blir galen.
    När jag vaknar så känner jag det inte men så fort jag gått upp så kommer det smygande för att sedan hålla i sig hela dagen. När jag luktar på nått annat så försvinner rökdoften och så kommer det sakta tillbaka igen..
    Det är så sjukt!

Nu till min fråga! Är det någon som faktiskt fått svar vad det här kan vara. Sjuksköterskan jag pratade med igår skrattade bara åt mig och jag kände mig så dum som ringde. Men blev otroligt lättad av att hitta den här tråden. 

Mvh Emelie 
  • AnonymZzZ

Kan vara rester av covid? min mor har haft ett par lindrigare covidinfektioner de senaste åren, och vid vare gång har problemen med äcklig lukt återkommit. Hade inga problem med detta innan.

• Anonym (Ssk)
    Rådjur skrev 2012-08-26 23:39:41 följande:

Jag brukar få såhär när jag har bihåleinflammation, eller håller på att bli sjuk! Dålig lukt i näsan kan vara ett tecken på bihåleinflammation..

En grej som jag tycker kan hjälpa, är att skölja näsan! Man köper nässköljare på apoteket (ser ut som en jättestor spruta, eller en liten kanna) och sköljer upp saltlösning i nosen, i vardera näsborre. Tycker det sköljer bort mkt av skiten som kan samlas däruppe!   

EmelieSkovsende skrev 2025-01-10 19:35:15 följande:

Hej ser att det är många som kommenterat på den här tråden och inte för alltför många år sedan.
    Jag har liksom ni drabbats av exakt samma.
    Det har nu hållt i sig i 3 dagar och jag blir galen.
    När jag vaknar så känner jag det inte men så fort jag gått upp så kommer det smygande för att sedan hålla i sig hela dagen. När jag luktar på nått annat så försvinner rökdoften och så kommer det sakta tillbaka igen..
    Det är så sjukt!

Nu till min fråga! Är det någon som faktiskt fått svar vad det här kan vara. Sjuksköterskan jag pratade med igår skrattade bara åt mig och jag kände mig så dum som ringde. Men blev otroligt lättad av att hitta den här tråden. 

Mvh Emelie 
    Det som Rådjur skrev redan 2012 är nog det mest sannolika.
Svar på tråden Luktar konstigt (rök???) i näsan!