• Oreos

Kan man 'ta bort' sig från internet?

Tycker det vimlar av sidor hit och dit med information om mig som vilken människa som helst kan läsa.
    Jag känner att starkt obehag att om nån bara vet vad jag heter kan fixa fram adress, ålder, födelsedag mm.

Kan man på nått sätt ta bort all info som finns om sig själv på internet?

• Svar på tråden Kan man 'ta bort' sig från internet?
  • Nicke

Ingen idé att hålla på att ta bort sig från Eniro eller Hitta. Uppgifterna kommer tillbaka.
    Ring operatören och be om spärr mot sånt som sagt. :)

• Oreos
    Niklas2k skrev 2010-08-26 23:07:40 följande:
    Man slår en liten pling till sin operatör och ber dem att inte lämna adressuppgifter till upplysningstjänster.
    Då dröjer det några dagar så är ditt nummer borta hos de stora upplysningsbolagen och det kommer inte tillbaka. Mycket smidigt. Så gör jag varje gång jag byter nummer. Det är ungefär som hemligt nummer men det syns när man ringer folk.. vilket är bra då folk har en tendens till att inte svara om man har helt skyddat nummer.

Ratsit och andra upplysningstjänter hämtar ju uppgifter ur offentliga register då personnummer m.m. är offenligt så det är svårt att inte bli sökbar i sådana register och då krävs det som du säger, skyddad identitet.
    Okej, det visste jag inte, kommer garanterat ringa dit sen då!

Har redan tagit bort min info på hitta.se och de sidorna..
  • SoStylish
    Niklas2k skrev 2010-08-26 23:07:40 följande:
    Man slår en liten pling till sin operatör och ber dem att inte lämna adressuppgifter till upplysningstjänster.
    Då dröjer det några dagar så är ditt nummer borta hos de stora upplysningsbolagen och det kommer inte tillbaka. Mycket smidigt.
    Haha, så trodde jag att det var när jag ringde min operatör för ett par år sedan och ville göra exakt så. Men nej det gick ju inte tydligen! Måste varit någon jäkla semestervikarie! :)

Nu finns jag med ändå, tycker det kan vara bra om folk kan hitta mig. Men då var det någon creepy person som terroriserade mig så då var det inte lika roligt!
  • Oreos
    Ellaria skrev 2010-08-26 23:07:53 följande:
    Skaffar du dig hemlig identitet försvinner du nog från sidor som birthday.se och ratsit. Från Eniro och liknande kan man ta bort sig själv, men jag vet inte riktigt hur, lär finnas information på respektive hemsida.

Om du inte vill finnas på internet råder jag dig att ta bort din blogg, radera alla dina foton här på FL och ta bort din Facebook (om du har någon).

Enkelt svar; nej, det går inte utan en massa trubbel.
    Har inte bilder på FL, på bloggen skriver jag det JAG valt att lägga ut på internet och på FB har jag endast saker som visas för de som är mina vänner.  Det är inte bilder som jag bryr mig i, skulle lätt kunna lägga ut en nakenbild på mig själv på internet, det är mitt telefonnr, adress mm..
  • Nicke
    SoStylish skrev 2010-08-26 23:15:34 följande:
    Haha, så trodde jag att det var när jag ringde min operatör för ett par år sedan och ville göra exakt så. Men nej det gick ju inte tydligen! Måste varit någon jäkla semestervikarie! :)

Nu finns jag med ändå, tycker det kan vara bra om folk kan hitta mig. Men då var det någon creepy person som terroriserade mig så då var det inte lika roligt!
    Det går idag i alla fall.

Att slippa försäljare är också ett plus.
  • SoStylish
    Niklas2k skrev 2010-08-26 23:17:29 följande:
    Det går idag i alla fall.

Att slippa försäljare är också ett plus.
    Försäljare har tack och lov inte hittat till min mobiltelefon än! Värre är det nog med hemtelefonen, men den har varit urkopplad i flera månader nu! Har flyttat och inte brytt oss om att koppla in den. Har ett företag som står på samma nummer så jag antar att telefonen kommer ringa hela dagarna när vi väl sätter igång den!
  • BillyX

Att få fram adress ser jag som en självklarhet i vårt samhälle. Vi lever enligt offentlighetsprincipen, eller hur?
    Sen vill jag också bibehålla viss anonymitet på nätet, åtminstone särskilja åsikter mot person. Min adress och födelsedagsdatum säger väldigt lite om min person va? (Förutom att man kan urtolka en massa rent sociologiskt... haha)

• Oreos
    SoStylish skrev 2010-08-26 23:19:55 följande:
    Försäljare har tack och lov inte hittat till min mobiltelefon än! Värre är det nog med hemtelefonen, men den har varit urkopplad i flera månader nu! Har flyttat och inte brytt oss om att koppla in den. Har ett företag som står på samma nummer så jag antar att telefonen kommer ringa hela dagarna när vi väl sätter igång den!
    Rätta mig om jag har fel, men det är väl bara de man varit/är kunder hos som får ringa mobilen?
    (Tack och lov!!)
  • Oreos
    BillyX skrev 2010-08-26 23:21:54 följande:
    Att få fram adress ser jag som en självklarhet i vårt samhälle. Vi lever enligt offentlighetsprincipen, eller hur?
    Sen vill jag också bibehålla viss anonymitet på nätet, åtminstone särskilja åsikter mot person. Min adress och födelsedagsdatum säger väldigt lite om min person va? (Förutom att man kan urtolka en massa rent sociologiskt... haha)
    Jag är tvärtom, jag kan skriva ut att jag haft klamydia två ggr och att jag har panikångest.
    Men min adress och telefonnr vill jag bara att de jag känner ska veta..
  • Nicke
    Oreos skrev 2010-08-26 23:21:55 följande:
    Rätta mig om jag har fel, men det är väl bara de man varit/är kunder hos som får ringa mobilen?
    (Tack och lov!!)
    Det gäller när man har anmält sig till NIX. Företag du har haft att göra med får då ringa dig men inte andra. Många skumma skitföretag försöker gardera sig genom att påstå att man är tidigare kund eller att de har ringt förr och gjort en undersökning. Du kan inte anmäla ditt mobilnummer till NIX.
  • Nicke

Eller tja, där har du kanske rätt. De får kanske inte ringa mobilen utan att man aktivt har valt det eller om man är kund...

• Oreos
    Niklas2k skrev 2010-08-26 23:25:23 följande:
    Det gäller när man har anmält sig till NIX. Företag du har haft att göra med får då ringa dig men inte andra. Många skumma skitföretag försöker gardera sig genom att påstå att man är tidigare kund eller att de har ringt förr och gjort en undersökning. Du kan inte anmäla ditt mobilnummer till NIX.
    Okej, men då är det någ därifrån jag fått det, jag är anmäld där..
    Det funkar verkligen!
  • Nicke
    Oreos skrev 2010-08-26 23:27:57 följande:
    Okej, men då är det någ därifrån jag fått det, jag är anmäld där..
    Det funkar verkligen!
    Det verkar vara så att de etiska reglerna säger att de inte får ringa mobilen. Sökte lite och det verkar stämma. :)
  • BillyX
    Oreos skrev 2010-08-26 23:24:58 följande:
    Jag är tvärtom, jag kan skriva ut att jag haft klamydia två ggr och att jag har panikångest.
    Men min adress och telefonnr vill jag bara att de jag känner ska veta..
    Skadad av internetgenerationen alltså :p
Svar på tråden Kan man 'ta bort' sig från internet?