• Kasihi

Hur gör jag för att förvara ersättning i kylen några timmar?

På ersättningsförpackningen står det att det måste vara kokat kylskåpskallt vatten. Måste jag alltså först
    koka vatten, sedan kyla det i kylskåp för att SEDAN ha i pulver och blanda och låta det stå? Jag känner mig
    bakom flötet när jag läser på förpackningen. Kanske beror på sömnbristen men ändock.

Kan någon hjälpa mig med detta? Jag skulle alltså vilja förvara ersättning i kylen ca 4h för att sedan
    kunna värma på och ge. Jag förstår att den inte får ha varit upphettad innan, men hur gör man?

TACKSAM för svar!

• Svar på tråden Hur gör jag för att förvara ersättning i kylen några timmar?
  • Me o Mike

Ett tips är att koka en massa vatten och ha i kylen. Så slipper du koka inför varje måltid.

Kan det vara så att dom menar att du först ska koka vattnet och sedan kyla det lite innan du har i pulvret. Tror det ska vara i en viss temp när du har i pulvret plus att du ändå inte kan ge bebis kokhett vatten!

• La Lola

Du måste inte koka det..... (jo, om du har egen brunn som inte är kontrollerad nyligen).

Här har vi aldrig kokat nåt vatten.
    Värmer kallt kranvatten till ättemp ("fisljummet" i Heddas fall), blanda i pulver, skakar, serverar.

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Me o Mike
    La Lola skrev 2010-08-30 09:18:19 följande:
    Du måste inte koka det..... (jo, om du har egen brunn som inte är kontrollerad nyligen).

Här har vi aldrig kokat nåt vatten.
    Värmer kallt kranvatten till ättemp ("fisljummet" i Heddas fall), blanda i pulver, skakar, serverar.
    Vissa vill kanske koka ändå. Så det var ju inte hennes fråga här!
  • La Lola
    Me o Mike skrev 2010-08-30 09:20:52 följande:
    Vissa vill kanske koka ändå. Så det var ju inte hennes fråga här!
    Jepp o jag talade om att det inte är ett måste att koka det.
    Det framgår inte om Ts vill koka det. Hon undrar om hon måste....
  • Me o Mike

Jag kokade första tiden eftersom dom på neo sa att man bör. Man måste inte, men det skadar inte. Och SÅÅÅ jobbigt är det inte att koka..

• Mom2006

Rekomendationerna är väl att man ska koka upp vattnet när barnen är under 6 mån även om man har stadtvatten.

Vi har egen brunn som är testad så vi får inte ge barn under 1 år vattnet så vi hämtar hos bekanta i stan och sen kokar jag upp vattnet och  har det i en bringare i kylen.

• La Lola
    Mom2006 skrev 2010-08-30 09:24:16 följande:
    Rekomendationerna är väl att man ska koka upp vattnet när barnen är under 6 mån även om man har stadtvatten.

Vi har egen brunn som är testad så vi får inte ge barn under 1 år vattnet så vi hämtar hos bekanta i stan och sen kokar jag upp vattnet och  har det i en bringare i kylen.
    Jag har aldrig hört en sån rek.
  • Kasihi

Om jag väljer att ha kokt vatten och ska förvara det i kylen (utan pulve i) får man då ställa in hett vatten
    direkt i kylen? Eller måste det avsvalna först??

• mariaheterjag

Jag brukar koka vatten blanda i pulver och kyla ned i vattenbad och sedan ställa in i kylen. Går jättebra

• VildVittra

Kokar upp en full vattenkokare och häller över i en tillbringare låter svalna av lite sen in i kylen. (Har en tillbringare med lock, känns fräschare tycker jag).

Sen när jag gör mina flaskor kokar jag upp nytt vatten i vattenkokaren tar för en 180 ml flaska 130 ml kallt från kylen och fyller upp med nykokt till 180 ml (alltså 180 ml är bara ett exempel) sen i med 6 mått ersättning och skaka rejält. Serverar bebis den. Min skrutta tycker det är perfekt temp....(bebisar är ju ändå olika....min första ville ha rumstempad ersättning).

OM jag gör en flaska i förväg, tar jag bara kokt vatten och i med ersättning, sen in i kylen för snabb avkylning.
    Micrar den utan lock med flasknapp sen på tex natten. Skaka igen för att vara säker på att allt är blandat fint.

Jag är säker på att det finns många fler sätt att göra sin ersättning på....en del värmer vatten i mircon också men jag gillar inte det...alla är olika =)

Nu när min skrutta är 4 månader har jag inte längre förkokt vatten i kylen utan tar iskallt direkt från kran. Sen på med nykokt vatten.

Nicholas 11 juli -04, Isabella 9 april -10
  • Sara 84

Jag gör så här till mina tvillingpojkar (precis som jag fick lära mig på neo). Förvarar kokat avsvalnat vatten i kylen (byter varje dygn). Sen så förbereder jag alltid mat på kvällarna till det tidiga morgonmålet så att det ska gå så fort som möjligt då. Detta gör jag genom att blanda ersätttningen med det KALLA vattnet och förvarar i kylskåp. Så gör dom även på neo, alltså förbereder flera måltider i förväg. Dock ska ju då ersättningen blandas med kallt (kokt) vatten så att den inte har varit uppvärmd. Anledningen till att man inte ska blanda i ersättningen i för varmt vatten är att den då precis som bröstmjölk kan bli lite "förstörd" av värmen.

Att koka vatten och även flaskorna är ju inte så ansträngande precis så det tycker jag gott man kan göra!

• La Lola
    Sara 84 skrev 2010-08-30 09:37:23 följande:
    Jag gör så här till mina tvillingpojkar (precis som jag fick lära mig på neo). Förvarar kokat avsvalnat vatten i kylen (byter varje dygn). Sen så förbereder jag alltid mat på kvällarna till det tidiga morgonmålet så att det ska gå så fort som möjligt då. Detta gör jag genom att blanda ersätttningen med det KALLA vattnet och förvarar i kylskåp. Så gör dom även på neo, alltså förbereder flera måltider i förväg. Dock ska ju då ersättningen blandas med kallt (kokt) vatten så att den inte har varit uppvärmd. Anledningen till att man inte ska blanda i ersättningen i för varmt vatten är att den då precis som bröstmjölk kan bli lite "förstörd" av värmen.

Att koka vatten och även flaskorna är ju inte så ansträngande precis så det tycker jag gott man kan göra!
    Nä, det är säkert inte anstärngade men det är heller inget måste....
  • Theos Mama

KALLT vatten, i med pulvret, skaka och sedan in i kyl. Det klumpar sej inte i kallt vatten, men blir lite småprickigt men det försvinner när man värmer på det.

ELLER mäta upp vattnet, förvara i kyl eller rumstemp (vilket man föredrar) måtta upp ersättningen i en doseringsburk ( ha den typ på micron), värma, i med pulvet, skaka, klart. Om man nu inte vill blanda i förväg.

För det är ju räknandet och mätandet som man vill slippa.

Svar på tråden Hur gör jag för att förvara ersättning i kylen några timmar?