• Ankelankan

    Fullgångna graviditeter efter 44?

    Hej!

    Jag fick mitt första barn när jag hade fyllt 42 efter två missfall och två misslyckade IVF:er. Nu vid 44 år hade jag förlikat mig med att det inte skulle bli några fler barn och så blev jag gravid för några veckor sedan. I vecka 6 blev det emellertid missfall. Men naturligtvis är tanken väckt. Finns det trots allt chans att det skulle funka. Min gynekolog säger att mitt FSH är väldigt lågt och bra så att det borde finnas bra ägg kvar. 

    Någon som har några goda erfarenheter kring detta?

    Ankelankan 

  • Svar på tråden Fullgångna graviditeter efter 44?
  • marytose
    ViolinaX skrev 2011-01-27 12:40:58 följande:
    Jag är 41 år och har tre barn som är i skolåldern (7-14 år), och när jag fick dem var jag i 30-årsåldern så var det ju aldrig några problem, blev gravid direkt alla tre gångerna och har aldrig haft något missfall. Nu är jag som sagt 41 år och blev gravid i oktober efter att ha varit "preventivlös" i över ett år. Jag var naiv nog att tro att det skulle gå lika lätt som för tio år sedan och blev därför fullständigt förkrossad när jag fick ett missfall efter 12 fulla veckor (när jag just började tro att jag kommit över på den "säkra" sidan...) . Efteråt har jag läst in mig på chansen att bli gravid/ risken för missfall i 40-årsåldern och blivit ännu mer förkrossad (jag är tyvärr inte en sån där "kämpartyp" utan ger ofta upp direkt när jag ser svårigheter...). DÄRFÖR blev jag väldigt glad över att läsa den här tråden och se att det finns anledning till att försöka igen!
    Välkommen hit, men ännu mer välkommen till en annan tråd där det är MYCKET mer liv och rörelse:
    www.familjeliv.se/Forum-11-238/m50095714.html
    Beklagar missfallet. Jo det är väldans vanligt dock, men läs in dig på andra tråden, massor av pepp och tips!
  • Primrose
    iframtiden skrev 2011-03-31 11:35:19 följande:
    Min mamma blev gravid med mig (enda barnet, två tidigare mf) vid 44 års ålder!
    Härligt!

    Får jag fråga hur du har upplevt det att ha en äldre mamma?

    Jag frågar litet eftersom en elak fyllotant på stan sa till mig häromdagen "-Det finns inget värre än gamla mammor." (hon sa också att det ju inte kunde vara mitt barn "på riktigt", underförstått att jag var för gammal för att få egna barn) Det finns en del riktigt otäcka människor, får man väl konstatera.
  • Primrose

    Trots att det var en fylletant som sa det så blev jag ju ledsen. Speciellt som min son satt i vagnen och fick höra det (han är bara 2,5 år, så han förstod nog inte, men det visste ju inte den elaka tanten).

  • Helene 40
    iframtiden skrev 2011-03-31 11:35:19 följande:
    Min mamma blev gravid med mig (enda barnet, två tidigare mf) vid 44 års ålder!
    Undrar också hur du upplevt att ha en äldre mamma? Min mamma var 38 år när jag föddes  och jag har aldrig kännt att det var jobbigt. 
  • Helene 40
    Helene 40 skrev 2011-03-31 18:03:57 följande:
    Undrar också hur du upplevt att ha en äldre mamma? Min mamma var 38 år när jag föddes  och jag har aldrig kännt att det var jobbigt. 
    Skulle för övrigt själv gärna få fler barn trots att jag närmar mig 44.
  • Squirl
    Primrose skrev 2011-03-31 14:37:16 följande:
    Trots att det var en fylletant som sa det så blev jag ju ledsen. Speciellt som min son satt i vagnen och fick höra det (han är bara 2,5 år, så han förstod nog inte, men det visste ju inte den elaka tanten).
    Känner med dig, fy vad ledsen jag blivit i en sådan situation. Förmodligen är hon bitter på sina egna omständigheter. Men vad hjälper det dig och lilleman. Dumma tant! 
    Själv är jag ibland förundrad över att aldrig ha fått motta en endaste negativ kommentar eller fråga ifall jag är mormor. Folk är väl finkänsliga. Ändå är jag faktiskt äldre än vad min egen mormor var när jag kom till världen. För den delen minns jag väl alla gånger som folk utgick ifrån att hon var min mamma.  
    Det är nog enklare att bo i ett område där föräldrarna generellt är äldre och det gör vi. Men vi är äldst!
     
  • Primrose
    Squirl skrev 2011-04-01 13:53:51 följande:
    Känner med dig, fy vad ledsen jag blivit i en sådan situation. Förmodligen är hon bitter på sina egna omständigheter. Men vad hjälper det dig och lilleman. Dumma tant! 
    Själv är jag ibland förundrad över att aldrig ha fått motta en endaste negativ kommentar eller fråga ifall jag är mormor. Folk är väl finkänsliga. Ändå är jag faktiskt äldre än vad min egen mormor var när jag kom till världen. För den delen minns jag väl alla gånger som folk utgick ifrån att hon var min mamma.  
    Det är nog enklare att bo i ett område där föräldrarna generellt är äldre och det gör vi. Men vi är äldst!
    Tack - ja, det var en riktigt otrevlig upplevelse. Främst blir jag upprörd över hur elaka människor kan vara (som man inte ens känner). Men alkoholister tenderar ju, tyvärr, att bli både egocentriska och elaka.

    Inte heller jag har fått en endaste negativ kommentar tidigare. Jag bor också i ett storstadsområde där det finns många äldre mammor (Östermalm). Jag umgås också med fyra olika småbarnsmammor som är 41-45 år gamla (jag är 46 år). Men visst blir man litet paranoid, efter en sådan kommentar. Hon var sur på mig för att jag bad henne att flytta sin rollator litet, eftersom hon hade ställt den precis så att jag inte kom åt min barnvagn. Och sedan ville hon vara elak och sa "ditt barn .... ditt barnbarn". Och hon var ju, självklart, helt medveten om att jag inte var mormor utan mamma. I Stockholm finns det, trots allt, inte jättemånga som blir mormödrar vid 43 år, om man säger så.
  • Primrose
    illalla skrev 2011-05-05 18:13:35 följande:
    Varför sa du inget tillbaka...typ flytta på dig gamla hagga!! Drömmer Nä, man ska inte ta skit!
    Jo, jag sa något tillbaka. Men jag var faktiskt uppriktigt chockad (och var trött och redan litet ledsen den dagen) över att hon kunde säga något sådant , inte minst inför mitt barn, så jag hade inte kraften att vara kaxig på det sätt du föreslår.  Men jag sa lugnt (när hon hade sagt att det inte fanns något värre än gamla mammor), att det inte finns något värre än alkoholiserade och att jag hoppades att hon inte hade några barn sjäv. Då blev hon tyst. Hennes barn (om hon har några) har nog fått lida av att ha en alkoholiserad mamma.
  • Saftmedbulle
    Primrose skrev 2011-03-31 14:35:50 följande:
    Härligt!

    Får jag fråga hur du har upplevt det att ha en äldre mamma?

    Jag frågar litet eftersom en elak fyllotant på stan sa till mig häromdagen "-Det finns inget värre än gamla mammor." (hon sa också att det ju inte kunde vara mitt barn "på riktigt", underförstått att jag var för gammal för att få egna barn) Det finns en del riktigt otäcka människor, får man väl konstatera.
    Usch, sådana fyllotanter borde spärras in!
  • Spears

    Hoppar med 44år vill ha ett syskon försöker naturligt nu. Till hösten blir det ett fet om vi inte lyckas innan :)

Svar på tråden Fullgångna graviditeter efter 44?