• Gravid2010

    Mepiform plåster, När "ska" man börja använda det?

    Jag snittades för 6 dgr senoch funderar på att byta ut den vanliga sjukhustejpen mot Mepiform. Ni som använt det, är det ok att göra det nu?

  • Svar på tråden Mepiform plåster, När "ska" man börja använda det?
  • Trollet Ludenben

    vad har man det till?? Är snittad 2 ggr och förbandet togs bort inom några dagar, det satt inte ens vecka. Tejpen pillade jag bort sen... har aldrig känt behov av nåt mer och visste inte ens att det fanns.


    Älskade ungar
  • Gravid2010
    Trollet Ludenben skrev 2010-09-07 16:50:54 följande:
    vad har man det till?? Är snittad 2 ggr och förbandet togs bort inom några dagar, det satt inte ens vecka. Tejpen pillade jag bort sen... har aldrig känt behov av nåt mer och visste inte ens att det fanns.
    Det är en "tejp" som hjälper ärret att läka bra så att det syns så lite som möjligt sen.. Det är nåt silikon mm som går att sätta dit och ta bort och sätta dit igen... alltså återfästa typ. Ska hjälpa ärret att läka fint helt enkelt.
  • Gravid2010
    Trollet Ludenben skrev 2010-09-07 16:50:54 följande:
    vad har man det till?? Är snittad 2 ggr och förbandet togs bort inom några dagar, det satt inte ens vecka. Tejpen pillade jag bort sen... har aldrig känt behov av nåt mer och visste inte ens att det fanns.
    Jag blir så irriterad på den här sjukhustejpen.. den bara lossnar lite lite och fastnar i kläderna och gör ont hela tiden..
  • Trollet Ludenben
    Gravid2010 skrev 2010-09-07 16:56:48 följande:
    Det är en "tejp" som hjälper ärret att läka bra så att det syns så lite som möjligt sen.. Det är nåt silikon mm som går att sätta dit och ta bort och sätta dit igen... alltså återfästa typ. Ska hjälpa ärret att läka fint helt enkelt.
    aha =) då förstår jag... mina är är smala och fina men det beror nog på vem som snittat med.
    Älskade ungar
  • Jag bara

    Hej


    Jag har själv använt Mepiform som är mot fula ärr. Den är skön att ha på och gör inte ont att dra av. Man måste använda den dygnet runt och i några månader för bästa resultat (minst två), men så är det tydligen med alla ärr-förebyggande produkter. Det bästa är väl att den inte syns så mycket pga färgen och att man inte tänker på den så mycket.


    Så fort operationstejpen släppt eller att stygnen är borta så kan man börja med Mepiform.


    Jag är själv snittad två ggr och tycker att det är dålig information som man får när det gäller produkter som dessa.

  • Gravid2010
    Jag bara skrev 2010-09-10 14:13:21 följande:

    Hej


    Jag har själv använt Mepiform som är mot fula ärr. Den är skön att ha på och gör inte ont att dra av. Man måste använda den dygnet runt och i några månader för bästa resultat (minst två), men så är det tydligen med alla ärr-förebyggande produkter. Det bästa är väl att den inte syns så mycket pga färgen och att man inte tänker på den så mycket.


    Så fort operationstejpen släppt eller att stygnen är borta så kan man börja med Mepiform.


    Jag är själv snittad två ggr och tycker att det är dålig information som man får när det gäller produkter som dessa.


    Aha ok.. min operationstejp sitter nu lite mer än en vecka senare...som berget! Den går inte att ta bort ännu...

    Jag hittade uppgifter om mepiform på nätet.. men där står så mycket sjukvårdsuttryck som jag inte kan.. tyvärr..
Svar på tråden Mepiform plåster, När "ska" man börja använda det?