Zinara skrev 2010-09-08 14:34:44 följande:
Först prata med en präst eller diakon

Boka kyrka. Välj psalmer. På ett dop finns plats för tre psalmer. 2 är obligatoriska den tredje går att ersätta med solo sång eller sång från skiva. Du kan även välja en eller två sånger till. Vi hade två psalmer och 2 låtar från skiva på vår dotters dop.
De flesta församlingar gör egna program till dop kolla hur din församling gör. Annars kan vaktmästaren eller diakonen hjälpa till att göra program.
Vad folk bjuder på efteråt är olika. I de flesta fall är det kaffe och doptårta, men är dopet förlagt precis innan lunch finns många som bjuder på mat också.
Att a dop i din församling kostar inget och lokal att ha kaffe i brukar ingå.
Dop brukar alltid vara på förmiddagar.
Diktläsning är inte obligatorisk, vill du ha är det vanligt att en nära släkting eller kyrkofunkionär läser.
Vet inte om jag svarade på alla frågor nu, scrollade fram och tillbaka

Men är det något mer du vill veta kan du inboxa mig och fråga.
Om man vill ha dop i Svenska kyrkan ringer man pastorsexpeditionen och bokar tid. Församlingarna har fasta tider som man får välja mellan (den tid man önskar kan redan vara bokad). Det kan vara på lördagar, men även ibland på söndagar.
Har man frågor om dopgudstjänsten bör man prata med en präst, eftersom det är präster som har dop.
Alla musiker uppskattar inte musik på skiva och en del församlingar föredrar därför att man framför musiken live.
Jag skulle våga påstå att de flesta församlingar INTE har dopagendor, även om vi har det i min församling.
Huruvida församlingshemmet kostar något är olika. De flesta församlingar tar inte ut hyra för dopkaffe i den egna församlingen, när man döper i den egna församlingen.
Lycka till!
/ Skånepräst