• MartinaB

Hjälp mig - vet INGET om dop - tips mottages tack!

Heeeej Ska börja planera dop och insåg precis att jag vet Ingenting om vad, hur det går till! Vad är det första man gör? - boka kyrkan? Kostar det ngt att vara i församlingshemmet? Förutom inbjudningar, måste man ha ett program för gästerna Också? Tack kort är väl också bra efter.. Vad är det för klädkod? Vad är föräldrarnas uppgift? Vad är gudmor/gudfars roll/uppgift? Musik ingång o utgång, har man det? Läsa dikt vem gör det? Vad säger prästen? Efteråt, vad bjuder man på? Typ kaffe & tårta? Kostar det något att vara i församlingshemmet? Vilken tid brukar man ha dop? Många frågor sorry...är bara ny och helt lost Tacksam för era kloka tips!!!!

• Svar på tråden Hjälp mig - vet INGET om dop - tips mottages tack!
  • MartinaB

Tack, tittade där men en aning förvirrande!

• La Lola
    MartinaB skrev 2010-09-08 14:26:42 följande:
    Tack, tittade där men en aning förvirrande!
    Jasså?
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Zinara

Först prata med en präst eller diakon Boka kyrka. Välj psalmer. På ett dop finns plats för tre psalmer. 2 är obligatoriska den tredje går att ersätta med solo sång eller sång från skiva. Du kan även välja en eller två sånger till. Vi hade två psalmer och 2 låtar från skiva på vår dotters dop.

De flesta församlingar gör egna program till dop kolla hur din församling gör. Annars kan vaktmästaren eller diakonen hjälpa till att göra program.

Vad folk bjuder på efteråt är olika. I de flesta fall är det kaffe och doptårta, men är dopet förlagt precis innan lunch finns många som bjuder på mat också.

Att a dop i din församling kostar inget och lokal att ha kaffe i brukar ingå.

Dop brukar alltid vara på förmiddagar.

Diktläsning är inte obligatorisk, vill du ha är det vanligt att en nära släkting eller kyrkofunkionär läser.

Vet inte om jag svarade på alla frågor nu, scrollade fram och tillbaka Men är det något mer du vill veta kan du inboxa mig och fråga.

• La Lola
    Zinara skrev 2010-09-08 14:34:44 följande:
    Först prata med en präst eller diakon Boka kyrka. Välj psalmer. På ett dop finns plats för tre psalmer. 2 är obligatoriska den tredje går att ersätta med solo sång eller sång från skiva. Du kan även välja en eller två sånger till. Vi hade två psalmer och 2 låtar från skiva på vår dotters dop.

De flesta församlingar gör egna program till dop kolla hur din församling gör. Annars kan vaktmästaren eller diakonen hjälpa till att göra program.

Vad folk bjuder på efteråt är olika. I de flesta fall är det kaffe och doptårta, men är dopet förlagt precis innan lunch finns många som bjuder på mat också.

Diktläsning är inte obligatorisk, vill du ha är det vanligt att en nära släkting eller kyrkofunkionär läser.

Vet inte om jag svarade på alla frågor nu, scrollade fram och tillbaka Men är det något mer du vill veta kan du inboxa mig och fråga.
    Brukar alltid?
    Tror Heddas dop var kl 13....
  • lunaria
    La Lola skrev 2010-09-08 14:41:58 följande:
    Brukar alltid?
    Tror Heddas dop var kl 13....
    nej, det finns de som har klockan 19.
  • La Lola
    lunaria skrev 2010-09-08 14:45:35 följande:
    nej, det finns de som har klockan 19.
    Jag kan nog bara komma på ett dop jag varit på som var kl 11...alla andra har varit på eftermiddan....
  • lunaria
    MartinaB skrev 2010-09-08 14:22:12 följande:
    Heeeej Ska börja planera dop och insåg precis att jag vet Ingenting om vad, hur det går till! Vad är det första man gör? - boka kyrkan? Kostar det ngt att vara i församlingshemmet? Förutom inbjudningar, måste man ha ett program för gästerna Också? Tack kort är väl också bra efter.. Vad är det för klädkod? Vad är föräldrarnas uppgift? Vad är gudmor/gudfars roll/uppgift? Musik ingång o utgång, har man det? Läsa dikt vem gör det? Vad säger prästen? Efteråt, vad bjuder man på? Typ kaffe & tårta? Kostar det något att vara i församlingshemmet? Vilken tid brukar man ha dop? Många frågor sorry...är bara ny och helt lost Tacksam för era kloka tips!!!!
    hade inte heller så mycket koll från början, börjar få det nu . du bokar tid o datum med prästen. det kan kosta att hyra församlingshemmet, vissa är gratis, men vi ska hyra för 250kr . om ni inte har dopklänning kan man låna det från kyrkan.

vi ska ha afternoon tea då vi har dopet kl 13. vi bjuder på diverse bröd o pålägg samt fika o tårta . vissa har mat ex så som smörgåstårta, men det är vad man känner för..o beroende lite på vilken tid man har dopet.
  • Beccy

Vi har bara haft 2 psalmer på våra dop, så det kan nog vara olika från församling till församling, likadant med lokal att bjuda kaffet i. På sonens dop fick jag betala för församlingshemmet, på dotterns dop var lokalen gratis, och dem ligger i samma stad..
    Dop är inte alltid på förmiddagen, man får bestämma tid själv, jag har haft mina på eftermiddagen.

När det gäller mat/fika efter dopet så är det vad ni själva känner för att göra, och vilken tid ni har dopet på.
  • MartinaB

Kanon tjejer tack för hjälpen!
    Vad har man på sig, är det uppklätt som gäller?
    Min syster är min dotters gudmor! Visst är det väl hon som håller barnet eller hur går det till?!

• Alfonsina

Som närmsta familj var det självklart att ha klänning/kostym på vår sons dop, det hade också min syster med make, mina föräldrar och makens föräldrar. Övriga gästers kläder varierade lite. Vi hade inte angivit en klädkod i inbjudan.

Vem som håller är upp till er, vår präst gick igenom hela "proceduren" när vi sågs veckan innan. Här är det ofta flera barn som döps samtidigt så vi fick stå på två led osv. Om barnet blir ledset så är det bästa ju om en förälder håller så man får nog vara beredd på det mesta. När jag blev fadder (heter inte gudmor längre) så höll jag inte min systerdotter, däremot läste jag en bibeltexti kyrkan. Både bön och bibeltext tog vår präst fram.

Vi hade dop kl 13 och bjöd på mat med tårta efteråt.

• lunaria
    MartinaB skrev 2010-09-08 17:07:50 följande:
    Min syster är min dotters gudmor! Visst är det väl hon som håller barnet eller hur går det till?!
    enligt riktig vett o etikett så är det ljusa kläder som gäller och ej "bara axlar" eller urringning på klänningen..

dock har min make bara en mörk kostym så den får han ta ändå..jag själv funderar smått på vad jag ska ha på mig..vet inte riktigt!!
  • La Lola
    lunaria skrev 2010-09-08 17:45:54 följande:
    enligt riktig vett o etikett så är det ljusa kläder som gäller och ej "bara axlar" eller urringning på klänningen..

dock har min make bara en mörk kostym så den får han ta ändå..jag själv funderar smått på vad jag ska ha på mig..vet inte riktigt!!
    Ljusa kläder o inte bara axlar?
    aldrig hört.....
  • Alfonsina

Såhär skriver Dopguiden och refererar till Ribbing:

Klädsel
    "Klädseln till dop är finare än vardag. Den får gärna vara diskret, men inte alltför mörk, detta är en ljus högtid", skriver Magdalena Ribbing i Nya Stora Etikettboken (Bokförlaget DN). "Vid ett kyrkdop har kvinnor dräkt eller klänning, helst inte svart, inte urringad eller ärmlös, inte alltför kort, inte utpräglat festglittrig. Byxdress går bra om den inte är aftonbetonad. Barbent ska man egentligen inte vara i kyrkan. Hatt har de kvinnor som vill ha det, men bara till ett stort traditionellt dop och i så fall även handledskorta tunna handskar.
    Män har till ett stort dop mörk kostym och vit skjorta, till ett mindre dop kavaj eller fin blazer och uddabyxor, vit skjorta", avslutar Magdalena Ribbing.

• La Lola
    MartinaB skrev 2010-09-08 17:07:50 följande:
    Det är ni som avgör hur fint det ska vara.

På min barns dop har man fått komma i jeans om man velat det .
  • Alfonsina
    La Lola skrev 2010-09-08 20:25:11 följande:
    Det är ni som avgör hur fint det ska vara.

På min barns dop har man fått komma i jeans om man velat det .
    Ja, som sagt vi skrev inget i inbjudan och våra gäster hade allt från jeans och skjorta till kostym med slips på sig. Spelar ju ingen roll, bara man har trevligt.
  • La Lola
    Alfonsina skrev 2010-09-08 20:37:14 följande:
    Ja, som sagt vi skrev inget i inbjudan och våra gäster hade allt från jeans och skjorta till kostym med slips på sig. Spelar ju ingen roll, bara man har trevligt.
    Vi skickade inte ens några inbjudningar.
  • Catoz

Manga bra tips har i traden! Sjalvklart kan man ha jeans och strunta i inbjudningar men det kanns ju anda som ett dop ar nagot speciellt for bade foraldrarna, barnet, gudforaldrar (dar jag bor kallas det fortfarande sa) och de andra involverade. Da kan man ju kla upp sig och ha lite speciella arrangemang.

Mitt intryck av dop i dag till skillnad fran for typ 15 ar sen ar man ar lite mera avslappnad och att det verkligen barnet som star i fokus med forhopningar, drommar och tryggheten som foraldrar och gudforaldrar ger.. Det kan man ju kanske ha i atanke nar man tanker pa hur man vill att dopet ska vara....

• Fija m 2 pojkar

Om man vill ha dop i Svenska kyrkan ringer man pastorsexpeditionen och bokar tid. Församlingarna har fasta tider som man får välja mellan (den tid man önskar kan redan vara bokad). Det kan vara på lördagar, men även ibland på söndagar.

Har man frågor om dopgudstjänsten bör man prata med en präst, eftersom det är präster som har dop.

Alla musiker uppskattar inte musik på skiva och en del församlingar föredrar därför att man framför musiken live.

Jag skulle våga påstå att de flesta församlingar INTE har dopagendor, även om vi har det i min församling.

Huruvida församlingshemmet kostar något är olika. De flesta församlingar tar inte ut hyra för dopkaffe i den egna församlingen, när man döper i den egna församlingen.

Lycka till!

/ Skånepräst
  • Fija m 2 pojkar

Ett litet förtydligande: Inför alla dopgudstjänster har prästen dopsamtal. Antingen i hemmet eller i kyrkans lokaler. Så man pratar alltid om gudstjänsten med prästen.

Svar på tråden Hjälp mig - vet INGET om dop - tips mottages tack!