• nina60

min tonåring röker, dricker osv

Hej !!
    Jo, jag har en 15-årig son som precis börjat 9: an och börjat med massa med saker
    förra veckan fick jag se på en bild på facebook där han sitter med en öl i handen tillsammans med en tjej
    sen fick jag även se ett foto när han stog och rökte på en fest!!
    Och nu är jag jätte arg på honom! när jag försöker prata med han så säger han bara "det är väl mitt liv" han tror att han kan säga hur han vill!!
    sen så tror han att han äger hela mitt hus med, igår kom jag hem så låg dem i soffan och hånglade och hade tvn på, massa med burkar över hela vardagsrummet, och hela rummet såg ut som det hade varit bombnedslag!! sen städade dem inte heller
    har någon några tips??

• Svar på tråden min tonåring röker, dricker osv
  • Guldrosen

Jag är så glad och tacksam över att mina barn aldrig har haft behovet av att supa och röka. De har bra kompisar som inte heller håller på med detta. Nu är våra barn 18 resp. 20 år och får dricka om de vill. De har testat/smakat. Men eftersom de och deras kompisar kan ha roligt utan alkohol så fortsätter de på den linjen.

Jag är så glad över att de har så bra självkänsla och klarat att stå emot grupptrycket.

Jag glimmar som Guld och är vacker som en Ros
  • Puffe

jag har precis skrivit av mig min frustration här och förstår dig helt och hållet. Tycker du fått goda råd från många håll men att det kanske inte hjälper på alla barn. Min son VILL verkligen inte låta bli att uppföra sig respektlöst mot framförallt sina syskon och mamma men jag tror ändå på att nöta in ett bra beteende genom att vara god förebild och att inte sluta tjata

• Evisa

Blir också väldigt förvånad över den slappa inställningen till supande och rökande tonåringar hos några av inläggen. Vaddå att man inte kan förbjuda? Visst kan man det!
    Det är bara att säga NEJ!
    Vem är det som betalar för ciggaretterna! Vem betalar hyran hemma! Maten!
    Föräldrarna, så klart.

Om ungen har sedan h*n var liten fått veta vart gränserna går och är så pass självständig och trygg i sej själv och vågar stå emot grupptrycket  under hela högstadiet före gymnasiet vad gäller röka, sprit, moppar och tidig sexdebut  - då har man lyckats så långt man kan som förälder, anser jag.

Något som totalt verkar saknas är respekten mellan barn och förälder.
    Regler och respekt i familjen är ju något som måste komma redan från när barnen är små.
    Ventilera, diskutera, ge och ta så det funkar för alla i familjen.

Forskning visar att det är mycket större sannolikhet att barn börjar röka om föräldrarna röker, likaså att dom börjar dricka i tidig ålder om det ofta förekommer fester och sprit i hemmet.

Barn gör inte vad man säger. Barnet gör det du gör.
    Men en sak är då säker. Att vara förälder ÄR att ha världens svåraste jobb.

• Topcom

Ärligt, trodde du att du kunde hålla honom borta från alkohol och cigg tills 18-årsdagen? :S Som han säger "Det är mitt liv". Trots att du bara vill hans bästa just nu kan jag försäkra dig om att han inte kommer "sluta dricka" eller "sluta röka" bara för att du säger det. Låt honom revolutionera. Jag var berusad första gången då jag var 14, och jag är inte död idag.

• Topcom
    Evisa skrev 2010-10-05 21:39:29 följande:
    Blir också väldigt förvånad över den slappa inställningen till supande och rökande tonåringar hos några av inläggen. Vaddå att man inte kan förbjuda? Visst kan man det!
    Det är bara att säga NEJ!
    Vem är det som betalar för ciggaretterna! Vem betalar hyran hemma! Maten!
    Föräldrarna, så klart.

Om ungen har sedan h*n var liten fått veta vart gränserna går och är så pass självständig och trygg i sej själv och vågar stå emot grupptrycket  under hela högstadiet före gymnasiet vad gäller röka, sprit, moppar och tidig sexdebut  - då har man lyckats så långt man kan som förälder, anser jag.

Något som totalt verkar saknas är respekten mellan barn och förälder.
    Regler och respekt i familjen är ju något som måste komma redan från när barnen är små.
    Ventilera, diskutera, ge och ta så det funkar för alla i familjen.

Forskning visar att det är mycket större sannolikhet att barn börjar röka om föräldrarna röker, likaså att dom börjar dricka i tidig ålder om det ofta förekommer fester och sprit i hemmet.

Barn gör inte vad man säger. Barnet gör det du gör.
    Men en sak är då säker. Att vara förälder ÄR att ha världens svåraste jobb.
    Så du menar att om man vill revolutionera mot sina föräldrar (Vilket dem flesta ungdomar faktiskt gör) så är man inte trygg i sig själv och har ingen respekt för ens morsa? Herregud, vilket snack. Jag tog min första cigg i ettan på gymnasiet och nej, mina päron rökte inte. Likaså ang. alkoholen. De var i princip nykterister. 
  • EttLångtOchJolligtNamn
    Titte68 skrev 2010-09-23 09:51:19 följande:
    Jag blir väldigt förvånad över att alla verkar ha en sån frikostig syn på alkohol och rökning.

Jag har gjort klart för min 16-åriga dotter att jag inte accepterar något av det men att jag inte är godtrogen och förstår att hon dricker ibland.
    Jag kommer aldrig köpa något till henne och hon kommer inte få smaka något hemma hos oss förrän hon ev blir 18 och ju då får köpa på restaurang så då kan det vara ok med lite hemma.

Skulle hon ligga i soffan o hångla och med burkar överallt så hade jag blivit totalt vansinnig. Men hon skulle inte göra det just av den anledningen heller för att hon vet att jag skulle bli tokig.

Noll tolerans är det enda som gäller men att man ska vara medveten om att de såklart dricker ändå. Men om man är mer tolerant så dricker de mer. Det är jag helt säker på.
    Jag har dessutom frågat min dotter om hon tror att man dricker mindre för att föräldrarna handlar.
    Nej sa hon själv. Hon sa att hon har bla en som föräldrarna köper några öl till honom men sen så har han fått sin syster dessutom att köpa lika mycket till.
    ja din taktik kommer fungera tills hon gör en revolt mot dig....
  • Emeliie89

Det är en period som alla (eller iaf de flesta tonåringar) går igenom & det går över! Jag lovar.

• ComicBookGuy
    Emeliie89 skrev 2010-11-07 03:54:34 följande:
    Det är en period som alla (eller iaf de flesta tonåringar) går igenom & det går över! Jag lovar.
    Det har du sååå rätt i.

Tonåringar (de flesta iaf) revolterar alltid mot sina föräldrar, vad dom än gör. Vad föräldrarna än säger så gör tonåringarna tvärtom. Det är en del av att växa upp. Nu säger jag inte att man ska rycka på axlarna o va okej med det, utan man måste ha en dialog med sina tonåringar. Skälla funkar ytterst sällan. O sen är tonåringar inte dumma, om dom gör nått föräldrarna inte gillar, så kommer dom på sätt att inte visa det.

O för övrigt, jag va full första gången när jag va 1, började röka när jag va 14, rymde hemifrån, har slått min mamma (en gång, o hon slog mig med), har kallat henne både det ena o det andra. O ändå har, o hade, jag full respekt för henne. Finns ingen i hela världen jag älskar o respekterar mer än min mamma. Tänka sig...
  • rasajj

Precis som nagra FA andra sa blir jag oerhort forvanad over den slappa synen pa alholbruk och tobaksbruk. Inte undra pa att ungdomarna inte lyder lagarna nar foraldrarna istort sett anger att det ar ok att gora vad som helst.

Min tonaring vet att nolltolerans galler. Jag har sett till att hon ar involverad i program som ocksa forstarker var (foraldrarnas ) syn pa droger, som ju tobak och alkohol faktiskt ar.

Ar ni lika toleranta nar det galler bilkorning? Att barnet tar en bil och kor utan korkort? Det ar ocksa olagligt, har en aldersgrans.

Vi tillater inga droger i vart hem, inget alkohol ingen tobak och absolut inga illegala droger heller. Skulle jag komma hem till ett hem som ar forstort av festande ungdomar sa blir det rejala efterdyningar med mycket mer an indragna korkortslektioner!! Det blir stadning av huset samma dag och sedan fler indragningar.

Jag ar idag mycket tacksam over att ha fostrats av foraldrar som var klara med att alkoholdrickande av tonaringar inte ar acceptabelt. men jag har kompisar som fick gora vad de ville nar de var i tonaren som senare ofta sa att de onskade att deras foraldrar varit strangare och mer strikta.

Min tonaring kanske skriker att hon hatar mig idag, men om en tio ar sa raknar jag med att hon vuxit upp och forstar varfor jag visar min karlek till henne genom att ge henne regler!!

I would know if I was insane, the voices would tell me.
  • MammaEmelie91

Det går ju inte spärra in sina barn från den dag dom fyller tonåring tills dom blir myndiga, även om man skulle vilja. Jag längtar INTE till den dagen då jag hittar cigaretter på min dotters rum och får reda på att hon varit full men samtidigt så e det något alla tonåringar gör, oavsett vad man som förälder vill eller ej.

Det hjälper inte att förbjuda och hålla på, det gör de hela bara ännu mer roligt. Att dra in månadspeng osv tror jag faktiskt inte heller på. Man kan få tag i både cigg och alkohol iallafall. Det jag tror hjälper mest är att prata!

mammatillebbaa.blogg.se - 19år och blivande tvåbarnsmamma!
  • rasajj
    MammaEmelie91 skrev 2010-11-07 05:09:04 följande:
    Det går ju inte spärra in sina barn från den dag dom fyller tonåring tills dom blir myndiga, även om man skulle vilja. Jag längtar INTE till den dagen då jag hittar cigaretter på min dotters rum och får reda på att hon varit full men samtidigt så e det något alla tonåringar gör, oavsett vad man som förälder vill eller ej.

Det hjälper inte att förbjuda och hålla på, det gör de hela bara ännu mer roligt. Att dra in månadspeng osv tror jag faktiskt inte heller på. Man kan få tag i både cigg och alkohol iallafall. Det jag tror hjälper mest är att prata!
    Sjalvklart hjalper det att forbjuda!! Det hjalper ocksa att vara engagerad i sina barns liv, veta vilka kompisar de har, hjalpa dem hitta bra aktiviteter och bra umgange. Det ar foralderns jobb!

Klart ungarna antagligen skulle kunna fa tag pa bade det ena och det andra men vet de att foraldrarna inte godkanner bruket av det sa kommer barnet att atminstone ha det i bakhuvudet.

Jag ser till att min tonaring har kompisar som ocksa har foraldrar med liknande varderingar. Aktiviteter som proklamerar drogfritt som det battre alternativet och fester som ar roliga utan alkohol! Jag lamnar itne min tonaring ensam, det ar hon for ung for.
  • MammaEmelie91
    rasajj skrev 2010-11-07 05:19:51 följande:
    Sjalvklart hjalper det att forbjuda!! Det hjalper ocksa att vara engagerad i sina barns liv, veta vilka kompisar de har, hjalpa dem hitta bra aktiviteter och bra umgange. Det ar foralderns jobb!

Klart ungarna antagligen skulle kunna fa tag pa bade det ena och det andra men vet de att foraldrarna inte godkanner bruket av det sa kommer barnet att atminstone ha det i bakhuvudet.

Jag ser till att min tonaring har kompisar som ocksa har foraldrar med liknande varderingar. Aktiviteter som proklamerar drogfritt som det battre alternativet och fester som ar roliga utan alkohol! Jag lamnar itne min tonaring ensam, det ar hon for ung for.
    Men om det hjälper att förbjuda, hur kommer det sig då att det finns såå många tonåringar som gör både det ena och det andra när dom lurat sina föräldrar att dom ska göra annat? Sen ska man inte räkna med att ungarna är helt ärliga när det gäller vilka kompisar de har heller = dom VET att det inte är bra umgänge.

Att ha det i bakhuvudet och att göra det i vilket fall som helst är inte att låta bli.
  • rasajj
    MammaEmelie91 skrev 2010-11-07 05:29:54 följande:
    Men om det hjälper att förbjuda, hur kommer det sig då att det finns såå många tonåringar som gör både det ena och det andra när dom lurat sina föräldrar att dom ska göra annat? Sen ska man inte räkna med att ungarna är helt ärliga när det gäller vilka kompisar de har heller = dom VET att det inte är bra umgänge.

Att ha det i bakhuvudet och att göra det i vilket fall som helst är inte att låta bli.
    For det forsta, for att foraldrarna verkar tycka att det hor ungdomen till att anvanda droger och gora uppror genom att bruka droger. Vilket naturligtvis inte ar sant alls.

Sjalvklart raknar jag med att min dotter inte ar helt arlig, darfor kollar jag ju upp vart hon befinner sig. Tills hon visat att hon ar palitlig.

Vet jag vilka hennes kompisar ar, sa vet jag ocksa vilka foraldrarna ar, dvs om jag gjort mitt jobb som foralder. Och har jag pratat med kompisarnas foraldrar sa har jag aven tagit upp deras syn pa lampliga aktiviteter, tro mig. Jag ar inte tappad bakom en vagn. Jag var tonaring sjalv, med stranga foraldrar som jag idag ar valdigt tacksam over.

Jag VET att min dotter kommer ljuga for mig, kommer forsoka ga pa fester som jag inte godkant. Men jag VET ocksa att jag ger henne alternativ dar hon kommer ha kul UTAN alkohol. Och att hon kommer ha kompisar fran de aktiviterna ocksa.

Kommer det en fest som jag inte godkant, sa kommer hon inte fa ga. Slutdiskuterat! Da ger vi alternativ till den festen. Ar det en fest pa skolan sa kommer jag vara den pinsamma mamman som ar dar som foralder i bakgrunden, jo sa pinsam kommer jag att vara.

Efter att festen ar over sa hamtar jag min dotter, kommer hon inte pa utsatt tid sa gar jag in och hamtar henne pa festen. Ikladd morgonrock och papiljotter i haret, enkom for hennes skull. En hamtning av morsan i den munderingen och ungen kommer sedan till hamtningen pa utsatt tid!

Jag ar en engagerad mamma, och kommer sa forbli. Det vet min dotter, det vet alla mina barn.

Efter att de fyllt 18(21 for alkohol har i USA), och de fortfarande vill festa med droger sa far de gora det da. Jag hoppas att de har sett att det gar bra utan, vid den tidpunkten. Men innan de ar gamla nog enligt vad lagen sager sa godkanner jag det INTE!
  • MammaEmelie91

Det  e ju jättebra att du ser efter din dotter. Men jag kan säga att hade min mamma varit sån med mig hade jag verkligen HATAT henne. Jag kommer inte göra så med min dotter utan jag tänker PRATA med henne. Alla uppfostrar olika o det är ju bara att acceptera..

• rasajj
    MammaEmelie91 skrev 2010-11-07 16:34:18 följande:
    Det  e ju jättebra att du ser efter din dotter. Men jag kan säga att hade min mamma varit sån med mig hade jag verkligen HATAT henne. Jag kommer inte göra så med min dotter utan jag tänker PRATA med henne. Alla uppfostrar olika o det är ju bara att acceptera..
    Mitt jobb ar att vara en san mamma som mina tonaringar hatar. Jag hatade min mamma och ar tacksam for hennes stranghet idag. Jag tror man gor sina barn bjorntjanster om man forsoker vara snall foralder som de inte hatar nar de forsoker gora uppror.

Naturligtvis ingar kommunikationen i uppfostran men det racker inte. Man maste vara aktivt narvarande ocksa!

Ar jag strang nog sa racker det med sma saker nar de gor uppror, inte stora saker som antligen far mig att reagera.
Svar på tråden min tonåring röker, dricker osv