MammaEmelie91 skrev 2010-11-07 05:29:54 följande:
Men om det hjälper att förbjuda, hur kommer det sig då att det finns såå många tonåringar som gör både det ena och det andra när dom lurat sina föräldrar att dom ska göra annat? Sen ska man inte räkna med att ungarna är helt ärliga när det gäller vilka kompisar de har heller = dom VET att det inte är bra umgänge.
Att ha det i bakhuvudet och att göra det i vilket fall som helst är inte att låta bli.
For det forsta, for att foraldrarna verkar tycka att det hor ungdomen till att anvanda droger och gora uppror genom att bruka droger. Vilket naturligtvis inte ar sant alls.
Sjalvklart raknar jag med att min dotter inte ar helt arlig, darfor kollar jag ju upp vart hon befinner sig. Tills hon visat att hon ar palitlig.
Vet jag vilka hennes kompisar ar, sa vet jag ocksa vilka foraldrarna ar, dvs om jag gjort mitt jobb som foralder. Och har jag pratat med kompisarnas foraldrar sa har jag aven tagit upp deras syn pa lampliga aktiviteter, tro mig. Jag ar inte tappad bakom en vagn. Jag var tonaring sjalv, med stranga foraldrar som jag idag ar valdigt tacksam over.
Jag VET att min dotter kommer ljuga for mig, kommer forsoka ga pa fester som jag inte godkant. Men jag VET ocksa att jag ger henne alternativ dar hon kommer ha kul UTAN alkohol. Och att hon kommer ha kompisar fran de aktiviterna ocksa.
Kommer det en fest som jag inte godkant, sa kommer hon inte fa ga. Slutdiskuterat! Da ger vi alternativ till den festen. Ar det en fest pa skolan sa kommer jag vara den pinsamma mamman som ar dar som foralder i bakgrunden, jo sa pinsam kommer jag att vara.
Efter att festen ar over sa hamtar jag min dotter, kommer hon inte pa utsatt tid sa gar jag in och hamtar henne pa festen. Ikladd morgonrock och papiljotter i haret, enkom for hennes skull. En hamtning av morsan i den munderingen och ungen kommer sedan till hamtningen pa utsatt tid!
Jag ar en engagerad mamma, och kommer sa forbli. Det vet min dotter, det vet alla mina barn.
Efter att de fyllt 18(21 for alkohol har i USA), och de fortfarande vill festa med droger sa far de gora det da. Jag hoppas att de har sett att det gar bra utan, vid den tidpunkten. Men innan de ar gamla nog enligt vad lagen sager sa godkanner jag det INTE!