• Utopia

trött på allt vad läxor heter.

Börjar tröttna på allt vad läxor är nu, ska det inte vara på samma sätt för alla elever, ska dom inte ha samma chanser ? Varför skickar man hem läxor ? Skolan är barnens arbetsplats det är inte hemmet.

Jag kan inte alltid springa emellan barn och läxor jag har inte tiden att sitta ner i 2 timmar som det tar för min dotter att göra sina läxor och sen ska jag ta hand om sonens läxor med och samtidigt ska jag hinna med hemmet, maten och två små barn till sen ska ungarna iväg på fotboll och andra aktiviteter när ska jag få hinna bara umgås med barnen utan läxor ? sen till råga på allt så skickar fröknarna hem läxor över helgen för att barnen inte hunnit klart det som skulle bli klart just den veckan.

Jag är inte utbildad jag är ingen lärare så varför ska jag då behöva sitta och försöka lära mina barn vad som är rätt då det kan bli fel ? jag stavar som en kratta ska jag då lära mina barn hur man stavar.

Exempel: Kalle har fem minuters gångväg till skolan, Pelle åker buss och har över en timmes resväg fram och tillbaka. Båda har samma läxa/hemuppgift som ska betygsättas/bedömas av läraren. Rättvist?
    Märtas föräldrar har akademisk utbildning och stort engagemang i dotterns läxläsning, Sveas ensamstående mamma är alkoholist. Båda har samma läxa/hemuppgift som ska betygsättas/bedömas av läraren. Rättvist?
    Bertil får hjälp med hemuppgiften av storasyster som går på gymnasiet och får ihop ett arbete efter alla konstens regler med snygg layout, källförteckning, fotnoter med mera. Britta får ta hand om sina småsyskon eftersom mamman jobbar skift, pappa saknas. Hon försöker efter bästa förmåga skriva ner nånting framåt småtimmarna. Båda arbeten ska bedömas/betygsättas av läraren. Rättvist?

Ja ja var bara tyvungen att skriva av mej allt inom mej.

021229, 040817, 070111, 100102 mittlivsomfyrabarnsmamman.blogg.se
  • Svar på tråden trött på allt vad läxor heter.
  • Tow2Mater
    cloudberry79 skrev 2010-09-29 22:22:52 följande:
    Jag skulle tro att anledningen till att man INTE har extra läxläsninglektioner på alla skolor är resurser.
    Något som används i en del andra länder är "frivilligarbetare", t ex högstadieundomar eller högskolestuderanden som frivilligt avsätter av sin obetalda tid till att hjälpa till med typ läxläsning i lägre skolor. Undrar om det skulle kunna hända i Sverige...?
  • Kajee
    Tow2Mater skrev 2010-09-30 14:12:41 följande:
    Något som används i en del andra länder är "frivilligarbetare", t ex högstadieundomar eller högskolestuderanden som frivilligt avsätter av sin obetalda tid till att hjälpa till med typ läxläsning i lägre skolor. Undrar om det skulle kunna hända i Sverige...?
    Förmodligen inte eftersom facket skulle protestera.

OT
    Jag har funderat på det här när det gäller sjukvården också. När min mamma blev sjuk i USA så fanns det tex ett speciellt rum där man fick vänta som anhörig under tiden som operationen pågick. Där satt det en "frivilligdam" som såg till att vi fick kaffe och munkar (även om aptiten var lite låg just då) och som även hade kontakt med operation för att kunna informera oss om hur det fortlöpte. Hennes närvaro och det hon gjorde kan jag lugnt påstå hjälpte mig och min pappa genom mycket oro. Men det skulle nog inte få förekomma i Sverige tyvärr.
    ?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • Tuffen

Man måste ju inse att vi konkurrerar på en internationell marknad. Om vi inte vill ha en låglönemarknad och producera billiga skor eller t-shirts så måste vi konkurrera med kunskap. Och då krävs det att barnen utbildas väl! Så är det bara. Fler läxor och en tuffare skola, det är vad vi behöver.

• CloudBerry 1

Tar det två timmar för din dotter att göra läxorna? Du har inte funderat på om hon behöver extra stöd eller en annan skola då?

• Kajee
    CloudBerry 1 skrev 2010-09-30 17:39:30 följande:
    Tar det två timmar för din dotter att göra läxorna? Du har inte funderat på om hon behöver extra stöd eller en annan skola då?
    Eller om läxorna inte är individanpassade.
  • Reglementet

Wow, drar du runt med alla barnen på dessa aktiviteter?

*Kommersiellt budskap*
  • CloudBerry 1
    Kajee skrev 2010-09-30 18:45:55 följande:
    Eller om läxorna inte är individanpassade.
    Fast det finns väl en lägre gräns på vad man måste klara, frågan är var i skalan hon kämpar om det tar två timmar att göra läxan.
  • Kajee
    CloudBerry 1 skrev 2010-10-01 15:39:32 följande:
    Fast det finns väl en lägre gräns på vad man måste klara, frågan är var i skalan hon kämpar om det tar två timmar att göra läxan.
    HAr aldrig hört talas om en gräns för läxor. Läxor ska vara individanpassade - precis som överig undervisning. Så även om man har eller inte har en diagnos av något slag så ska läxorna vara individanpassade. För vad är det för mening att kämpa vecka efter vecka med en läxa som man inte klarar av på rimlig tid?
    Jag har ett flertal individanpassade läxor i min klass;
    tex för dyslexidyskalkeli, ADHD, tjejen som ligger på en mer avancerad nivå i matematik, killen som ligger på en avancerad nivå i engelska, två tjejer som behöver anpassade matematikläxor eftersom de har långsam inlärning i ämnet osv
    Om en läxa inte är individanpassad så är den bara till för läxans skull - inte för att barnet faktiskt ska kunna ha en rimlig möjlighet att klara av en läxa med rimlig ansträngning och på rimlig tid. Det är inte så svårt heller att individanpassa. Du har helt enkelt en "grundläxa" som du sedan anpassar till olika elever genom att justera "uppåt eller nedåt".
  • Noran
    Utopia skrev 2010-09-13 15:54:50 följande:
    Märtas föräldrar har akademisk utbildning och stort engagemang i dotterns läxläsning, Sveas ensamstående mamma är alkoholist. Båda har samma läxa/hemuppgift som ska betygsättas/bedömas av läraren. Rättvist?
    Svea förlorar ju inte på att Märta får mer hjälp hemma. Tvärt om tjänar hon på det för att det frigör mer resurser i skolan till Svea.
    Bertil får hjälp med hemuppgiften av storasyster som går på gymnasiet och får ihop ett arbete efter alla konstens regler med snygg layout, källförteckning, fotnoter med mera. Britta får ta hand om sina småsyskon eftersom mamman jobbar skift, pappa saknas. Hon försöker efter bästa förmåga skriva ner nånting framåt småtimmarna. Båda arbeten ska bedömas/betygsättas av läraren. Rättvist?
    Problemet är ju att Britta för göra saker som hennes föräldrar borde göra. Lös det problemet då. Problemet är inte att Bertil för hjälp av sin syster.
  • Kajee
    Noran skrev 2010-10-03 19:48:09 följande:
    Svea förlorar ju inte på att Märta får mer hjälp hemma. Tvärt om tjänar hon på det för att det frigör mer resurser i skolan till Svea.
    Problemet är ju att Britta för göra saker som hennes föräldrar borde göra. Lös det problemet då. Problemet är inte att Bertil för hjälp av sin syster.
    Fast just det här stämmer ju inte riktigt eftersom så många skolor lägger samma läxa över samma barn som sen bedöms. Där tas ingen hänsyn till att Svea har en trasslig familjesituation. Det lösgörs inte fler resurser till Svea i skolan oavsett hur mycket hjälp Märta får hemma. Anars skulle man ju kunna be föräldrar jobba "järnet" med sina små telningar hemma så skulle det per automatiik ge mer tid/resurser till övriga elever. Det fungerar ju inte så.

Det enda rätta är istället att ge en bra läxhjälp i skolan där Svea kan få sina läxor gjorda med samma möjligheter till stöd som Märta har hemma.
  • Noran
    Kajee skrev 2010-10-03 20:11:46 följande:
    Fast just det här stämmer ju inte riktigt eftersom så många skolor lägger samma läxa över samma barn som sen bedöms. Där tas ingen hänsyn till att Svea har en trasslig familjesituation. Det lösgörs inte fler resurser till Svea i skolan oavsett hur mycket hjälp Märta får hemma. Anars skulle man ju kunna be föräldrar jobba "järnet" med sina små telningar hemma så skulle det per automatiik ge mer tid/resurser till övriga elever. Det fungerar ju inte så.

Det enda rätta är istället att ge en bra läxhjälp i skolan där Svea kan få sina läxor gjorda med samma möjligheter till stöd som Märta har hemma.
    Ja bra stöd till dom som behöver det som Svea är såklart bra.
    Svea kan ju också tjäna på att Märta får mycket läxhjälp hemma genom att hon blir motiverad att plugga genom att ha en kompis som Märta.
  • Niiskuneiti

Prata med läraren/lärarna! En del skolor erbjuder läxhjälp efter skolan. Klart man inte kan ta bort läxorna om de behövs. Men klarar du inte av dem så måste du ju få hjälp. Det är inte rätt väg att strunta i läxorna. Om inte skolan kan hjälpa dig kanske soc kan hjälpa med extra stöd i hemmet?

Svar på tråden trött på allt vad läxor heter.