• Utopia

trött på allt vad läxor heter.

Börjar tröttna på allt vad läxor är nu, ska det inte vara på samma sätt för alla elever, ska dom inte ha samma chanser ? Varför skickar man hem läxor ? Skolan är barnens arbetsplats det är inte hemmet.

Jag kan inte alltid springa emellan barn och läxor jag har inte tiden att sitta ner i 2 timmar som det tar för min dotter att göra sina läxor och sen ska jag ta hand om sonens läxor med och samtidigt ska jag hinna med hemmet, maten och två små barn till sen ska ungarna iväg på fotboll och andra aktiviteter när ska jag få hinna bara umgås med barnen utan läxor ? sen till råga på allt så skickar fröknarna hem läxor över helgen för att barnen inte hunnit klart det som skulle bli klart just den veckan.

Jag är inte utbildad jag är ingen lärare så varför ska jag då behöva sitta och försöka lära mina barn vad som är rätt då det kan bli fel ? jag stavar som en kratta ska jag då lära mina barn hur man stavar.

Exempel: Kalle har fem minuters gångväg till skolan, Pelle åker buss och har över en timmes resväg fram och tillbaka. Båda har samma läxa/hemuppgift som ska betygsättas/bedömas av läraren. Rättvist?
    Märtas föräldrar har akademisk utbildning och stort engagemang i dotterns läxläsning, Sveas ensamstående mamma är alkoholist. Båda har samma läxa/hemuppgift som ska betygsättas/bedömas av läraren. Rättvist?
    Bertil får hjälp med hemuppgiften av storasyster som går på gymnasiet och får ihop ett arbete efter alla konstens regler med snygg layout, källförteckning, fotnoter med mera. Britta får ta hand om sina småsyskon eftersom mamman jobbar skift, pappa saknas. Hon försöker efter bästa förmåga skriva ner nånting framåt småtimmarna. Båda arbeten ska bedömas/betygsättas av läraren. Rättvist?

Ja ja var bara tyvungen att skriva av mej allt inom mej.

021229, 040817, 070111, 100102 mittlivsomfyrabarnsmamman.blogg.se
  • Svar på tråden trött på allt vad läxor heter.
  • Fröken Susidus

Jag undrar hur barnen blir motiverade att göra läxor och vilja gå i skolan när mamman har så dålig attityd? Det är vi som föräldrar som ska motivera barnen.

Angående läxor så förstår jag att det kan vara tufft för en del men i ärligheten namn så är det inga svåra läxor på lågstadiet, mer en försmak på vad som kommer sedan i mellanstadiet och vänta bara på högstadiet.

Läxor ingår i skolan, gilla eller ej. Så är det för alla och det behövs repetitioner även hemma för många barn för att lära sig allt. Läsläxa till exempel kan man väl göra till en mysig sak innan läggdax? Ligga tillsammans och läsa?

Hoppas att ni finner rutiner så att det känns lättare, läxorna är här för att stanna tyvärr.

Mamma till vårt mirakel
  • Punkster

Så här står det i läroplanen, Lpo94:

Skolan skall därvid vara ett stöd för familjerna i deras ansvar för barnens fostran och utveckling. Arbetet måste därför ske i samarbete med hemmen.

Att barnen lär sig saker är alltså skolans och föräldrarnas gemensamma ansvar. När skolan skickar hem läxor är det alltså ditt ansvar som förälder att hjälpa barnen med att göra dom. Precis som att det är skolans ansvar att bedriva en bra undervisning under dagen, så barnen vet hur läxan ska göras.

• Tow2Mater
    Buchholtz och Magnusson skrev 2010-09-15 16:51:12 följande:
    Läxor ingår i skolan, gilla eller ej. Så är det för alla och det behövs repetitioner även hemma för många barn för att lära sig allt.
    Visst är det så, men alla kanske inte siktar på att lära sig allt. Minns inte hur det var i lågstadiet, men i mellanstadiet var det en himla massa namn på sjoar, floder, berg, mm mm som jag inte alls såg någon vits med att lära mig utantill. Och man ska kunna gå igenom skolan med godkänt resultat utan att behova lära sig ALLT, bara man lär sig tillräckligt. Visst handlar ju de läxor nämnda just här om det grundläggande som skriva, läsa o räkna; men det finns säker annat som man skulle kunna skippa, speciellt längre fram. En av mina bonussoner kom en gång hem med en färgläggningsläxa (!) och jag sa faktist att han inte behovde gora den, och att säga till läraren att det var jag som sagt det.
  • Kajee

Förstår dig fullkomligt.
    Jag kopierar och klistrar in det jag skrivit i en annan tråd ang läxor i åk 4 - men andemeningen är densamma...

Jag undervisar åk 4 och 5.
    Visserligen beror det lite på klassen vad de klarar av i 4:e klass eftersom jag precis då tar över efter en annan lärare och det är ingen nytta med att slå barnen i skallen med en massa läxor bara för sakens skull.
    Alla läxor som jag ger ska det finnas ett syfte med och eleverna ska också känna till det syftet (varför de ska lära sig vissa saker).
    Sen kan jag tycka att det bästa vore att ge tillräckligt med tid och möjlighet i skolan så att barnen kan göra läxorna där istället för att föräldrarna ska ta strid med det hemma. På vå skola har vi läxhjälp på tisdagar och torsdagar en timme och dit är alla elever välkomna att göra läxan och/eller något annat arbete som de vill arbeta med. De här läxtimmarna ligger utöver skoltiden och är som sagt frivillig att delta i. På varje sån timme finns tre lärare tillgängliga från både lägre och äldre årskurser.
    Läxor som jag brukar ge till elever i 4:an och 5:an som standard är annars fyra stycken i veckan. Lite olika vilka beroende på vad vi sysslar med, men grunden är svenska engelska och matematik, dvs grundämnena. Nu har vi pratat (i 5:e klass) en hel del om valet. Läxorna ger jag ut på tisdagen och förhör/samlar in på tisdagen. Det är lättare för eleverna att ha koll på en läxdag och med en veckas framförhållning kan de studieplanera så som det passar dom bäst. En del gör alla läxor på läxhjälpen, andra hemma på vardagar och andra på helgen. På det här sättet kommer egentligen aldrig aktiviteter som de har ivägen för läxorna - eller tvärsom. Ibland får eleverna vara med att bestämma och/eller påverka läxan. Alla läxor skrivs också ner i en skoldagbok. Systemet fungerar jättebra och jag har haft nöjda föräldrar och elever i många år nu.

?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • Lilla o

Såg ett inslag på TV häromdagen om just en läxfri skola. Där fanns tid ett par dagar i veckan att få läxhjälp/möjlighet att läsa läxa en timme efter skoltid med skolans resurspersoner/lärare som stöd. Detta tycfker jag låter underbart, tänk att ha de mesta läxor klara när man kommer hem från skolan.

Vi kämpar på och försöker planera, ibland är lugnaste stunden söndag em. Har en vecka på oss innan läxan ska redovisas så visst kan man planera lite. Har också en del extra läxor pga att man inte hinner med men detta är bättre just nu då de har avdelat resurser så att man inte ska komma så mycket efter på lektionen.

Som de andra skrivit redan måste man kunna hjälpas åt med fritidsaktiviteter. Vi har inte haft några fritidsakiviteter till våra barn före förskoleklass. Tycker inte att det behövs tidigare plus att vi inte skulle få ihop det rent praktiskt.

Håller med dig om att förutsättningarna att få hjälp med sina läxor är väldigt varierande beroende på hemsituation, som föräldrar har vi ju också olika förutsättningar beroende på utbildning mm.

/Isa

• cloudberry79
    LillaTanten skrev 2010-09-15 16:47:40 följande:
    Dessutom är det ju faktiskt så att barnens arbetstid är i skolan. Hur många av oss vuxna skulle medvetet, glatt och villigt ta ett jobb som gick ut på ett antal obetalda timmars arbete efter jobbet, och dessutom hemma?
    Jämförelsen är lite tokig här.. Barnens "betalning" för att gå i skolan är kunskap, alltså tjänar de kunskap både i skolan och hemma. Det jobbar en himla massa lärare med ferieanställning i Sverige. I deras avtal jobbar de 10 timmar utanför de 35 timmar de ska jobba på arbetsplatsen, alltså går jag glatt och villigt hem och gör mina planeringar/uppföljningar/föräldrasamtal mm på kvällar och helger.
    If you love me - please don't feed me!
  • Kajee
    cloudberry79 skrev 2010-09-29 22:16:03 följande:
    Jämförelsen är lite tokig här.. Barnens "betalning" för att gå i skolan är kunskap, alltså tjänar de kunskap både i skolan och hemma. Det jobbar en himla massa lärare med ferieanställning i Sverige. I deras avtal jobbar de 10 timmar utanför de 35 timmar de ska jobba på arbetsplatsen, alltså går jag glatt och villigt hem och gör mina planeringar/uppföljningar/föräldrasamtal mm på kvällar och helger.
    Det där med glatt och villigt låter intressant sade hon som just nu sitter och stirrar på en hög mattehäften.
  • cloudberry79
    Lilla o skrev 2010-09-29 22:10:14 följande:
    Såg ett inslag på TV häromdagen om just en läxfri skola. Där fanns tid ett par dagar i veckan att få läxhjälp/möjlighet att läsa läxa en timme efter skoltid med skolans resurspersoner/lärare som stöd. Detta tycfker jag låter underbart, tänk att ha de mesta läxor klara när man kommer hem från skolan.

Vi kämpar på och försöker planera, ibland är lugnaste stunden söndag em. Har en vecka på oss innan läxan ska redovisas så visst kan man planera lite. Har också en del extra läxor pga att man inte hinner med men detta är bättre just nu då de har avdelat resurser så att man inte ska komma så mycket efter på lektionen.

Som de andra skrivit redan måste man kunna hjälpas åt med fritidsaktiviteter. Vi har inte haft några fritidsakiviteter till våra barn före förskoleklass. Tycker inte att det behövs tidigare plus att vi inte skulle få ihop det rent praktiskt.

Håller med dig om att förutsättningarna att få hjälp med sina läxor är väldigt varierande beroende på hemsituation, som föräldrar har vi ju också olika förutsättningar beroende på utbildning mm.

/Isa
    Jag skulle tro att anledningen till att man INTE har extra läxläsninglektioner på alla skolor är resurser. Säg att det går 6-9 högstadieklasser på en skola, alla ska ha en timme extra på schemat, läxläsningstid. Till det går det 9 undervisningstimmar, vilket hos oss skulle motsvara en 40%-tjänst, som då kostar cirka 13000-15000 kronor i månaden med arbetsgivaravgifter etc. På min skola är 15000 hela läromedelskontot i språk. Var ska man ta pengarna ifrån? Läromedel? Utrustning?
  • cloudberry79
    Kajee skrev 2010-09-29 22:18:25 följande:
    Det där med glatt och villigt låter intressant sade hon som just nu sitter och stirrar på en hög mattehäften.
    Själv sitter jag och scannar 190 sidor databok för att kunna få uppläsning...
  • Kajee
    cloudberry79 skrev 2010-09-29 22:23:33 följande:
    Själv sitter jag och scannar 190 sidor databok för att kunna få uppläsning...
    Oh ljuva förtroendetid...
    *börjar fundera på om inte varsitt facit åt ungarna inte vore en bra investering ändå*
Svar på tråden trött på allt vad läxor heter.