Dagis eller inte i Australien (Brisbane)!???
Jag är en svensk mamma som ska flytta till Brisbane i höst tillsammans med min man (australienare) och vår dotter på 1 år. Jag har varit i Australien många gånger (och bott där under några månader) under de 10 år vi varit tillsammans och är har därför en del funderingar (farhågor) om hur det är att ha barn där. Skulle därför gärna höra från er som redan bor där vad ni tycker. Gärna bra saker också.
Tex. så säger alla som man läser om att dagisen där är usla. Ingen har däremot sagt varför. Vad är det som är så dåligt? Finns det några man kan "lita på" och som är mer som "svenska"? Vore kul att höra från någon svensk som haft sitt barn på dagis hur det har varit/är.
Sen har jag också hört att de inte har inskolning där? Någon som har erfarenhet av hur det går till och om man kan få det ändå? Även om min dotter kanske skulle klara av att bli lämnad där direkt (vilken jag inte heller gillar) så vill jag iallafall få insyn i hur deras verksamhet är. Det är ju faktiskt en av poängerna med inskolningen!
Är skeptisk till dagmammor, eftersom jag inte gillar den barnuppfostran jag sett där och tror att det antagligen blir bättre på ett dagis där det finns flera personal.
Hur gör alla andra? Jag har lång utbildning och vill skaffa mig ett jobb där, men inte på bekostnad av min dotter! Min man har redan jobb där och jag betvivlar att han kan jobba mindre än heltid och ta hand om henne...
Funderar på om man kan ha svensk aupair? Problemet med det är att jag helst inte vill ha någon annan boende hos oss och dessutom skulle jag helst se att en lite äldre person ta hand om min dotter...
Sen undrar jag hur ni som bor där med barn upplever den "mer stränga" barnuppfostran generellt? Är det lätt att "gå sin egen väg" eller blir man (och barnet) påverkad mycket av omgivningen? Kan säga att jag vägrar kompromissa när det gäller min övertygelse om vad som är bäst för mitt barn!