• JP76

Dagis eller inte i Australien (Brisbane)!???

Hej!

Jag är en svensk mamma som ska flytta till Brisbane i höst tillsammans med min man (australienare) och vår dotter på 1 år. Jag har varit i Australien många gånger (och bott där under några månader) under de 10 år vi varit tillsammans och är har därför en del funderingar (farhågor) om hur det är att ha barn där. Skulle därför gärna höra från er som redan bor där vad ni tycker. Gärna bra saker också.

Tex. så säger alla som man läser om att dagisen där är usla. Ingen har däremot sagt varför. Vad är det som är så dåligt? Finns det några man kan "lita på" och som är mer som "svenska"?  Vore kul att höra från någon svensk som haft sitt barn på dagis hur det har varit/är.

Sen har jag också hört att de inte har inskolning där? Någon som har erfarenhet av hur det går till och om man kan få det ändå? Även om min dotter kanske skulle klara av att bli lämnad där direkt (vilken jag inte heller gillar) så vill jag iallafall få insyn i hur deras verksamhet är. Det är ju faktiskt en av poängerna med inskolningen!

Är skeptisk till dagmammor, eftersom jag inte gillar den barnuppfostran jag sett där och tror att det antagligen blir bättre på ett dagis där det finns flera personal.

Hur gör alla andra? Jag har lång utbildning och vill skaffa mig ett jobb där, men inte på bekostnad av min dotter! Min man har redan jobb där och jag betvivlar att han kan jobba mindre än heltid och ta hand om henne...

Funderar på om man kan ha svensk aupair? Problemet med det är att jag helst inte vill ha någon annan boende hos oss och dessutom skulle jag helst se att en lite äldre person ta hand om min dotter... 

Sen undrar jag hur ni som bor där med barn upplever den "mer stränga" barnuppfostran generellt? Är det lätt att "gå sin egen väg" eller blir man (och barnet) påverkad mycket av omgivningen? Kan säga att jag vägrar kompromissa när det gäller min övertygelse om vad som är bäst för mitt barn!

• Svar på tråden Dagis eller inte i Australien (Brisbane)!???
  • banansmoothie

Min son kommer börja på ABC i mars. Ska även ställa mig i kö till ett annat dagis men jag tyckte faktistk att ABC verkade mycket bättre än 2 andra dagis jag var och kollade på - jättemörkt och jättetrångt! ABC har i alla fall rent och öppet och så, sen är det inte direkt hemtrevligt men det är ju inte arbetsplatser heller direkt. Här där jag bor är har det länge funnits för många platser men nu börjar det bli mer ont igen. Dock bor jag i en mindre stad.

Angående inskolningen så verkar det vanligt att man inte inskolar MEN när jag pratade med föreståndaren på ABC så sa hon att hon rekomenderar att börja redan i slutet av januari att komma in nån gång i veckan i nån timme (och det betalar jag självklart inte för - eftersom jag är där) och sen utöka och vara där en halvdag eller så innan han faktiskt börjar. Så det var en jättelast från mina axlar, så skönt med en föreståndare som håller med!

Jag tycker personligen att Australien är superbra för barn. Nu bor jag som sagt inte i en av huvudstäderna men här finns det så sjukt mycket att göra med barn hela tiden. 2 inomhuslekcenter i stan som bara tar 5-6 dollar i inträde och så kan man leka där hela dan om man vill. Vart hittar man nått sånt i Sverige? Sen känns det som om allt är anpassat för att ta med sig barn, det känns aldrig som att min son är i vägen på resturanger eller hos bekanta utan barn är en del av livet på ett annat sätt än det känns som i Sverige. Vi har tagit med vår son på flera fester t.ex. 21-årsfester och det är helt okej och det är så skönt! Jag har aldrig fått en inbjudan till nått där det stått "barnfritt".

Men jag är typ helt Australienfrälst, jag älskar verkligen detta stället . Sen är det kanske annorlunda i storstäderna, jag vet inte, och har ingen lust att ta reda på heller!
     /Lantis.

• Mosie

Hej, jag har bott i 10 år i Perth, senaste 4 med barn men har nu flyttat till Sverige.

Jag satte aldrig mina barn på förskola pga av nagra olika orsaker. Först och främst för att det var så jakla dyrt! jag jobbade pa Universitet som Faculty Admin och även fast det var ett rätt så välbetalt jobb så skulle dagis ha kostat 300 dollar per vecka och det var 3 ar sedan nu, sa nu skulle det vara mer. Med dagiskostnaderna, transport till jobbet och lunch for dottern och mig sjalv sa skulle jag jobba for peanuts, sa jag stannade hemma med henne istallet. Sen nar vi hade tva barn hade jag fatt betala for att ha dem pa dagis. Sen ar det inte latt att fa tag pa dagisplats, om man inte ar beredd pa att kora, och eftersom jag inte hade korkort sa gjorde det det lite svarare.

De flesta jag kanner i Perth med barn anvander sig av familj, mormor och farmor osv att ta hand om sina barn nar dem jobbar. Dem som inte har familj att forlita sig pa anvander sig antigen av family daycare eoch nagra fa allmanna dagis, men da jobbar dem inte for att tjana pengar utan for att dem inte ska bli tokiga hemma med barnen :)

Det senaste aret har jag dock jobbat, men det kunde jag gora for min sambo jobbade da hemifran och han tog barnen en dag i veckan och jag jobbade da. Han hade naturligtvis tjanat massvis mer pengar an mig om han hade jobbat den dar dagen i veckan, men jag behovde verkligen den tiden.

ABC har inte ettbra rykte, men det har inte heller Mulberry Tree, men som men alla saker så måste man ju prova och se efter själva. Man får helt enkelt gå och hälsa på som man gör i Sveirge också och oftast får man ju en känsla av bara första besöket. Man märker ju också om ens barn vantrivs osv.

om du funderar på deltidsarbete (nagot mångqa mammor gör i Australien) sa kan man alltid se om man har en van som jobbar deltid dem med sa kan man forsoka pussla ihop ett schema som gor att ni kan dela pa barnpassning.

Annars finns det au pairer eller nannies som bor i eget hus och som passar barnen hemma hos dig under dagen :)

• förväntan

Hello!!

Nu är vi nyflyttade till australien. Allt har gott fint. Lite hemlängtan imellanåt, men det har jag nog räknat med. Men vad det regnar!!!! Tur med en dag med uppehåll iallafall.

Swe down under, skrev till dig i en annan tråd också, men iallafall nu är vi här. Bor i Currumbin, så det är ju runt hörnet.  Har inte kommit igång med min ansökan ,med leg ännu, känns lite ångestfyllt när jag förstår vilken tid det tar.

Vi har fått plats på ett dagis. Verkar jättebra faktiskt, men visst är det sjukt dyrt. De har grupper för 16mån- 2 år, 2-3 år , 3-4 år, sedan prep fattade jag det som. Det var väldigt ordning o reda på allt, bra visning o info. Mkt bättre än hemma måste jag säja.  De har 2 dagars inskolning, men jag kommer nog inte jobba då, så det bli nog lite längre efter vad killarna behöver. De är 1,5 o 3,5 år.

JP76, hoppas flytten gått bra.

Annbom, lycka till med all planering inför flytten hör av dig om du behöver stöd med tankar när flytten närmar sig.

• annbom
    förväntan skrev 2010-12-29 12:07:07 följande:
    Hello!!

Nu är vi nyflyttade till australien. Allt har gott fint. Lite hemlängtan imellanåt, men det har jag nog räknat med. Men vad det regnar!!!! Tur med en dag med uppehåll iallafall.

Swe down under, skrev till dig i en annan tråd också, men iallafall nu är vi här. Bor i Currumbin, så det är ju runt hörnet.  Har inte kommit igång med min ansökan ,med leg ännu, känns lite ångestfyllt när jag förstår vilken tid det tar.

Vi har fått plats på ett dagis. Verkar jättebra faktiskt, men visst är det sjukt dyrt. De har grupper för 16mån- 2 år, 2-3 år , 3-4 år, sedan prep fattade jag det som. Det var väldigt ordning o reda på allt, bra visning o info. Mkt bättre än hemma måste jag säja.  De har 2 dagars inskolning, men jag kommer nog inte jobba då, så det bli nog lite längre efter vad killarna behöver. De är 1,5 o 3,5 år.

JP76, hoppas flytten gått bra.

Annbom, lycka till med all planering inför flytten hör av dig om du behöver stöd med tankar när flytten närmar sig.
    Tack, det kommer jag nog att behöva. En liten fråga om flytt av grejor. Har ni fraktat med båt och vad kostade det?
    Tygblöjeblogg annbom.blogspot.com/
  • Mosie
    annbom skrev 2010-12-29 14:49:20 följande:
    Tack, det kommer jag nog att behöva. En liten fråga om flytt av grejor. Har ni fraktat med båt och vad kostade det?
    Vi flyttade från Australien till Sverige tre månader sedan och det kostade oss runt 8000 AUD för 7 kubik med Grace Removals. Det var inklusive försäkring. Det var inga möbler, förutom en dubbelsäng, och sen en massa tea chest boxes, 38 st närmare bestämt.
  • Mosie
    annbom skrev 2010-12-29 14:49:20 följande:
    glömde säga, det kom i delad container på båt och tog 12 veckor från Perth till Norrbotten, och det var med 2 veckor väntan på skeppet i Perth innan den lämnade hamn, en vecka hos tullen i UK, så själva transporttiden var kring 9 veckor.
  • annbom
    Mosie skrev 2010-12-29 21:55:37 följande:
    glömde säga, det kom i delad container på båt och tog 12 veckor från Perth till Norrbotten, och det var med 2 veckor väntan på skeppet i Perth innan den lämnade hamn, en vecka hos tullen i UK, så själva transporttiden var kring 9 veckor.
    Så ni har flyttat till norrbotten Jag har också bott där i många år, Luleå och en håla som heter Storsund
  • Mosie
    annbom skrev 2010-12-29 23:26:15 följande:
    Så ni har flyttat till norrbotten Jag har också bott där i många år, Luleå och en håla som heter Storsund
    Jo jag ar fran Luleå och vi har flyttat tillbaka hit nu :)
  • förväntan

Denghiu, välkommen tillbaka hem .-). Hur länge hade ni bott i oz?

Annbom, vi skeppade med båt, våra grejer ska vara här när om hellst. Har tagit 8 v från gbg. Vi knödde i vårat hushåll o vakumpakade i stora plastkistor, eller verktygslådor. Tror der blev runt 2 m3, men vi har med mkt o även böcker. Det kostade 2500kr för frakten, sedan tillkommer tullavg här i oz. Kan varmt rek fraktbolaget, men de håller hus i gbg.

• annbom
    förväntan skrev 2010-12-30 21:07:54 följande:

Annbom, vi skeppade med båt, våra grejer ska vara här när om hellst. Har tagit 8 v från gbg. Vi knödde i vårat hushåll o vakumpakade i stora plastkistor, eller verktygslådor. Tror der blev runt 2 m3, men vi har med mkt o även böcker. Det kostade 2500kr för frakten, sedan tillkommer tullavg här i oz. Kan varmt rek fraktbolaget, men de håller hus i gbg.

Känns lite mer humant pris. Vi tänkte inte ta med så mycket mer än våra personliga saker (som nog är mer än vad jag tror) och barnens saker. Mycket går ju att packa ihop, men det blir nog mer än 2 kvadratmeter.
  • annbom
    Mosie skrev 2010-12-29 21:53:07 följande:
    Vi flyttade från Australien till Sverige tre månader sedan och det kostade oss runt 8000 AUD för 7 kubik med Grace Removals. Det var inklusive försäkring. Det var inga möbler, förutom en dubbelsäng, och sen en massa tea chest boxes, 38 st närmare bestämt.
    Tea chest boxes är det som våra flyttlådor eler är de mindre? Jag tycker att det inte känns så stort med 7 kubik, men jag det borde räcka ganska långt för oss också.

Känns det bra att kommit hem igen?
  • Mosie
    förväntan skrev 2010-12-30 21:07:54 följande:

Tack tack :) Jag har bott i Australien i 10 år och är fully fledged citizen :)
  • Mosie
    annbom skrev 2010-12-31 14:28:21 följande:
    Tea chest boxes är det som våra flyttlådor eler är de mindre? Jag tycker att det inte känns så stort med 7 kubik, men jag det borde räcka ganska långt för oss också.

Känns det bra att kommit hem igen?
    Tea chest boxes är större än svenska flyttlådor. Alla fall de svenska flyttlådor som jag sett här.
    shop.fortknoxselfstorage.com.au/ecms/product.asp&cid=1105

En annan kompis som åkte ungefär samma rutt (till Gtbg istället) hade också ungefär 7kubik. Dem var två vuxna och ett barn för ett år sedan.

Det känns bra att vara hemma, men vi saknar alla i Perth också, vi hade en underbar surrogate family bestående av våra vänner, så man känner sig lite splittrad.
  • eska

Jag jobbade på ett par olika förskolor i Sydney för ett par år sedan och var helt förfärad över hur det gick till. Barnen fick aldrig gå ut (de hade sandlådan inomhus!), de satt framför tv:n två timmar varje dag och det bedrevs absolut ingen pedagogisk verksamhet överhuvudtaget. Det var trångt och stimmigt och personalen var inte bara oengangerade utan direkt elaka. Första dagen jag var på ett av ställena stod en pojke och grät efter sin pappa i fönstret och när jag ville trösta honom blev jag åthutad - "han är alltid såndär, bry dig inte om honom".

Jag är säker på att det finns bra förskolor i Australien men om jag var du skulle jag välja med mycket stor omsorg.

• JP76

Hej alla!

Ja, det har inte blivit något dagis än för min dotter. Vet verkligen inte hur jag ska göra. Har hört ganska mycket dåligt om det hela, även om jag också har en del vänner här som har bra erfarenheter. Eller ialla fall inte dåliga. De verkar inte ha någon direkt insyn i vad som händer på dagiset och så länge barnet är nöjt så är det ok, verkar det tycka. Har inte kunnat hälsa på någonstans än heller, tyvärr.

Någon som vet hur man får tag på nannies och om man kan dela med en annan familj? Kanske kan man tom ha en svensk aupair? Dock vill jag helst inte ha någon boende hos oss. Det verkar lite jobbigt. 

Sen undrar jag om det bara är jag som missuppfattat det hela, men visst får man tillbaka halva dagisavgiften?De flesta dagis verkar kosta 70 dollar per dag, dvs knappt 500 kr om dagen. Det blir ju 2500 i veckan, dvs 10000 i månaden om man kör på heltid. Sen blir det väl bara hälften men bidraget, ca 5000, eller? Ja, det är jättedyrt, men om man har hyfsad lön lönar det sig ju att arbeta?

Verkar konstigt att kvinnor i Australien med barn inte skulle arbeta. Jag har pluggat på universitetet här och där fanns iallafall en massa tjejer. Betyder det att dessa inte planerar att få barn?  

Undrar lite över hur det funkar, eftersom de enda "infödda" jag känner här inte har universitetsutbildning. 

Hoppas att någon kan komma med tankar, infall.

eska: Verkar ju hemskt det du beskriver.... Usch... Vill inte utsätta min dotter för något sådant.

• Mosie
    JP76 skrev 2011-01-04 08:11:14 följande:
    Hej alla!

Ja, det har inte blivit något dagis än för min dotter. Vet verkligen inte hur jag ska göra. Har hört ganska mycket dåligt om det hela, även om jag också har en del vänner här som har bra erfarenheter. Eller ialla fall inte dåliga. De verkar inte ha någon direkt insyn i vad som händer på dagiset och så länge barnet är nöjt så är det ok, verkar det tycka. Har inte kunnat hälsa på någonstans än heller, tyvärr.

Någon som vet hur man får tag på nannies och om man kan dela med en annan familj? Kanske kan man tom ha en svensk aupair? Dock vill jag helst inte ha någon boende hos oss. Det verkar lite jobbigt. 

Sen undrar jag om det bara är jag som missuppfattat det hela, men visst får man tillbaka halva dagisavgiften?De flesta dagis verkar kosta 70 dollar per dag, dvs knappt 500 kr om dagen. Det blir ju 2500 i veckan, dvs 10000 i månaden om man kör på heltid. Sen blir det väl bara hälften men bidraget, ca 5000, eller? Ja, det är jättedyrt, men om man har hyfsad lön lönar det sig ju att arbeta?

Verkar konstigt att kvinnor i Australien med barn inte skulle arbeta. Jag har pluggat på universitetet här och där fanns iallafall en massa tjejer. Betyder det att dessa inte planerar att få barn?  

Undrar lite över hur det funkar, eftersom de enda "infödda" jag känner här inte har universitetsutbildning. 

Hoppas att någon kan komma med tankar, infall.

eska: Verkar ju hemskt det du beskriver.... Usch... Vill inte utsätta min dotter för något sådant.
    I min erfarenhet ar det valdigt antingen eller, har man en karriar och vill/maste jobba sa skaffar man barn och gar tillbaka till arbetet nar barnet ar bara nagra manader gammalt. Man kan satta babisar pa dagis fran det att dem ar 6v gamla. Men det vanligaste ar nog anda att mormor och farmor tar hand om barnen. Av dem som jobbar som jag kanner sa ar det grandparents som ar barnpassarna under dagarna. Den andra extremen ar att man inte gar tillbaka till jobbet och ar hemma tills barnen ar i skolalder (och det ar dem ju tidigare i Australien an in sverige). Kan inte saga att jag kanner manga som har varit mammaledig i ett ar for att sen satta barnet pa dagis sa att dem kan ga tillbaka till jobbet (som man gor i sverige).

Jag har varit hemma med mina barn i nastan 4 ar, nu nar vi ar tillbaka i sverige gar dem pa dagis for forsta ggn och jag jobbar fulltid. Mitt jobb var inte hogt betalande nog for att dagis skulle lona sig, jag har en universitetsexamen. Vi hade heller inga grandparents att vanda oss till.

Ang nannies sa har jag haft en svensk kompis som pluggade med mig som jobbade deltid som nanny, sen har jag stott pa en hel del svenska au pairer som har varit inneboende, men jag har hort att det ar en del svenska au parier som garna vill bo sjalva och bara vara hos familjerna nar dem jobbar osv.
  • Pippinio

Skulle nog halla med denghiu om att det ar antingen eller... Verkar som om de flesta valjer att satsa pa karriaren eller 'hemlivet'. Min erfarenhet ar att Australiens bidragssystem (man far bidrag om man ar hemmaforalder) i kombination med de enormt hoga avgifterna for barnomsorg gor att det ar svart att kombinera de tva. E

Sjalv har jag universitetsutbildning och med bara ett barn pa dagis sa har det lonat sig for mig att arbeta. Men nu ar 2an beraknad om nagra veckor och efter det kommer jag inte 'ha rad' att aterga till arbetet   Far nog vanta tills min aldsta borjar skolan.

• Anonym (AI)

Jag flyttade till Melbourne med min sambo för drygt ett år sedan. Vi bor i Melbourne och jag måste säga att jag inte är jättenöjd med barnomsorgen här. Det känns som att vi har kommit mycket längre i Sverige gällande pedagogiken och jag känner mig mycket mer bekväm med hur min son behandlas på förskolan i Sverige. 
    Vår son är fyra och är en jättefin och härlig kille men lite utmanade ibland eftersom han är inne i en trotsperiod  just nu. Vi har aldrig haft några problem med förskolan i Sverige och har fortfarande fin kontakt med ett par pedagoger från Sverige, men här har vi stött på saker som jag upplever hanteras annorlunda. Tex så vill de inte skola in barnen utan tycker att man bara ska lämna barnet direkt och att de ringer om det blir några problem. Våran son började gråta och då säger pedagogen något i stil med.. jag ser vem som bestämmer i det här hemmet. All form av avvikande beteende tex att ett barn puttas .. tas jätteseriöst och uppfattas som avvikande och allvarligt. 
    Vår son puttade ett annat barn en gång .. då hade de satt honom i skamvrån( när han var tre år gammal) och sa att han fick sitta där några minuter och tänka på vad han har gjort. Vår som hade ett stort rivsår i ansiktet vid hämtning, då han blivit riven av ett annat barn, det nämndes knappt förutom att jag  fick signera ett formulär. En annan gång hade han blivit biten men då viftade personalen bort det med att .. det är sådant som händer ibland. Vid en handfull tillfällen ( vår son var inte helt torr de första månaderna) kom han hem med samma blöja som vi satt på på morgonen. Jag vet det eftersom förskolorna inte tillhandahåller blöjor och man därför skickar med två blöjor som man skriver barnets namn på med märkpenna. När vår son kom hem, var han röd i rumpan och hade en blöja utan märkning. När vi påpekade detta för personalen, berättade att de inte bytt på honom för att han bara ville att en speciell pedagog skulle byta och hon hade inte tid. Vi valde denna förskola för att de var bra bemannade, fem barn per pedagog, jämfört med tre pedagoger på 21-22 barn som det var på andra ställen. 
    Det kan hända att vi haft otur men jag har ändå svårt med det  allmänna synsättet på barn här, typ klubba om du varit snäll .. skamvrån om du är dum. Barnaga är fortfarande väldigt vanligt i Australien, även om det är förbjudet att aga barn på skolor och inom annan barnomsorg.
    Som sagt detta är vår upplevelse, förstår att vi kanske haft lite otur och att det säkert fungerar annorlunda på andra förskolor. Det är också sjukt dyrt och på många ställen måste man ta med egen mat. 
    Vi flyttar hem i april och det känns jätteskönt.

Svar på tråden Dagis eller inte i Australien (Brisbane)!???