L E A skrev 2010-09-14 14:56:12 följande:
Men han får ju i sig rätt bra med ersättning i alla fall! Här får bebis ca 200ml/dag. Sen får han ca 400ml välling per dag. Två stora portioner gröt med fruktpuré och 1-2 portioner vanlig mat (ibland burkmat). Jag gör mat till han som jag förvarar i burkarna från köpt barnmat för att ha en susning om hur mycket han får i sig. Vatten är han usel på att dricka för han totalvägrar...Vi kämpar lite och det går framått så jag hoppas han ska komma igång o dricka lite mer vatten efter maten...
Ja alltså jag menar att jag gör 90 ml att fylla på med. Ibland äter han det, men som nu till mellis bara 30 ml.
Man kan ju tänka på att det är rätt mkt vatten i barnmaten så de behöver inte dricka lika mycket annat om man oroar sig för att de dricker för lite alltså :)
Finesse skrev 2010-09-14 14:56:01 följande:
Det jag menar är bara att ersättning och välling inte alls är samma sak.. då är det ju bättre att bara ge mat än en massa välling. Sen har jag inte sagt att man inte ska göra nånting.. utan vad som kan vara bättre.. alla föräldrar gör ju självklart vad dom vill.. Men hur bra är det att äta 6 vällingflaskor per dygn som vissa gör?
Håller med!! Max 3 mål med välling eller gröt är ju vad som rekomenderas.... det försöker jag hålla.
Ellensmammaa skrev 2010-09-14 15:08:03 följande:
Har testat idag med att ge ersättning - vägrar! Hon har än så länge ätit en portion gröt, 1 burk majspurè och en halv burk katrinplommon/äppel purè. Är det för lite?
Tycker inte du ska oroa dig om hon verkar glad och pigg annars. Man kan inte tvinga barnen att äta utan de äter om de är hungriga (såvida de inte verkar sjuka alltså). Erbjud mat regelbundet men låt henne inte småäta heller, det främjar inte aptiten. Så resonerar jag iaf.