• Ellensmammaa

Min dotter vill ej ha ersättning längre!

Min dotter är 5 månader och har fått ersättning sedan knappt 2 månader tillbaka. Hon har ätit som en häst innan, typ 10 flaskor om dagen. Nu har hon även börjat få lite mat och det gillar hon. Idag har hon bara druckit 1 flaska ersättning, sen ätit 2 burkat mat och en tallrik gröt... Behöver jag vara orolig? Kan det vara något tillfälligt, eller har hon tröttnat på ersättning? Ska jag prova välling? Tacksam för svar.

• Svar på tråden Min dotter vill ej ha ersättning längre!
  • SUD

så länge som hon äter ngt så behöver du inte va orolig, testa att ge henne välling till natten hon e såpass stor att hon inte behöver ersättning längre.
    lycka till

• Modgun

Min lilla totalvägrade ersättning när hon var 5,5 månader. Då var det bara fast föda och välling som gälde. Bvc sa att sålänge hon åt ordentligt och gick upp i vikt som hon skulle så var det ingen fara.

• Ellensmammaa
    Modgun skrev 2010-09-14 11:04:17 följande:
    Min lilla totalvägrade ersättning när hon var 5,5 månader. Då var det bara fast föda och välling som gälde. Bvc sa att sålänge hon åt ordentligt och gick upp i vikt som hon skulle så var det ingen fara.
    Okej, så hon drack välling men inte ersättning? Ska köpa välling ikväll och testa. Hon skriker bara när jag ska ge henne ersättning. Så får he henne riktig mat. Hur mycket mat åt din när hon var 5.5 månad?
  • L E A

Vi har också en 5½ månaders. Han äter vanlig mat sen 6 veckor tillbaka och får ersättning någon gång då och då. Han är mer förtjust i välling speciellt till natten. Där mellan får han som sagt vanlig mat, gröt o fruktpuré. Allt detta resulterade i att jag har ett par påsar kvar av nan och semper

Bebisarna behöver variation dom också så det är helt normalt att dom tröttnar på nått dom ätit av så länge...

Här får jag variera gröten genom att tillsätta olika frukter så han inte ska tröttna...

• Finesse
    SUD skrev 2010-09-13 20:20:44 följande:
    så länge som hon äter ngt så behöver du inte va orolig, testa att ge henne välling till natten hon e såpass stor att hon inte behöver ersättning längre.
    lycka till
    Men du.. ersättning ska ges till barnet är 1 år, det är iaf vad som rekommenderas.

TS: När min dotter var i samma ålder åt hon så här:

Frukost: gröt
    Mellis: Ersättning
    Lunch: Liten burkmat
    Middag; Liten burkmat
    Kvällsmål; Ersättning (efter 6 månaders ålder välling)
    Ebba 071228
  • Finesse

Men tänk på att ersättning och välling inte är samma sak!

Ersättning är ersättning av bröstmjölk, och det rekommenderas att helammas till 6 månader och delammas till 1 år, sen gör ju alla olika.. Man behöver ju inte följa det slaviskt.. men som sagt.. ersättning å välling är inte alls samma sak.

Ebba 071228
  • L E A
    Finesse skrev 2010-09-14 14:41:49 följande:
    Men tänk på att ersättning och välling inte är samma sak!

Ersättning är ersättning av bröstmjölk, och det rekommenderas att helammas till 6 månader och delammas till 1 år, sen gör ju alla olika.. Man behöver ju inte följa det slaviskt.. men som sagt.. ersättning å välling är inte alls samma sak.
    Båda mina barn blev stehårda av ersättning så det är verkligen så skönt o slippa. Dom gånger han får en flaska ersättning så märker man direkt. Nu blandar jag inte längre själv, jag köper färdig men innan har vi provat oss fram med dom flesta sorterna. Det har visat sig att dom båda klarade den färdiga ersättningen bättre.
    Pratade med bvc om detta och det var hon som sa att när barnen blir 4 månader så kan jag börja trappa ner ordentligt på ersättningen och övergå till vanlig mat/välling och gröt. Min stora pojk fick välling när han var 4 månader (majsvälling) och då kom hans mage igång.
    Det går inte alltid att hålla sig till rekommendationerna. Alla barn funkar inte på samma sätt så allt får man anpassa till sitt eget barn.

Det som passar mitt barn passar inte ditt eller någon annans så det är väldigt olika.

Om hon nu inte får i sitt barn ersättning så ska hon väl prova annat fast rekommendationerna inte säger det.
  • anyXX
    Finesse skrev 2010-09-14 14:40:10 följande:
    Men du.. ersättning ska ges till barnet är 1 år, det är iaf vad som rekommenderas.

Middag; Liten burkmat
    Jovisst men om barnen inte vill ha ersättning/ammas, vad ska man göra? Min dotter slutade ammas vid 7 månader och drack varken välling eller ersättning utan åt bara mat och gröt. Funkade hur bra som helst :)

Min son är inte heller så förtjust i NAN längre. Han är snart 6 mån och äter såhär:

runt 7 ca 100-180 ml NAN
    8.30 ca 200 ml välling
    11.30 burkmat + katrinplommonpuré + påfyllning med NAN knappt 90 ml
    14.30 gröt + påfyllning med NAN knappt 90 ml
    17.30 burkmat + frukt + vatten
    18.30 välling ca 250 ml
    Iris 080308 & Nils 100319
  • Finesse
    L E A skrev 2010-09-14 14:49:53 följande:
    Båda mina barn blev stehårda av ersättning så det är verkligen så skönt o slippa. Dom gånger han får en flaska ersättning så märker man direkt. Nu blandar jag inte längre själv, jag köper färdig men innan har vi provat oss fram med dom flesta sorterna. Det har visat sig att dom båda klarade den färdiga ersättningen bättre.
    Pratade med bvc om detta och det var hon som sa att när barnen blir 4 månader så kan jag börja trappa ner ordentligt på ersättningen och övergå till vanlig mat/välling och gröt. Min stora pojk fick välling när han var 4 månader (majsvälling) och då kom hans mage igång.
    Det går inte alltid att hålla sig till rekommendationerna. Alla barn funkar inte på samma sätt så allt får man anpassa till sitt eget barn.

Det som passar mitt barn passar inte ditt eller någon annans så det är väldigt olika.

Om hon nu inte får i sitt barn ersättning så ska hon väl prova annat fast rekommendationerna inte säger det.
    Det jag menar är bara att ersättning och välling inte alls är samma sak.. då är det ju bättre att bara ge mat än en massa välling. Sen har jag inte sagt att man inte ska göra nånting.. utan vad som kan vara bättre.. alla föräldrar gör ju självklart vad dom vill.. Men hur bra är det att äta 6 vällingflaskor per dygn som vissa gör?
    Ebba 071228
  • L E A
    anyXX skrev 2010-09-14 14:51:27 följande:
    Jovisst men om barnen inte vill ha ersättning/ammas, vad ska man göra? Min dotter slutade ammas vid 7 månader och drack varken välling eller ersättning utan åt bara mat och gröt. Funkade hur bra som helst :)

Min son är inte heller så förtjust i NAN längre. Han är snart 6 mån och äter såhär:

runt 7 ca 100-180 ml NAN
    8.30 ca 200 ml välling
    11.30 burkmat + katrinplommonpuré + påfyllning med NAN knappt 90 ml
    14.30 gröt + påfyllning med NAN knappt 90 ml
    17.30 burkmat + frukt + vatten
    18.30 välling ca 250 ml
    Men han får ju i sig rätt bra med ersättning i alla fall! Här får bebis ca 200ml/dag. Sen får han ca 400ml välling per dag. Två stora portioner gröt med fruktpuré och 1-2 portioner vanlig mat (ibland burkmat). Jag gör mat till han som jag förvarar i burkarna från köpt barnmat för att ha en susning om hur mycket han får i sig. Vatten är han usel på att dricka för han totalvägrar...Vi kämpar lite och det går framått så jag hoppas han ska komma igång o dricka lite mer vatten efter maten...
  • Ellensmammaa

Har testat idag med att ge ersättning - vägrar! Hon har än så länge ätit en portion gröt, 1 burk majspurè och en halv burk katrinplommon/äppel purè. Är det för lite?

• La Lola
    Ellensmammaa skrev 2010-09-14 15:08:03 följande:
    Har testat idag med att ge ersättning - vägrar! Hon har än så länge ätit en portion gröt, 1 burk majspurè och en halv burk katrinplommon/äppel purè. Är det för lite?
    På hur många timmar?
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • L E A
    Är hon nöjd annars? Vad får hon för ersättning? Prova med kanske nan2 om hon fram till nu fått nan1...Vi kör nan 2 då och det får han främst för att få i sig vätska. Nu är det ju mycket vätska i både gröten och fruktpurén samt vällingen han får men det käns på nått sätt bättre för mig när han får i sig nan.
  • anyXX
    L E A skrev 2010-09-14 14:56:12 följande:
    Men han får ju i sig rätt bra med ersättning i alla fall! Här får bebis ca 200ml/dag. Sen får han ca 400ml välling per dag. Två stora portioner gröt med fruktpuré och 1-2 portioner vanlig mat (ibland burkmat). Jag gör mat till han som jag förvarar i burkarna från köpt barnmat för att ha en susning om hur mycket han får i sig. Vatten är han usel på att dricka för han totalvägrar...Vi kämpar lite och det går framått så jag hoppas han ska komma igång o dricka lite mer vatten efter maten...
    Ja alltså jag menar att jag gör 90 ml att fylla på med. Ibland äter han det, men som nu till mellis bara 30 ml.
    Man kan ju tänka på att det är rätt mkt vatten i barnmaten så de behöver inte dricka lika mycket annat om man oroar sig för att de dricker för lite alltså :)
    Finesse skrev 2010-09-14 14:56:01 följande:
    Det jag menar är bara att ersättning och välling inte alls är samma sak.. då är det ju bättre att bara ge mat än en massa välling. Sen har jag inte sagt att man inte ska göra nånting.. utan vad som kan vara bättre.. alla föräldrar gör ju självklart vad dom vill.. Men hur bra är det att äta 6 vällingflaskor per dygn som vissa gör?
    Håller med!! Max 3 mål med välling eller gröt är ju vad som rekomenderas.... det försöker jag hålla.
    Tycker inte du ska oroa dig om hon verkar glad och pigg annars. Man kan inte tvinga barnen att äta utan de äter om de är hungriga (såvida de inte verkar sjuka alltså). Erbjud mat regelbundet men låt henne inte småäta heller, det främjar inte aptiten. Så resonerar jag iaf.
    Iris 080308 & Nils 100319
  • L E A
    Finesse skrev 2010-09-14 14:56:01 följande:
    6 flaskor välling är för mycket, när man trappat ner på ersättning fyller man på med annat så som vanlig mat/gröt och välling. Har ens barn fått 6 flaskor ersättning per dag och vägrar helt dricka det så är det nog läge o prova annat men dock inte ersätta alla 6 flaskor med enbart välling för då blir det för mycket tycker jag. Om man börjar byta ut 2-3 flaskor mot annat så tror jag det blir bra men så gör man det som passar ens barn bäst. Min syster åt spaghetti o köttfärsås i 6 månader när hon var 2 år. Det var det ända hon tyckte om och bvc sa till mamma att hon skulle ge henne det hon tycker om.
  • Modgun
    Ellensmammaa skrev 2010-09-14 14:35:43 följande:
    Okej, så hon drack välling men inte ersättning? Ska köpa välling ikväll och testa. Hon skriker bara när jag ska ge henne ersättning. Så får he henne riktig mat. Hur mycket mat åt din när hon var 5.5 månad?
    Japp hon totalvägrade.

Hon åt så här typ.

frukost; välling.
    mellanmål. gröt.
    Lunch; varm mat.
    mellanmål: gröt
    middag: varm mat.
    Läggdags: Välling.

Hon drack även vatten till alla mål utan vällingmålen.

Middag; Liten burkmat
    Ingen som skrivit att det skulle vara samma sak.
    Och hur gör man om barnet i fråga vägrar ersättning?
  • cloudberry79

Man kan också göra välling på ersättning, alltså koka upp t ex gyllenmust med vatten och sedan sätta i ersättningspulver. Det går även att göra gröt på ersättningspulvret för att barnen ska få komplett näring.

If you love me - please don't feed me!
  • Finesse
    Modgun skrev 2010-09-14 18:30:46 följande:
    Japp hon totalvägrade.

Hon åt så här typ.

frukost; välling.
    mellanmål. gröt.
    Lunch; varm mat.
    mellanmål: gröt
    middag: varm mat.
    Läggdags: Välling.

Hon drack även vatten till alla mål utan vällingmålen.

Middag; Liten burkmat
    Ingen som skrivit att det skulle vara samma sak.
    Och hur gör man om barnet i fråga vägrar ersättning?
    Ger nån annan typ av mat.. frukt.. grönsaker.. macka.. det är inte bra att äta alltför gröt och välling.
    Ebba 071228
  • Modgun
    Finesse skrev 2010-09-14 19:10:09 följande:
    Ger nån annan typ av mat.. frukt.. grönsaker.. macka.. det är inte bra att äta alltför gröt och välling.
    Öhhh min dotter är ett år. TS undrade hur hon åt när hon var mindre.
    Och Bara så du vet så ville hon INTE äta något annat än just detta, och med tanke på att bvc var nöjda så struntar jag i vad du tycker är bra elle rinte.
  • Ellensmammaa

Min dotter ville ha ersättning inatt, ca 150 ml. Har försökt idag med, då har hon bara skrikit när jag tagit fram flaskan, hon har fått i sig ca 60 ml välling under dagen än så länge... Men mat tackar hon inte nej till. Har testat olika sorts nappar som rinner olika snabbt och även testat en napp med helt annan form - totalvägrar!

Svar på tråden Min dotter vill ej ha ersättning längre!