• vill ha fler barn 08

Får man verkligen göra så här på mitt barnsdagis?

Jo jag har mitt barn på ett dagis, jobbar bara när dom ringer in mig annars går han 3 timmar 5 dagar i veckan, vi har berättat för dom att det kommer att inträffa att dom ringer in mig, antingen på morgonen, eftermiddagen eller kvällen..
    Idag inträffade det att jag skulle börja halv 4 på kvällen, jag har lämnat min son på dagis kl 09.00 då jag inte visste att jag skulle jobba eftersom jobbet ringde typ 09.30

Ringer till dagis och undrar om mitt barn kan vara där ifrån halv 9 till 16.15 då min man slutar och kan hämta honom..
    Först säger dom nej eftersom jag är hemma så många timmar utan och jobba, men ger sig då jag måste säga att han är hemma imorrn..
    Ska detta verkligen gå till så?? ska jag behöva säga nej till jobb för att dom ska bli nöjda?
    Vi båda har ingen familj som bor nära och ingen som kan passa honom och jag vet att han inte får vara där så många timmar på dagis när jag e ledig så många timmar, men vad ska man göra??

• Svar på tråden Får man verkligen göra så här på mitt barnsdagis?
  • vill ha fler barn 08

Nu har jag räknat ut, han ska vara 15 timmar per vecka, vårt barn vart sjuk måndag, tisdag, inga timmar..
    Igår vart han där 3 timmar, idag 8 timmar det blir 11 timmar tillsammans..
    Alltså ska han få vara där imorrn 08.30-11.30 eftersom det finns 4 timmar över ifrån dom 15

• stephanie 1987

Fy vilken dålig attityd av fröknarna. Dom ska ju finnas där för er när ni behöver barnomsorg.
    Löjligt att vara så petig med tiderna att det går an om han är hemma imorn ist.
    Visst, det skulle inte fungera om ALLA föräldrar gjorde så. Men ibland får man väl faktiskt se till det enskilda fallet....

• vill ha fler barn 08

Han ska ju ha sina 15 timmar, det får han om han går imorrn med 3 timmar jag menar 3+8+3 är 14, ingen jävla övertid här inte. hmm

• strojes
    vill ha fler barn 08 skrev 2010-09-16 10:24:46 följande:
    Så här  e det, dom har sagt att han kan vara extra idag om han stannar hemma ifrån dagis idag, dom skiter i om jag ska jobba eller inte..
    så jag får välja, skita i att jobba idag eller hoppas på att dom ringer imorrn..

Nä vi har honom minimalt, inte heltid eftersom det e bara maken som jobbar, tror inte änns att vi får betala maxtaxa när dom vet vilken inkomst vi har samt att jag inte jobbar så ofta
    Varför skulle ni inte få betala maxtaxa?
    Om man "anmäler" att man behöver heltid så betalar man enligt maxtaxa 1260:- per månad (om familjen har mer än 32000 i inkomst per månad) och har då rätt att ha barnet heltid på dagis om man jobbar/studerar men självklart kan man ha barnet mindre på dagis om man inte jobbar. Om familjen har mindre än taket i inkomst så betalar man en lägre avgift för dagisplatsen och ändå kan man ha heltid om man behöver.
    Fråga politikerna Valet 2010 www.familjeliv.se/Val2010/
  • jannovich
    vill ha fler barn 08 skrev 2010-09-16 10:31:50 följande:
    Nu har jag räknat ut, han ska vara 15 timmar per vecka, vårt barn vart sjuk måndag, tisdag, inga timmar..
    Igår vart han där 3 timmar, idag 8 timmar det blir 11 timmar tillsammans..
    Alltså ska han få vara där imorrn 08.30-11.30 eftersom det finns 4 timmar över ifrån dom 15
    Fast är man sjuk så är man, går liksom inte att "ta igen". Men om du skulle bli inringd för jobb imorgon är det ju självklart (för mig iallafall) att du ska få lämna ditt barn på förskolan. 
  • PSMalin

Jag hävdar fortfarande att dem inte får neka ditt barn att komma till dagis imorgon om du skulle bli inringd.
    Jag har själv varit vikarie som kunnat bli inringd när som helst. Dagis visste om detta och visste att jag kunde komma och lämna när som helst. Dem får alltså inte neka.

Sen hade jag dem "vanliga" 15 timmarna om jag inte blev inringd.

Men i ditt fall eftersom du hade honom där några extra timmar en dag så tycker jag inte det är fel av dem att tycka att han ska vara hemma lite extra dagen efter (om du nu inte blir inringd)

• danei

Ring till den ansvariga för förskoleplatser på stadsdelsnämnden. De kan inte neka dig att ha ditt barn längre när det gäller jobb.

• strojes
    danei skrev 2010-09-16 18:47:46 följande:
    Ring till den ansvariga för förskoleplatser på stadsdelsnämnden. De kan inte neka dig att ha ditt barn längre när det gäller jobb.
    Fast det beror ju på om man sagt från början att man ska ha sitt barn på dagis 15 timmar i veckan så spelar det ingen roll om man jobbar eller ej då får man inte ha mer än de 15 timmarna. Om man däremot sagt att man kan behöva heltid och betalar för det så kan de inte neka om man har jobb.
  • pigglet

Jobbar du så nekar de säkert inte! Jag kan inte tänka mig det, det funkar inte så.

Däremot så har du ju inte rätt att båda ha 15 timmar + arbetstid. Jobbar du så blir han ledig annan tid när du är ledig. Det är väl inget konstigt med det? Då har ni ju förbrukat era 15 timmar.

Att han varit sjuk är inte tid som du kan räkna bort. Så funkar det inte för någon annan heller, man har inte tid till godo för att barnet varit sjuk. Ojojoj, vi skulle ha så mycket tidi till godo att barnen skulle få vara där dygnet runt   ;)

Så funkar det i alla fall här i Skellefteå. Ofta är det väl olika i olika kommuner...

• Purlan
    strojes skrev 2010-09-16 18:57:46 följande:
    Fast det beror ju på om man sagt från början att man ska ha sitt barn på dagis 15 timmar i veckan så spelar det ingen roll om man jobbar eller ej då får man inte ha mer än de 15 timmarna. Om man däremot sagt att man kan behöva heltid och betalar för det så kan de inte neka om man har jobb.
    Men man betalar ju lika mycket...?
  • strojes
    Purlan skrev 2010-09-16 20:31:25 följande:
    Men man betalar ju lika mycket...?
    inte i alla kommuner. en del har annan taxa för 15-timmars barnen. och om nu barnet är 3 år eller äldre så betalar man ju inget alls om man bara har barnet på förskolan 15 timmar i veckan.
  • Tahu
    vill ha fler barn 08 skrev 2010-09-16 10:16:01 följande:
    Jo men dom ska ju inte bli sura, dom vet ju hur vår situtaion ser ut, vi är ju deras arbetsgivare, vi ger dom jobb, dom får dom ju rätta sig efter hur vi ska ha det med, annars måste vi byta dagis..
    Jag menar vi har inte råd att avstå ifrån jobb eller att min make slutar tidigare för att han ska få vara där några timmar extra..
    jo men tänk om jobbet ringer imorrn och vill jag ska jobba morgon, då måste jag tacka nej för att han ska vara där extra idag :(
    Nej ni är inte förskolans arbetsgivare, jag tex har Göteborgsstad som arbetsgivare inte föräldrar till barn som går på förskolan där jag jobbar. Sedan får man inte räkna bort sjukdom från vistelsetiden, är barnet sjukt en dag får man altså inte ta igen den senare.

Borsett från ovan nämnda kan jag ju tycka att de absolut skulle låtit barnet stanna, ni kanske borde ha ett samtal och diskutera hur ni kan lösa såna situationer så det inte behöver hända igen!
  • minimia80

jag tror intte att barnomsorgen kan neka när det gäller jobb

fast på vårat dagis har vi bestämda dagar när barnet ska gå sina 15 timmars dagar
    då är det planerat att det ska finnas mera tillgänglig personal eller att dom inte tar sina "planeringsdagar" när det är som störst barngrupp samt att dom har lagt skogsdagen så alla kan vara med

• Soppa

Hade dom ringt ut mig på jobb efter det att jag lämnat mitt barn hade jag åkt tillbaka och hämtat hem barnet och fört det igen då jag skulle åka och jobba.

• paloma84

Men alltså.. Anledningen till att förskolepersonalen var tveksam är ju för att det handlar om hela förskolans organisation!!! Det handlar om planering och personal!

Om en avdelning på exempelvis 15 barn och 3 pedagoger, har ett visst antal barn som går 9-15 innebär det att en pedagogs arbetspass även kan sluta kl.15. då det är färre barn.
    Det går inte att säga "nä men varför kan han inte stanna längre??"
    Tänk om flera föräldrar skulle tänka så, ska pedagogerna á jour och inte få ett arbetsschema?

Det är ju en helt annan grej om det är en engångsföreteelse, det har hänt nått och man ringer in och frågar om det går bra att man kommer senare. Men inte ha det som standard!!
    Då får man ju säga till sin arbetsgivare att man kan endast arbeta förmiddagar eller nått.

Svar på tråden Får man verkligen göra så här på mitt barnsdagis?