• pållan

    Gravid när du började ta levaxin? Hoppas!

    Har precis fått besked om att jag har problem med sköldkörteln, mina värden är för höga och jag ska börja ta levaxin. Det är det enda felet som utredningen har hittat, så jag hoppas självklart att levaxinet ska hjälpa mig att bli gravid! (Och gärna hjälpa mot att jag jämt fryser, är trött och har gått upp några kilo i vikt de senaste åren utan att ha ändrat vare sig kostvanor eller motionerat mindre. Hade ingen aning om att det kan bero på skölkörteln!)

    Nån som har fått levaxin och blivit gravid? Märkte ni skillnad på hur du mådde efter medicinering och i så fall hur fort? Och hur lång tog det innan du blev gravid? 

  • Svar på tråden Gravid när du började ta levaxin? Hoppas!
  • Velveteen

    De har mätt mitt TSH var 4-6 vecka  under graviditeten. Nu är jag i 9:e månaden och vid senaste mätningen hade det ökat med dubbelt så mycket från ca 1,2  till ca 2,5 och jag blev lite orolig, men de kollade bara på sina referensvärden (0,4-4,0) och sa att det var lugnt och att jag behövde inte öka min Levaxindos (har 50 mg/dag). Läste på Internet att barn till mammor med underfunktion i sköldkörteln ofta är lite mindre än andra barn när de föds. Vi får se om det stämmer, jag har gått upp 10-11 jag och det är snart dags att föda, så då får vi se hur stor h*n är!

  • pållan
    Velveteen skrev 2011-11-23 08:53:25 följande:
    De har mätt mitt TSH var 4-6 vecka  under graviditeten. Nu är jag i 9:e månaden och vid senaste mätningen hade det ökat med dubbelt så mycket från ca 1,2  till ca 2,5 och jag blev lite orolig, men de kollade bara på sina referensvärden (0,4-4,0) och sa att det var lugnt och att jag behövde inte öka min Levaxindos (har 50 mg/dag). Läste på Internet att barn till mammor med underfunktion i sköldkörteln ofta är lite mindre än andra barn när de föds. Vi får se om det stämmer, jag har gått upp 10-11 jag och det är snart dags att föda, så då får vi se hur stor h*n är!
    2,5 är ingen fara, men referensvärdet 4,0 är fel om man tar levaxin och vill bli eller är gravid. Då är referensvärdet  2,5. Intressant med födelsevikt, vårt barn föddes för två veckor sedan, 11 dagar över tiden och vägde 3180 g så i mitt fall stämde det, 
  • MammaHela
    Velveteen skrev 2011-11-23 08:53:25 följande:
    De har mätt mitt TSH var 4-6 vecka  under graviditeten. Nu är jag i 9:e månaden och vid senaste mätningen hade det ökat med dubbelt så mycket från ca 1,2  till ca 2,5 och jag blev lite orolig, men de kollade bara på sina referensvärden (0,4-4,0) och sa att det var lugnt och att jag behövde inte öka min Levaxindos (har 50 mg/dag). Läste på Internet att barn till mammor med underfunktion i sköldkörteln ofta är lite mindre än andra barn när de föds. Vi får se om det stämmer, jag har gått upp 10-11 jag och det är snart dags att föda, så då får vi se hur stor h*n är!
    Jag anser att 2.5 är på tok för högt, men jag utgår bara från hur jag har mått när det legat så högt.

    Mina barn har vägt: 3585, 3585, 3545

     
  • Velveteen
    pållan skrev 2011-12-01 20:33:42 följande:
    2,5 är ingen fara, men referensvärdet 4,0 är fel om man tar levaxin och vill bli eller är gravid. Då är referensvärdet  2,5. Intressant med födelsevikt, vårt barn föddes för två veckor sedan, 11 dagar över tiden och vägde 3180 g så i mitt fall stämde det, 
    När vi gjorde IVF:en skulle mitt värde ner till ca 1-1,5 för att det ens skulle vara lönt för dem att försöka med IVF. Jag hade 3.75 från början så tog flera månader att pressa ner det. 

    Vårt barn föddes för snart två veckor sedan, ungefär på utsatt tid, och vägde knappt 3300 g och var 48 cm lång så var lite mindre än genomsnittet.
    MammaHela skrev 2011-12-02 08:39:38 följande:
    Jag anser att 2.5 är på tok för högt, men jag utgår bara från hur jag har mått när det legat så högt.

    Mina barn har vägt: 3585, 3585, 3545

     
    Dina barn har verkligen haft normalvikter!
    Hur känner du dig när du har 2,5? Hur känner du dig när du har lägre?

    Jag vet inte riktigt vad jag har för symptom. Jag är frusen av mig i vanliga fall men under graviditeten var jag varm! Jag vet inte om frusenheten har kommit tillbaka än, kanske bara är att våra kalla golv hemma känns mer nu pga årstiden.
  • MammaHela

    När jag ligger högt så är jag supertrött, kan sova flera timmar mitt på dagen och hela nätterna, men fortsätter att vara trött. 

    Jag är nere och deppig, kan inte skratta,

    jag har ont i hela kroppen, men mest i leder. jättetrög i magen.

    Glömmer bort saker hela tiden, alltså viktiga saker, som att stänga av spisen, kan sitta i bilen och har ingen aning om vart jag är på väg. Kan inte tänka, blir liksom trög i huvudet, kan inte prata ordentligt för jag tappar orden hela tiden. Kan glömma bort att bord heter bord tex.

    När jag ligger bra i värden så mår jag som man ska må. Bra men med upp och nergångar. 


  • Velveteen

    MammaHela:

    Intressant att höra, att det kan vara så olika från person till person vid olika värden! Låter hemskt när det sätter sig på humöret och ger deppighet. Sedan är det ju klart att man blir deppig av att ha ont. Jag känner inte mig speciellt trött nu trots att det bara blir ett par timmar sömn varje natt. Men det är väl "mammainstinkten" som håller mig pigg!

    Lämnade nyss nytt prov, TSH lär ju ha sjunkit nu efter graviditeten, men då antar jag att de sänker min dos också. Jag tar 50 mikrogram per dag, känns inte som så mycket, men tog 25 en bit in i graviditeten innan jag höjde.

    Det med att glömma bort saker känner jag igen! Så hade jag förut, jag kunde också sätta mig i bilen för att köra till affären men halvvägs så hade jag glömt bort vart jag skulle. Det var riktigt läskigt! Jag trodde det berodde på B12-brist men kanske var det sköldkörteln då... Jag har tagit Levaxin i drygt ett år men undrar ju hur länge jag har haft underfunktionen, är ingen som vet, inte jag heller.

    Vid vilken nivå känner du att du mår bra? Kan du hålla den med medicineringen eller får du ändra dos ofta?

    Verkar som sagt vara individuellt var man har den nivån. Jag önskar att jag hittar någon stabil nivå och medicinerings om passar mig. Men då måste jag antagligen sänka dosen först och se när jag börjar må sämre, det känns inte lockande...

  • MammaHela
    Velveteen skrev 2011-12-07 14:33:20 följande:
    MammaHela:

    Intressant att höra, att det kan vara så olika från person till person vid olika värden! Låter hemskt när det sätter sig på humöret och ger deppighet. Sedan är det ju klart att man blir deppig av att ha ont. Jag känner inte mig speciellt trött nu trots att det bara blir ett par timmar sömn varje natt. Men det är väl "mammainstinkten" som håller mig pigg!

    Lämnade nyss nytt prov, TSH lär ju ha sjunkit nu efter graviditeten, men då antar jag att de sänker min dos också. Jag tar 50 mikrogram per dag, känns inte som så mycket, men tog 25 en bit in i graviditeten innan jag höjde.

    Det med att glömma bort saker känner jag igen! Så hade jag förut, jag kunde också sätta mig i bilen för att köra till affären men halvvägs så hade jag glömt bort vart jag skulle. Det var riktigt läskigt! Jag trodde det berodde på B12-brist men kanske var det sköldkörteln då... Jag har tagit Levaxin i drygt ett år men undrar ju hur länge jag har haft underfunktionen, är ingen som vet, inte jag heller.

    Vid vilken nivå känner du att du mår bra? Kan du hålla den med medicineringen eller får du ändra dos ofta?

    Verkar som sagt vara individuellt var man har den nivån. Jag önskar att jag hittar någon stabil nivå och medicinerings om passar mig. Men då måste jag antagligen sänka dosen först och se när jag börjar må sämre, det känns inte lockande...
    För mig så ökade behovet av levaxin markant efter förlossningen, fick öka från 25 till 200 mikrogram =(

    Jag behöver ligga på runt 0,05 - 0,1 i TSH för att må bra, ligger jag över 1,0 mår jag inte alls bra. 
  • Velveteen

    MammaHela:

    Oj, ökade ditt behov efter förlossningen! Var det pga amningen?

    Jag hade ca 0,6 nu senast jag mätte (efter förlossningen) och det kom som en chock, för innan jag var gravid gick jag ju runt och hade 3,75 och när jag tog 25 mikrogram Levaxin kom jag aldrig ner i mer än ca 1,5. Så jag trodde aldrig att jag skulle komma ner på 0,6 med dosen 50 mikrogram/dag. Jag ska behålla den dosen och mäta igen sex veckor efter det provet.

  • AM79
    Gorkerina skrev 2011-03-05 20:49:57 följande:
    Min man och jag forsokte bli gravida i nastan tre ar innan jag sokte hjalp av min lakare. Det enda utredningen kunde visa pa var en nagot underaktiv skoldkortel, sa jag fick Levaxin utskrivet. Inom tva veckor blev jag gravid och jag har nu en dotter pa 8 veckor!! :D

    Visst kan det vara en slump, men det verkar ju vara ett oerhort sammantraffande att bli gravid sa snart efter paborjan av medicineringen efter att ha forsokt i flera ar!

    Cool - exakt samma hände mig. 3 års väntan, sedan en dos Levaxin och jag blev gravid efter 2 månader :)
    Nu är jag i vecka 6 och superlycklig! :) 
  • starfizz

    Jag fick i fredags reda på att jag har låg ämnesomsättning och behöver därför äta Levaixn. Började göra detta i fredags och äter nu en halv tablett per dag, 25 mg. Min tanke är nu att jag vill åka till Indien nästa vecka men jag vet ju att man egentligen behöver gå och kolla upp att sina blodprov stämmer efter sex veckor.
    Undrar om någon vet hur lång tid det brukar ta innan man får biverkningar av Levaxin? Om någr n av er märkt av några, borde jag inte ha känt dem nu efter 5 dagar... om jag skulle ha fått några?
    Tror inte att chanserna är så stora för att mina värden ändras drastiskt då jag ska äta en så låg mängd levaxin nu i början.

  • MammaHela
    starfizz skrev 2012-02-14 20:10:39 följande:
    Jag fick i fredags reda på att jag har låg ämnesomsättning och behöver därför äta Levaixn. Började göra detta i fredags och äter nu en halv tablett per dag, 25 mg. Min tanke är nu att jag vill åka till Indien nästa vecka men jag vet ju att man egentligen behöver gå och kolla upp att sina blodprov stämmer efter sex veckor.
    Undrar om någon vet hur lång tid det brukar ta innan man får biverkningar av Levaxin? Om någr n av er märkt av några, borde jag inte ha känt dem nu efter 5 dagar... om jag skulle ha fått några?
    Tror inte att chanserna är så stora för att mina värden ändras drastiskt då jag ska äta en så låg mängd levaxin nu i början.
    Vad jag vet kan man inte få några biverkningar av levaxin alls.
  • Crumble
    starfizz skrev 2012-02-14 20:10:39 följande:
    Jag fick i fredags reda på att jag har låg ämnesomsättning och behöver därför äta Levaixn. Började göra detta i fredags och äter nu en halv tablett per dag, 25 mg. Min tanke är nu att jag vill åka till Indien nästa vecka men jag vet ju att man egentligen behöver gå och kolla upp att sina blodprov stämmer efter sex veckor.
    Undrar om någon vet hur lång tid det brukar ta innan man får biverkningar av Levaxin? Om någr n av er märkt av några, borde jag inte ha känt dem nu efter 5 dagar... om jag skulle ha fått några?
    Tror inte att chanserna är så stora för att mina värden ändras drastiskt då jag ska äta en så låg mängd levaxin nu i början.

    Du kan få hjärtrusningar och känna dig orolig samt få diarré, detta oftast om dosen är för hög eller när du ökar på dosen enligt ordination. Man om du inte känt av det ännu är det osannolikt att det kommer nu. Brular märkas ganska snabbt.
  • MammaHela
    Crumble skrev 2012-02-20 17:00:07 följande:
    Du kan få hjärtrusningar och känna dig orolig samt få diarré, detta oftast om dosen är för hög eller när du ökar på dosen enligt ordination. Man om du inte känt av det ännu är det osannolikt att det kommer nu. Brular märkas ganska snabbt.
    det är ingen biverkning, utan det är en reaktion på att dosen är fel.
     
  • Gizmooo

    Tack för att ni delar med er av era erfarenheter. Jag håller just nu på att ställas in på rätt Levaxin dos. Mitt värde låg på 5.3 innan jag började äta. Vi ska ligga på under 2.0 tydligen. 
    Nu känner jag genast lite hopp då jag läser att folk har faktiskt blivit gravid då man ätit levaxin. 

  • Velveteen

    Jag har fått återgå till den dos jag hade i början, 25 mg nu när jag ammar. Har just lämnat nytt blodprov och det blir intressant och se om mitt värde kommer att gå upp til 3,75 igen efter ett tag eller om det kommer att hålla sig under 1 nu.

Svar på tråden Gravid när du började ta levaxin? Hoppas!