• Rockabilly

    MÅSTE man skaffa mer än ett barn?

    Som rubriken lyder.. MÅSTE man skaffa mer än 1 barn?

    Många jag träffat säger att det är synd om dem som inte får några syskon. Att det är egoistiskt att inte ge sitt barn syskon. Vem ska h*n leka med? Osv..

    Men jag är ensambarn. Och jag har ALDRIG i hela mitt liv haft ont av det! Tvärtom!

    Vad tycker ni?

  • Svar på tråden MÅSTE man skaffa mer än ett barn?
  • Pymsan

    Jag både vill och inte vill ha ett till barn, men maken vill inte - han har två sen innan och är 14 år äldre.

    Den största fördelen med att ha ett barn känns som (iaf i mitt fall) att jag kommer ha så mycket mer ork och energi att göra roliga saker med honom, än om jag skulle ha två. Jag tycker om att kunna ge honom allt och lägga all min fokus på honom. Det är de små sakerna - i morse tex så var jag färdig när jag vaknade och kunde då ligga bredvid honom och mysa när han drack sin välling. Hade jag haft ett till barn hade jag med all sannolikhet jagat honom eller henne för att klä på, ge frukost eller nåt annat. När vi slutar tidigt eller har lediga dagar åker vi ofta till badhuset, lekland osv, jag tror inte jag skulle ha ork till det om jag hade två. Exemplen är många men det här var vad jag kom på nu - att i vardagen ha tid för de små sakerna utan att någon annan pockar på uppmärksamhet och att det är lättare att företa sig saker på egen hand om man bara har ett barn med sig.

    Oavsett hur man gör ska man skaffa så många eller få barn man vill, jag tycker enda anledningen till att skaffa ett barn ska vara att man har en brinnande längtan efter det och inget annat.

  • Krumpy
    Pymsan skrev 2011-08-23 09:47:41 följande:
    Jag både vill och inte vill ha ett till barn, men maken vill inte - han har två sen innan och är 14 år äldre.

    Den största fördelen med att ha ett barn känns som (iaf i mitt fall) att jag kommer ha så mycket mer ork och energi att göra roliga saker med honom, än om jag skulle ha två. Jag tycker om att kunna ge honom allt och lägga all min fokus på honom. Det är de små sakerna - i morse tex så var jag färdig när jag vaknade och kunde då ligga bredvid honom och mysa när han drack sin välling. Hade jag haft ett till barn hade jag med all sannolikhet jagat honom eller henne för att klä på, ge frukost eller nåt annat. När vi slutar tidigt eller har lediga dagar åker vi ofta till badhuset, lekland osv, jag tror inte jag skulle ha ork till det om jag hade två. Exemplen är många men det här var vad jag kom på nu - att i vardagen ha tid för de små sakerna utan att någon annan pockar på uppmärksamhet och att det är lättare att företa sig saker på egen hand om man bara har ett barn med sig.

    Oavsett hur man gör ska man skaffa så många eller få barn man vill, jag tycker enda anledningen till att skaffa ett barn ska vara att man har en brinnande längtan efter det och inget annat.
    Väl skrivet :)

    Jag har en kompis, han är pappa till två barn, och han säger att han ibland känner att det
    inte finns tillräckligt med tid för att göra de där små extra sakerna med något av barnen. Det går
    så väldigt mycket tid åt för två barn, helt enkelt.

    Med detta sagt, så vill jag upprepa att jag gärna hade skaffat ett syskon till min dotter, om mitt
    förhållande med dotterns mamma hade fungerat bra. Vilket det inte gjorde.

    Så det är bara att se klarsynt på verkligheten och njuta av sitt barn :)
  • bad gyal

    Vem säger att man måste få något barn över huvud taget?

  • enavalladom

    Jag ser det som så att skaffa barn är bland det mest egoistiska man kan göra överhuvudtaget, så vad spelar det för roll om man skaffar ett eller fler?

  • Krumpy
    bad gyal skrev 2011-08-23 22:35:45 följande:
    Vem säger att man måste få något barn över huvud taget?
    Absolut ingen :) Det är upp till var och en!
  • Krumpy
    enavalladom skrev 2011-08-23 22:37:39 följande:
    Jag ser det som så att skaffa barn är bland det mest egoistiska man kan göra överhuvudtaget, så vad spelar det för roll om man skaffar ett eller fler?
    Jag kommer väl att ångra detta... Varför anser du att det är egoistiskt att överhuvudtaget
    skaffa barn?
  • enavalladom

    Krumpy:
    Att jag sätter ett helt nytt liv till världen bara för min egen skull är fruktansvärt egoistiskt. Tycker jag.

  • Krumpy
    enavalladom skrev 2011-08-23 22:59:13 följande:
    Krumpy:
    Att jag sätter ett helt nytt liv till världen bara för min egen skull är fruktansvärt egoistiskt. Tycker jag.
    Jo, jag förstod det första gången du skrev det. Att du känner så där...
  • enavalladom

    Ja, då vet jag inte vad jag skall skriva...en människa är ju bland det mest komplexa men också fantastiska som finns. Att jag skapar en ny människa, som med all sannolikhet kommer uppleva lidande och annat hemskt (men också fantastiska saker!), utan att den bett om det är riktigt egoistiskt av mig. Jag skaffar ju enbart barn för min egen lyckas och njutnings skull, ingen annans. Allra minst för barnets skull.

  • Muslimska mamman

    Om du anser att barnet klarar av att vara ensambarn - även då du själv varit ensambarn - så är det ni föräldrar som gör valet om ni vill ha fler barn eller inte. Vad andra tycker spelar ingen roll. Ett barn med ett syskon och dåliga föräldrar, har det inte bättre än ett barn utan syskon och toppenföräldrar.

  • Krumpy

    Som jag skrivit tidigare skulle jag gärna haft ett barn till, ett syskon till min
    enda dotter. Men nu är jag snart skild osv, så det kommer inte att bli helsyskon,
    i bästa fall halvsyskon. Men jag är snart fyrtio osv, så det är inte så troligt.

    Dock har jag märkt en sak med min fyraåriga dotter, till skillnad från kompisar
    som har två barn. Jämfört med mina kompisar så gör jag mer med min dotter,
    både fritidsaktiviteter, bla dans och andra saker vi hittar på tillsammans.
    De kompisar jag umgås med som har flera barn, de säger till mig att de helt
    enkelt inte hittar tiden att umgås så mycket de skulle vilja med sina barn. 

    Det finns alltså för och nackdelar, med ett respektive två eller fler barn.

  • dellisch

    Ååh jag stöter ofta på sånna som säger till mej att det är elak mot min dotter om hon inte kommer få några syskon (jag och sambon vill bara ha 1 barn)

    Jag brukar då svara att inte kan jag skaffa ett barn jag inte vill ha bara för min dotters skull..

    jag har själv 3 syskon och har alltid kännt att jag aldrig fått den tid med mina föräldrar som jag velat ha. man kunde aldrig prata med mamma ostört om privata saker som man inte ville att syskonen skulle höra.

    Jag brukade väldigt sällan leka med mina syskon utan jag lekte med mina vänner! (nu umgås jag dock ganska mkt med iaf min stprasyster som även hon har barn)

    men inte måste man ha flera barn!            

  • Karlaa

    Självklart måste man inte ha fler barn än ett! Det är ju helt upp till var och en. För mig var det otänkbart att inte ge min först födde ett syskon. Mina syskon betydligt otroligt mycket för mig, kan inte föreställa mig att växa upp som ensambarn. När jag ser mina små pojkar sitta och kramas, eller lillebror 1 år kryper upp och pussar sin storebror på munnen och storebror omfamnar honom, är jag så otroligt glad att de har varandra. Självklart bråkar de och självklart finns det nackdelar med syskon också, det är ju tex omöjligt för mig att ge varje barn 100% uppmärksamhet. Vilket kan kännas hårt ibland. Framför allt när de är små. Men det finns samtidigt så mycket kärlek mellan dem som väger upp, tycker jag.

    Men för att sammanfatta så gör man precis som man vill!! Finns som sagt både för- och nackdelar med allt här i livet. 

  • Ezder
    Krumpy skrev 2011-08-23 22:39:01 följande:
    Jag kommer väl att ångra detta... Varför anser du att det är egoistiskt att överhuvudtaget
    skaffa barn?
    Nu var inte den här frågan riktad till mig, men jag håller med om att det är egoistiskt att skaffa barn, helt enkelt för att varje människa som föds tär på jordens begränsade resurser, och vi är redan för många. Så... Att ha barn är underbart, men man ska vara medveten om att varje barn man sätter till världen innebär en ökad påfrestning på miljön. Ur det perspektivet är väl ett barn ett alldeles utmärkt antal?

    (På samma sätt är det ju egoistiskt att t ex köra bil, flyga, äta kött, använda lustgas osv, och man bör tänka på vilka val man gör och hur det påverkar miljön, och alla de människor man delar den med. Man kan även föra samma resonemang utan att ens blanda in miljön - det är till exempel egoistiskt att röka eller dricka för mycket, eftersom sjukvårdskostnaderna drabbar alla. Men det här tänket brukar inte vara så välkommet i vårt samhälle, det enda som gäller är "Jag gör väl som jag vill, och det ska du skita i.")
  • korfu08

    Nej man behöver inte skaffa fler än ett barn, man skaffar så många man vill och vissa skaffar inga. Vi har en dotter och pga sjukdom blir det inte några fler även om vi båda hade velat haft ett syskon, men idag är vi harmoniska och trivs bra med ett barn och mår bra och hon har mycket kompisar och vi hinner med att göra mycket skoj med henne, så vi trivs som en familj vi tre. Man skall inte behöva höra en massa från omgivningen om att syskon är bäst.

Svar på tråden MÅSTE man skaffa mer än ett barn?