LykkeLee skrev 2010-09-26 14:46:15 följande:
Jag köper kläder åt honom och hygienartiklar och betalar hans mobilräkning och busskort.. Jag har betalt för hans iPod och köpte en bärbar dator åt honom.. han betalar inte för chips dricka och godis utan det köper jag.. dom epngar han har kan han använda till bio eller typ spara.. jag förstår att det är lite pengar.. och att det inte räcker till mkt... men det går inte ihop annars.. Har ju fler barn.. som jobbar ihop til sin månadspeng..
han är världens goaste kille.. men vi tänker olika..
Alltså, när jag gick på gymnasiet fick jag studiebidraget vilket jag då använde till mobilkostnader, busskort, kläder, chips, extra mat (inte middagar hemme eller skollunch men mat på stan o.dyl.)
Vad ska han ha mer än 200:- till?
Bio är det enda jag kommer på, vad mer gör en sextonåring som kostar pengar men som inte ingår i det du redan köper?
Angående städning/sysslor hemma:
Jag tänker att i en familj har alla något de gör löpande, och det gör man därför att vi behöver hjälpas åt. Sedan kan man förvänta sig att få hjälp då man ber om det vilket ibland genererar ett tack, ibland en extra slant. men att ha sysslor som är märkta för varje familjemedlem efter förmåga borde vaara grunden. Oavsett vilka pengar man sedan får. Dessa öronmärkta sysslor som sker regelbundet är för mig soptömning, dukning, gå med hunden, städa toaletten, städa akvariet och liknande.
Att alla städar sitt eget rum utgår jag från.