• frupoulsen

varför vill du döpa ditt barn?

Inget fel alls i att döpa sina barn , men jag undrar varför ni väljer att göra det?

Av religösa anledningar eller" bara för att man ska det" ?

Jag personligen har inte döpt mina barn pga att jag tycker man ska stå för det man gör , alltså att man ska vara troende , dvs att man går i kyrkan och lever efter kristna regler.

Alla mina kompisar har döpt sina barn och när jag frågat varför så är det för att "alla andra gör det".
    Eller för att gamla släktningar vill det eller för att det är tradition inom familjen , självklart är alla dessa anledningar helt ok , men jag undrar om det är någon , nu för tiden som döper pga av sin tro?

• Svar på tråden varför vill du döpa ditt barn?
  • Mela75

Inte jag som vill det utan min sambo som är kristen. Jag kommer ändå att prata om alla inriktningar oavsett.
    Jag är ickepraktiserande katolik och ser ingen mening med att döpa alls. 

• Khyote
    Trollet Ludenben skrev 2010-09-30 14:43:30 följande:
    jag känner inte alls mig hemma i ditt resonemang. Om man bortser från att jag valt att döpa mina barn och bara ser till mig själv. Jag är döpt men det har inte påverkat mig alls så som du skriver. Jag känner inte att jag inte fått välja. Jag har vart med i svenska kyrkan men det har inte tvingat mig till en tro. Ingen jag känner som har icke-troende föräldrar har blivit tvingade att tro på Gud för att de är döpta. Jag är född på 70-talet, då döpte så gott som alla och det var liksom inte dessa diskussioner om dopet men vad jag vet har det inte påverkat någon negativt. Det enda tycker jag är att man bör informera barnen om att de betalar skatt till kyrkan när de blir så pass stora att de jobbar och innan dess, att de har ett val att gå ur om de inte vill betala skatten. Man kan gå ur kyrkan när man vill och man behöver inte följa tro för man är döpt. Jag har full respekt för folk som inte vill döpa, det är upp till var och en och jag har aldrig tänkt en negativ tanke om någon annans val att låta bli. Det enda jag ställer mig frågande till är att på vilket sätt tar man ifrån barnets fria val till tro om man döper?¨Jag hade en andlig tro när jag var yngre som inte har med kristendom att göra, den valde jag själv. Det trots att jag är döpt och med i kyrkan så jag förstår inte detta riktigt.

1. man tvingas inte att delta i kyrkans aktiviteter
    2. man tvingas inte att tro på Gud
    3. Man kan gå ur kyrkan när man vill
    Jag hade lite samma funderingar som du. Det finns inget som säger att man tvingar barnet in i en tro, men jag väljer att låta andra bilda sin uppfattning själva där. Dop betyder personligen för mig inte att barnet måste tro på Gud eller behöver följa den kristna läran. Det handlar mer anser jag om att be Gud vaka över och skydda barnet, det är ju en önskan jag som vuxen och troende har. Sen behöver ju inte barnet i sig känna sig involverad i kyrkan eller ens tro på att det finns en Gud som vakar över henne. Jag överlåter ju inte barnet till Gud, jag ser det mer som att jag som troende, ber min Gud att hålla ett öga på henne indirekt.

Sen som icke troende som döper sina barn, så förstår jag inte heller vari det hela "följa Guds väg" kommer ifrån, det är en tradition.. En kristen sådan, jovisst, men en tradition i vårat samhälle som inte alls "tvingar" in någon i en tro som inte infinner sig hos personen. Utan allt är ju som sagt helt valfritt.

Och kan man ärligt talat inte ta ur barnet ur svenska kyrkan senare? För det borde väl egentligen inte vara ett problem som jag ser det? Om man nu har den önskan? Du är ju ändå förmyndigare för barnet?
  • OoSOLINoO

Har döpt min son och kommer döpa mina framtida barn i den katolska kyrkan av den enkla anledningen att det är min tro. Vill mina barn gå ur det samfundet när de blir äldre är det deras val. Jag gör det jag tror är bäst för mitt barn nu och om de inte håller med mig får de ändra det när de är så pass gamla att de kan ta det beslutet själva.

• jådåsåatt

Jag gjorde det nog mest av osäkerhet. Var ung och ensamstående och ville nog bara visa alla andra att jag minsann också var jättenormal och kunde göra som alla andra och döpa min unge.
    Världens sämsta förklaring, hade jag varit lika säker på min föräldraroll som jag är idag hade jag inte gjort det.

• Trollet Ludenben
    jådåsåatt skrev 2010-09-30 21:00:16 följande:
    Jag gjorde det nog mest av osäkerhet. Var ung och ensamstående och ville nog bara visa alla andra att jag minsann också var jättenormal och kunde göra som alla andra och döpa min unge.
    Världens sämsta förklaring, hade jag varit lika säker på min föräldraroll som jag är idag hade jag inte gjort det.
    Men gör alla verkligen det? Den uppfattningen har jag inte fått utan snarare tvärtom, att det är fler som väljer att avstå. Men det kanske beror på vart man bor, jag bor i Göteborg.... så var det för 8 år sen när äldsta sonen föddes med. Har mött fler folk som är förvånade över att vi valde dopet för de flesta verkar tagit förgivet att det gör man inte längre...
    Älskade ungar
  • lövet2

1. Trevlig tradition.
    2. Det blir vackra bilder i en vacker miljö.
    3. Bra sätt att locka släktingarna att komma och träffa den nya babyn.
    4. Kaffe och fika är väl aldrig helt fel?

• Ettantian

Vi valde att döpa vår dotter för att vi är kristna, vi är båda döpta och valde själva att konfimera oss.
    Vi går kanske inte i kyrkan så ofta men det anser jag inte att man måste göra för att få tillhöra den kristna tron.

Visst kan man tycka att det är fel att vår dotter inte själv kan välja om hon vill tillhöra kristendomen men enligt mig så är hon så liten att hon just nu behöver lite vägledning av sina föräldrar, sen är det såklart helt upp till henne om hon vill fortsätta vara kristen genom att konfimera sig.

Det är allstå mina tankar att tillhöra föräldrarna kristendomen så är det de naturliga att man döper sitt barn, sen är det upp till barnet att bestämma om han/hon vill fortsätta tillhöra religionen när det är dags för konfirmation.

• jådåsåatt
    Trollet Ludenben skrev 2010-09-30 21:40:39 följande:
    Men gör alla verkligen det? Den uppfattningen har jag inte fått utan snarare tvärtom, att det är fler som väljer att avstå. Men det kanske beror på vart man bor, jag bor i Göteborg.... så var det för 8 år sen när äldsta sonen föddes med. Har mött fler folk som är förvånade över att vi valde dopet för de flesta verkar tagit förgivet att det gör man inte längre...
    Nä, det är klart att alla inte gör det, i efterhand ser jag ju det. Men då, i min iver att vara som alla andra, så inbillade jag mig att det var så.

Dock tycker jag att det verkar som att många från  min generation (80-talist) väljer att döpa sina barn av ren tradition. Jag tycker tyvärr att mänga i min ålder blir väldigt bakåtsträvande när de får barn.´Kvinnorna tar hela föräldraledigheten och sköter hemmet medan männen jobbar. Att dopet är vanligare (enligt min erfarenhet) bland 80-talist föräldrarna är nog ett led i min genarations tillbakagång, många vill tydligen att det ska vara som när vi växte upp.
  • petrasandell

Jag täker utifrån vad jag läser i bibeln om dop, om man ska döpa sitt barn tycker jag att man ska ta en rejäl bibelläsning först och verkligen studera om vad det handlar om enligt den kristna tron. Det handlar inte om att bli medlem i en kyrka eller en fin ritual eller kakor och kaffe. Det handlar om ett val man gör för att tro på Jesus och följa honom av hela sitt hjärta. Jesus döpte sig för att gå före med exempel om att välja sin tro och  sin efterföljelse till Gud. 

Jag tror inte att nån tvingar in sina barn i en religion för att man väljer att döpa sitt barn utan jag tror bara att det är fel om man läser ur bibelns perspektiv. Men det är ju förstås inte så många som bryr sig om bibeln....

det jag tycker är mest konstigt är att många här inne säger att jag väljer att döpa mitt barn för att jag är troende kristen. Men det tycker jag är ännu konstigare...för då borde man faktiskt veta att inget barn i bibeln blir döpt....

• Mollyland

Jag är inte döpt och jag har inte döpt min dotter. När jag var 14 så döpte en av mina kompisar sig inför konfirmationen, jag valde att skippa det helt. Det var ett jättefint dop fastän hon var 14.

Jag bryr mig inte så mycket om folk döper sina barn för de vill att barnen skall följa jesus eller inte. Om folk vill så är det väl jätte fint, var på dop i somras och jag grät så rörd var jag. Vi firar ju jul och en massa annat de flesta av oss fastän vi inte är troende eller lovprisar gud. Jag går även på julottan de år jag orkar upp för att det är vackert inte för att tillbedja gud.

• Eisa

De jag pratat med gör det för att det är "fint".

Jag tycker bara det är jobbigt så jag döpte inte min son. Fika, folk, fina kläder.... *spy*

• oroshjärta

Vi ska döpa vår son eftersom vi båda är troende. jag tänker att det är ett lika stort val att inte döpa sina barn, som att göra det. Hur man än väljer så påverkar man barnet, det växer inte upp i något "vakuum" för att sen plötsligt fatta självständiga beslut...  

• oroshjärta
    petrasandell skrev 2010-10-01 10:17:35 följande:
    Jag täker utifrån vad jag läser i bibeln om dop, om man ska döpa sitt barn tycker jag att man ska ta en rejäl bibelläsning först och verkligen studera om vad det handlar om enligt den kristna tron. Det handlar inte om att bli medlem i en kyrka eller en fin ritual eller kakor och kaffe. Det handlar om ett val man gör för att tro på Jesus och följa honom av hela sitt hjärta. Jesus döpte sig för att gå före med exempel om att välja sin tro och  sin efterföljelse till Gud. 

Jag tror inte att nån tvingar in sina barn i en religion för att man väljer att döpa sitt barn utan jag tror bara att det är fel om man läser ur bibelns perspektiv. Men det är ju förstås inte så många som bryr sig om bibeln....

det jag tycker är mest konstigt är att många här inne säger att jag väljer att döpa mitt barn för att jag är troende kristen. Men det tycker jag är ännu konstigare...för då borde man faktiskt veta att inget barn i bibeln blir döpt....

Barn blir visst döpta i bibeln! Det står om hela familjer som blir döpta och det skulle vara mycket märkligt om ingen av dessa familjer hade barn...

Lydia. ”Hon och alla i hennes hus blev döpta...." (Apostlagärningarna 16:15)

Fångvakten. ”Sedan döptes han själv med hela sin familj.” (Apostlagärningarna 16:33).

Paulus: "Jo, Stefanas och hans familj har jag också döpt," (1 Kor 1:16)
  • Kazeer

Våra barn är döpta, eftersom det var viktigt för min man - och då inte för att "alla andra gör det" eller för att det är tradition utan av andra anledningar. Hade jag varit ensam om beslutet, så hade de inte varit döpta.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Niiskuneiti

Jag har varit oerhört kritiskt inställd till religioner och lämnade kyrkan för över 10 år sedan. Jag tycker att religioner ställer till med mycket elände, kuvar folk och ofta har en nedvärderande syn på ex homosexuella. Allt det håller jag fortfarande med om.

MEN!

Jag har gått med i kyrkan igen (tidigare i år) och vi kommer att döpa vårt barn (som vi väntar nu). Min sambo är inte medlem i Svenska kyrkan. Mestadels för att kyrkan också står för mycket positivt och jag vill värna om vårt kulturarv och traditioner. Jag är inte troende men heller inte ateist som tidigare, jag har blivit mer ödmjuk och gjort ett aktivt val. Jag förstår alla som inte vill vara medlemmar, men för mig har det blivit viktigt. Jag vill inte gå in på exakt vad som gjort att jag gått med i kyrkan igen då det är privat, men jag har inte blivit frälst Flört

• zeni
    Bibeln säger att dopet har att göra med syndernas förlåtelse, och i dopet verkar guds Ande (Apg 2:38). I dopet klär vi oss i Kristus (Gal 3:27). Den som låter döpa sig uppstår till ett nytt liv i Kristus - dopet manar alltså till ett nytt sätt att leva (Rom 6:4).

Men en bebis har väl inte gjort nånting fel?
    Dop har ingenting med namngivning att göra, även om många tänker på barndop på det sättet.

Jag tycker, Eftersom man döps in i Kristi kropp,  bör den som låter sig döpas vara beredd att inlemmas i en kristen gemenskap.
  • oroshjärta

Det skulle väl vara arvssynden då... :)

Svar på tråden varför vill du döpa ditt barn?