• Didaj

När byter barnen ögonfärg?

Alla barn föds ju blåögda enligt legenden, när har de då fått sin färg som de ska ha genom livet? Vi är på 3 månader nu och det känns väldigt oklart fortfarande. Han har blå, vilket hans pappa har men jag har bruna...

Nnär fick era små bytt ögonfärg?

• Svar på tråden När byter barnen ögonfärg?
  • Ekorrfamiljen

Min dotter bytte när hon var runt 2 ÅR och själv bytte jag först när jag var runt 13 ÅR! Både hon och jag hade riktigt blå ögon som små, men hennes började bli ljust gulgröna när hon var runt 2 och det är de fortfarande.. Mina egna var blå men nu är de mer åt det blågröna hållet med mörkgula stänk i. Äldste sonen har alltid haft ljusare blå ögon och har så än, mellansonen har ljust blågrå, men där kan man börja ana ljusgula stänk i det grå (han är 4 år) och minstingen har nästan samma färg som 4-åringen, men lite mindre av det gula skimret.

Gud hjälper den som hjälper sig själv.. Inte f*n blev jag med barn för det!
  • tjohalia29
    Mariohn skrev 2010-10-02 01:12:03 följande:
    Obildat som vanligt. Jag har haft blå ögon sedan jag föddes. Jag är 27. De ändrar fortfarande färg. Den mörka ringen runt pupillen blir större och mina ögon kommer förmidligen att sluta som grönbruna. 
    samma för mig!
  • mikroE

Det verkar variera mycket. Syrran är blåögd och har en brunögd man. Alla barnen hade blå ögon när de föddes och dottern var blå i nästan ett år innan de blev gröna men alla de tre andra barnen förblev blåögda. Brorsan är blåögd och hans fru brunögd (mörka). Dottern var blåögd någon månad och blev sedan brun, sonen blev brunögd nästan samtidigt han kom ut och yngsta dottern föddes med blå ögon som blev blå.

• duvetmia

Det är inte jätte konstigt om barnen får andra ögonfärger än föräldrarna. Det beror på vilken gen man får från det kromosom-par som bestämmer ögonfärgen. Om jag har bruna ögon kan jag fortfarande ha en gen som är brun och en som är blå, och om mitt barn får den blåa genen så kan han/hon få blåa ögon (beroende på vilken gen hon får av pappan). Och ja, det här är VÄLDIGT förenklat, men det är typ så det går till.

Kanske inte har så mycket med ts fråga att göra, men var tvungen att informera eftersom ganska många pratade om det..

• minnitulla

min dotter föddes med blå ögen den 13 augusti den 14 augusti va ögonen mörk bruna.
    jag har blå grå ögen, pappan e mörk och har kolsvarta ögon

• EmmAhh

Jag har läst att man förr sa att när barnet är 9 månader så har den fått sin ögonfärg. Men nu sägs det att ögonfärgen kan ändras hela livet (men det blir väl ingen så drastisk ändring från blått till brun förstås).

• essieli

jag har hört att de får sin bestämda ögonfärg när de är 6 månader gamla. Men de kan ändra sig senare i livet igen.Själv har jag alltid haft ljusblå ögon men nu är de mer gröna...de ändrade sig när jag var runt 20 års åldern och nu är jag 29 år.

• Didaj

Jag undrar mest när man kunde se era barns "nya färg" eller när den skiftade till annat typ av blå?

• Jagbyttenick

Vår son hade mörkt grå/grön/bruna ögon (svår nyans att beskriva) när han föddes och de blev bruna efter någon vecka och har varit samma färg sedan dess, han är 2,5 år nu
    Både pappan och jag har melerade ögon med olika nyanser och sonen har mycket mörkare ögon än någon av oss, en jättevacker nötbrun färg

I'm a loser baby, so why don't you kill me
  • Aland

När jag var yngre så hade jag blåa ögon men senare fick jag grönbruna

• Mrs Green

Jag minns faktiskt inte exakt när dotterns ögonfärg började ändras, men det var väl efter ett par månader, då blev de gröna. Sen när hon var runt 4 år blev de bruna.

• Agapi

vårt barn är snart två och har samma bruna ögon som hon föddes med (dock var dom något mer obestämbart "mörka" som helt ny, och är nu klart mörkbruna). 

• Annaundrar

Du som kom från Sri Lanka, vad fick din dåvarande 7 veckors bebis för ögonfärg? ????

• twinboymom

De var aldrig klarblå på mina, men blåaktiga som i vissa ljus såg väldigt blå ut, och mer grå i andra ljus. Ändrades vid ca 1 års ålder. Nu är de mer gröngråbruna. Dock ljusare än mina bruna. Pappan har blå.

Svar på tråden När byter barnen ögonfärg?